Uzmanlar: 3. köprünün güzergâhı değerini 10'a katlar
Gayrimenkul danışmanları 3'üncü Köprü'nün güzergahların emlak cenneti haline gelip fiyatlarını en az 10'a katlayacağını öne sürdü
Doğa Derneği ve TEMA Vakfı ortak açıklama yaparak köprünün İstanbul'un ulaşım sorununu çözmeyeceğini, sosyoekonomik ve doğal açıdan geri dönüşü olmayan ciddi sorunlar yaratacağını ve yeni 2B alanlarının ortaya çıkacağını ileri sürdü.
Yerleşim alanı çok az
Sarıyer Belediyesi'nin CHP'li Meclis Başkanvekili Adnan Ayber, 3'üncü Köprü'nün ayaklarının Tarabya'dan geçecek olmasının kendileri için sürpriz olduğunu belirtti. Güzergahın boğazdaki en az yerleşim alanından seçildiğini belirten Ayber, "Tarabya'da yeni bir rant oluşturmaz. Köprünün ayakları muhtemelen Tarabya Oteli'nin 100 metre ilerisinde yer alan Fransız Seferethanesi'nin korusundan geçecek" dedi. Century21 Yatırım Uzmanı Serhat Aka ise 3'üncü köprü projesinin Tarabya'yı mahvedeceğini belirterek, "Tarabya, Türkiye'nin emlak anlamında zaten tavan yapan bölgesi. Proje, buradaki yerleşik yapıyı bozar. Sakin, sessiz, deniz ve doğayla iç içe yaşayan insanlar burayı terk eder. Köprü inşaatı başlayana kadar emlak piyasası durur. İnşaattan sonra da tepekaklak olur" dedi.
Fiyatlar 40 liraya çıktı
Address34 Gayrimenkul Yatırım Danışmanlığı Satış Müdürü Serkan Sabancı, Tayakadın-İhsaniye arasında ormanın içinde yapılan otobanın ortaya çıkmasından sonra bölgede fiyatların fırladığını belirtti. Metrekaresi 6 lira olan yerlerin 40 liraya fırladığını söyleyen Sabancı, "Bu yolun 3'üncü Köprü yolu olmadığı açıklansa da buna kimse inanmıyor. Eğer köprü burdan geçerse bölge emlak cenneti olur" dedi. Sabancı, daha önce imar izni verilen bölgede bunun yasaklandığını, iki yıldır sadece TOKİ ve KİPTAŞ gibi kamu şirketlerinin imar alıp toplu konut yaptığını söyledi.
Boğaziçi İmar Yasası köprü rantını engeller
CHP Beykoz İlçe Başkan yardımcısı emlakçı Yusuf Sarıkaya Boğaziçi İmar Yasası nedeniyle 3'üncü Köprü'nün Beykoz'da rant oluşturmayacağını ileri sürdü. Köprünün ayaklarının Yuşa Tepesi ile Mobil Tesisleri'nin arasındaki askeri bölgede yer alacağını tahmin ettiklerini belirten Sarıkaya, "Bu bölgenin gerisinde kalan yerler hazine ve askeriyeye ait orman arazileri. Ancak Çavuşbaşı gibi güzergah alanındaki arsaların fiyatı en az ona katlar" dedi.
Yeni 2B alanları oluşur
TEMA Vakfı Genel Müdürü Prof. Dr. Orhan Doğan, projenin orman ekosistemi üzerinde tahribata yol açacağını, ormanın ve mevcut yaban hayatı alanlarının bütünlüğünü bozacağını savundu. Projenin yeni 2B adayı alanlar oluşturacağını da ileri süren Prof. Dr. Doğan, "Biyolojik çeşitlilik kayıpları yaşanacak, ek yapılaşma baskısının yanı sıra yeşil örtünün azalması sonucunda daha fazla karbon doğada serbest kalarak hava kirliliğine ve küresel ısınmanın artmasına neden olacak. Raylı sistem ile entegre edilmiş deniz ulaşımını göz ardı eden 3'üncü Köprü Projesi, ayrıca Üstün Kamu Yararına da aykırıdır" dedi.
Mustafa KÜÇÜK-Orhan SAAT/Hürriyet
Konuyla ilgili basında yer alan diğer haberler
3. köprü ilçelere değer kazandıracak
Yıllardır merak edilen ve son haftalarda alevlenen 3. Köprünün güzergâhı ile ilgili tartışmalar devam ediyor. İstanbul Büyükşehir Belediye(İBB) Başkanı Kadir Topbaş'ın 3. köprünün ayaklarının Tarabya-Beykoz arasında olacağını açıklaması üzerine bu sefer de güzergâhtaki nokta bölgeler tartışılmaya başlandı.
İlçesi güzergâh üzerinde olan belediye başkanları, köprünün hem İstanbul ulaşımına katkı hem de ilçelerinin şehre daha fazla entegre olmasına imkan sağlayacağını düşünüyor. Güzergâh haritasına göre en kritik bölgelerden birisi olan Çekmeköy'ün Belediye Başkanı Ahmet Poyraz, 3. köprüden oldukça umutlu. Her şeyin İstanbul'un menfaatleri doğrultusunda yapıldığına dikkat çeken Poyraz, yeni yapılacak köprünün özellikle yaşadığı bölgedeki trafik sıkıntısını azaltacağı görüşünde. Güzergâhın en önemli bölgesi ise Beykoz olacak. Köprünün hem ekonomiye hem ulaşıma hem de sosyal hayata katkı sağlayacağını dile getiren Beykoz Belediye Başkanı Yücel Çelikbilek ise ileride 4. köprüye de ihtiyaç olacağını ileri sürüyor. Eleştirilerin aksine köprünün menfi bir etkisinin olmayacağını söyleyen Çelikbilek, "Zaten köprü kapalı bir şekilde geçecek. Buralar sit alanı. Orman alanının tahrip olması imkânsız. Yani buradan 50 köprü de geçse zarar vermez." dedi. 3. köprü'nün ihtiyaçtan kaynaklanan talepler doğrultusunda planlandığını dile getiren Arnavutköy Belediye Başkanı Ahmet Haşim Baltacı ise köprüye karşı olmanın meseleyi çözmediği görüşünde. Başkan Baltacı, su havzalarının zarar göreceğine inanmadığını dile getiriyor. İlçelerinin şehrin dışında olması nedeniyle ulaşım açısından önemli katkılar sağlayacağını belirtiyor.
Hüseyin Keleş/Zaman