Turizm

Türkiye Avrupa'nın en düşük otel doluluk oranına sahip ülke oldu!

Türkiye’nin çevresindeki karışıklıklar birçok sektörde olduğu gibi turizme de fatura çıkarıyor. Türkiye, yüzde 63.8 ile İsrail’in ardından Avrupa’nın en düşük otel doluluk oranına sahip ülkesi oldu.

Türkiye’nin çevresindeki karışıklıklar birçok sektörde olduğu gibi turizme de fatura çıkarıyor. Türkiye, yüzde 63.8 ile İsrail’in ardından Avrupa’nın en düşük otel doluluk oranına sahip ülkesi oldu.


ORTADOĞU’daki karışıklıklar, Türkiye genelinde yaşanan toplumsal olaylar gibi gelişmeler Türk turizmini etkiliyor. Özellikle  geçen ay Kobani’deki olayları protesto eylemlerinin otellere zararı 13 milyon Euro’yu aşarken, Türkiye genelinde otel dolulukları da olumsuz etkilendi. Bu durum dünyanın önde gelen veri ve analiz şirketlerinden STR Global’in Ekim 2014 Ülke Perfomans Raporu’na da yansıdı. Turistik Otelciler, İşletmeciler ve Yatırımcılar Birliği (TUROB) tarafından analiz edilen rapora göre, Türkiye’nin Ekim 2014 otel dolulukları yerinde sayarken, ayına göre yüzde 0.2 gibi düşük bir oranda arttı ve yüzde 63.8 olarak kaydedildi. Bu rakam Ekim 2013’te 63.7 olmuştu. Ancak bu yükseliş, Türkiye’yi Avrupa’nın en düşük doluluk oranlarına sahip ülkeler arasından kurtaramadı.


STR’nin raporunda İsrail de Avrupa pazarına dahil olarak gösterilirken, Ekim 2014 döneminde, tüm Avrupa ülkelerindeki en düşük doluluk oranları sıralamasında yüzde 57.5 ile ilk sırada İsrail yer aldı. Bu sıralamada yüzde 63.8 ile Türkiye ikinci sırada yer aldı. Ekim ayında Türkiye açısından sevindiren bir gelişme ise ortalama günlük satılan oda bedelinde geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 3.1 artış yaşanması oldu. Bu rakam 115.2 Euro’dan 118.6 Euro’ya yükseldi.


GELİR DE DÜŞÜYOR


Turistik Otelciler, İşletmeciler ve Yatırımcılar Birliği (TUROB) Başkanı Timur Bayındır, yaptığı değerlendirmede, oda başı gelirlerin geçen yıla göre düşüş gösterdiğini belirtti. Bayındır “Geçen yıl yaşanan düşüşün doluluk oranlarına sabitlendiğini görüyoruz. Doluluk oranları bir kıstas olmakla beraber, oda başı elde edilen gelin bize asıl statüyü gösteren kriterdir” dedi. Bayındır, doluluk hedeflerini gerçekleştirmeye çalışırken, stratejimizi tek tarafları olarak oda fiyatları üzerinden kurgulamanın uzun vadede sektör için sıkıntı yaratacağı uyarısında bulundu. 


YUNANİSTAN ÖNDE


Türk turizmin lokomotif şehirlerine baktığımızda ise İstanbul’da Ekim 2014’te otel dolulukları dolulukları bir önceki yılın aynı dönemine kıyasla yüzde 0.6 gibi küçük bir oranla artarak yüzde 67.6 oldu. 2013 yılının aynı ayında bu oran yüzde 67.2’ydi. Normalde sonbahar ayları otelcilik sektörü açısından yılın en hareketli ayları olarak görülüyordu. İstanbul’da ortalama günlük satılan oda bedeli de 152.5 Euro olarak gerçekleşti ve 2013’e göre yüzde 3.9’luk bir düşüş gösterdi. Ocak-ekim döneminde ise İstanbul’da doluluk oranları yüzde 67.8’den yüzde 65.8’e, günlük satılan oda bedeli de 148.4 Euro’dan 138.2 Euro’ya geriledi. Türkiye’nin turizmde rakibi olan ve kriz döneminde gerilemesiyle dikkat çeken Yunanistan’da ise istikrarlı bir yükseliş başladı. Ekim ayının en yüksek artışı yüzde 18.3 ile Yunanistan’da gerçekleşerek doluluklar yüzde 73.4’e yükseldi. Ekim ayının en yüksek doluluk oranına ise yüzde 89 .6 ile Malta ulaştı.


%63.8

Türkiye’de otellerin doluluk oranı


%57.5

En düşük doluluk oranına sahip İsrail


118.6 Euro

Ortalama günlük satılan oda bedeli


%59.1

Antalya’daki otellerde doluluk oranı


Antalya’nın yarısı boş

TÜRK turizminin merkezi Antalya’da da doluluklar alarm verdi. Antalya Ekim 2014 otel dolulukları bir önceki yılın aynı dönemine kıyasla yüzde 6.5 düşerek,  yüzde 59.1 oldu. Geçen yılın aynı ayında bu oran yüzde 63.2’ydi. Buna karşılık bu ilde oda fiyatlarında önemli bir artış gerçekleşti. Bu ilde ortalama günlük satılan oda bedeli 90.58 Euro’ya ulaştı ve 2013’e göre yüzde 27.4 artış gösterdi. Antalya’da 2014 yılbaşından ekim sonuna kadar geçen sürede ise doluluk oranı yüzde 65.2’den  yüzde 61.9’a geriledi. Başkent Ankara ise yükseliş eğilimini sürdürüyor.  Ankara, Ekim 2014 otel dolulukları bir önceki yılın aynı dönemine kıyasla yüzde 7.1 artarak, yüzde 61.3’e çıktı. Ortalama günlük satılan oda bedeli de yüzde 11.3 artışla 81.6 Euro oldu.


Turizmci 300 milyon gencin peşinde

2023 yılında 50 milyon turist ve 50 milyar dolarlık turizm gelirine ulaşmayı hedefleyen Türkiye, dünyada sayıları 300 milyonu bulan ve 320 milyar dolarlık gelir yaratan 7 ile 27 yaş grubu arasındaki ‘genç turisti’ çekmek için kolları sıvadı. Türkiye Seyahat Acentaları Birliği’nin (TÜRSAB) ‘Gençlik Turizmi 2015 Raporu’na göre, 2013 yılında 33.8 milyon kişi olan Türkiye’ye gelen yabancı ziyaretçi sayısı içerisinde yaşları 7 ile 27 arasında bulunan genç turistin sayısı 8.5 milyona ulaştı. Gerek yerli, gerekse yabancı turistlerde ‘gençlerin’ yüzde 75’lik kısmının 500 Euro ve üzerinde harcama yapması pazarın ne kadar büyük ve değerli olduğunu ortaya koydu. Türkiye Seyahat Acentaları Birliği (TÜRSAB) Başkanı Başaran Ulusoy, “Genç turist rakamını daha yukarıya taşımayı hedefliyoruz” dedi.



Hürriyet