20 / 11 / 2024

Türkiye'ye, Gevher Banu ve Ayn Zeliha adında 2 köstebek!

Türkiye'ye, Gevher Banu ve Ayn Zeliha adında 2 köstebek!

Gevher Banu, Ayn Zeliha,  Hüma Hatun... Üç kadın kahramanın adını taşıyan üç dev köstebek toprağın onlarca  metre altında ilerleyerek Türkiye 'nin en önemli su iletim kanallarını açıyor




              'Gevher Banu' Türkiye 'nin ikinci, dünyanın 6. uzun su iletim tüneli
 inşaatı olan Konya Ovası Mavi Tünel İnşaatını, 'Ayn Zeliha' Türkiye 'nin
 birinci, dünyanın 5. en uzun tüneli olan Suruç Ovası pompaj sulama tünelini,
 'Hüma Hatun' ise İstanbul Avrupa Yakası 'nın atık su kollektör hatlarını
 yapıyor.

                Tunnel Boring Machine (TBM) adını taşıyan, dev köstebekler olarak da
 adlandırılan tünel açma makinelerinin çapları 8 metreyi, uzunlukları 170 metreyi
 buluyor. Makineler, bir TBM geleneği olarak faaliyet gösterdikleri toprağın ünlü
 kadın kahramanının adını alıyor.

                Konya Mavi Tünel inşaatında dağları delen makinenin adı Mevlana 'nın eşi
 Gevher Banu 'dan; Suruç Tüneli yapımında kullanılan dev köstebeğin adı da Urfa 'da
 Balıklıgöl 'ün yanında bulunan Ayn Zeliha Gölü 'nün kadın kahramanı olan Zeliha 'nın
 gözyaşları anlamında Ayn Zeliha 'dan, İstanbul Yenikapı Alibeyköy Hattında çalışan
 makinenin adı ise İstanbul 'u fetheden ve yeni bir çağ başlatan Fatih Sultan
 Mehmet 'in annesi Hüma Hatun 'dan geliyor.

                'Modern Zaman Ferhatları' olarak adlandırılabilecek bu dev köstebekler,
 İlci İnşaat 'ın gerçekleştirdiği Türkiye 'nin en önemli projelerinde görev
 yapıyor.

                ZELİHA GÖçLERE SON VERECEK

                Güneydoğu Anadolu Projesi (GAP) bölgesindeki ovalara can suyu verecek
 olan Suruç Ovası Pompaj Sulama Projesi inşaatında 1.080 ton ağırlığında dev bir
 delici kullanılıyor. 17.2 km uzunluğundaki tünel, Türkiye 'nin birinci, dünyanın
 5. en uzun tüneli olacak. Susuzluk nedeniyle göçlerin yaşandığı bölgede, projenin
 tamamlanmasıyla birlikte 94 bin 814 hektar alanda yağmurlama ve damlama
 sistemiyle sulu tarıma geçilecek.

                Ayn Zeliha, 7.88 metre çapında ve 150 metre uzunluğa sahip. Türkiye 'ye 90
 TIR 'ın getirdiği bu dev delici kafa, robot kollar ve yön belirleyici
 özellikleriyle son teknoloji ürünü. Kazdığı toprağı vagonlara yüklüyor, tünelin
 içini betonlayarak prekast kaplama yapıyor. Ayn Zeliha, herhangi bir sorunda
 kendi kendini kilitleyip, uyarı veriyor.

                Ayn Zeliha günde ortalama 30 metre deliyor, bugüne kadar 5.700 metre
 tünel açarak yol kateden bu TBM ekibinde 254 işçi, atölye ve mekanik ustaları, 12
 mühendis ve 1 İtalyan personel görev alıyor.

                GEVHER BANU SULU TARIM İçİN çALIşžIYOR

                'Türkiye 'nin ikinci, dünyanın 6. uzun su iletim tüneli inşaatı olan
 Konya Ovası Mavi Tünel İnşaatı, Konya 'nın su ihtiyacını karşılayacak önemli bir
 proje. 2011 yılı sonunda hizmete girmesi beklenen proje ile yıllık 414 milyon
 metreküplük su, Akdeniz Havzasından Konya Kapalı Havzasına aktarılacak. Suyla 235
 bin hektarlık tarım arazisinde sulu tarım yapılması planlanıyor.

                Bu projenin köstebeği Gevher Banu ise toprağın 450 metre altında ve günde
 40 metre kazıyor. Gevher Banu, 17,1 kilometrelik tünelin ucundaki ışığa kavuşana
 dek gece gündüz çalışmaya devam ediyor. 4,8 metre çapında, 170 metre uzunluğunda
 ve 700 ton ağırlığında olan bu dev delici, bal peteği segment kaplayarak tüneli
 açıyor. Gevher Banu 'yu 65 TIR Türkiye 'ye getirmiş. Gevher Banu, bugün itibariyle
 13 bin 800 metrelik delgi işlemini tamamlamış bulunuyor.

                Bu tünelde, bir vardiyada 75 kişilik delgi ekibiyle beraber 175 kişilik
 bir kadro çalışıyor. Tünel içerisinde tamamı aydınlatılmış ortamda ve her türlü
 koruma tedbirlerinin yer aldığı tünel güzergahında çalışma ortamı için yeterli
 taze hava akımı sağlanıyor. Olası elektrik, su ve metan gazı çıkışları için
 gerekli emniyet tedbirleri sürekli alınıyor ve tüm sistemler elektronik olarak
 kontrol ediliyor.

                HÜMA HATUN İSTANBUL 'UN ALTYAPISI İçİN çALIşžIYOR

                çapı 4,6 metreyi bulan üçüncü köstebek Hüma Hatun ise İstanbul Avrupa
 Yakası ( Yenikapı-Alibeyköy) ikinci kısım tünel inşaatında görev yapıyor. 2009
 yılında başlayan projenin 2013 sonbaharında tamamlanması planlanıyor. Bu tünelin
 uzunluğu 9.320 metre olacak. Bugüne kadar 4.570 metrelik tünel açılmış.
                Hüma Hatun da 175 kişi görev alıyor. Günde 25 metre ilerleyebilen Hüma
 Hatun TBM 'si tüneli tamamlandığında Haliç çevre koruma kapsamında güney Haliç
 havzasında bulunan Gaziosmanpaşa, Eyüp ve Fatih ilçelerinin atık sularını
 Yenikapı Atıksu Arıtma Tesislerine ulaştıracak.

                'BEREKETLİ TOPRAKLAR YEşžERECEK'

                İlci İnşaat Yönetim Kurulu Üyesi Fatih İlci, dünya sıralamasında yer
 alacak tünel inşaatlarını yapıyor olmaktan mutluluk duyduklarını ifade ederek,
 şunları söyledi:
                'şžirket olarak, Türkiye 'nin baraj, tünel, sulama, demiryolu, karayolu,
 toplu konut ve sağlık yapıları gibi inşaat sektörünün birçok alanında faaliyet
 gösteriyoruz. Bugün Türkiye 'nin birinci ve ikinci, dünyanın en uzun 5. ve 6. su
 iletim tünelleri olan şžanlıurfa Suruç Tüneli ve Konya Mavi Tüneli inşaatlarını
 gerçekleştiriyoruz. Bu projelerde sona yaklaşılıyor. İki bölgenin de su ihtiyacı
 karşılanırken, bölgeler tarımla hayat bulacak. çevreyi koruma adına da İstanbul
 projemiz örnek gösterilebilir.'

                Rüya projelerde kullandıkları TBM 'lerin son teknoloji ürünleri olduğunu
 kaydeden İlci, bu konuda İtalyan ve Alman firmalarıyla çalıştıklarını, aletlerin
 bir yıla yakın bir sürede imal edildiğini ve Türkiye 'ye onlarca TIR 'la, 4-5 ayda
 taşınıyor. Makinelerin kurumunun 5-6 ayı bulduğunu söyleyen İlci, 'Bu özel
 makineler sayesinde daha hızlı ilerleyerek, ülkemizin ekonomisine katkı
 sağlıyoruz' dedi.
AA


Geri Dön