Genel

Türkiye'de Godiva mağazaları krizden sonra açılacak!

Ülker Grubu'nun çatı şirketi Yıldız Holding, 2008 nisan ayında 850 milyon dolara aldığı Godiva'yı krize rağmen yüzde 6.5 büyüterek, cirosunu 470 milyon dolardan 500 milyon dolara yükseltti

Dünyanın önde gelen premium çikolata markası Godiva'yı Nisan 2008'de 850 milyon dolara bünyesine katan Ülker Grubu'nun çatı şirketi Yıldız Holding, krize rağmen yüzde 6.5 düzeyinde bir büyüme yakaladı. Yıldız Holding ve Ülker Grubu'nun Başkanı Murat Ülker, "Godiva, Campbell'in içinde yönetilen bir şirketti. Alır almaz öncelikle kendi ayakları üzerinde duran bir şirkete dönüştürdük. Godiva'da başlattığımız değişim ve etkin pazarlama çalışmaları sayesinde krize rağmen aldığımızda 470 milyon dolar olan ciroyu 500 milyon dolara çıkardık" dedi. Murat Ülker, önümüzdeki dönemde Çin, Rusya ve Ortadoğu'ya daha fazla yükleneceklerini söyledi.

Gereğini yapmayan gidiyor

Murat Ülker, Godiva'nın yönetim kurulu üyeleri Atilla Kurama, Jim Zaza ve Yönetim Kurulu Sekreteri Burak Elmas'la birlikte düzenlediği sohbet toplantısında, şirketin Yıldız Holding çatısı altına girmesinden buyana gerçekleşen gelişmeleri değerlendirdi. Murat Ülker, "Dünya dönüyor ama bugünlerde farklı dönüyor" diyerek, şu yorumu yaptı: "Çünkü, dünyada kriz var. Herkes, şirketini ayakta tutmak, büyütmek için üzerine düşeni yapmaya çalışıyor. Biz de krizde organizasyonlarımızı gözden geçirip, daha da iyileştirdik. Bunları yapan ayakta kalıyor, yapmayan General Motors (GM) gibi sistem dışına çıkma riskiyle karşı karşıya kalıyor. Bizim gibi hızlı karar alabilenler sistem içinde kalıyor."

Yatırım ve yapılanma

Godiva'yı insan kaynaklarından finansa yeniden yapılandırıp, kendi ayakları üzerinde duran bir şirkete dönüştürdüklerini vurgulayan Murat Ülker, şunları anlattı: "Başta teknoloji olmak üzere bazı gerekli yatırımları yaptık. Bunun için 52 milyon dolar harcadık. Ayrıca, Godiva'da bağımsız üyelerin de ağırlıklı olduğu uluslararası bir yönetim kurulu oluşturduk. Godiva bize küresel deneyim katarken, biz de kendi deneyimlerimizle şirketi yönetmeye koyulduk. Bugüne kadar attığımız adımlar sayesinde krize rağmen Godiva'da büyüme sağladık. Oluşturduğumuz uluslararası yönetim kurulunun çok yararını gördük."

Yeni pazarlara açılacak

Murat Ülker, Godiva'nın büyümesinde Japonya'nın önemli rolünün olduğunu kaydederek, yeni pazarlar konusunda şu değerlendirmeyi yaptı: "Çin'de nüfusun 160 milyonluk bölümünün alım gücü yüksek. Yani, bunlar Godiva'nın müşterisi olabilir. Bu yıl sonuna kadar Çin'de ilk Godiva mağazasını açacağız. Sonra elbette arkası gelecek. Ayrıca Rusya'da da Godiva için potansiyel görüyoruz. Aslında Rusya'da birkaç mağaza var ama yeterli görmedik. Rusya için de çalışacağız, Godiva'yı yeni pazarlara, farklı pazarlama yöntemleriyle yönlendireceğiz."

Godiva'nın içinde Türk fındığı var

MURAT Ülker, bir soru üzerine, "Godiva'nın içinde Türk fındığı olduğunu biliyorum" dedi. Ülker, "Siz aldıktan sonra mı Türk fındığına geçtiniz" sorusuna da, "Hayır, zaten kullanıyorlardı. Şimdi, fındık alımlarına biz aracılık ediyoruz"
yanıtı verdi.

850 milyon dolarlık alımın kriz öncesi bitmesi iyi oldu

MURAT Ülker, "ABD'li Campbell'a Godiva için 850 milyon dolar ödediniz. Bu paranın bir bölümünü de borçlandınız. Sonra kriz gündeme geldi. Hiç, `Keşke alımı krizde yapsaydık, fiyat daha düşük olurdu' diye düşündünüz mü" sorusunu şöyle yanıtladı: "Bize kaynak konusunda Citibank aracılık yaptı. Krizde Citibank'ın bile düştüğü durumu hep birlikte gördük. Grup gitti, geldi. Yani, belki de krizde bu işi yürütecek banka bulamayacaktık. O yüzden Godiva alımını kriz öncesi bitirmiş olmaktan memnunuz. Ayrıca şunu da biliyoruz ki, Campbell, Godiva'yı sıkıntı yüzünden satmadı. Dolayısıyla krizde fiyatı düşer miydi, ne kadar düşerdi bilmiyorum. Bir karşılaştırma imkanım yok. Biz Godiva'yı almış olmaktan, bugün geldiğimiz noktadan memnunuz."

Sen makinenin altına yatıp bakan adamsın

ABD merkezli Campbell Grubu, Godiva'yı satış vitrinine koyduğu günlerde Murat Ülker de tesisleri dolaşmaya gitti. Yıldız Holding'in Godiva'yı alımının gerçekleştirmesi sonrasında bu kez "patron" olarak fabrikayı gezen Murat Ülker'e çalışanlardan biri, "Sen makinenin altına yatan adamsın" dedi. Ülker, "Neden makinenin altına yattınız" sorumuza, "Markasına baktım" yanıtını verdi.

Campbell bizim verdiğimiz parayla önce uçak aldı

BİR soru üzerine Murat Ülker, Campbell'ın Godiva'yı sıkışıklıktan satmadığını anlatmak için, "Campbell, biz 850 milyon doları ödeyince, öncelikle bir uçak satın aldı" dedi. Ülker, Campbell'ın daha sonra Rusya'da çorba fabrikası yatırımına giriştiğini vurguladı.

16 yeni mağaza açtı, Godiva Kulübü kurdu

GODIVA Yönetim Kurulu Sekreteri Burak Elmas, Yıldız Holding çatısı altına girişinden sonra Godiva'da gerçekleşen gelişmeleri şöyle özetledi:
Godiva'nın 200'den fazla özel çikolata reçetesi var.
Reading-Pensilvanya'daki (ABD) fabrika 146 farklı çikolata üretiyor.
Brüksel'deki (Belçika) fabrikada 80 farklı çikolata üretimi gerçekleşiyor.
Godiva'nın dünyadaki çalışanları toplamı 3 bin 996'yı buluyor.
80 ülkede toplam 9 bin 294 noktada Godiva satışı gerçekleşiyor.
Godiva, "kısıtlı erişim"den "yaygın erişim" modeline geçti.
`Hediye çikolata" olmakla yetinmek yerine "kişisel damak tadı"na yöneldi.
Godiva Çikolata Ödül Kulübü kuruldu. 7 ayda 300 bin üyeye ulaştı, bu yıl 1 milyona çıkacak.
Kulüp üyesi olan müşteriler, yüzde 30 daha fazla alışveriş yaptı.
Godiva mağazalarını "gizli müşteriler" denetlemeye başladı.
Dünyadaki 50 mağaza yenilendi, 16 yeni mağaza açıldı.
Godiva, Japonya'da yüzde 91'le en çok bilinen premium çikolata markası.
Kuzey Amerika'da en çok bilinenler arasında 3'üncü.

Kriz geçsin uygun zamanda Türkiye mağazaları açılacak

MURAT Ülker, "Türkiye'de Godiva mağazaları ne zaman açılacak" sorusu üzerine, "Türkiye'ye dönük neler yapabileceğimiz üzerinde çalışmalar sürüyor. Uygun zamanı da denk düşürmek gerekir. En azından kriz geçtikten sonra Türkiye'de mağaza açmanın daha doğru olacağını düşünüyoruz" dedi. Ülker, bir başka soru üzerine, Türkiye pazarı için Godiva'yı Belçika'daki fabrikadan ithal etmeleri gerekeceğini bildirdi.

Babam `Allah yerinizi dar etsin' der kapasite yeter

GODIVA'nın Çin ve Rusya'da başarılı olması sonrasında, Belçika ve ABD'deki iki fabrikanın kapasitesinin yeterli olup olmayacağı yolundaki soruya Murat Ülker, babası Sabri Ülker'in bir sözüyle yanıt verdi: "Babam, her yeni mağaza açılışında, `Allah yerinizi dar etsin' derdi. Bunun anlamını kimse algılayamazdı. Oysa onun dileği, `işleriniz büyüsün, yeriniz size dar gelsin' şeklindeydi. Godiva'nın Belçika ve ABD'deki iki fabrikasının kapasiteleri hedeflediğimiz büyüme için şimdilik yeterli. Umarım, babamın dediği gibi, günün birinde Godiva'nın üretim yeri de bize dar gelir, yeni fabrikaya ihtiyaç duyulur."
Hürriyet

Konuyla ilgili basında yer alan diğer haberler

Ülker Godiva'yı krizde yüzde 6 büyüttü

Yıldız Holding Yönetim Kurulu Başkanı Murat Ülker, 2008 nisan ayında satın aldıkları Godiva'nın aralık ayında Türkiye pazarına giriş yapacağını söyledi

Yıldız Holding, krizin hemen öncesinde satın aldığı dünyanın premium çikolata markası Godiva'yı yüzde 6 büyütmeyi cirosunu 500 milyon dolara çıkarmayı başardı. Yıldız Holding Yönetim Kurulu Başkanı Murat Ülker'in de katıldığı toplantıda, 2008 nisan ayından bu yana Godiva'nın aldığı yol anlatıldı. Murat Ülker, Godiva'nın aralık ayı gibi Türkiye pazarına gireceğini belirterek, "Önce ithalat izinlerinin alınması gerekiyor. Godiva Türkiye'de satılabilecek bir marka. Daha sonra mağazalaşma yoluna gideceğiz" dedi.

KRİZDE ELEMAN ALIYORUZ
Hızlı karar alamayan şirketlerin oyun dışında kaldığını ifade eden Ülker, kendilerinin hem Ülker'de hem de Godiva'da planlarını iyi yaparak kriz döneminde bile eleman aldıklarını söyledi. Murat Ülker, "Ülker'in inovasyon yönü devam ediyor. Bırakın adam çıkarmayı, nitelikli eleman bile alıyoruz. Yeni ürünlerimizi yeni sezonda piyasaya süreceğiz" diye konuştu.

Godiva'nın Ülker Grubu'na çok büyük katkısı olduğunu söyleyen Yıldız Holding Yönetim Kurulu Başkanı Murat Ülker, "Küresel anlamda önemli bir şirket olduk. Bizi artık herkes tanıyor. "2008 yılbaşında ABD'de kriz çıktığında Japonya'daki satışlarımız çok iyi idi. Daha sonra kriz Japonya'ya ulaştığında ise ABD'de sarsıntı bitmeye başlamıştı. Yani bir tarafta işler kötüyken, diğer tarafta iyiydi. Global oyuncu olmanın faydası bu" açıklamasını yaptı. Murat Ülker, bir soru üzerine Godiva için yeni fabrika kurmayı şimdilik düşünmediklerini belirterek, "Satışlarımız kapasiteyi geçerse fabrika o zaman" dedi.

EN BİLİNEN MARKAYIZ
Godiva'nın Koordinatörü, Burak Elmas, ise 80 ülkede 9 binden fazla satış noktaları bulunduğunu belirterek, "ABD'nin en bilinen üç büyük çikolata markasından biriyiz. Japonya'da ise en çok biz tanınıyoruz" diye konuştu.

Makinelerin altına yatıp bakmıştım
Godiva'yı satın almak için fabrikaları gezdiğini, satın alma kararı aldıktan sonra yeniden gittiklerinde "Sen o adamsın" diye karşılandığını anlatan Murat Ülker, şunları söyledi: "Hangi adam diye sorduk. `Makinenin altına yatıp bakmıştın' dediler. Her makinede öğrenilecek şeyler var. Bir kere markasına bakarsınız nerede üretilmiş diye..."

Gideceğim yere tarifeli uçak var
Gazetecilerin, "Özel uçak alma fikriniz yok mu" şeklindeki sorusuna da Murat Ülker, "Benim gideceğim yerlere tarifeli uçak var. Olmasa da Yeşilköy'de çok uçak var" diye cevap verdi. Ülker, Godiva'nın ABD'de lüks kategorisinde değerlendirildiğini, Türkiye'deki yerini ise tüketicinin tercihlerinin belirleyeceğini dile getirdi.

Lovells, global markamız olacak
Lovells markasının Duty Free'lerde satıldığını belirten Murat Ülker, "Bu çok eski bir İngiliz markasıydı. 1800'lerden kalma. Godiva'dan önce aldık. Ona yatırım yaptık, çok beğenildik. Bunun Türkiye'de lansmanını sonbahar, hatta aralık veya ocak ayında yapacaklarını ifade etti.

52 MİLYON DOLARLIK YATIRIM
Yıldız Holding Yönetim Kurulu Başkanı Murat Ülker, Godiva için son bir yılda 52 milyon dolarlık yatırım yaptıklarını ve yüzde 6.5 büyüme sağladıklarını söyledi.
Türkiye

Godiva'yı Çin'e açacak

Ülker Grubu Başkanı Murat Ülker, "Çin'e ilk mağazayı açacağız, Rusya'da büyüyeceğiz" dedi...850 milyon dolara aldıkları Godiva'nın cirosunu 500 milyon dolara çıkardıklarını belirten Ülker Grubu Başkanı Murat Ülker, "Çin'e ilk mağazayı açacağız, Rusya'da büyüyeceğiz" dedi...

Dünyanın önde gelen premium çikolata markası Godiva'yı Nisan 2008'de 850 milyon dolara bünyesine katan Ülker Grubu'nun çatı şirketi Yıldız Holding, krize rağmen yüzde 6.5 büyüdü. Yıldız Holding ve Ülker Grubu'nun Başkanı Murat Ülker, Godiva'nın, ABD'li Campbell'ın içinde yönetilen bir şirketti olduğunu, alır almaz öncelikle kendi ayakları üzerinde duran şirkete dönüştürdüklerini söyledi.

CİROYU YÜKSELTTİK

 Başlattıkları değişim ve etkin pazarlama çalışmaları sayesinde krize rağmen Godiva'nın cirosunu 470 milyon dolardan 500 milyon dolara çıkardıklarını ifade eden Ülker, büyümede başta Japonya olmak üzere Uzakdoğu pazarlarının önemli rol oynadığını bildirdi. Ülker, önümüzdeki dönemde Çin, Rusya ve Ortadoğu'ya daha fazla yükleneceklerini söyledi.

Çin'de nüfusun 160 milyonluk bölümünün alım gücünün yüksek olduğunu kaydeden Ülker, şöyle devam etti: "Yani, bunlar Godiva'nın müşterisi olabilir. Bu yıl sonuna kadar Çin'de ilk Godiva mağazasını açacağız. Arkası da gelecek. Ayrıca Rusya'da da Godiva için potansiyel görüyoruz. Rusya'da birkaç mağaza var ama yeterli görmedik. Rusya için de çalışacağız."
Bugün

Ülker efsane çikolata Godiva'yı Türkiye'de rafa çıkartıyor

Ülker geçen yıl aldığı Godiva'nın çikolatasını Belçika'dan ithal ederek sonbaharda satışa sunacak. Yurtdışında en ucuz Godiva'nın kilosu 99 liraya satılıyor

Nisan 2008'de dünyanın en lüks premium çikolata markası Godiva'yı satın alan Ülker, efsanevi çikolataları Türkiye'de satışa sunmak için düğmeye bastı. Üretimi yalnızca Belçika ve ABD'deki fabrikalarda yapılan Godiva'nın Türkiye pazarına sunulabilmesi için gerekli ithalat başvuruları yapıldı. Godiva'nın, çikolata pazarında yeni sezon olarak adlandırılan sonbaharda Türkiye'de satışa çıkarılması bekleniyor. Yurtdışında kilogramı 66-110 dolar (99-165 TL) arasında satılan çikolatanın Türkiye'de nasıl bir fiyatla pazara gireceği vergiler konusundaki belirsizlik nedeniyle henüz net değil.

TÜRKİYE'DE KAÇ KİŞİ YİYEBİLİR?

Godiva'nın Türk sermayeli bir şirket haline gelmesinin ardından yaşadığı değişim ve Türkiye pazarına girişine yönelik bilgiler, Ülker markasını da bünyesinde barındıran Yıldız Holding'in Yönetim Kurulu Başkanı Murat Ülker'in katıldığı toplantıyla duyuruldu. Murat Ülker, bu toplantıyla yaklaşık 3 yıl sonra basının karşısına çıkarken, Godiva'nın satın alınmasından sonraki süreçte yaşananları değerlendirdi. Ülker, Godiva'nın her ülkede farklı bir mağaza konseptiyle tüketiciyle buluştuğunu, Türkiye'deki satış noktalarının da benzer şekilde dizayn edileceğini belirtti. `Türkiye'de kaç tüketici Godiva satın alabilir?' sorusuna ise Ülker "Bu konuda iyi bir istatistik yok. Henüz araştırmamızı tamamlamadık. Net bir rakam söyleyemem" sözleriyle yanıt verdi.

26 YENİ ÜRÜN GELİŞTİRİLDİ

Murat Ülker, krize rağmen Godiva'nın büyümesini sürdürdüğünü belirterek, "Krizde bile yüzde 6.5 büyüdük. Biz aldığımızda şirketin cirosu 470 milyon dolardı. Şimdi 500 milyon dolara ulaştı" dedi. Godiva'nın Ülker ve Yıldız Holding için dünyada önemli bir tanıtım ve prestij sembolü haline geldiğini de kayededen Ülker "Yurtdışındaki işlerimizde bunun etkisini görüyoruz" diye konuştu. Toplantıda konuşan Yıldız Holding Godiva Koordinatörü Burak Elmas ise Godiva'yı  aldıktan sonra 26 yeni ürün geliştirildiğini söyledi.

Bu yaz düğünlerde ikram edildi

Murat Ülker "Godiva yurtdışında çok ünlü bir marka olarak konumlandırılmış. Türkiye'de nasıl olacak?" sorusuna ilginç bir gözlemini aktararak yanıt verdi. Ülker "Burada bizim planımızdan çok tüketici ne istiyor o önemli. Türkiye'de bu yaz başı düğünlerde Godiva ikram edildi ve kullanıldı. Ama daha sonra ne kadar yaygınlaşır, kalıcı olur bunu hep beraber göreceğiz" dedi.

Murat Bey'e Çin'de kaçak Godiva ikramı

Yıldız Holding Yönetim Kurulu Başkanı Murat Ülker, Godiva'nın yeni hedef pazarlarından biri olarak belirledikleri Çin'de başından geçen ilginç bir anıyı da toplantıda dile getirdi. Godiva'nın Çin'de olmadığını, markayı dev pazara açabilmek için bu ülkeye gittiğini belirten Ülker, şunları söyledi: "Otelde yer ayırtırken benim için mühim bir adamdır demişler herahalde... Odama girince bir kutu Godiva gördüm. Ben de müdürü aradım, "Nereden buldun?" dedim. Önce söylemek istemedi. Biraz sıkıştırınca duty free'den kaçak aldırdıklarını anlattı."

Biz Godayva değil Godiva diyeceğiz

Murat Ülker, `Marka ABD'de Godayva, Avrupa'da Godiva diye telaffuz ediliyor. Biz nasıl söyleyeceğiz' sorusuna şu yanıtı verdi: "Ben Türkiye'nin bir gün mutlaka AB'ye gireceğine inanıyorum. Bu yüzden Avrupa'da söylendiği gibi Godiva denilmeli diye düşünüyorum. Ancak biz müşterilerimizi kırmayız. Onlar nasıl isterse öyle devam ederiz."

Godiva'yı, Çin ve Rusya'ya sokacağız

Murat Ülker, Godiva'nın Türkiye satışı dışında markayla ilgili çok önemli stratejik hamlelerini de açıkladı. Godiva'nın bugüne kadar genellikle `bayramlık çikolata gibi' çok özel günlerde satılan bir marka olduğunu kaydeden Ülker, şirketin kendilerine geçmesinin ardından stratejiyi değiştirdiklerini söyledi. Ülker, Godiva'yı daha ulaşılabilir ve günlük tüketilen bir marka yapmayı istediklerini belirtti. Bu konsept çerçevesinde Godiva markasını Çin ve Rusya'da da yaymayı istediklerini vurgulayan Ülker "Bu iki ülkede de `creme-de-la-creme' diyebileceğimiz 150 milyon kişi yaşıyor" diye konuştu.

Makinanın altına yatıp baktım

Murat Ülker, Godiva'nın alımı sırasında yaşanan ilginç bir anekdotu da şöyle aktardı: "Godiva'yı satın almak niyetiyle gittiğimizde fabrikaları da gezmiştik. Sonra satın alma tamamlandıktan sonra yeniden gittik tabii. Dediler ki, `Evet sen o adamsın.'  `Hangi adam?' diye sorduk. `Makinenin altına yatıp da bakmıştın' dediler. Her makinada, her üretimde öğrenilecek bir şeyler var."
Oğuz Karamuk/Star

Ülker, Godiva'yı krizde yüzde 6.5 büyüttü ciro yarım milyar dolara çıktı

Ülker'in çatı şirketi Yıldız Holding, geçen yıl 850 milyon dolara aldığı Godiva'yı krize rağmen yüzde 6.5 büyüterek, cirosunu 470 milyon dolardan 500 milyon dolara yükseltti. Grubun patronu Murat Ülker, 'Godiva'yı Çin ve Rusya coğrafyasına da yayacağız. Türkiye'ye kriz sonrası getireceğiz' dedi

Ülker'in ünlü Amerikan gıda devi Campbell Soup'tan geçen yıl mart ayında satın aldığı lüks çikolata markası Godiva, krize rağmen atağa kalktı. Ülker'in çatı şirketi Yıldız Holding bünyesine katılmasıyla yeniden organize edilen Godiva'ya 52 milyon dolarlık yatırım yapılmış.
Yıldız Holding Yönetim Kurulu Başkanı Murat Ülker, Godiva'nın yönetim kurulu üyeleri Atilla Kurama, Jim Zaza ve Yönetim Kurulu Sekreteri Burak Elmas'la birlikte düzenlediği sohbet toplantısında, şirketin Yıldız Holding çatısı altına girmesinden bu yana gerçekleşen gelişmeleri değerlendirdi.  Godiva'da geride bırakılan bir yılın değerlendirildiği basın toplantısında, lüks çikolata markasının satın almadan önce satışlarının yıllık 470 milyon dolar olduğunu ama şimdi yüzde 6.5 ciro artışıyla 500 milyon dolara ulaştıklarını açıkladı. Ülker, "Kriz dönemlerinde bizim gibi hızlı karar alabilenler sistem içinde kalıyor, diğerleri tutunamıyor" dedi.

Campbell yatırımı kesmiş
Godiva ile küresel tecrübe kazandıklarını belirten Murat Ülker, "2007 Aralık ayında Godiva'yı satın aldık. 19 Mart 2008'de grubumuz bünyesine katıldı. Godiva o zamanlar satışı düşünülen bir şirket olduğu için ana firma Campbell'ın bir iştiraki gibiydi.
Örneğin şirketin kendisine ait bir bilgi teknoloji yapılanması ya da bir insan kaynakları bölümü yoktu. Godiva'nın eski sahipleri markayı satmak istedikleri son yıllarda şirkete yatırım yapmamış. Biz tüm bu eksiklikleri Godiva bünyesinde tamamlıyoruz.
Godiva'yı kendi ayakları üzerinde duran global büyümesini tek başına sürdürebilecek bir yapıya soktuk. Godiva bizimle birlikte kendine yeterli bir kurumsal yapıya kavuştu. Yeni pazarlara giriş planları yaptık. Şimdi yaz ürünleri üzerinde çalışıyoruz. Özel günlerde satılan Godiva'yı daha da açmaya çalışıyoruz. Çikolota ile bağlantılı yeni ürün kategorileri geliştirdik. İnternet ve katalog satış kategorileri geliştirdik. Uluslararası seyahat perakendeciliği tasarladık, mevcut Godiva mağazalarını çeşitlendiriyoruz, yeni mağazalar açıyoruz" dedi.

Beni mülakata aldılar
Godiva'ya perakendede Rose Marie Bravo, Jay Margolis ve Peter Saunders gibi dünyaca ünlü uzman isimleri bağımsız yönetim kurulu üyesi olarak getiren Murat Ülker, bu süreci şöyle anlattı:
"Godiva yönetim kurulunu oluştururken adaylarla görüştüm. Karşıdaki kişiyle mülakat yaparsınız ya burada adaylar da sizinle mülakat yapıyor. Sizin elinizde onun CV'si onun elinde sizin CV'niz onlar da sizin kim olduğunuzla ilgili araştırma yapmış. İnternette iyi bir çalışma çıkarmışlar. Yani mülakat karşılıklı yapılıyor."

Türk fındığı kullanıyor
Godiva'nın satış coğrafyasını genişleteceklerini belirten Ülker şöyle konuştu: "Godiva ile daha ulaşabileceğimiz çok coğrafya var. Örneğin Rusya ve Çin bu konuda kendimizi gösterebileceğimiz iki önemli pazar. Bu iki ülkede Godiva müşterisi olabilecek kaçırılmayacak 150 milyon kişi yaşıyor. Onlara mutlaka ulaşmalıyız."
Murat Ülker bir soru üzerine Godiva'nın eskiden beri Türk fındığı aldığını söyledi.

Türkiye'de istatistik yok
Godiva'yı Türkiye'ye de getireceklerini fakat bu operasyon için yaz aylarının uygun olmadığını belirten Murat Ülker, "Yazın bu iş olmaz kriz döneminde de doğru olmaz. O nedenle Türkiye'de Godiva satmak için tüm bunların geçmesini bekleyeceğiz. Ama kısa bir süre içinde Türkiye'de de Godiva satışı başlayacak. Doğal olarak ürünler Belçika'dan ithal edilecek" dedi. `Türkiye'de Godiva için ne kadarlık bir hedef kitle var' sorusuna Ülker şu yanıtı verdi:
"Ben Çin ve Rusya için 150 milyon kişi derken orada açıklanan resmi istatistikleri kullanıyorum. Ne yazık ki Türkiye'de böyle güzel istatistikler yok. Varsa da ben bilmiyorum. ABD'de satılan bir ürün Japonya'da satılmıyor. Dolayısıyla Türkiye'de doğru bir potpori yapmamız gerekiyor. Her şeyden biraz olmalı belki de. Satış zamanla olur. Sabırlı olmak lazım."

`Godayva' diye okunmaz
`Markanın ismini yazıldığı gibi Godiva mı yoksa Amerikalıların deyimiyle `Godayva'mı diye okumamız gerekiyor' şeklindeki bir soruya Murat Ülker şu yanıtı verdi: "Godiva Belçika'da doğmuş Avrupalı bir çikolata, Avrupa'da yazıldığı gibi Godiva diye okunuyor. Türkiye de Avrupa Birliği'ne girecek. Dolayısıyla buradaki ismi de Godiva olmalı."

Sabri Ülker'in duası
Murat Ülker, bir soru üzerine ABD'deki ve Godiva'nın doğduğu ülke Belçika'daki fabrikada üretim kapasitesinin yeterli olduğunu belirtirken şunları söyledi:
"Babam Sabri Ülker'in bir duası vardır. Sabri bey yeni bir dükkânın açılışına gittiği zaman `Allah yerinizi dar etsin' derdi, bunu anlayamayanlar olurdu, ne demek istedi derlerdi. `Çok sat, daha çok üret, bu yere sığma, daha büyük dükkânlar kısmet olsun' demekti bu. İnşallah şu ana yeterli dediğimiz Godiva'nın kapasiteleri işler iyi gider ve yeterli olamaz hale gelir." Godiva'yı krizden önce almalarının bir dezavantaj olup olmadığı yönündeki bir soruya Ülker şu yanıtı verdi: "Önce alsak aracılık edecek banka bulamayacaktık bir kere. Biz Citi ile çalıştık, ki onların krizdeki halini gördünüz. Godiva'yı 850 milyon dolara aldık. Fiyat normal. Campbell bizden aldığı parayı hemen harcadı. Hemen bir jet alıp uluslararası işlerine koşturdular. Rusya'da bir çorba fabrikası yatırımına girdiler."

Jet almama gerek yok
Kendilerinin bir jet alıp almayacağı sorusuna Murat Ülker, "Jet'e gerek yok. THY'nin tarifeli uçakları bana yetiyor. Yoksa havaalanında bir sürü bekleyen uçak var atlar birine gideriz" dedi.

Krizi Godiva ile öğrendik
"Biz Godiva ile global bir şirket tecrübesine de sahip olduk" diyen Ülker şöyle konuştu: "Örneğin krizin ABD'de başlayıp kademe kademe dünyaya yayılmasının nasıl bir şey olduğunu Godiva ile öğrendik. Örneğin kriz ABD'den Japonya'ya ulaştığında ABD'de işler düzelmeye başlamıştı. Yılbaşında ABD'deydim orada işler yavaşlamıştı. Daha sonra sevgililer gününde Japonya'daydık o zaman kriz Japonya'ya yeni ulaşmıştı. Fakat o sırada ABD'de düzelme başladı. Paskalya satışları bir yıl öncesinin üzerine çıktı."

`Tedbirleri aldık işçi çıkarmadık'
"Dünya dönmeye devam ediyor ama biraz daha farklı, bir kriz var deniliyor aslında herkes kriz diyor. Bu kriz ortamında herkes üzerine düşeni yapıyor" diyen Murat Ülker, "Biz de krize yönelik tedbir alıyoruz. Organizasyonu gözden geçiriyoruz. Bunları yapmak zorundayız çünkü General Motors gibi bir devin ne hale düştüğünü gördük. Değişim esas almak önemli. Yeni konumuzu hızlı gözden geçirmeniz gerekiyor. Bunları yapabilen bu oyunun bir parçası olmayı sürdürüyor. Biz de grup olarak bunlara dikkat ediyoruz. Pazarlamada yeni yaklaşımlara yöneliyoruz. Tüketicilerin hemen göremeyeceği yeniliklerimiz olacak. İnsan kaynaklarında nitelikli işgücüne önem veriyoruz. Kriz döneminde değil işten çıkarmak eleman almaya devem ettik, nitelikli işgücüne yatırım yapmayı sürdürüyoruz" dedi.

Godiva'nın 200 özel reçetesi var
Godiva Genel Koordinatörü Burak Elmas tarafından yapılan sunumda, 1926 yılından beri faaliyette olan Godiva'nın şeflerin elinde 200 özel reçete olduğu her sezon bu reçetelerin sayısının arttığı belirtildi. Elmas'ın sunumu özetle şöyle:

* Dünya çikolata pazarı 75 milyar dolar

* Toplam premium çikolata pazarı 6.95 milyar dolar

* 16 yeni mağaza açıldı, 50 yenilenen mağaza var

* Godiva Express'ler açılıyor. Japonya'da çok tutuluyor

* Premium (üst kalite) çikolatada Japonya'da marka bilinirliğinde birinci sırada. ABD'nin en çok bilinen üç çikolatasından biri

* Godiva 80 ülkede 9 binden fazla satış noktasında satılıyor. ABD ve Belçika'da üretiliyor

* Sekiz yeni Duty Free'ye giren Godiva'nın Duty Free satışlarının payı toplam satışlar içinde yüzde 9

* Godiva'nın pazarının yüzde 57'si ABD'de, yüzde 31'i Asya'da ve yüzde 12'si Avrupa'da

* `Hediye çikolata" olmakla yetinmek yerine "kişisel damak tadı"na yöneldi.

* Godiva Çikolata Ödül Kulübü kuruldu. 7 ayda 300 bin üyeye ulaştı, bu yıl 1 milyona çıkacak.

* Kulüp üyesi olan müşteriler, yüzde 30 daha fazla alışveriş yaptı.

* Godiva mağazalarını "gizli müşteriler" denetlemeye başladı.

Çinliler odasına Godiva koymuş
Geçen aylarda Godiva için Çin'e gittiğini belirten Murat Ülker, "Kaldığım otelde benim kim olduğumu bilmiyorlar fakat önemli bir iş adamı olduğumu düşünmüşler ve jest yapmak için otel yönetimi olarak odama Godiva çikolata bırakmışlar. Fakat Çin'de Godiva yok, ben de merak ettim görevliye sordum önce iyi bir şey sunmak için odama koyduklarını söylediler, ben ısrarla nereden aldıklarını sorunca, Duty Free Shop'tan kaçak olarak getirttiklerini söylediler. Mühim bir şey olarak biliyorlar" dedi.

Makinelerin altına girdim
Bir süre önce bünyelerine kattıkları uluslararası çay ve sakız şirketi satın almalarının Godiva'nın sahibi olmalarıyla bir ilgisi olmadığını belirten Murat Ülker, "Bu satışların görüşmeleri daha önce başlamıştı. Godiva'nın sahibi olarak onun gücüyle yaptığımız bir anlaşma henüz yok. İleride ne tür etkisi olur göreceğiz" dedi.
Murat Ülker Godiva ile ilk günleri anlatırken, "Godiva'yı satn almak niyetiyle gittiimizde fabrikaları da gezmiştik. Sonra satınalma tamamlandıktan sonra yeniden gittik tabii.
Dediler ki, `Evet sen o adamsın,' Hangi adam diye sorduk. `Makinenin altına yatıp da bakmıştın" dediler. Her makinede, her üretimde öğrenilecek bir şeyler var. Bir kere markasına bakarsınız, nereden almışlar diye...
Makinelerde ne yapıldığın biliyorum da nasıl yapıldığını bilmiyorum tabii. Biz de çikolatacıyız. Örneğin Godiva da karamelli çikolata yapıyor biz de yapıyoruz. Ama ikisinin de lezzeti çok farklı. Godiva bize çok faydalı oldu" diye konuştu.
Çağrı Bilgin/Radikal

Godiva'nın sahibi ama Godiva'yı ithal edecek
 
En prestijli çikolata markası Godiva'yı satın alan Ülker Grubu, şimdi kendi markasını Türkiye'ye ithalat yoluyla getiriyor. Godiva'nın Belçika'daki üretim tesislerinden Türkiye'ye çikolata gelecek

Ülker'in çatı şirketi Yıldız Holding, yaklaşık 1,5 yıl önce dünyanın en üst gelir grubuna hitap eden çikolata markası Godiva'yı satın almıştı. Mart 2008'de ise gerekli izinlerin alınması sonrası Godiva markası resmen Yıldız Holding'in markası olmuştu. Godiva'nın satın alınma süreci sonrası katedilen mesafeyi anlatmak için Yıldız Holding Yönetim Kurulu Başkanı Murat Ülker ile Yıldız Holding Godiva Koordinatörü Burak Elmas, İstanbul'da bir grup gazeteciye değerlendirmelerde bulundu. Murat Ülker, kriz döneminde hızlı karar alabilen şirketlerin güçlendiğini anlatarak kendilerinin de Godiva satın alması sonrasında pazarlamada yeniden yapılandıklarını anlattı. Teknoloji ve insan kaynakları alanında Yıldız Holding'in büyük bir yenilenme içinde olduğunu anlatan Ülker, 'Godiva bize küresel bir tecrübe sağladı. Eskiden dışarıdan eleman alırken belirli zorluklar yaşardık ama Godiva ile tanınırlığımız daha da yükseldiği için şimdi her yerden çok daha kolay insan kaynağı elde edebiliyoruz' diye konuştu.     

'Damak tadı vurgusu'
Yıldız Holding Godiva Koordinatörü Burak Elmas da, yaptığı sunumda Godiva'yı dünyada güçlü kılan 'Yüksek bilinirlik', 'Global premium çikolata markası' ve 'Güçlü şirket imajı'nı anlattıktan sonra yeni hedeflerinin altını çizdi. 3 bin 996 çalışanı bulunan Godiva, kriz dönemindeki yüzde 6.5'lik büyüme sonrası tüm dünyada kısıtlı erişimden yaygın erişime geçecek. Godiva'nın Türkiye'ye ithalatı için girişimlere başlandığını anlatan Elmas, izin başvurusu yapıldığını, sonbaharda ilk Godiva mağazasını açmayı planladıklarını söyledi. Türkiye'de Godiva üretilmediği için Ülker Grubu, Godiva'nın sahibi olduğu halde kendi malını Belçika'daki üretim tesisinden ithalatla Türkiye'ye getirmiş olacak...

Çin'e gittim otel odama Godiva koymuşlar
- GODIVA'da Batı'nın büyük ve saygın şirketlerindeki gibi bağımsız yönetim kurulu uygulaması başlattık. Bunu en çok ben istedim. Çünkü yönetimde eğer patronun her dediği olacaksa niye toplantı yapalım ki?.. Diğer üyelerin de farklı görüşlerini çok iyi dinlemek lazım. Bu sayede bizim yönetim kurulunda herkesin söz hakkı eşit.

- GODIVA'yı yakın gelecekte daha ulaşılır bir marka haline getirmek istiyoruz. Çin ve Rusya'da olmak istiyoruz. Rusya'da halen birkaç mağazamız var ama daha iddialı hale geleceğiz. Çin ve Rusya'nın 'creme de le creme' tabakasının 150 milyon kişi civarında olduğunu tespit ettik. Bizim hedef kitlemiz bu 150 milyon tüketici.

Amerikalılar 'Godayva' diye okuyor
- BABAM Sabri Bey'in bir lafı vardır. Gittiği her dükkanımızda çalışanlara 'Allah yerinizi dar etsin' derdi. Bunu duyan da şaşırırdı tabii ne demek diye. Bu sözün aslında çok da derin bir anlamı var: İşleriniz iyi gitsin, kapasitenizi artırın, bu dükkana sığmaz olun...

-  AVRUPALI Godiva'yı yazıldığı gibi okuyor. Amerikalılar ise 'Godayva' diyor. Türkiye pazarına girdiğimizde biz bir okunuş empoze etmeyiz. Ama er ya da gireceğimiz Avrupa Birliği ülkeleri Godiva dediği için biz de Türkiye'de bu okunuşu kullanırız.

Makinelerin altına yatan Türk geldi!
-  GODİVA'nın önceki yıl cirosu 470 milyon dolar düzeyindeydi. Biz krize rağmen bu rakamı yüzde 6.5-7 gibi büyütmeyi başarıp 500 milyon dolar seviyesine çıkardık. Bu da krize rağmen iyi bir rakam.
-   SATIN ALMA görüşmelerini tamamlamak için Godiva yöneticilerinin yanına gittiğimde, 'İşte makinelerin altına yatan adam' dediler. Gerçekten de üretim yapılan makinenin yılı, modeli, markası neymiş acaba diye bakmak için bir makinenin altına uzanmıştım...

THY ile uçuyorum özel uçağım yok
-  CHAMPBELL yönetimi bize Godiva'yı sattıktan sonra gelen ilk para ile kendileri için bir kıtalararası jet satın almış. Bu sayede ABD'den yeni açılmak istedikleri Çin ve Uzakdoğu pazarlarına kendi uçakları ile şimdi aktarma yapmadan gidebiliyorlar.

-  BENİM özel uçağım yok. Türk Hava Yolları ile tarifeli uçuyorum. Hemen her destinasyona da uçuyorlar. Eğer çok acele bir işimiz varsa Yeşilköy'de uçak kiralayan bir sürü şirket var.

Tanıtımlar için yazılı basını kullanırız
- ÇİN'e pazarı görmek için bir seyahatim oldu. Otelde yerimi ayırtan arkadaşlarım da sağ olsun benim önemli biri olduğum vurgusunu yapmış. Ertesi gün bir baktım kaldığım odada bir kutu Godiva. Şaşırdım, daha biz Çin pazarına girmedik ki!.. Nereden geldi bu Godiva diye küçük bir araştırma yaptım. Otel yetkilisi korka korka itiraf etti: Bu çikolataları özel müşteriler için duty free'den getirtiyoruz...

-  GODIVA'nın Türkiye pazarındaki tanıtımlarda görsel medya ve TV reklamlarını değil, ağırlıklı olarak yazılı basını kullanacağız.
-  ESKİDEN Ülker'in yeni ürünlerini önce benim denediğim doğru. Ama artık bu işi çok iyi yapan inovatif bir ekip var. Ben sadece fikir vermek için son aşamada tadıyorum. Yani üretimde P3 aşamasıyım.
Levent Ertem/Akşam

Godiva çikolataları için Türkiye stratejisi hazırlanıyor

Murat Ülker, Godiva'nın yayılma bölgelerini Çin ve Rusya olarak açıkladı Türkiye pazarı için de Ülker, 'Bazı modeller üzerinde çalışıyoruz' dedi

Bünyesinde Ülker markasını da bulunduran Yıldız Holding, 20 Aralık 2007'de, dünyanın premium (üst segment) çikolata markalarından biri olan Belçikalı Godiva'yı 850 milyon dolara almıştı. 19 Mart 2008'de tüm izinler alınarak Godiva markası resmen Yıldız Holding'in oldu. Bir Türk markasının dünyanın önemli markasını resmen satın almasının üzerinden 16 ay geçtikten sonra gelinen noktayı, Yıldız Holding ve Godiva Yönetim Kurulu Başkanı Murat Ülker, bir basın toplantısıyla değerlendirdi.

CİRO YÜZDE 6.5 ARTTI
Murat Ülker, Godiva'nın satın alındığında 470 milyon dolar olan cirosunun, yüzde 6.5 artarak yarım milyar dolara çıktığını kaydetti. Dünya genelinde yaygınlaşmaya çalışacaklarını belirten Ülker, önlerindeki 2 önemli pazarı Çin ve Rusya olarak açıkladı. Ülker, burada kendi hedef kitlelerine uygun 150 milyon kişinin bulunduğunu ifade etti. Türkiye'ye yönelik çalışmaları olduğunu da söyleyen Ülker, "Türkiye için bazı modeller üzerinde çalışıyoruz. Biraz sabırlı olmamız gerek" dedi. Murat Ülker, Türkiye'de de Godiva tüketicisi bulunduğunu ancak makul zamanda devreye gireceğini dile getirdi. Godiva daha önceki sahibi Campbell Soup'un bünyesinde olduğu için insan kaynakları, bilgi işlem altyapısı, finansal işlemler konusunda bağımsızlığı olmayan şirkette ilk olarak bu birimlerin oluşturulup yeniden yapılanmaya gittiklerini söyleyen Ülker, bu yapılanma sonrası Godiva'nın kendi ayakları üzerinde duran bir marka haline geldiğini kaydetti. Ülker, krizde adam çıkarmanın aksine nitelikli işgücü almaya devam ettiklerini belirterek, "Önceki yıllarda yurt dışında yabancı yönetici bulmakta zorlanırdık. Artık çalışmak isteyenler kendileri bize başvuruyor" diye konuştu.

MAKİNE ALTINA YATAN ATAM!
Murat Ülker, Godiva'yla ilgili ilginç bir anısını da paylaştı. Satın alma öncesi tesisleri gezerken makineleri incelemek için altına eğilerek baktığını söyleyen Ülker, daha sonra alım için masaya oturulduğunda 'Siz o makinelerin altına yatan adamsınız' değerlendirmeleriyle karşılaştığını ifade etti. Önceki akşam, "Peki makinelerin altına niye yattınız?" sorusuna da Ülker, "Markalarını görmek için tabii ki" diye yanıt verdi.
Takvim