26 / 11 / 2024

Türk Mühendis ve Mimar Odaları Birliği Şehir Plancıları Odası Yönetmeliği!

Türk Mühendis ve Mimar Odaları Birliği Şehir Plancıları Odası Yönetmeliği!

Türk Mühendis ve Mimar Odaları Birliği Şehir Plancıları Odası Ana Yönetmeliği 24818 sayılı Resmi Gazete'de yayımlandı. Yönetmelikte, Türk Mühendis ve Mimar Odaları Birliği Şehir Plancıları ile ilgili esaslara yer veriliyor...




Türk Mühendis ve Mimar Odaları Birliği Şehir Plancıları Odası Ana Yönetmeliği!

 

BİRİNCİ BÖLÜM

Odanın Kuruluşu ve Amacı

 

Madde 1 — 6235 sayılı Kanuna göre kurulan Türk Mühendis ve Mimar Odaları Birliği (TMMOB) bünyesi içinde oluşturulan ve Türkiye sınırları içinde meslek ve sanatlarını uygulamaya yetkili olan, mesleki etkinlikte bulunan şehir plancılarını örgütü içinde toplayan, tüzel kişiliğe sahip, kamu kurumu niteliğinde meslek kuruluşu olan Şehir Plancıları Odası (ŞPO, Oda) 6235 sayılı Kanuna göre hazırlanan bu Ana Yönetmelik hükümlerine bağlıdır.


Madde 2 — Odanın merkezi Ankara’dadır.


Madde 3 — Aşağıda sıralanan niteliklerden birini taşıyan, meslek ve sanatlarını uygulamaya yasal olarak yetkili bulunan, Türkiye Cumhuriyeti vatandaşlarının, mesleki faaliyette bulunabilmek veya meslekleri ile ilgili bir işte çalışabilmek; Odanın meslek alanı ile eğitim faaliyetinde bulunabilmek için Şehir Plancıları Odası’na üye olmaları ve yükümlülüklerini yerine getirmeleri zorunludur.


a) Türkiye’deki üniversitelerin ilgili bölümlerinden Şehir Plancısı, Bölge Plancısı, Şehir ve Bölge Plancısı lisans ünvanı ile mezun olanlar;


b) Yabancı ülkelerdeki üniversitelerden aldığı diplomaların yukarıdaki ünvanlara denkliği kabul edilenler.


Madde 4 — 6235 sayılı Kanun ve TMMOB Tüzük ve Yönetmelikleri çerçevesinde Türkiye’de meslek ve sanatlarını uygulama izni isteyen yabancı şehir ya da bölge plancıları ŞPO’na geçici üye olarak kaydolunmaya zorunludurlar.


Madde 5 — Ülkemizde ve yabancı ülkelerde şehir ve bölge plancılığı alanında olağanüstü hizmetlerde bulunan kişiler, Oda Yönetim Kurulunun kararı ile Onur Üyesi kaydedilir.


Madde 6 — Odanın başlıca amaçları şunlardır:

a) Ülke ve kamu çıkarları çerçevesinde şehir ve bölge planlaması mesleği ile ilgili bütün konularda mesleğin ve meslektaşların görev ve yetkilerini düzenlemek,

b) Oda üyelerinin birbirleri ile ve halkla olan ilişkilerinde dürüstlüğü ve güveni hakim kılmak üzere meslek disiplini ve ahlakını korumak, meslek haklarına sahip çıkmak, kent planlama ve bilimini geliştirmek,

c) Ülke içinde ve dışında tüm resmi ve özel kuruluşlarla işbirliği yaparak uygulama ve kuram alanında mesleğin gelişmesini sağlamak üzere her türlü etkinlikte bulunmak,

d) Ülkenin ve kamunun çıkarlarının korunması doğrultusunda meslek alanına giren konularda doğal kaynakların ve kamusal varlıkların korunması ve geliştirilmesi, ülkenin sanatsal ve teknik gelişmesi için gerekli gördüğü tüm girişim ve etkinliklerde bulunmak,

d) Şehir ve Bölge Planlama eğitiminin ve öğrenciliğin sorunlarını incelemek, diğer ülkelerde uygulanan modellerden de yararlanarak öneriler geliştirmek, geliştirilen modellerin gerçekleştirilmesi için girişimlerde bulunmak, bu konularda oluşturulacak öğretim elemanı ve öğrenci komisyonları (ya da kolları) ile etkinliklerde bulunmak.


İKİNCİ BÖLÜM

Oda Organları

Madde 7 — Oda Organları şunlardır:

Oda Genel Kurulu,

Oda Yönetim Kurulu,

Oda Onur Kurulu,

Oda Denetleme Kurulu,

Oda Danışma Kurulu,

Yardımcı organlar (komisyonlar ya da çalışma grupları).

Yukarıda belirtilen organlar ile Genel Kurullarca veya Yönetim Kurullarınca kurulacak komitelerde, uzmanlık komisyonlarında ve benzeri organlarda görev alabilmek veya Odayı herhangi bir şekilde temsil edebilmek için Oda Onur Kurulu’ndan herhangi bir ceza almamış olmak gerekir. Odanın bütün yönetmeliklerinde belirtilen bu kısıtlama, her yasaklanan fiil bakımından bir yıl için geçerli olup ceza, yasaklanan fiilin birinci tekrarında üç yıl, ikinci tekrarında ise sonsuz olarak uygulanır.


ÜÇÜNCÜ BÖLÜM

Oda Genel Kurulu, Çalışma Biçimi, Görev ve Yetkileri

 

Madde 8 — Oda yıllık Genel Kurulu iki yılda bir Şubat ayı içinde Oda Yönetim Kurulunun saptayacağı bir gün ve yerde yapılır. Oda Yönetim Kurulu, Genel Kurulun düzenli bir biçimde yapılamayacağının anlaşılması durumunda, toplantı başlamadan önce bir kez olmak üzere Genel Kurulun yeri ve tarihi en az 10 gün önceden Oda Yönetim Kurulu tarafından Oda merkezinin bulunduğu yerde bir gazetede duyurulur. Ertelenen Oda Genel Kurulunun en geç iki ay içinde toplanması gerekmektedir. Bu süre içinde Odanın günlük işleri Oda eski Yönetim Kurulu’nca yürütülür.

Madde 9 — Oda Genel Kurul toplantısı Yönetim Kurulu Başkanı veya Yardımcısı tarafından Birlik gözlemcisinin toplantıda hazır bulunmasıyla açılır ve gündemin birinci maddesi gereğince Başkanlık Divanı seçilir.

Madde 10 — Başkanlık Divanı; bir Başkan, 2 Başkan Yardımcısı ve 4 Yazmandan oluşur.

Madde 11 — Oda Genel Kurulu, Oda Yönetim Kurulu tarafından hazırlanacak ve toplantıdan en az 15 (onbeş) gün önce duyurulacak gündem maddeleri çerçevesinde açılır. En az bir gazetede Genel Kurulun ilan edilmesi zorunludur.

Madde 12 — Toplantıya katılan her üye, gündeme madde eklenmesi veya değişiklik önerisini yazılı olarak yapmaya yetkilidir. Ancak bu konuda karar verme hakkı Genel Kurulundur.

Madde 13 — Gündeme "üç kişilik sayım kurulunu seçmek" maddesini koymak zorunludur.

Madde 14 — Gündeme aşağıdaki maddelerin eklenmesi zorunludur.

a) Başkanlık Divanı seçimi,

b) Çalışma, mali ve denetleme raporlarının okunması, görüşülmesi ve Oda Yönetim Kurulunun aklanması,

c) Oda Yönetim Kurulu, Denetleme Kurulu ve Onur Kurulu ile Birlik Genel Kurulu delege adaylarının ve Birlik Yönetim Kurulu, Birlik Denetleme Kurulu, Birlik Yüksek Onur Kurulu aday adaylarının belirlenmesi, duyurulması ve seçimler.

Madde 15 — Oda Genel Kurulu’nda bulunmak, görüşmelere katılmak ve oy kullanmak için Oda Yönetim Kurulu tarafından hazırlanmış listelerin imzalanması suretiyle alınmış Genel Kurul Giriş Kartı’nın ve Oda Kimlik Kartı’nın gösterilmesi zorunludur.

Madde 16 — Genel Kurul, kararlarını Genel Kurula katılanların çoğunluğuyla alır. Oylarda eşitlik olursa, Divan Başkanı’nın tarafı çoğunlukta sayılır. Yalnız Oda Ana Yönetmeliği’nde değişiklik yapılabilmesi için oylamaya katılanların üçte ikisinin olumlu kararı gerekir. Yönetmelik değişikliklerinin yapılabilmesi için oylamaya katılanların salt çoğunluğunun olumlu kararı yeterlidir. Ana Yönetmelik değişikliklerinin görüşüldüğü oturumlarda, oylamaya katılım Oda Yönetim, Denetim ve Onur Asil Kurulları’nın toplam üye sayılarının üç katından az olamaz.

Madde 17 — Genel Kurulun görüşmeleri ve kararları bir tutanağa bağlanarak Başkan, Başkan Yardımcısı ve Yazmanlar tarafından imzalanıp dosyasında saklanmak üzere Oda Yönetim Kurulu’na verilir. Ayrıca Birlik Gözlemcisi de toplantıya ilişkin düzenleyeceği raporu Birlik Başkanlığına iletir.

Madde 18 — Konularına göre ayrı ayrı zarflara konup Sayım Kurulu Başkanı tarafından Yönetim Kurulu’na teslim edilecek oy pusulalarının, bir sonraki yıllık Genel Kurul toplantısına kadar saklanması zorunludur.

Madde 19 — Oda Genel Kurulu Başkanlık Divanı ve Genel Kurul Komisyonları açık oyla seçilir. Ancak Genel Kurul, gizli oyla yapılması kararını verirse, o yoldan hareket edilir. Diğer bütün seçimler gizli oyla yapılır.

Madde 20 — Oda Yönetim Kurulu, değişik bir karar almadıkça Genel Kurul toplantısında duyuracağı gündem için aşağıdaki sıraya uyar:

Yönetim Kurulu adına açılan ve Başkanlık Divanı seçimi,

Genel Kurul komisyonlarının seçimi,

Yönetim ve Denetleme Kurulu raporlarının incelenmesi ve hakkında karar verilmesi,

Yeni yıl çalışmaları için ilkelerin saptanması,

Yeni yıl bütçe ve kadrolarının kabulü,

Sayım Kurulu seçimi ve adayların saptanıp açıklanması,

Seçim,

Sonuçların ilanı ve kapanış.

Madde 21 — Olağanüstü Genel Kurul aşağıdaki durumlardan birinin oluşması üzerine Oda Yönetim Kurulu tarafından toplantıya çağrılır.

a) Odaya kayıtlı üye sayısının beşte birinin Oda Yönetim Kurulu’na yazılı başvurması ile,

b) Denetçilerin Oda hesap işleriyle ilgili olarak gerek görmeleri durumunda ve oy birliği ile alacakları karar ile,

c) Oda Yönetim Kurulunun üçte iki çoğunlukta alacağı karar ile (a) ve (b) bendinde belirtilen durumlardan herhangi birinin oluşması durumunda, Oda Yönetim Kurulu başvuru tarihinden itibaren bir hafta içinde Olağanüstü Genel Kurul için karar almak ve Genel Kurulun tarihini saptamak zorundadır. Olağanüstü Genel Kurul karar tarihinden itibaren bir ay içinde toplanır. Bu durumda, Oda Yönetim Kurulunun herhangi bir nedenle belirtilen sürelerde karar almaması ya da Olağanüstü Genel Kurulu toplamaması durumunda, Olağanüstü Genel Kurul, Birlik Yönetim Kurulu tarafından toplanır.

d) Gündem seçim olmayan Olağanüstü Genel Kurullarda üye listeleri seçim kuruluna gönderilmez, gün süre ile TMMOB’nde ve Odada asılarak duyurulur. Olağanüstü Genel Kurul ilanında üye listelerinin asılacağı yer ve tarihleri de belirtilir. Listeler asılırken ve kaldırılırken her gün için ayrı ayrı tutulan tutanakla duyurulma olayı belgelenir. Gündemi seçim olmayan Olağanüstü Genel Kurullar Oda Yönetim Kurulu kararı ile Oda Merkezi dışında da yapılabilir.

Madde 22 — Oda Yönetim Kurulu’nu oluşturan üyelerin tümünün birden ayrılması veya herhangi bir nedenle ayrılan üyelerin yerine gelecek yedek kalmaması durumunda, Oda Genel Kurulu, Birlik Yönetim Kurulu’nca da olağanüstü toplantıya çağrılabilir.

Madde 23 — Olağanüstü Genel Kurul toplantısı, yıllık Genel Kurul toplantısı gibi yapılır. Fakat sadece toplantıya neden olan konu üzerinde görüşülüp karar alınır.

Madde 24 — Olağanüstü Genel Kurul toplantısı en az 10 gün önce üyelere bildirilir.

Madde 25 — Oda Genel Kurulunun başlıca görev ve yetkileri şunlardır:

a) Birlik amaçlarından yalnız Odayı ilgilendiren konularda karar almak,

b) Odanın gelişmesi için gerekli etkinlik alanları ve esaslarını saptamak,

c) Yönetim Kurulu raporlarını incelemek, haklarında karar almak ve gelecek yıl çalışmaları için Yönetim Kurulu’na direktifler vermek,

ç) Oda hesaplarını (Bilanço ve Gelir-Gider Cetvelleri) ve Denetçiler raporunu incelemek ve haklarında karar almak,

d) Yönetim Kurulunun getireceği yeni yıl Gelir ve Gider Bütçelerini, geçici ya da sürekli ücretliler kadrolarını inceleyip değiştirerek ya da olduğu gibi onaylamak,

e) Yönetim Kurulu ve Onur Kurulu üyeleri ile Oda Sekreter üyesi, varsa Genel Sekreter ve Denetçiler ücretlerini bir yıl süreyle saptamak,

f) Oda işlerinin yürütülmesi ve kanunların Odalara verdiği görev ve yetkilerin kullanılması, üyelerin mesleki onur ve çıkarlarının korunması için Oda Yönetim Kurulunca önerilen Yönetmelikleri inceleyip onaylamak (Oda Genel Kurulu, Ana Yönetmelik dışında bu yetkisini başka kurullara devredebilir),

g) Oda Yönetim Kurulu, Oda Onur Kurulu ve Denetleme Kurulu asıl ve yedek üyeleri ve Birlik Yönetim Kurulu için, Birlik Denetleme Kurulu için 1, gereğinde Yüksek Onur Kurulu için 1 aday seçmek,

h) Meslekte en az 10 yıl kıdemli üyeleri arasından, toplam üye sayısının %2’si oranında ve 3 kişiden az 100 kişiden fazla olmamak üzere Birlik Genel Kurulu’na katılacak asıl ve yedek delegeyi iki yıl için seçmek. Delege sayısının hesaplanmasında kesirler dikkate alınmaz,

i) Odanın sahip olduğu taşınmaz mallar hakkında karar almak,

j) Gereken bölgelerde Şubeler ve temsilcilikler kurmak ve bunların merkezlerini saptamak. Temsilcilik kurma yetkisi Genel Kurulun birleşimini etkilememesi koşulu ile Oda Yönetim Kurulu’na devretmek,

k) Oda Ana Yönetmelik ve Yönetmeliklerinde belirlenen öteki görevleri yapmak.

 

DÖRDÜNCÜ BÖLÜM

Oda Yönetim Kurulunun Kuruluşu, Çalışma Biçimi, Görev ve Yetkileri

 

Madde 26 — Oda Yönetim Kurulu, Oda Genel Kurulunun kararı ile 5 ya da 7 asıl ve aynı sayıda yedek üyeden oluşur.

Madde 27 — Yönetim Kurulu, seçimden sonra yapacağı ilk toplantıda aralarında gizli oyla bir Genel Başkan, bir Genel Başkan Yardımcısı, bir Genel Sekreter ve Sayman üye seçerek görev bölümü yapar.

Madde 28 — Yönetim Kurulu en az ayda bir kez ve çoğunlukla toplanır. Toplantıları Genel Başkan, o bulunmadığında Genel Başkan Yardımcısı, o da bulunmazsa Genel Sekreter yönetir.

Madde 29 — Yönetim Kurulu kararlarını oyçokluğu ile alır. Oylarda eşitlik olursa toplantıya Başkanlık edenin bulunduğu taraf çoğunlukta sayılır.

Madde 30 — Her ne nedenle olursa olsun, devamlı olarak üç ay süreyle toplantılara gelemeyen veya gelemeyecek olan Yönetim Kurulu üyesi çekilmiş sayılır ve yerine sıradaki yedek geçer.

Madde 31 — Yönetim Kurulu üyelerinin yarısından fazlasının toptan ayrılması durumunda, yerleri yedeklerle doldurulmakla beraber ilk toplantıda Yönetim Kurulunun görev bölümü yenilenir.

Madde 32 — Boşalan Yönetim Kurulu üyeliğine çağrılacak yedek kalmadığında, Oda Genel Kurulu, Genel Başkan, Genel Başkan Yardımcısı veya Genel Sekreter, bunlar yoksa Birlik Yönetim Kurulu tarafından olağanüstü toplantıya çağrılır. Yeniden seçilenler ilk yıllık Genel Kurul toplantısına kadar görev yaparlar.

Madde 33 — Yönetim Kurulunun görev ve yetkileri şunlardır:

a) Genel Kurulca alınacak kararları uygulamak, Oda işlerini Genel Kurulun direktifi içinde yürütmek,

b) 6235 sayılı TMMOB Kanunu, Tüzük ve Yönetmelikleri ve bu Ana Yönetmelik ve Yönetmelik hükümleri içerisinde hak ve yetkilerini iyi bir biçimde kullanmalarını gözetmek,

c) Odayı, Genel Başkan, Genel Başkan Yardımcısı, Genel Sekreter veya gereğince seçilecek kurullar aracılığıyla temsil etmek,

d) Mesleğin gelişmesini sağlayacak çalışmalar yapmak ve buna ait raporları Genel Kurulun onayına sunmak,

e) Odaya kayıtlı bütün üyelerin mesleki onur, hak ve çıkarlarını koruyacak önlemleri saptayarak bu konuda gerekli girişimlerde bulunmak, ilişkiler kurmak,

f) Mesleki çalışma alanı ile ilgili diğer meslek kuruluşları ile işbirliği yaparak üyelerin hak ve yetkilerini korumak ve bunu sağlamak için gerekli yönetmelikleri hazırlayarak, sırası ile Oda ve Birlik Genel Kurulları’nın onayına sunmak,

g) Resmi ve istek üzerine özel işlerde bilirkişilik, hakemlik, jüri üyeliği, danışmanlık gibi görevlere atama yapabilmek üzere jüri üyeleri arasından adaylar önermek,

h) Üyelerin gerek kamu kuruluşları ve gerek diğer kurum ve kişilerle olan bütün mesleki ilişkilerinde ortaklaşa uyulacak yasal esasları hazırlamak, bunlara uyulmasını sağlamak ve uygulamasını denetlemek, mesleki hizmetler karşılığı asgari ücretleri saptayarak bunların uygulanmasını sağlamak,

i) Odanın sahip olduğu taşınmaz malları yönetmek,

j) Oda Genel Kurulu’na sunulmak üzere yıllık çalışma raporunu ve bilançoyu, yeni yıl gelir ve gider bütçelerini hazırlamak, geçici ve sürekli ücretler kadrolarını saptayarak bunları Denetçiler Raporu ile birlikte üye sayısına yetecek kadar çoğaltarak Genel Kuruldan 15 gün öncesine kadar üyelere göndermek,

k) Oda Genel Kurulunun gününü, yerini, saatini ve gündemini saptayarak 11 inci madde esaslarına göre üyelere bildirmek, ayrıca Oda merkezinin bulunduğu yerde en az bir gazete ile duyurmak ve toplantı için gerekli yasal süreci yerine getirmek,

l) Gereğinde Oda Genel Kurulu’nu olağanüstü toplantıya çağırmak,

m) Oda ile Birlik arasında bağlantı ve işbirliği sağlamak üzere ilişki kurmak,

n) Doğrudan doğruya veya başvurma üzerine ve gerekli ilk soruşturmayı yaparak, gerek görüldüğünde Onur Kurulu’nu toplantıya çağırmak,

o) Onur Kurulu’nca alınan kararların onay gerektirenlerini Yüksek Onur Kurulu’na verilmek üzere on gün içinde Birlik Yönetim Kurulu’na göndermek,

p) Odanın amaçları doğrultusunda her türlü yayını yapmak,

r) Birlik Genel Kurulu’na seçilen Oda delegeleri ile Birlikte Yönetim Kurulu, Yüksek Onur Kurulu, Denetleme Kurulu ve Birlik Genel Sekreteri adayı ile iki kişilik Sayım Kurulu listesini Birlik Yönetim Kurulu’na zamanında göndermek,

s) Mesleğin uygulamasında görev alan diğer teknik elemanların yetki, görev ve sorumluluklarının tanımlanması için ortak öneriler geliştirmek ve ilgililere iletmek,

t) Üyesi bulunduğu veya üyelik olanağı doğan, dış ülkelerdeki, uzmanlığını ilgilendiren mesleki kuruluşlarla gereken ilişkileri kurmak, kongrelerine katılmak için delege göndermek, yurt içi kongreler yapmak, bu konuda Birlik Yönetim Kurulu’na bilgi vermek, gerekirse Birliğin maddi ve manevi yardımını sağlamak,

u) Ülke içinde ve dışında resmi ve özel kuruluşlar ve meslektaşlarla mesleki ilişkilerde bulunmak, gereğinde maddi ve manevi yardımlar yapmak, üyelerin sosyal güvenliğini sağlamak ve sosyal yardımlaşmasını gerçekleştirmek amacıyla yardımlaşma sandığı kurmak ve gerekli diğer girişimlerde bulunmak,

v) Gerekli gördüğü sürekli veya geçici komite ve komisyonları kurmak, çalışmalarını yürütmek ve yöneltmek,

y) Genel Kurul tarafından verilmiş yetki içinde borç almak, borç vermek ve bunlar için teminat almak ve göstermek.

Madde 34 — Bütçe ve Yönetim Kurulu kararlarına uygun olmak koşuluyla, ödeme emirleri, Oda adına yapılacak sözleşmeler ve banka işlemlerinde Genel Başkan, Genel Başkan Yardımcısı, Genel Sekreter ve Sayman üyeden herhangi ikisinin imzaları geçerlidir.

BEŞİNCİ BÖLÜM

Oda Onur Kurulunun Kuruluşu, Çalışma Biçimi, Görev ve Yetkileri

 

Madde 35 — Oda Onur Kurulu, Oda Genel Kurulu’nca iki yıl süreyle seçilen 5 asil ve 5 yedek üyeden oluşur.

Madde 36 — Oda Onur Kurulu kendisine bir veya birkaç konu verildiğinde, Oda Yönetim Kurulunun yazılı çağrısı üzerine yapacağı ilk toplantıda, o işleri sonuçlandırıncaya kadar raportör seçer. Oda Onur Kurulu gereğinde, sadece danışma amacıyla Yönetim Kurulu üyelerinden birini oturuma çağırır.

Madde 37 — Onur Kurulu asıl üyelerinden bir veya birkaçı herhangi bir özür ile gelemeyeceklerini bildirir veya çağrıya uymazlarsa yerlerine sırasıyla yedekler çağrılır. Bu yedekler, toplantı konusu olan sorunlar karara bağlanıncaya kadar yapılacak toplantılarda asil üye gibi davranırlar.

Madde 38 — Yapılan ayrı ayrı ve üç çağrıya gelmeyen ve özür de bildirmeyen üye çekilmiş sayılır ve yerine sıradaki yedek üye geçer.

Madde 39 — Onur Kurulu üyelerinin red ve çekilme nedenleri, Hukuk Muhakeme Usullerindeki red ve çekilme nedenleri gibidir.

Madde 40 — Oda Onur Kurulu üye tam sayısı ile toplanır ve kararlarını oy çokluğu ile alır. Oylarda eşitlik olursa Başkan tarafı çoğunlukta sayılır.

Madde 41 — Onur Kurulu kendisine gönderilen konuları en geç üç ay içinde incelemek ve sonuçlamakla yükümlüdür. Onur Kurulunun konu hakkında karara varabilmesi için;

a) Hakkında karar verilecek üyenin yazılı savunmasına başvurmak,

b) Gereğinde şikayetçi ile gösterilen tanıkları dinlemiş ve bunları bir tutanakla saptamış olması gerekir.

Madde 42 — Onur Kurulu, gereğinde, üç kişiden oluşan bir bilirkişi kurulu seçerek, konuyu bu kurula inceletir. Bir şikayetçinin bulunduğu olaylarda taraflar bilirkişi üzerinde anlaşmazlarsa, Onur Kurulu kendisi seçer.

Madde 43 — Onur Kurulunun kararları, gerekçeleri ile beraber, uygulanmak veya Yüksek Onur Kurulunun onayına sunulmak üzere ,işlemler dosyası ile birlikte, Oda Yönetim Kurulu’na teslim edilir.

Madde 44 — Onur Kurulu üç ay içerisinde karar vermezse, bunu sürenin dolmasından önce ilgililerin haberdar olabilmesi için gerekçeleri ile birlikte Oda Yönetim Kurulu’na bildirmeye ve karara ne zaman varılabileceğini açıklamaya zorunludur.

Madde 45 — Oda Onur Kurulunun kendisine verilen işleri incelemek için gerekli gördüğü her türlü gider, Oda tarafından ödenir.

Madde 46 — Onur Kurulunun görev ve yetkileri şunlardır:

a) Oda Yönetim Kurulu’nca gerek bir başvurma üzerine ve gerek doğrudan doğruya Onur Kurulu’na yansıtılan konular hakkında karar vermek,

b) Onur Kurulu kararlarından Yüksek Onur Kurulu’nca bozulanları yeniden incelemek ve karara bağlamak,

c) Oda Genel Kurullarının seçimle ilgili toplantılarına katılmayan üyelerin durumlarını incelemek, geçerli mazeretleri olmayanlar hakkında gerekli işlemi yapmak.

Madde 47 — Üyelerden TMMOB Kanunu, Tüzüğü, Yönetmelikleri ve Oda Yönetmeliklerine aykırı hareketleri görülenlerle, meslek ile ilgili işlerde gerek kasten gerekse ihmal sonucu zarara yol açan ve yaptığı sözleşmelere uymayan ya da meslek onurunu kıranlara Oda Onur Kurulu’nda aşağıdaki disiplin cezaları verilir.

a) Yazılı uyarma,

b) Yasada belirtilen hafif para cezası,

c) Yasada belirtilen ağır para cezası,

d) 15 günden 6 aya kadar serbest meslek uygulamasından uzaklaştırma,

e) Odadan çıkarma.

Bu cezaların verilmesinde sıra gözetilmez. Ancak neden olan olayın nitelik ve sonucuna göre bu cezalardan biri uygulanır.

Madde 48 — Onur Kurulu tarafından verilen kararların Yönetim Kurulu’na ve ilgililere bildirilmesini izleyen 15 gün içinde, ilgili veya Yönetim Kurulu, Yüksek Onur Kurulu’na başvurabilir. Bu kararların uygulanabilmesi için Yüksek Onur Kurulunca onaylanmış olması gerekir.

Madde 49 — Serbest olsun, memur veya asker bulunsun mesleği uygulamaktan geçici olarak uzaklaştırılan üyeler, hiçbir yolla serbest alanda mesleki etkinlikte bulunamazlar. Bunlar hakkında verilen kararlar ilgili kurum ve kuruluşlara duyurulur ve uygulanması sağlanır. Meslek uygulamasından uzaklaştırma sürecinde memur ve asker üyelerin memurluğu ile ilgili görevlerine zarar gelmez. Bunların mesleki bakımdan kusur ve suçları TMMOB Kanunu hükümlerine bağlıdır. Bu suçlar üyenin siciline işlenir ve çalıştığı kuruluşa bildirilir.

Madde 50 — Geçici olarak meslek uygulamasından uzaklaştırılanlar, mesleklerini uygulayamadıkları gibi, mesleklerini uygulamak için imza da kullanamazlar. Aksine hareket edenlerin cezaları bir kat daha arttırılır.

Madde 51 — Odadan çıkarma kararı, ancak genel hükümlere göre medeni haklarını kaybetmiş olanlar veya meslek topluluğundan uzaklaştırılmalarında kesin zorunluluk görülenler hakkında verilebilir.

ALTINCI BÖLÜM

Genel Sekreter ve Sayman Üyenin Görev ve Yetkileri

 

Madde 52 — Genel Sekreter, Yönetim Kurulunun yürütme öğesi ve sözcüsüdür, onun kararları içinde sekreterliği yönetir ve Yönetim Kurulu’nu temsil eder. Oda işlemlerini zamanında ve Oda amaçlarına uygun olarak yürütmekle görevli ve sorumludur. Genel Sekreterin önerisi, Yönetim Kurulu’nda kabulü kararı ile Genel Sekreter Yardımcıları atanabilir. Genel Sekreter Yardımcıları, Genel Sekreterin vereceği görevleri yaparlar.

Madde 53 — Sayman üye, Oda Yönetim Kurulunun kararlarına uygun olarak, ödeme, para alım ve hesap işlerini yönetmekle yetkili olup, bu işlemleri zamanında yürütmekle görevli ve sorumludur.

YEDİNCİ BÖLÜM

Oda Denetleme Kurulunun Görev ve Yetkileri

Madde 54 — Oda Denetleme Kurulu, 5 asıl ve 5 yedek üyeden oluşur ve Oda Genel Kurulu tarafından seçilir.

Madde 55 — Oda Denetleme Kurulunun görev ve yetkileri şunlardır:

a) Odaların hesaplarını ve buna bağlı bütün işlemlerini en az üç ayda bir denetleyerek düzenleyecekleri raporu Oda Yönetim Kurulu’na vermek,

b) Odanın hesap işleri ile Yönetim Kurulunun hazırladığı bilanço yeni yıl bütçesi ve personel kadroları hakkındaki raporunu Genel Kurulu’na sunulmak üzere hazırlamak,

c) Zorunlu durumlarda oy birliği ile verecekleri kararlarla, Oda Genel Kurulu’nu olağanüstü toplantıya çağrılmasını Oda Yönetim Kurulu’na iletmek.

 

SEKİZİNCİ BÖLÜM

Şube ve Temsilcilikler

 

Madde 56 — Bir bölgede, ilde veya işyerinde etkinlik gösteren şehir ve Bölge Plancıları’nın mesleki çalışmaları yönünden gerekli görüldüğü taktirde Oda Genel Kurul kararıyla Şubeler, Oda Yönetim Kurulu kararıyla temsilcilikler kurulabilir. Ancak temsilcilik kurulacak bölgede Şube varsa, Şube görüşü alınması esastır.

Madde 57 — Şube ve Temsilciliklerin tüzel kişiliği olmayıp Oda örgütünün giderleri Oda bütçesinin ilgili bölümünden karşılanır.

Madde 58 — Şube organları şunlardır:

Şube Genel Kurulu,

Şube Yönetim Kurulu,

Şube Danışma Kurulu.

Madde 59 — Şube Genel Kurulu, iki yılda bir Ocak ayı içinde Şubeye bağlı üyelerin ve Oda gözlemcilerinin hazır bulunmaları ile çalışmalarına başlar. Genel Kurul çalışmaları Şube Yönetim Kurulu tarafından hazırlanan ve toplantıdan en az 15 gün önce ilan edilen gündem maddeleri uyarınca yapılır. Şube Genel Kurulu yalnız Şube Yönetim Kurulu’nu seçer.

Madde 60 — Şube Genel Kurulu çalışmaları Başkanlık panı tarafından hazırlanan bir tutanakla tespit edilir ve bir örneği Odaya gönderilir. Bu tutanakların bir sonraki Olağanüstü Genel Kurulu’na saklanması zorunludur. Ayrıca Oda gözlemcisi toplantıya ilişkin düzenleyeceği raporu Oda Yönetim Kurulu’na sunar.

Madde 61 — Şube Yönetim Kurulu, Şube Genel Kurul kararıyla 5 asil, 5 yedek üyeden oluşur. Şube Yönetim Kurulu, seçimden sonra yapacağı ilk toplantısında kendi aralarında gizli oyla bir Başkanı, bir ikinci Başkanı bir yazman ve bir de sayman üye seçerek görev bölümü yapar. 15 gün içinde hazırlayacakları çalışma programını Oda Yönetim Kurulu’na onaylatır.

Madde 62 — Yönetim Kurulu ayda en az bir kez çoğunlukla toplanır. Toplantıları Başkan, olmadığı zaman yazman üye yönetir. Kararlar çoğunlukla alınır. Oylarda eşitlik olduğu taktirde toplantı Başkanının oyu çoğunluğu belirler.

Madde 63 — Her ne nedenle olursa olsun, 3 ay süre ile toplantıya gelmeyen ya da gelemeyecek olan Yönetim Kurulu üyesi çekilmiş sayılır. Yerine sıradaki yedek geçer.

Yönetim Kurulu üyelerinin yarıdan fazlasının toptan çekilmesi durumunda yerleri yedeklerle doldurulur. İlk toplantıda Yönetim Kurulu görev bölümü yenilenir.

Madde 64 — Boşalan Yönetim Kurulu üyeliğine çağrılacak yedek kalmadığı durumda, Genel Kurul, Şube Yönetim Kurulu Başkanı tarafından, yoksa Oda Yönetim Kurulu tarafından olağanüstü toplantıya çağrılır. Seçilen Yönetim Kurulu ilk olağan Genel Kurul toplantısına kadar görev yapar.

Madde 65 — Şube Yönetim Kurulunun görev ve yetkileri şunlardır:

a) Birlik ve Oda Tüzük, Ana Yönetmelik ve Yönetmeliklerini uygulamak,

b) Şubeyi Başkan, o bulunmadığı zaman ikinci Başkan, o da bulunmadığı zaman yazman üye ya da seçecekleri kurullarla temsil etmek,

c) Üyelerin mesleki onur, hak ve çıkarlarını koruyacak önlemleri almak ve bu konuda Oda Yönetim Kurulunun onayı ile gerekli girişim ve ilişkilerde bulunmak,

d) Bilirkişi ve hakemlik yapacak üyeleri seçmek,

e) Odanın Şube sınırları içindeki taşınmazlarını yönetmek,

f) Oda Onur Kurulu ile ilgili işleri zamanında Oda Yönetim Kurulu’na iletmek,

g) Her yıl başında Oda çalışmaları ile ilgili görüş ve önerilerini Oda Yönetim Kurulu’na iletmek,

h) Şubede tutulması zorunlu kayıtları tutmak,

i) Oda Yönetim Kurulunun vereceği diğer görevleri yürütmek.

Madde 66 — Şubelerin ayrı bütçeleri yoktur. Giderleri Oda bütçesinin ilgili bölümüne konulan ödenekten karşılanır. Şube giderleri her ay sonunda düzenlenecek cetvelle Oda Merkezi’ne bildirilir.

Madde 67 — Temsilciliklerin görevi şunlardır:

a) Oda Ana Yönetmelik ve Yönetmeliklerini uygulamak,

b) Üyelerin, çalışma koşulları ve meslekle ilgili sorunlarını ve görüşlerini belirleyerek, Yönetim Kurulu’na iletmek,

c) Yönetim Kurulunun görüş ve kararlarını üyelere iletmek,

d) Bulundukları yerlerdeki diğer çalışmalarla dayanışmayı sağlamak ve üyeler adına ilgililerle ilişki kurmak,

e) Yönetim Kurulunun vereceği diğer görevleri yapmak.

Madde 68 — Temsilcilikler bütün çalışmalarında Oda Yönetim Kurulu’na karşı sorumludurlar ve kendilerine verilen yetkisi sınırları içinde hareket ederler.

Madde 69 — Temsilciliklerin seçilme ya da görevlendirme yöntem ve süreleri yönetmelikle belirlenir.

DOKUZUNCU BÖLÜM

Oda Gelirleri ve Bütçesi

Madde 70 — Odanın gelirleri şunlardır:

a) Genel Kurul tarafından belirlenecek kayıt ücreti,

b) Oda Genel Kurulunun kararı ile saptanarak her üyeden alınacak yıllık ödenti,

c) Resmi ve özel kuruluşlarla kişilere Oda tarafından yapılan hizmetler karşılığı alınacak ücretler,

d) İlgililere gereğinde verilecek belgeler ve üyeye verilecek kimlik kartı karşılığında, Yönetim Kurulunun saptayacağı esaslara göre alınacak ücretler,

e) Her türlü yayın geliri,

f) Her türlü bağış ve yardımlar,

g) Para cezaları,

h) İştiraklerden doğacak kârlar,

i) Mesleki yarışmalarda derece ve mansiyon kazananlarla, jüriye üye seçilenlere ödenen ödül ve ücretlerin % 5’leri, Odaca dağıtılan işler ve üyelere yapılan bilirkişilik hizmetleri karşılığı alınan ücretlerin % 10’ları,

j) Diğer çeşitli gelirler.

Madde 71 — a) Her tür Oda ödentisi ile para cezalarının yazılı bildirim tarihinden itibaren 30 gün içinde Odaya ödemeyenler hakkında İcra ve İflas Kanunu hükümlerine göre kovuşturma yapılır. Adreslerini değiştiren üyeler, yeni adreslerini Odaya bildirmedikçe eski adreslere yapılan duyurular üyeye iletilmiş sayılır.

b) Ödentilerini yasal süreleri içerisinde ödemeyen üyelerden bu ödentiler ödendikleri tarihte yürürlükteki Oda ödentisi miktarından alınır.

c) Askerlik görevini yalnızca eğitim devresi aylarında ve yurtdışında bulunma dolayısıyla mesleklerini uygulayamayan ve dolayısıyla bu yolda gelir sağlamayan üyelerden, bu durumlarını önceden haber vermeleri ve belgelemeleri koşuluyla, bu süreler için ödenti alınmaz. Ancak, yurt içinde çalıştığı kurumdan ücret/aylık aldığı halde, kurs, eğitim, görev, turistik ve benzeri nedenlerle yurtdışında bulunan üyeler böyle bir ödenti kesintisinden yararlanamazlar.

d) Mesleğini bir süre için veya sürekli olarak uygulamayacağını ve bu yoldan gelir sağlayamayacağını önceden bildiren ve bu durumu belgeleyen üyeler, talep ettiklerinde, Oda Yönetim Kurulu kararı ile üyelikten ayrılabilirler, ancak bu yolla üyelikten ayrılanların mesleklerini uyguladıklarının belgelenmesi durumunda, üyelikten ayrıldıkları tarihten itibaren tüm ödentilerini cezaları ile birlikte ödemek zorundadırlar. Mezun üyelerden, işsiz olduklarını beyan etmek koşuluyla iş bulana kadar ödentileri alınmaz.

e) Diploma alarak mesleklerini uygulama hakkını kazananlar, Odaya zorunlu kayıt süresi olan üç ay içinde kayıt olmasalar dahi, kayıt için başvurduklarında üç ay içinde kayıt olmuş gibi işlem yapılır, ancak belgelemek koşulu ile iş bulana kadar ödentileri alınmaz.

f) Yurtdışında bulunan üyeler, (c) bendinde belirtilen ödenti miktarının yarısını “yayınlardan yararlanma ücreti” olarak öderler.

g) Odaya ödenti borcu, o yılın üyelik ödenti miktarının 1/3’ünü aşan üyelerin, borçlarının tamamını ödemedikçe büro tescil belgesi, vize, üyelik belgesi ve Oda ile olan benzeri bürokratik işlemleri yerine getirilmez.

h) Ödenti makbuzuna, ödentinin ait olduğu tarih, gün, ay ve yıl itibariyle yazılır.

Madde 72 — Odanın her türlü mali işlemleri 6235 sayılı Kanun, Mali Kanunlar, genel muhasebe kuralları ve bu Ana Yönetmelik hükümleri esas alınarak hazırlanacak Yönetmelik hükümlerine göre yürütülür.

Madde 73 — Her yıl bütçe giderler cetveline Türk Mühendis ve Mimar Odaları Birliği’ne ödenmek üzere "Birlik Hissesi" adı ile bir tahsisat konur. Bu tahsisat TMMOB Tüzüğünde belirtilen esaslar çerçevesinde ödenir.

 

ONUNCU BÖLÜM

Seçimler

 

Madde 74 — Seçimler gizli oyla yapılır. Başkanlık Divanı, Sayım Kurulu, görevlendirilecek komisyon ve komite üyeliklerine seçimler, aksine karar alınmadıkça açık oyla yapılabilir. Oda Genel Kurullarında Birlik Delegeleri seçimi Genel Kurul kararıyla açık oyla yapılabilir.

Madde 75 — Oda Genel Kurullarında bir göreve en az o göreve seçilecek asıl ve yedekler toplamı kadar aday gösterilir. Asıl ve yedek üyeler ayrı ayrı duyurulur. Asıllar ve yedekler oy pusulalarında kendilerine ayrılmış bölümlere yazılır. Oy pusulalarına yazılı isimler asıl ve yedek üye toplamından fazla olamaz. Asıllar kendi aralarında, yedekler kendi aralarında aldıkları oy sırasına göre sıralanır. Oyların eşit olması durumunda kuraya başvurulur.

Madde 76 — Oy pusulaları, üyelerin adları okundukça, sıra ile Sayım Kurulu’na teslim edilir.

Madde 77 — Oda Yönetim Kurulu ile Oda ya da TMMOB Onur ve Denetleme Kurullarından herhangi birinde görev almış bulunan bir üye, bu kurullardan bir diğerine de seçildiğinde, bu görevlerden birini tercih etmek zorundadır.

Madde 78 — Seçim süresi dolan her üye aynı göreve yeniden seçilebilir.

Madde 79 — Oda toplantılarında yapılacak seçimler için her üye kendini veya onayını almak koşuluyla bir başka üyeyi aday gösterebilir.

Madde 80 — Seçimlerin sonunda Sayım Kurulu, adayların aldıkları oy sayısını gösteren bir tutanak hazırlar ve bunu Başkanlık Divanına verir. Seçim sonuçları Başkanlık Divanınca o toplantıda duyurulur.


ONBİRİNCİ BÖLÜM

Çeşitli Hükümler

 

Madde 81 — TMMOB Tüzüğündeki genel hükümler ŞPO’nca aynen uygulanır.

Madde 82 — Türkiye’de şehir ve Bölge Plancıları, mesleklerinin uygulanmasını gerektiren işlerle uğraşabilmek ve mesleki öğretim yapabilmek için, ŞPO’na kayıt olmak, kimlik kartlarını her yıl onaylatarak üyeliklerini korumak zorundadır.

Madde 83 — Yabancı şehir ve Bölge Plancıları, Türkiye’de bir aydan çok kalmaları durumunda, ŞPO’na başvurarak geçici üye kaydolunur. Bu konuda 6325 sayılı Kanunun 4, 5, 6 ve 8 inci maddelerinde yazılı yükümlülüklere ilgililerce uyulması zorunludur.

Madde 84 — Jüri üyesi veya yarışmacı olarak gelen yabancılar, Türkiye’de bir aydan kısa süre kalsalar dahi, TMMOB Tüzüğünün 100 üncü maddesinin (h) bendi hükümlerine bağlıdırlar.

Madde 85 — Birlik Tüzüğü sıra ve düzen bakımından Oda Ana Yönetmeliği’nin üstündedir. Oda Ana Yönetmeliği’nde hüküm bulunmayan konularda ya da Birlik Tüzüğündeki hükümlerle Oda Ana Yönetmeliğindeki hükümlerin çelişmesi halinde Birlik Tüzüğü hükümleri uygulanır.

Madde 86 — Seçimler ve ilgili konularda TMMOB Tüzüğü geçerlidir.

Madde 87 — Yabancı şehir Plancıları’nın üyeliğe kaydı konusunda TMMOB Tüzüğü geçerlidir.

Madde 88 — Oda Danışma Kurulu; Oda Yönetim Kurulu, Oda Onur Kurulu, Oda Denetleme Kurulu, Şube Yönetim Kurulu, İl Temsilcilikleri asıl ve yedekleri ile dileyen tüm üyelerden oluşur.

Oda Danışma Kurulu, Oda Yönetim Kurulu’nca yılda en az iki kez toplantıya çağrılır. Ayrıca Oda üyelerinin 1/20’sinin istemi ile Yönetim Kurulu’nca toplantıya çağrılır.


Madde 89 — Oda Danışma Kurulunun görevleri şunlardır:

a) Oda Merkezi’nin Şube ve Bölgelerin çalışmalarını gözden geçirmek, geliştirilmesi için önerilerde bulunmak,

b) Oda çalışmalarının sürekliliğinin sağlanmasına katkıda bulunmak,

c) Gerektiğinde, alınacak karar ve yapılacak uygulama konusunda eğilim belirlemek.

Geçici Madde 1 — 5/3/1994 tarihli 18 inci Genel Kurul öncesinde, yüksek lisans ve doktora dereceleri ile aldıkları unvanlarla Odaya kayıt olanların üyelikten doğan her türlü hak ve yükümlülükleri saklıdır.

Geçici Madde 2 — Eski yıllarda mezun olmakla birlikte, Odaya ilk kez üye olacaklardan üye aidatları 1 Mart tarihine kadar başvurmaları durumunda önceki yıl aidat miktarı üzerinden alınır.


Yürürlük

Madde 90 — Bu Yönetmelik hükümleri yayımı tarihinde yürürlüğe girer.


Yürütme

Madde 91 — Bu Yönetmelik hükümlerini Şehir Plancıları Odası Yönetim Kurulu yürütür.


Geri Dön