Türkiye’de AVM yatırımları beklemede mi?
Döviz kurunda yaşanan hareketlilikler alışveriş merkezi yatırımlarını da etkiledi. Ülkemizde 2019 yılının ilk yarısında 47 bin metrekarelik AVM alanı hizmete girdi. 2018 yılının ilk yarısına göre AVM pazarına giren arzda yüzde 87’lik bir düşüş görüldü.
Döviz kurlarında yaşanan dalgalanmalar ve kiralarda Türk Lirası'na geçiş alışveriş merkezi (AVM) yatırımcıları üzerinde baskı kurmayı sürdürürken, geçen sene yatırımlardaki yüzde 50'lik düşüş bu sene de sürdü. Sözcü'den Sayime Başçı'nın haberine göre, Türkiye'de 2019 yılının ilk yarısında 47 bin metrekarelik alışveriş merkezi alanı hizmete girdi. 2018 yılının ilk yarısına göre AVM pazarına giren arzda yüzde 87'lik bir düşüş görüldü. Fakat devam eden projeler de hesaba katıldığında senenin ikinci yarısı ile 2020 yılını kapsayan 1.5 senelik dönemde toplamda 1.5 milyon metrekarelik avm alanı hizmete girmek için bekliyor.
Ülkemizdeki ekonomik etkiler, dünyada ise pazar doygunluğunun etkisiyle yavaşlayan yatırımlar sebebiyle, globalde alışveriş merkezi yatırımlarının yüzde 8'lik kısmı ertelendi. Rusya bu alandaki yatırımlarla liderlik koltuğuna otururken, Avrupa'da ise AVM projelerinde yüzde 18'lik düşüş yaşandı.
SEÇİM SONRASI İVMELENME
Günümüzde ticaretin ana merkezleri olan alışveriş merkezlerinde büyüme Batı'dan Doğu'ya, büyükşehirlerden şehirlere doğru kayıyor. Ticari gayrimenkul danışmanlık şirketi Cushman & Wakefield'in yayımladığı “Avrupa Alışveriş Merkezleri Geliştirme Raporu”nun ilk yarı sonucuna göre, Avrupa ülkelerindeki yatırımcılar yönünü daha küçük ölçekli kentlere çevirirken, ülkemizde ise “Avrupa'nın en büyük gelecek arzına sahip ülke” konumunda bulundu. Hazırlanan rapora göre, Türkiye'deki açılışların bir önceki seneye göre azalmasının da etkisiyle Avrupa'da yüzde 18 düşüşle yaklaşık olarak 863 bin metrekare alan tamamlanarak AVM pazarına girdi.
Hazırlanan raporda “2019 2. yarı-2020 tarihi aralığında yaklaşık 1.5 milyon metrekare arzın pazara girmesi bekleniyor. Ek olarak, kiralardaki düşüşe yönelik mal sahipleri üzerindeki baskı devam etmektedir” ifadeleri yer aldı.
Türkiye 2020’ye kadar Avrupa’da en fazla AVM arzı sunan ülke olacak!