Türkiye’de AVM yatırımları 310 AVM ile yaklaşık 40 milyar!
Hulusi Belgü ile 2. Dönemine başlayan AYD 19 Şubat Salı günü gerçekleştirdiği basın toplantısında 2012 yılını değerlendirdi, 2013 hedeflerini açıkladı ve Aralık Ayında AVM cirolarının son üç yılın en yüksek seviyesine ulaştığını belirtti.
Kuruluşumuzdan bugüne kadar, AYD sektörünün sorumlu lideri olarak çalışmalarını yürüten, Türkiye ekonomisinin temel taşlarından birisini oluşturan organize perakende ve AVM sektörlerinin sağlıklı gelişimi için çok önemli projelere öncülük yapan AYD sektörün şeffaflaşması ve kurumsallaşması adına önemli adımlar atmaya devam ediyor.
Türkiye’de 40 milyar dolar yatırım yapan, 350 bin dolayında istihdam sağlayan Kurumsal AVM Yatırımcılarını bir araya getiren AYD, perakendeciler, tüketiciler ve sektörel çözüm ortakları hep birlikte perakende sektörünün sağlıklı gelişimine katkıda bulunmak üzere çalışmaktadır.
Perakendede kayıtlı ekonomi ve marka ekonomisinin gelişimi için çalışmalar yürüten AYD, AVM sektörünü temsil eder konumda yer almaktadır.
Sektörün tüm paydaşları ve dernekleri ile sağlıklı iletişim ve işbirliğinin önünü açan AYD, İstanbul Shopping Fest Organizasyonunu oluşumunda katkı sağlamış, (TAMPF) Tüm Alışveriş Merkezleri ve Perakendeciler Federasyonu’nun kuruluşunu desteklemiş ve kurucu dernekler arasında Alışveriş Merkezlerini temsilen yer almıştır.
AVM Yatırımcılarının yasal düzenlemeler çerçevesinde haklarının korunması, Borçlar Kanununun sektör ile ilgili maddeleri ile ilgili çalışmaların yapılması, İstanbul bölgesindeki otopark düzenlemesi için Büyükşehir Belediyesi ile görüş alışverişi, Maliye Bakanlığı ile şirket hisse satışlarına yapılan vergilendirme konusunda ise görüşmelerin gerçekleştirilmesi gibi birçok konuda da sektör adına önemli açılımlar ve katkılar sağlamıştır.
Her yıl gerçekleştirilen AVM Tüketici Algı Araştırması ve AVM Tüketicisi Büyüteç Altında Raporu, Türkiye’nin En Beğenilen ve Tercih Edilen Markaları Araştırması ve Ödül Töreni, AVM Yatırımları Konferansı ile AYD sağlıklı bilgi oluşturma ve paylaşma anlamında çok önemli, takdir edilen etkinlikleri başlatmış ve devam ettirmiştir.
AYD tarafından her ay düzenli olarak Akademetre Research işbirliği ile AVM Ciro Endeksi ve AVM Ziyaretçi Endeksi hazırlanmakta, bu endeks tabloları ve databank verileri ile sektöre bilgi kaynağı olarak sunulmaktadır.
2009 yılından bu yana kesintisiz bir şekilde yapılan sektör değerlendirmesine göre son 4 yılda yatırımlarda %60, yabancı sermayede %33, istihdamda %31, kiralanabilir alanda %69, AVM sayısında %46, m2 başına cirolarda %61, AVM cirolarında %163, ziyaretçi sayısında %79 oranında artış olduğu gözlemlenmiştir.
2012 Aralık verileri çerçevesinde hazırlanan Aralık ayı endeksini paylaşan AYD, Her ay düzenli olarak yayınlanan verilere göre ciro endeks seviyesi 2011 yılı Aralık ayına göre %18,1’lik artış göstererek 170 puana ulaştığını ve bu değerin son üç yılın en yüksek seviyesinde olduğunu açıklamıştır.
AYD, Aralık ayı raporunda 2012’de açılan 21 AVM ile sektöre toplam 750.000 m² eklenerek Türkiye genelinde toplam AVM kiralanabilir alanı 8,3 milyon m²’ye ulaştığını belirtmiştir.
AYD verilerine göre 8,3milyon m² toplam AVM kiralanabilir alanının %39’u 101 AVM ile İstanbul’da, %61’i ise 209 AVM ile Anadolu’da yer almaktadır.
310 AVM’de toplam 8,3 milyon m² kiralanabilir alan ile 1.000 kişi başına düşen kiralanabilir alan 106 m²’ye ulaşmıştır. Türkiye’de henüz 81 ilimizin 53’ünde AVM bulunmaktadır.
2013’te açılması planlanan 25 yeni AVM ile sektöre 1,1 milyon m² daha kiralanabilir alan eklenmesi ve toplam kiralanabilir alanın 9,4 milyon m²’ye ulaşması öngörülmektedir.
İstanbul’daki ciro endeksi, 2011 yılı Aralık ayına göre %16,2 artarken, geçtiğimiz Kasım ayına göre ise %33,3 artış gözlenerek endeksi 172 puana ulaştı. Anadolu’daki ciro endeksi, 2011 yılı Aralık ayına göre %20,0’lik artış, geçtiğimiz Kasım ayına göre ise %25,4’lük artış gözlenerek 168 puana ulaştı.
AYD 2. Döneminin başkanı Multi Development Türkiye CEO’su Hulusi Belgü, gerçekleştirilen basın buluşmasında 2012 yılında ciroların 2011 verilerine göre %13’lük bir artış gösterdiğini belirtti. Bu yükselişin geçtiğimiz yılın Aralık ayına göre incelendiğinde yükselişin tüm ürün kategorilerinde gözlemlendiğine dikkat çekti.
Yeni Başkan Hulusi Belgü “2011 Aralık ayına göre 2012 Aralık ayında ayakkabı-çanta kategorisinde %30, teknoloji market ve elektrikli eşyalar cirolarında %19, giyim cirolarında %18, hipermarket ciroları %11, AVM’lerdeki yiyecek-içecek alanlarının ciroları %10 ve AVM içerisindeki diğer mağazaların cirolarında da %16 oranında artış görülmüştür.” dedi.
Ayrıca Belgü yükselişin 2011 yılı ortalamasına göre 2012’de ayakkabı-çanta kategorisinde %16, giyim cirolarında %14, teknoloji market ve elektrikli eşyalar cirolarında %13, AVM’lerdeki yiyecek-içecek alanlarının ciroları %12, hipermarket ciroları %3 ve AVM içerisindeki diğer mağazaların cirolarında da %8 oranında görüldüğünü de ekledi.
Ziyaret sayısı endeksi ise 2011 Aralık ayı ile aynı seviyesini koruyarak, Aralık ayında, geçtiğimiz Kasım ayına göre endeks değerinde %19,1’lik artış yaşandı. İstanbul’da ziyaret endeksine bakıldığında yine geçtiğimiz Kasım ayına göre 16 puan artarken, Anadolu’ya ait ziyaret endeksinde ise 18 puanlık artış yaşandı.
Ziyaret sayısına ait 2012 Aralık ayı endeks değeri 106 puan olurken, İstanbul’da 96 puan, Anadolu ise 120 puana ulaştı.
AVM Endeksi 2012 sonuçlarını değerlendiren AYD Başkanı Hulusi Belgü “2012 yılı AVM sektörü için oldukça iyi geçti. 2012 yılının başında AVM’ler için hedeflemiş olduğumuz 48 Miyar TL ciro aşılarak 50 Milyar TL ciro gerçekleşti. Ancak karlılıklarhenüz beklenen seviyelerde değil. Dolyısı ile ciroların artmasına rağmen, kira artışlarına yansıtılamadığı ve bu sebeple yapılan yatırımların geri dönüş sürelerinin uzun olduğunun altını çizdi.”
Hulusi Belgü yakın dönemde gerçekleştirilecek olan AYD tarafından organize edilen projelerle ilgili de çeşitli bilgilendirmelerde bulundu.
Derneğin kuruluşundan itibaren her yıl Mart ayında AVM Yatırımları Konferansları gerçekleştirdiklerine ve bu çalışmanın sektöre sağladığı faydalara değinen Hulusi Belgü, bu yılda 06-07 Mart tarihlerinde gerçekleştirilecek olan konferansımıza 500’ü aşkın yerli ve yabancı sektör profesyonellerini beklemekte olduklarını söyledi.
AYD Başkanı ve Multi Development Türkiye CEO’su Hulusi Belgü, “bu yılki konferansın adını “Farklılaşmanın Anahtarı Rekabet” olarak belirlediklerini ve konferans programında CRM, Etkinlik, Yatırımlar, Dünya Ekonomisi ve Türkiye, AVM Potansiyal Analiz Raporu, Rekabet, Kentleşme ve AVMler, Ezeli Rekabet gibi çeşitli başlıklarda konuşmalar ve oturumlarla sektör ve sektör dışındaki profesyonelleri ağırlayacaklarını ve AVM Hizmet Başarı Ödüllerinin sahiplerini bulacağını” dile getirdi.
Bakanlar, yerel yönetimler ve mülki erkan ve ilgili sivil toplum örgütlerinden önemli isimlerin katılacağı gala yemeğine de değinen Belgü, “Sektörün büyümesi için hep birlikte hareket edilmesi gerektiğine inanıyoruz. Hep birlikte olmanın çok önemli olduğunu biliyor ve bu birliktelikle büyük bir güç olacağımızı düşünüyoruz.” diyerek sözlerini tamamladı.