Üretici ile market arasındaki fiyat farkı katlanıyor
Girdi maliyetleri ve enflasyon nedeniyle zamların önü alınamıyor. Türkiye Ziraat Odaları Birliği verilerine göre, Eylül ayında maydanoz fiyatı 3,5 kat, marul fiyatı 3,3 kat, domates ve limon fiyatı 3,2 kat, elma fiyatı ise 3 kat daha pahalıya tüketiciye satıldı. Buna göre, Eylül ayında maydanoz demeti 3,5 kat, marul fiyatı 3,3 kat, domates ve limon fiyatları 3,2 kat, elma ise 3 kat daha pahalıya tüketiciye satıldı
Türkiye Ziraat Odaları Birliği Genel Başkanı Şemsi Bayraktar, Eylül ayında üretici ile market arasındaki fiyat farklarıyla ile girdi fiyatlarındaki artışı yorumladı.
Buna göre, Eylül ayında maydanoz demeti 3,5 kat, marul fiyatı 3,3 kat, domates ve limon fiyatları 3,2 kat, elma ise 3 kat daha pahalıya tüketiciye satıldı.
Üreticide 1 lira 36 kuruş arası olan maydanoz 4 lira 80 kuruşa satıldı, 3 lira 79 kuruş olan marul 12 lira 55 kuruşa satıldı. Öte yandan 5 lira 30 kuruş olan domates 16 lira 93 kuruşa satılırken, 6 lira 67 kuruş olan limon 21 lira 23 kuruşa, 4 lira 60 kuruş olan elmalar ise ortalama 14 lira 3 kuruşa markette satıldı.
Türkiye Ziraat Odaları Birliği verilerine göre, Eylül ayında marketlerde 37 ürünün 27'sinde fiyat artışı, 10'unda fiyat azalışı tespit edildi.
Markette fiyatlarında en fazla artan ürün yüzde 92,6 oranı ile sivri biber oldu. Sivri biberdeki fiyat artışını yüzde 73,6 oran ile domates, yüzde 39,6 oran ile salatalık, yüzde 32,4 oranla patlıcan, yüzde 29 oranıyla marul, yüzde 28,2 ile de kabak takip etti.
Markette fiyatı en fazla azalan ürün ise yaklaşık yüzde 14,4 ile elma oldu. Elmadaki fiyat düşüşünü yüzde 9,6 oranla patates, yüzde 8,7 ile mısırözü yağı, yüzde 6,7 oran ile kuru soğan, yüzde 6,5 ile yeşil mercimek izledi.
FİYATLARDAKİ ARTIŞIN NEDENİ ARZDAKİ AZALMA
Öte yandan Bayraktar, üretici ile marketteki fiyat değişimlerinin sebeplerini ise şu sözlerle açıkladı:
“Arz fazlalığı patates ve kuru soğan fiyatlarını biraz düşürdü. Havuç fiyatındaki düşüşe talepteki azalma sebep oldu. Kuru kayısı arzındaki artış fiyat düşüşüne neden oldu. Sivri biber, domates, salatalık, patlıcan, kabak, marul ve taze fasulyede arzdaki azalma ürünlerin fiyatlarını yükseltti. Elma ve pirinçteki yüksek fiyat, ürünün yeni sezona ait olması ve maliyetlerinin artmasından kaynaklandı. Yeni sezonun başlamasıyla ve TMO'nun açıkladığı yeni alım fiyatı piyasada kuru üzüm fiyatlarını yükseltti.”