02 / 10 / 2024

Türk tüketicileri gelirinin yüzde 29,7'sini kiraya veriyor!

Türk tüketicileri gelirinin yüzde 29,7'sini kiraya veriyor!

Türkiye İstatistik Kurulu (TÜİK) verilerine göre, geçen yıl Türkiye"de gelir düzeyi en düşük kesim, harcama bütçesinin üçte 1"ini gıdaya ayırdı, eğitim hizmetlerine ayırdığı pay ise yüzde 0,7"de kaldı.




Gelire göre sıralı en yüksek dilimdeki hanehalklarında ise eğitim, toplam harcamanın yüzde 3,1"i oluşturdu. Gıdanın payı ise yüzde 17,4"e geriledi.
               
Ülke geneline bakıldığında, hanehalklarının toplam tüketim harcamaları içinde en yüksek payı, yüzde 28,2 ile konut ve kira harcamaları aldı.
               
TÜİK '2009 Hanehalkı Tüketim Harcaması Sonuçlarını' açıkladı.
               
Buna göre, Türkiye genelinde hanehalklarının tüketim amaçlı yaptığı harcamaların yüzde 23"ünü gıda ve alkolsüz içecekler, yüzde 13,6"sını ulaştırma, yüzde 6,2"sini ev eşyası oluşturdu. Eğitim hizmetleri ve sağlık ise yüzde 1,9"arlık pay ile listenin sonunda yer aldı.
               
2008 ve 2009 Hanehalkı Bütçe Araştırmalarından elde edilen sonuçlar karşılaştırıldığında, 2009"de, konut ve kira ile ulaştırmaya ayrılan payın düştüğü, gıda ve alkolsüz içecekler ile ev eşyası harcamalarına ayrılan payın ise arttığı gözlendi.
               
-HANEHALKI BAşžINA AYLIK ORTALAMA TÜKETİM 1.688 LİRA-
               
Türkiye"de hanehalkı başına aylık ortalama tüketim harcaması 1.688 lira olarak tahmin edildi. Bu rakam kentsel yerlerde 1.891 lira, kırsal yerlerde ise ortalama 1.181 lira olarak hesaplandı.
               
-DÜşžÜK GELİRLİLERİN ANA HARCAMA KALEMİ GIDA-                

Araştırmaya göre, düşük gelirli hanehalkları, yüksek gelirli hanehalklarına göre gıdaya 2 kat daha fazla pay ayırıyor.
               
Gelire göre sıralı gruplar itibariyle tüketim harcamalarının dağılımına bakıldığında, 'gelirden en az pay alan' birinci yüzde 20"lik gruptaki hanehalklarının gıda harcamasına ayırdığı pay yüzde 34, 'gelirden en fazla pay alan' beşinci yüzde 20"lik gruptaki hanehalklarının gıda harcamalarına ayırdığı pay ise yüzde 17,4 oldu.
               
Eğitim hizmetleri harcamalarının oranı ise birinci yüzde 20"lik grup için yüzde 0,7, beşinci yüzde 20"lik grup için yüzde 3,1"de kaldı.
               
Gelire göre sıralı yüzde 20"lik gruplarda, 1. grubun en yüksek aylık ortalama geliri 815 lira, 5. grubun ise en düşük aylık ortalama geliri 2.499 lira olarak belirlendi. 1. grupta en düşük, 5. grupta ise en yüksek gelir belirtilmiyor.
               
-TABLO-
               
Harcama türlerine göre, toplam hanehalkı tüketim harcamalarının 2008 ve 2009 yılları itibariyle dağılımı ve 2009 yılına ilişkin gelire göre sıralı yüzde 20"lik 1. ve 5. grubun tüketim harcamaları şöyle:
                Harcama türleri                                                 2008     2009             1. grup       5.
 grup (2009)
                ----------------                                             ------ ------           -------
 -------
                Toplam                                                                   100,0   100,0           100,0
 100,0
                Gıda ve alkolsüz içecekler                             22,6     23,0             34,0
 17,4
                Alkollü içecekler, sigara ve tütün               3,8       4,1               5,5
 3,3
                Giyim ve ayakkabı                                                 5,4       5,1               4,4
 5,8
                Konut ve kira                                                       29,1     28,2             29,7
 25,3
                Mobilya, ev aletleri ve bakım hizmet.         5,8       6,2               5,1
 6,5
                Sağlık                                                                       1,9       1,9               2,2
 1,9
                Ulaştırma                                                               14,1     13,6               7,5
 17,7
                Haberleşme                                                               4,4       4,2               3,5
 4,6
                Eğlence ve kültür                                                 2,5       2,6               1,6
 3,3
                Eğitim hizmetleri                                                 2,0       1,9               0,7
 3,1
                Lokanta ve oteller                                               4,4       5,2               3,1
 6,2
                çeşitli mal ve hizmetler                                   4,1       4,1               2,9
 4,8
A.A

Basında yer alan diğer haberler:

Türkiye İstatistik Kurumu"nun (TÜİK) 2007-2008-2009 Hanehalkı Tüketim Harcamaları Bölgesel sonuçlarına göre, toplam tüketim harcamasının yüzde 24,6"sı İstanbul"da oturan hanehalklarınca yapıldı. Kuzeydoğu Anadolu Bölgesinin payı ise sadece yüzde 2 oldu.          

Güneydoğu Anadolu Bölgesinde de hanehalkı harcama bütçesinin üçte 1"inin gıda ve alkolsüz içeceklere ayrılması dikkati çekti.          

TÜİK, özellikle bölge bazında tüketim harcaması oransal tahminlerinin verilebilmesi amacıyla 2007, 2008 ve 2009 yıllarında yapılan Hanehalkı Bütçe Anketlerinin veri setlerini bir araya getirerek, sonuçları üç yılı kapsayacak şekilde yayımladı. Birleşik veri seti, kırsal yerleşim yerinden 8 bin 481, kentsel yerleşim yerlerinden 18 bin 662 örnek hanehalkı olmak üzere toplam 27 bin 143 örnek hanehalkını içeriyor.            

-KUZEYDOĞU ANADOLU"NUN PAYI SADECE YÜZDE 2-            

Sonuçlara göre, toplam tüketim harcamasının yüzde 24,6"sı İstanbul"da oturan hanehalkları tarafından yapıldı. İstanbul"da hanehalkı tüketimi 100 kabul edildiğinde, bunun 33,8"i konut ve kira, 18,9"u gıda ve alkolsüz içecekler, 11,9"u ulaştırmaya gitti.          

Düzey-1"deki bölgeler itibariyle yapılan sıralamaya göre İstanbul"u, yüzde 13,9 ile Ege, yüzde 12,1 ile Akdeniz bölgesi izledi. Kuzeydoğu Anadolu Bölgesinin toplam içindeki payı sadece yüzde 2 oldu.        

-GÜNEYDOĞU ANADOLU"DA BÜTçENİN ÜçTE 1"İ GIDAYA-            

Düzey-1 bazında bölge içindeki harcama gruplarına bakıldığında, Güneydoğu Anadolu Bölgesi dikkati çekti            

Güneydoğu Anadolu Bölgesi"nde hanehalklarının tüketim amaçlı yaptığı harcamalar içinde en yüksek payı yüzde 33,1 ile gıda ve alkolsüz içecekler aldı. Bu bölgede, harcamalardaki en düşük payı yüzde 1,1 ile eğitim hizmetleri oluşturdu.          

Akdeniz Bölgesi, ulaştırma harcamalarına en yüksek payı (yüzde 15) ayırdı, Güneydoğu Anadolu Bölgesi ise en düşük payı (yüzde 11,2) ayıran bölge oldu. Güneydoğu Anadolu Bölgesi aynı zamanda 'haberleşme', 'eğlence ve kültür', 'eğitim' ile 'lokanta ve otel' harcamalarına da en düşük payı ayıran bölge oldu.
A.A

 


Geri Dön