Ekonomi

Uzmanlar uyardı! ‘Sosyal medyadan alışveriş yaparken 10 kere düşünün!’

Sosyal medya hesapları vasıtasıyla yapılan alışverişlerde özellikle satın alınan ürünün iadesi ve alıcıya haksız bir şekilde yansıtılan kargo ücretleri vatandaşları mağdur ediyor. Bu konuda, uzmanlardan, “Sosyal medyadan alışveriş yaparken 10 kere düşünün” uyarısı geldi.

Son zamanlarda Instagram, Facebook ve TikTok gibi sosyal medya platformlarının kullanımının yaygınlaşması ile beraber bu ve benzeri platformlar vasıtasıyla yapılan alışverişlerde de artış yaşandı. Fakat yapılan alışverişlerde dolandırılma riskiyle karşılaşmanın yanında ayırca, satın alınan ürünlerin iadesi konusunda da problemler yaşanıyor.

Sosyal medya hesabı vasıtasıyla verilen siparişlerde pek çok satıcı iade kabul etmezken, sadece farklı ürünle değiştirme opsiyonu dayatıyor. Ürün değişimlerinde kargo ücreti ise kanuni olmayan biçimde tüketiciye yansıtılıyor.

"KURUMSAL GÜVENİLİR FİRMA HESAPLARI ÜZERİNDEN ALIŞVERİŞ YAPMALISINIZ"

Konuya yönelik değerlendirmelerde bulunan Tüketiciler Derneği (TÜDER) Genel Başkanı Levent Küçük, tüketicilerin sosyal medya hesapları vasıtasıyla alışveriş yaparken dolandırılma riskini onaylamış olduğunu söyledi.

Alışveriş yaparken ilk olarak satıcının kayıtlı ve kanuni bir işletme olup olmadığına dikkat edilmesi gerektiğinin altını çizen Küçük, "Karşınızda kanuni bir satıcı bulunmuyorsa maddi zararlarınızı da geri alamazsınız. Fakat savcılığa suç duyurusunda bulunarak, adli bakımdan şikayetçi olabilirsiniz. Bu yüzden, kurumsal güvenilir firma hesapları vasıtasıyla alışveriş yapmanız gerekiyor. Görsel reklamlar, düşük fiyatlı satışlara asla kanmayın. Sosyal medya hesapları vasıtasıyla alışveriş yaparken, bir defa değil, üç defa, beş defa, hatta 10 defa düşünmelisiniz” şeklinde konuştu.

Eğer iletişime geçilen satıcı kayıtlı bir işletme veya bilinen, tanınan bir markanın sosyal medya hesabı ise uzaktan satışlarda 2 hafta içerisinde cayma hakkının olduğunu ifade eden Küçük, kayıtsız bir işletmeden yapılan alışverişlerde iadenin yapılamayacağı gibi ürün değişimi işleminde de caydırmak amacıyla kargo ücreti talebiyle karşılaşıldığını aktardı.

"FATURA OLMADAN HAKKINIZI ARAYAMAZSINIZ"

Sosyal medyadaki ticaret odasına kaydı ya da vergi levhası bulunmayan işletmelerden gerçekleştirilen alışverişlerde dolandırılma ya da ürün iadelerinde problem yaşama gibi olayların sık sık görüldüğünü bildiren Küçük, şu ifadeleri kullandı:

"Böyle bir durumla karşı karşıya kalırsanız, elinizde fatura olmadığı için tüketici hakem heyetine müracaat edip yasal haklarınızı da arayamıyorsunuz. Elinizde ancak işte bir banka dekontu, bir EFT, bir havale belgesi bulunuyor. Orada da başka birileri adına havale, EFT istiyorlar. Fakat Cumhuriyet Savcılığına gidip bu konu hakkında suç duyurusunda bulunabilirsiniz. Dolandırıcılık girişimi yüzünden mağdur olduğunuzu söyleyebilirsiniz. Onun için biz tüketicilerimize diyoruz ki; sosyal medya platformları üzerinden alışveriş yaparken karşınızda bir kanuni muhatap var mı yok mu buna dikkat edin. Kurumsal vergi kaydı olan firmalardan alışveriş yapın. Ayrıca, elinizde mutlaka faturanız olsun."

İkinci el araç almak isteyenlere müjde! Fiyatlar yüzde 10-15 düştü! Bakan Bolat resmen açıkladı!

Altında yeni yılın rotası belli oldu! Yeni rekorlar gelecek! Uzmanlar altının yeni rotasını peş peşe açıkladı!

A101’de 36 parça çatal kaşık takımı 1.290 TL’ye, 6 kg bulaşık deterjanı 89 TL’ye, kahve köpürtücü 99,90 TL’ye düştü!