25 / 11 / 2024

Üçüncü köprüden tren de geçecek!

Üçüncü köprüden tren de geçecek!

İstanbul Boğazı'na yapılacak üçüncü köprü projesinde sürpriz değişikliğe gidildi. Ulaştırma Bakanlığı, bu ay içinde ihale ilanına çıkacağı üçüncü köprüden trenlerin de geçebilmesi için projede değişiklik kararı aldı




 İstanbul Boğazı'na yapılacak üçüncü köprü projesinde sürpriz değişikliğe gidildi. Ulaştırma Bakanlığı, bu ay içinde ihale ilanına çıkacağı üçüncü köprüden trenlerin de geçebilmesi için projede değişiklik kararı aldı.

Buna göre; köprü ya 2 katlı yapılacak ya da 2x4 şeritten 2x5 şeride çıkarılacak. 2 katlı yapılırsa üstünden motorlu araçlar, altından tren geçecek. Köprü 2x5 şerit yapılırsa 2 şerit trenler tarafından kullanılacak. Projede yapılacak değişiklik, köprünün 1 milyar dolar olan maliyetini 250-300 milyon dolar civarında artıracak. Köprü gündeme geldiğinde dünya örneklerini inceleyen Ulaştırma Bakanlığı, motorlu taşıtlar ile trenlerin geçebileceği bir köprü yapılmasını gündeme getirmişti. Ancak daha sonra köprüdeki demiryolu geçişi alternatifinden vazgeçilmişti. Tren geçecek köprü Türkiye'de bir ilk olacak.
Takvim/Hamdi Ateş

Basında yer alan diğer haberler:

 

Üçüncü köprüde tren yolu sürprizi

Ulaştırma Bakanlığı bu ay içinde ihale ilanını vereceği 3. Boğaz Köprüsü'nün projesi üzerinde değişikliğe gidiyor. Tren geçişi için köprü ya iki katlı olacak, ya da şerit sayısı dörtten beşe çıkarılacak

İstan bul Boğazı'na yapılacak üçüncü köprü projesinde sürpriz değişiklik. Ulaştırma Bakanlığı, İstanbul'a inşa edilecek üçüncü boğaz köprüsü için bu ay içinde ihale ilanına çıkacak. İhale ilanına çıkmadan önce köprü projesinde önemli değişiklikler yapılmasına karar verildi. Bakanlık, köprüden trenlerin de geçebilmesi için projede değişiklik kararı aldı. Köprü ya iki katlı olarak yapılacak ya da 2x4 şeritten 2x5 şeride çıkarılacak. Köprü 2 katlı yapılırsa üstünden motorlu araçlar, altından tren geçecek. Köprü 2x5 şerit yapılırsa 2 şerit trenler tarafından kullanılacak. Projede yapılacak değişiklik, köprünün 1 milyar dolar olan maliyetini 250-300 milyon dolar civarında artıracak.  

HEM şžEHİR İçİ, HEM TRANSİT GEçİşž  

Köprü gündeme geldiğinde dünya örneklerini inceleyen Ulaştırma Bakanlığı, motorlu taşıtlar ile trenlerin geçebileceği bir köprü yapılmasını gündeme getirmişti. Ancak daha sonra köprüdeki demiryolu geçişi alternatifinden vazgeçilmişti. Yapılan hesaplarda köprünün maliyetindeki artışa göre, demiryolu geçişinin sağlayacağı avantajın çok daha fazla katma değer sağlayacağı ortaya çıktı. Kararda, İstanbul Boğazı'nın altından trenlerin geçişine imkan veren  Marmaray  projesindeki hesaplamaların da etkili olduğu öğrenildi. Hem şehir içi demir yolu ulaşımında, hem de transit tren geçişlerinde kullanılacak Marmaray'ın ileriki yıllarda talepleri karşılamayacağı tahmini üzerine üçüncü köprüye demiryolu hattı yapılmasına karar verildi. Projede yapılacak değişiklikle Türkiye'de ilk defa motorlu taşıtlar ile trenlerin birlikte kullanacağı bir köprü inşa edilmiş olacak. İki ayrı alternatif üzerinde çalışan Ulaştırma Bakanlığı, önümüzdeki günlerde alternatifler içerisinden birini seçerek projeye son halini verecek. Dünyanın pek çok ülkesinden yatırımcıların projeye yakın ilgi duyduğunu anlatan yetkililer, 'Başta Japonya, Kore ve çin olmak üzere değişik ülkelerden ilgi var. Fransız ve İtalyanlar da proje ile ilgileniyor' dediler.  

AYAKTAN AYAĞA 1275 METRE  

Üçüncü boğaz köprüsünü de içine alan Kuzey Marmara Otoyol Projesi, Avrupa yakasından Kınalı TEM Otoyolu kavşağından başlayıp, Adapazarı Akyazı'da TEM Otoyolu ile birleşecek. Toplam 260 kilometrelik projenin içinde yer alan üçüncü boğaz köprüsü Sarıyer'in Garipçe ile Beykoz'daki Poyrazköy mevkii arasına inşa edilecek. Asma köprünün uzunluğu bin 875, iki ayak arasındaki uzunluğu ise bin 275 metre olacak.  
Sabah

 3. Köprü'de büyük sürpriz!

HABERTÜRK, Ulaştırma Bakanlığı"nın tasarımla ilgili modellerinin ayrıntılarına ulaştı

Ulaştırma Bakanlığı, İstanbul"a inşa edilecek üçüncü Boğaz köprüsünde radikal bir proje için kolları sıvadı. Köprüye, trenlerin geçişi için raylı sistem eklenecek. İstanbul"da inşa edilecek üçüncü Boğaz köprüsü ihalesi için geri sayım başlarken HABERTÜRK, Ulaştırma Bakanlığı"nın tasarımla ilgili modellerinin ayrıntılarına ulaştı. Ulaştırma Bakanlığı, Boğaz"a inşa edilecek üçüncü köprüde, Türkiye"de ilk olarak nitelendirilecek bir projeyi gündemine aldı. Köprü, karayolu taşıtları ile hızlı trenin geçişine uygun biçimde inşa edilecek. Bakanlık kaynakları, proje için iki seçenek üzerinde durulduğunu söyledi.  

İşte seçenekler:  

KÖPRÜ çİFT KATLI OLACAK: Boğaz"a inşa edilecek üçüncü köprü, tıpkı Japonya"daki Kansai Köprüsü gibi iki katlı olacak. Köprünün, üstünden otomobiller, altından trenler geçecek. (Japonya"da Osaka ile Pasifik Okyanusu doldurularak inşa edilen Kansai Havalimanı"nı birbirine bağlayan 4 kilometrelik köprü model olarak öne çıkıyor.)  

5x2 şžERİTLİ TEK KAT OLACAK: Köprü, tek kat olarak inşa edilecek. Otomobiller için 4x2 şeritli yol bulunacak. Hızlı tren için de gidiş-geliş hat inşa edilince rakam 5x2"ye çıkacak. Ulaştırma Bakanlığı, örneklerine Avrupa ve Japonya"da rastlanan bir köprü inşa edileceğini belirterek, œTürkiye"de ilk kez bir köprüden aynı anda hem otomobil hem demiryolu araçları geçecek dedi.  

MALİYET 250-300 MİLYON DOLAR ARTIYOR  

Bakanlık kaynakları, demiryolları hattının proje maliyetini, 250-300 milyon dolar düzeyinde artıracağını hesapladı. Bu durumda projenin maliyeti 6 milyar 250 milyon dolara çıkıyor. Yetkililer, köprünün iki katlı olması halinde üst katın zemin kalınlığının 3 metre, tren hattını taşıyan zeminin kalınlığının da 4 kat olacağına işaret etti. Köprü, tek kat olması halinde kalınlık 4 metre olarak öngörülüyor. Dünyanın pek çok ülkesinden yatırımcıların projeye yakın ilgi duyduğunu anlatan yetkililer, œBaşta Japonlar ve çinliler olmak üzere değişik ülkelerden ilgi var. Fransızlar da İtalyanlar da proje ile ilgileniyor diye konuştu.

ASMA KÖPRÜ OLACAK  

Ulaştırma Bakanlığı yetkilileri, proje kapsamında inşa edilecek üçüncü boğaz köprüsünün temel özelliklerine ilişkin olarak da œAsma köprü olacak. 1275 metre açıklığı bulunacak. Yatırımcılara, aynen İzmit Körfez Geçiş Projesi"nde olduğu gibi trafik garantisi verilecek. Bu garanti devlete herhangi bir yük oluşturmayacak dedi. Karayolları Genel Müdürü Cahit Turhan, daha önce HABERTÜRK"e yaptığı açıklamada, İstanbul"da üçüncü köprüye ihtiyaç olduğunu belirterek, œİstanbul"da yaşanan trafik ve mevcut köprülerdeki yük, bu ihtiyacı somut olarak ortaya koyuyor. Boğaziçi Köprüsü günlük 100 bin, Fatih Sultan Mehmet Köprüsü 150 bin araç geçecek kapasitede planlanmış. İstanbul Boğazı"ndaki trafik altyapımız teorik olarak 250 bin araç. Köprüler kapasitesinin yüzde 100"ünden fazla trafik taşıyor demişti.

İşžTE GÜZERG܂H

- Üçüncü Boğaz köprüsünü de içine alan Kuzey Marmara Otoyol Projesi, Adapazarı-Akyazı kavşağından başlayacak, Adapazarı"nın kuzeyinden devam edecek.  

- İzmit"in kuzeyinden, yeni inşa edilecek Gebze-İzmir otoyoluna bağlanacak.  

- TEM otoyolunun kuzeyinden, Ömerli- Sultanbeyli bölgesine ulaşacak.  

- Proje kapsamında inşa edilecek üçüncü köprüden Avrupa"ya geçecek. Hadımköy, çatalca ve Silivri"yi izleyecek. TEM otoyolunun 4-5 kilometre kuzeyinden devam edecek. Kınalı üzerinden Tekirdağ"a bağlanacak.
OLCAY AYDİLEK- GAZETE HABERTURK- HT EKONOMİ

Üçüncü köprüden tren geçecek

Her gün artan araç sayısıyla içinden çıkılmaz bir hal alan İstanbul trafiğine rahat nefes aldırmak için yapılacak 3. boğaz köprüsüne raylı sistem de dahil edilecek. Güzergahı 'Garipçe ve Poyrazköy' olarak açıklanan projede hem maliyet hem de köprünün zemin kalınlığı artacak. Yetkililer, projenin maliyetinin 6 milyar dolar olduğunu, ek harcamalarla bu rakamın 6 milyar 250 milyon dolara çıkacağını söyledi. Projeye çinlilerin yanı sıra Japon, Fransız ve İtalyanların ilgi gösterdiği belirtiliyor.

Ulaştırma Bakanlığı, Garipçe ile Poyrazköy arasında yapılacak 3. Boğaz köprüsünü 'raylı' sistemle ihale edecek. Bakanlık, raylı sistemin ek maliyetini 250-300 milyon dolar olarak hesapladı. Raylı sistemle birlikte ihale edilmesi planlanan köprünün şerit sayısı da 4x4'ten 5x2'ye çıkacak. Bir şerit (gidiş-geliş) raylı sisteme ayrılacak. Köprünün tabaka (zemin) kalınlığı da 3 metreden 4 metreye çıkarılacak. Bakanlığın üzerinde çalıştığı diğer bir alternatif ise köprünün iki katlı olarak ihalesini öngörüyor. Bu durumda, alt kattan demiryolu hattı, üst kattan ise otomobiller geçecek. Köprünün zemin kalınlığı da üst katta 3 metre, alt katta 4 metre olacak. Bakanlık, bu ay içinde ihaleye çıkmayı hedefliyor.

Köprüye yapılacak demiryolu hattı hakkında bilgi veren Ulaştırma Bakanlığı yetkilileri, 'Köprü ihalesini demiryolu hattı inşa edilecek şekilde planlıyoruz. Projenin maliyeti 6 milyar dolar. Ek maliyetle bu rakam 6 milyar 250 milyon dolara çıkıyor. Toplam maliyet içinde çok az bir tutar. İhaleyi alan firma, köprü üzerinde demiryolu hattını döşerken, Ulaştırma Bakanlığı olarak biz de, bir yanda Garipçe ve Poyrazköy kesimlerinde planlaması yapılacak güzergaha demiryolu hattını döşeyeceğiz.' dedi. Yetkililer, dünyanın pek çok ülkesinden yatırımcıların projeye yakın ilgi duyduğunu belirterek, 'Başta Japonlar ve çinliler olmak üzere değişik ülkelerden ilgi var. Fransızlar da, İtalyanlar da proje ile ilgileniyor.' dedi.

KÖRFEZ GEçİşžİNE DE YAPILACAKTI

YİD modeli ile ihale edilen 412 kilometrelik 'İzmit Körfez Geçişi ve Bursa-Balıkesir-İzmit Otoyolu' projesi içinde yer alan Körfez'e yapılacak köprü için de demiryolu düşünülmüştü. Köprünün iki katlı olması ya da ortadan demiryolu hattının geçmesi şeklinde planlanmıştı. Ancak ihaleye girecek müteahhitlerin maliyeti çok yükselteceğini ileri sürmesi üzerine Ulaştırma Bakanlığı, yayınlanan zeyilname ile demiryolu hattını kaldırmıştı. Eğer, İzmit Körfez Köprüsü üzerine demiryolu hattının yapılması projede yer almış olsaydı, İstanbul-İzmir, İstanbul-Bursa Hızlı Tren Hattı'nın büyük bir kısmı da tamamlanmış olacaktı.

Üçüncü boğaz köprüsünü de içine alan Kuzey Marmara Otoyol Projesi, Adapazarı-Akyazı kavşağından başlayacak, Adapazarı'nın kuzeyinden devam edecek. İzmit'in kuzeyinden, yeni inşa edilecek Gebze-İzmir otoyoluna bağlanacak. TEM Otoyolu'nun kuzeyinden, Ömerli-Sultanbeyli bölgesine ulaşacak. Proje kapsamında inşa edilecek üçüncü köprüden Avrupa yakasına geçilecek. Hadımköy, çatalca ve Silivri'yi izleyecek. TEM Otoyolu'nun 4-5 kilometre kuzeyinden devam edecek. Kınalı üzerinden Tekirdağ'a bağlanacak.

Asma köprü olacak

Ulaştırma Bakanlığı yetkilileri, proje kapsamında inşa edilecek üçüncü boğaz köprüsünün temel özelliklerine ilişkin olarak da şu bilgileri verdi: 'Asma köprü olacak. 1.275 metre açıklığı bulunacak. Yatırımcılara, aynen İzmit Körfez Geçiş Projesi'nde olduğu gibi trafik garantisi verilecek. Bu garanti devlete herhangi bir yük oluşturmayacak.'
Zaman


 


Geri Dön