Sektörel

Türkiye'deki AVM'lerin kira indirimi dünyaya örnek oldu

Fransız Kesa Grubu'nun Türkiye ortağı ve Darty Türkiye CEO'su Nedim Esgin, 9 ülkeye yayılan grubun 'Kriz Komitesi'nin Başkanı oldu

Fransız Kesa Grubu'nun Türkiye ortağı ve Darty Türkiye CEO'su Nedim Esgin, 9 ülkeye yayılan grubun 'Kriz Komitesi'nin Başkanı oldu. Nedim Esgin'in bu göreve gelmesinde 2001 krizindeki deneyimi rol oynadı. Esgin, Türkiye'deki alışveriş merkezlerinde gerçekleşen kira indirimlerini Avrupa'ya da taşıdı.

Türkiye'ye Cumhuriyet tarihinin en ağır darbelerinden birini vuran 2001 krizi, dünyada Türk yöneticileri öne çıkarıyor. Bunun son örneklerinden biri de Türkiye'de Darty mağazalarıyla bulunan Fransız Kesa Electricals Grubu'nun kurduğu "Kriz Komitesi"nin başına, Türkiye'deki ortağı ve CEO'su Nedim Esgin'i getirdi. Esgin, aralarında İngiltere, İtalya ve Hollanda'nın da bulunduğu 9 ülkede 6 farklı perakende markasıyla 800 dolayında mağazayı bünyesinde bulunduran Kesa Grubu'nun krizde kendine en doğru yol haritası çizmek için komiteyi kurduğunu belirterek, "2001 krizi sırasında Arçelik'te Genel Müdürdüm. O dönemdeki deneyimlerim, yaptığımız toplantılarda Kesa yönetiminin ilgisini çekti. Böylece 9 kişilik 'Kriz Komitesi'ne beni başkan yaptılar" dedi.

Ne 'teğet', ne derin

Nedim Esgin, ayda bir yaptıkları "Kriz Komitesi" toplantılarında en çok kendisinin konuştuğunu ifade ederek, şunları anlattı: "Toplantılarda 2001 krizinden örnekler vererek sürekli 'Bu kriz bitecek' temasını işliyorum. 2001 bizim krizimizdi, şimdi dünya kriz yaşıyor. Elbette farklılığı var. Kriz nedeniyle cirolarda, gelirlerde düşme varsa, o zaman harcamaları da kısmak gerekiyor. Ama harcamaları kısarken, işi tümüyle baltalayacak adımlar atmamaya özen göstermek gerekiyor. Krizin Türkiye'ye yansımamı Başbakan'ın dediği gibi 'teğet' değil ama 2001 krizi kadar da derinleşmiş değil. Bankacılık sektörüne, döviz fiyatına, rezervlere, faizlere bakılınca, Türkiye'nin şu andaki durumunun 'çok derin kriz yaşıyoruz' tanımlamasından uzak olduğu zaten görülüyor."

Kira indirimi örnek oldu

Nedim Esgin, Türkiye'de özellikle alışveriş merkezlerinde gündeme gelen kira indirimlerini "Kriz Komitesi"nde örnek olarak anlattığını, şimdi Fransa'da bile kiraların yeniden gözden geçirilmesinin gündeme geldiğini vurguladı. Esgin, şöyle konuştu: "Dünyayı saran ekonomik kriz nedeniyle ortada bir 'mücbir sebep' durumu var. Bulunduğumuz yerlerden bugün çıksak, yeni yerleri zaten daha düşük fiyatla kiralamamız mümkün."

İşten çıkarılanın aynı zamanda bir müşteri olduğunu unutmayın

Fransız Kesa'nın Türkiye Ortağı ve Darty Türkiye CEO'su Nedim Esgin, krizde işçi çıkarılmasını doğru bulmadığını belirterek, şu değerlendirmeyi yaptı: "Bence işçi çıkarmak doğru değil. Personel azaltmaya gitmek, en son düşünülecek adımlardan biri olmalı. Çıkarılan her işçinin, personelin aynı zamanda o şirketlerin birer müşterisi olduğu akıldan çıkarılmamalı. İşçi çıkarılmasının yarattığı moral bozukluğunun, piyasaya elbette olumsuz yansıması oluyor. Bu yüzden biz Darty Türkiye'de hiç eleman çıkarmadık. Tersine işsiz kalan kaliteli elemanları bünyemize katmaya çalışıyoruz."

Reklamları da kesmedik, iki mağaza daha açacağız

NEDİM Esgin, kriz gündeme geldiğinde şirketlerin reklam harcamalarını da kıstığını hatırlatarak, "Biz bunu yapmadık. Reklamlarımızı aynı şekilde sürdürüyoruz. Üstelik reklam fiyatları genel ortama uyarak düştüğü için, şu anda çok daha uygun koşullarda reklam yapıyoruz" dedi. Esgin, İstanbul'da iki yeni Darty açarak, toplam mağaza sayılarını 11'den 13'e çıkaracaklarını söyledi. Esgin, "Mağaza açma planlarınız kriz yüzünden değişmedi mi?" sorusuna, "Bunların kararını önceden almıştık. Aynen devam etmeyi daha doğru bulduk" yanıtı verdi.

Verdiğimiz geçici televizyona el koymaya kalkan müşteriler var

İLK Darty'yi açtıkları günden itibaren, "Bizden daha ucuzunu bulana bir kutu çikolata" ve "arıza yapan televizyon, buzdolabı gibi eşyalarınızı tamire gönderip, geçici cihaz veriyoruz" uygulamasını benimsediklerini hatırlatan Nedim Esgin, bu konuda yaşadıkları sıkıntıyı şöyle anlattı: "Biz örneğin televizyonu satarken, herhangi bir arıza durumunda ilgilenmeyi taahhüt ediyoruz. Müşteriye '30 gün içerisinde tamir ettiremezsek, yerine yenisini veririz' diyoruz. Müşteriye satılan ürün arızalı çıktığında görevimiz olmamasına karşın kendimiz gidip evlerinden alıp, tamire götürüyoruz. Bu sırada müşterimiz örneğin televizyonsuz kalmasın diye kendisine geçici ürün götürüp kuruyoruz. Sonra televizyonu tamir edilip, evine gönderildiğinde, geçici ürüne el koymaya kalkanlar oluyor. Hukuki takip için 'geçici televizyon'ları sözleşmeyle vermeyi düşünmeye başladık." (Hürriyet)

Konuyla ilgili basında yer alan diğer haberler

Nedim Bey, Darty'nin kriz masası şefi oldu

2001 krizi deneyimlisi Esgin, Darty'nin uluslararası kriz masasının başına getirildi
Türkyöneticilerin kriz deneyimi, dünyanın en ünlü perakende devlerinin dikkatini çekmeye devam ediyor. İngiliz elektronik perakende devi Kesa'nın bünyesindeki beyaz eşya ve elektronik mağazalar zinciri Darty, krize karşı Avrupa genelinde koordineli bir politika uygulamak için oluşturduğu 'Uluslararası Kriz Masası'nın başına Türkiye'deki ortağı Darty Türkiye İcra Kurulu Başkanı Nedim Esgin'i getirdi. Türkiye, İngiltere, Fransa, İtalya, İspanya, İsviçre, Hollanda, Belçika ve Çek Cumhuriyeti'ndeki Darty'lerin başkanlarından oluşan 9 kişilik masa her ay bir kez toplanıyor, kriz sürecine ilişkin görüşler paylaşılıyor ve çözüm yolları aranıyor.
KONTRATLARI DEĞİŞTİRTTİK
Esgin'in, 'Kriz Masası'nın başına getirilişinin en önemli nedeni Arçelik'in başında 2001 krizini yaşamış olması. "Biz o günleri yaşadığımız için önemli bir deneyimimiz var ve bunu da görüyorlar. Onlara bu kriz de bitecek, işimize bakalım diyoruz. En çok örnek alınan ülke biziz ve uygulamalarımızı da örnek alıyorlar" diyen Esgin, Avrupa'da elektronik ve beyaz eşya perakendeciliğindeki daralmanın yüzde 5- 10 olduğunu belirterek, şunları kaydetti: "Biz her toplantıda geleceğe yönelik iyimserliğimizi anlatıyoruz. Bir de onlara her türlü anlaşmanın yeniden müzakere edilebileceğini öğrettik. Sonunda tüm Avrupa'daki Darty şirketlerinin mağaza sahipleriyle pazarlığa oturup kiralarını azalttıklarını gördük."

'Yaz ayları kolay geçmeyecek'
Adam çıkartmak bana göre önlem değil' diyen Esgin, krizde eleman çıkartarak tasarruf sağlanacağına inanmadığını belirtiyor. Esgin'e göre personel masraflarının maliyetteki payı yüzde 10. En yüksek oranlı düşüşün cep telefonunda olduğunu belirten Esgin, ÖTV indiriminin etkisinin geçmekte olduğunu belirtip ekliyor: Yaz ayları kolay geçmeyecek. (Sabah)