Türkiye, mutfak eşyasında dünya ikincisi!
Küresel krizde pazar payını artıran mutfak ve eşyaları sektörü, İtalya'yı geride bırakarak Çin'in ardından ikinci sıraya yükseldi. Geçen yıl 3,5 milyar dolarlık ihracat yaptıklarını belirten İstanbul Demir ve Demirdışı Metaller İhracatçıları Birliği Başka
Mutfak ve ev eşyaları alanında pazar payını hızla artıran Türkiye, Çin'in ardından dünya ikinciliğine yükseldi. 2011 yılında 3,5 milyar dolarlık ihracat yapan sektör en fazla İngiltere, Almanya, Fransa, Irak ve İtalya'ya mal satıyor. İhracatın yaklaşık yarısı Avrupa Birliği ülkelerine yapılıyor. 1986 yılından beri Hong Kong'da her yıl düzenlenen HKTDC Hong Kong Houseware Fair 2012'ye katılan İstanbul Demir ve Demirdışı Metaller İhracatçıları Birliği (İDDMİB) Başkanı Tahsin Öztiryaki, bu fuarlarda yer almak için büyük mücadeleler verdiklerini belirtti. Hong Kong'un dünyadaki yerinin çok önemli olduğunu belirten Öztiryaki, mutfak eşyaları fuarı için gittiği bu bölgede gazetecilere açıklamalarda bulundu. Cari açık vermeyen ender sektörlerden biri olan mutfak eşyalarında Türkiye'nin dünyadaki söz sahipliğinin arttığına dikkat çeken Öztiryaki, "Türkiye, bu sektörde Çin'in ardından ikinci sıraya yükselerek İtalya'yı geride bıraktı." diye konuştu. Küresel krizi kendileri için bir fırsat olarak gördüklerini belirten Öztiryaki, "Türkiye, doğru fiyat ve kalite anlamında da önemli bir noktada. İnsanların satın alma alışkanlıkları değiştiği için ekonomik krizin bize etkisi olumlu oldu. Örneğin Avrupa, artık eskisi gibi yüksek meblağlı alımlar yerine daha düşük tonajlı ve kısa vadede teslim edilebilen ürünlere yöneldi. Burada da Avrupa'ya yakınlığımız, bizim tercih edilmemizde önemli bir etken oldu." dedi. Dünyada 2010 yılında yaklaşık 127 milyar dolarlık mutfak eşyası ihracatı yapılırken, Türkiye bundan yüzde 2,2 oranında pay aldı. Dünyada daha fazla söz sahibi olmak için Hong Kong'daki fuarlara katıldıklarını kayden Öztiryaki, Çin'deki fuarlarda da yer aldıklarını ancak asıl hedeflerinin dünyanın en büyük fuarı olan Kanton Fuarı olduğunu belirterek, "Bu fuar bir ay içinde birer hafta ara ile üç fazda yapılıyor. Birincisi inşaat fuarı. Firmalarımız bu fuarda yer alıyor. İkincisi züccaciye, üçüncüsü ise ev tekstili fuarı. Ev tekstili fuarında da varız. Ancak bunca yıldır, züccaciye fuarına giremedik. Sadece biz değil, birçok ülke sıkıntı yaşadı. Çinliler bu fuarın milli kalması için direndi. Dünyada alıcı ve satıcı olan herkesin geldiği bu fuar en büyük mutfak eşyası fuarı olarak biliniyor. Biz müracaat ettik. Yüzde 50 olumlu cevap aldık. Önümüzdeki yıl bu fuarda olacağımızı umuyorum." diye konuştu. Türkiye'nin Çin'de bulunması gerektiğini kaydeden Öztiryaki, "Buralarda bulunursak, Çin'e de mal satacağız. Hem Çin'den pay almak, hem kendimizi göstermek hem de başka ülkelere mal satmak için Hong Kong ve Çin fuarlarına katılıyoruz. Yani bir taşla üç kuş vurmak istiyoruz." dedi. Çin'i arı kovanına, Hong Kong'u da arı kovanının bahçesine benzeten Öztiryaki, "Kanton Fuarı'na kabul edilirsek, arı kovanının bahçesindeyken kovanın içine girmiş olacağız." şeklinde konuştu. Çin'in ABD'de kendine bir tarz oluşturduğunu, bu yüzden Amerikalıların sürekli Çin'den alışveriş yaptığını belirten Öztiryaki, "Bizim de Mısır'da böyle bir etkimiz var. Biz de bazı ülkeleri etkileyip orada kendi tarzımızı oluşturabiliriz. " diye konuştu. Türk 'Alibaba' geliyor Türk ihraç ürünlerinin tek bir siteden satışı için Ekonomi Bakanlığı ve Türkiye İhracatçılar Meclisi (TİM) öncülüğünde başlatılan 'Buy Turkey' internet alışveriş sitesi hizmete giriyor. Türkiye'nin tanıtım bütçesinden ilk etapta ayrılan 200 bin lira ile 45 bin ihracatçının isim, adres ve ürün bilgileri siteye yüklendi. Ayrıca bu firmaların internet sitelerine birer link verildi. Bu konuda son somut adım ise internet alışverişinde dünyaya kendini kabul ettirmiş olan "alibaba.com" ile işbirliğine gidilerek yapıldı. İDDMİB Başkanı Tahsin Öztiryaki, mutfak eşyaları fuarı için gittiği Hong Kong'da alibaba.com CEO Yardımcısı Brian Wong ile bir araya geldi. Alibaba.com'a projelerini sunan Öztiryaki, bu konuda olumlu cevap aldıklarını söyledi. 'Buy Turkey' sitesinin haziran sonunda yayına başlayacağını belirten Öztiryaki, "Alibaba.com'dan Buy Turkey'e bir link verilecek. Alibaba.com'un 430 milyon abonesi olduğu göz önüne alınırsa, bu kendimizi tanıtmamız için büyük bir fırsat olacak. Ayrıca Hong Kong'da çok büyük alım yapan çokuluslu şirketlerin alım büroları bulunuyor. Alibaba.com'dan bu şirketlerin CEO'ları ile bizi görüştürmelerini istedik. CEO'ları Türkiye'ye davet edip, onlara mal satacağız." diye konuştu. Öztiryaki, işbirliğinin ihracata en az yüzde 20 oranında katkı yapmasını beklediklerini dile getirdi. Sektör, teşvik için K.Maraş'ta kümelenecek Teşvik öncesinde başlattıkları çalışmayı teşvik sonrası bitme aşamasına getirdiklerini dile getiren Öztiryaki, "Mutfak eşyaları üretimi için Kahramanmaraş'ı seçtik. Önemli olan, firmaların ortak hareket edip büyük projelerle bu üretim projesini hayata geçirmeleri. Biz de bunun için uğraşıyoruz." dedi. Öztiryaki, teşvikle ilgili detayların henüz netleşmediğini, Türkiye'de üretilebildiği halde ithal edilen ürünlere gümrük muafiyeti uygulanmasının cari açığa olumsuz yansıyacağını söyledi. "Bu madde sıkıntılı çünkü ithal ürüne vergi muafiyeti olduğu sürece firmalar daha ucuz ürün bulup ithalatı artıracaklar. Bu muafiyetin sadece Türkiye'de üretilemeyen makine vb. kategorilere uygulanması gerekiyor." diye konuştu. Zaman