Sektörel

Türkiye, islami pazarların en cazip yatırım merkezlerinden biri seçildi!

Büyüyen İslami Pazarlar Yatırım Görünümü Raporu'na göre yatırım açısından Türkiye ilk sırada. Önemli sektörler ise enerji, tarım, gıda, elektronik, turizm, ulaştırma ve metal.

Türkiye, İslami pazarların en cazip yatırım merkezlerinden İslam ülkeleri içinde yatırım çekme potansiyeli en yüksek olan ülkelerden biri olarak Türkiye gösterildi. 2013'te 820 milyar dolarlık milli gelire ulaşarak, 870 milyar dolarlık Endonezya'nın ardından 



İslam dünyasının ikinci büyük ekonomisi olan Türkiye 2013'te 13 milyar dolar doğrudan yabancı yatırım çekerek İslam ülkeleri arasında 2. sıraya yerleşti ve Büyüyen İslami Pazarlar Yatırım Endeksi'nde ilk 10 içerisinde yer aldı.   



Veri sağlayıcısı Thomson Reuters ve İslami Pazarlar odaklı araştırma ve danışmanlık firması Dinar Standard ortaklığında hazırlanan, "Büyüyen İslami Pazarlar Yatırım Görünüm Raporu 2015", Bahreyn'de düzenlenen "Küresel İslami Yatırım Yolları 2015" konferansında açıklandı. 



Rapora göre Türkiye, 2013'te 820 milyar dolarlık milli gelire ulaşarak, 870 milyar dolarlık Endonezya'nın ardından İslam dünyasının ikinci büyük ekonomisi oldu. Türkiye 2013'te 13 milyar dolar doğrudan yabancı yatırım çekerek İslam ülkeleri arasında 2. sırayayerleşti. Türkiye, doğrudan yabancı yatırım çekmekte 2009-2013 döneminde yüzde 11'lik bileşik büyüme oranına erişti. Turizm ve ulaştırma sektörlerinde 51.8 müyar dolarlık ihracat geliriyle İslam ülkeleri arasında ilk sıraya yerleşen Türkiye, bu sektörlerdeki 95 milyar dolarlık iç harcamasıyla da sektörel büyüklükte birinci oldu. 



Enerji, tarım ve gıda yatırımlarda en önemli sektör 

Büyüyen İslami Pazarlar Yatırım Endeksi'nde ise Türkiye ilk 10 içerisinde yer aldı. Malezya'nın ilk sıraya yerleştiği listede sırasıyla Endonezya, BAE, Katar, Kazakistan, Mısır, Suudi Arabistan, Fas, Türkiye ve Mozambik yer aldı. İlk 10 ülke yatırım potansiyeli açısından diğer 47 İslam ülkesine göre daha üstün performans gösteren ülkelerden oluşuyor. 


Ülkeler temel büyüme verileri, büyüme ivmeleri, yatırım ivmeleri ve göreceli ülke risklerinin de yer aldığı 9 farklı ölçüte göre analiz edildi. Doğrudan yabancı yatırım çekmede 2009-2013 döneminde yüzde 217 artış sağlayan Malezya ise büyüme ve yatırım ivmesinde liste başı oldu. Yatırım fırsatları açısından İslam ülkelerinde en yüksek getiri potansiyeli taşıyan sektörler: Enerji, Tarım ve Gıda, Elektronik, Turizm ve Ulaştırma, Metal, Kimya ve Bileşenler, Plastik ve Kauçuk, Textil ve Hazır Giyim, Altyapı ve İnşaat, Sağlık Ürünleri ve Hizmetleri.


Ülker, PETKİM, THY hızlı büyüyor 

Rapora göre İslami pazarlarda en önemli markalar arasında Türkler öne çıkıyor. 110 ülkede faaliyet gösteren Vestel, 20 ülkede varlık gösteren Petrol Ofisi ve 90 ülkede faaliyetleri bulunan Ülker, İslam dünyasının önde gelen markaları arasında sayıldı. İslam ülkelerinden çıkan şirketlerin hızla küreselleştiğine dikkat çeküerek, "Yıldız Holding/Ülker, Savola Group (S. Arabistan), Indo Food (Endonezya), Felda (Malezya) gibi küresel çapta rekabet eden gıda şirketleri arasında gösterildi. PETKİM (Türkiye), SABIC ve Tasnee (Suudi Arabistan) küresel büyüklüğe erişen kimya şirketleri olarak öne çıkıyor. Türk Havayolları, Emirates (Birleşik Arap Emirlikleri), global havayolu oyuncuları arasında yer alıyor. BİM'in perakendede hızla gelişen şirketlerden olduğu ifade edildi. 



İslam ülkeleri 1.3 trilyon $'lık enerji ihracatı yaptı 

57 Müslüman ülke, sektörel büyüklükleri toplamına göre listelendiğinde ihracat, ithalat ve iç tüketim hacminde ilk sırayı enerji sektörü alıyor. İKT ülkeleri, 2013 itibariyle 1.3 trilyon dolar değerinde enerji ihracatı yaptı. Bu tutar küresel enerji ihracatının yüzde 43'ü. Enerji kümelenmesinin ihracat hızı 2009-2013 döneminde yüzde 109 büyüdü. Enerjide fırsat sunan alanlar: Yenilenebilir enerji, rüzgar ve güneş çiftlikleri, biyoenerji inovasyon çözümleri, enerji yedekleme çözümleri.


İslam ülkelerinde gıda sektörü 974 milyar dolarlık fırsatı sunuyor İKT ekonomileri, tarım ve gıda sektöründe 2013'te 118 milyar dolarlık ihracat yaptı. İKT ülkelerinde gıda sektöründe iç talebin toplam değeri 974 dolara ulaştı. Bu tutar küresel gıda tüketiminin yüzde 16'sına denk geliyor. Gıdada cazip yatırım alanları şöyle: Perakende (süpermarket), işlenmiş yağ imalatı, helal, et ve sakatat, gıda atıkları ve hayvan yemleri, süt, şeker ve şekerleme&tatlı, kakao ürünleri. 


Helal otel yatırımlarında artış bekleniyor 

İKT ülkelerinde üçüncü en büyük sektör ise turizm ve ulaştırma. İKT ülkeleri bu sektörde 2013'te 192 milyar dolar tutarında ihracat yaptı. Söz konusu tutar, küreselJlotacatın yüzde 6'sına k geliyor. TurîznTVe ulaştırma örlerinde yatırım alanları: Otomotiv yedek parça imalatı, havayolu hizmetleri ve ekosistemi, helal oteller ve dinlenme alanları, otel geliştirme. 



Dünya