Türkler Almanya 'daki 500 milyon Euro 'luk fabrikanın peşinde!
Türk yan sanayiciler, krizin etkilediği Avrupa"daki fabrikaların peşine düştü. Üç şirket, otomotivin dev ülkesi Almanya"da toplam 500 milyon Euro"luk üç fabrikayı almak için görüşüyor
Otomotiv ana sanayi firmalarının global adımlarından sonra, Bentley"den Fiat"a kadar her marka araca parça veren Türk otomotiv yan sanayi de büyük oynamaya başladı. TAYSAD Organize Sanayi Bölgesi"nde (TOSB) faaliyet gösteren 287 üyeli Taşıt Araçları Yan Sanayicileri Derneği"nin (TAYSAD) üç üyesi otomotivin dev ülkesi Almanya"nın kapısını çaldı. Türk sermayeli üç yan sanayi firması Almanya"da toplam değeri 500 milyon Euro"yu bulan üç fabrikayı satın almak için harekete geçti. Konuyla ilgili bilgi veren TAYSAD Başkanı Celal Kaya, üç firmanın Almanya"da yan sanayi alanında üretim yapan fabrikaları almak için görüşmeler yaptığını açıkladı. Türk yan sanayi şirketlerinin küresel çapta iş yapar hale geldiğini ifade eden Kaya, şunları söyledi: Bu satın alma girişimlerinden birisi oldukça büyük global bir iş. Bu üç işin bedeli 500 milyon Euro"yu bulur. Pazarlıklar kolay olmuyor. Birinin çin"de, Hindistan"da fabrikaları var. 2 aydır çok yoğun görüşülüyor. Yüzde 80 alınır diye düşünüyorum. Bu durum yan sanayinin dışarıda da iş yapabilir seviyeye geldiğini gösteriyor. Ne sağlayacak bu satın alma Mesela çin"de yoksanız birden bire çin pazarına girebileceksiniz.
TAVANI DELİP çIKMAMIZ LAZIM
Krizle birlikte süratle dışarıya açıldık diyen Kaya Rusya"da ciddi gelişme var. Tataristan"da 2011 yılında işler almaya başlayacağız. Brezilya"da gelişmeler var. Bir firmamız Brezilya"da bir proje aldı. Yoğun bir yıl yaşadık. İyi bir yılı kapatıyoruz. Gelecek yıl için 1 milyon 215 bin adetlik araç üretimi hedefi var. Bağlanmış projeler söz konusu. İnşallah bu rakamlar realize edilir. Edilmemesi için bir neden yok diye konuştu. Türkiye"de üretilen araçlarda yerlilik oranının artmasının kendileri için çok önemli olduğunu dile getiren Kaya Amacımız yan sanayiyi de büyütmek. Tavanı delip çıkmamız lazım artık. TAYSAD üyeleri bir aracın yüzde 80"ini üretebilecek düzeyde dedi.
Üçüncü vardiyalar açıldı, işçi alımları yeniden başladı
İstihdamda artış başladığına dikkat çeken Celal Kaya Eylül ayından itibaren üçüncü vardiyalar başladı. şu anda bizim üyelerimizin toplam 80 bin kişilik istihdamı var. 2009"da kaybedilen iş gücü yavaş yavaş geri dönmeye başladı. 3"te birini ekonomik krizde kaybetmiştik diye konuştu.
İRAN"DA FIRSAT VAR
Bu yıl yan sanayi ihracatının 5.5 milyar dolara ulaşacağını kaydeden Kaya, 2011 yılında ihracatta 6 milyar doları mutlaka geçeceklerini söyledi. İran"ın talepleri olduğuna dikkat çeken Kaya Ama ambargolar yüzünden karşılayamıyoruz. İran"a yaptırımlardan dolayı Avrupalı firmalar sırt dönmüş durumda. 1 milyon araç üretiliyor İran"da dedi.
Yerlilik azalıyor
TAYSAD Yönetim Kurulu Üyesi Mustafa Alaca, Türkiye"de üretimi yapılan projelerde yerli yan sanayi oranının yüzde 30-40"larda kaldığını söyledi. Türkiye"nin korumacılık yapması lazım diyen Alaca, şu değerlendirmeyi yaptı: Bu demektir ki ana üreticiler kendi sermaye yapısındaki yan sanayiyi koruyorlar. Son 3-4 yıldır böyle. Türkiye"deki üretimler için yüzde 70-80"ler bitti. Bu oranlar artık yakalanamıyor. Buradaki firmanın uluslararası merkezi dayatıyor. Güçler daha çok merkezlere kaymış durumda. Buna Tofaş, Renault, Ford, Hyundai dahil. Türkiye"de üretim yapanlar global yan sanayicileri koruyorlar. Bu korumacılığı devletten bekliyoruz.
Star/Belma Toprak