İstanbul, bu yıl yabancıların ilk tercihi olan Antalya ile çekişmesinde öne geçmeye başladı. Yabancıya konut satışında ilk kez bu yılın Mart ayında Antalya’yı geçen İstanbul, Haziran ayında da ilk sıraya yerleşti.
Konut alırken yazlık bölgeleri tercih eden yabancılar, İstanbul’a dönüyor. Haziran’da yabancıya satışta Antalya’yı geride bırakan İstanbul’un yükselişinde markalı konutların payı büyük.
Mütekabiliyet sonrasında hızlanan yabancıya konut satışında dengeler değişiyor. İstanbul, bu yıl yabancıların ilk tercihi olan Antalya ile çekişmesinde öne geçmeye başladı. Yabancıya konut satışında ilk kez bu yılın Mart ayında Antalya’yı geçen İstanbul, Haziran ayında da ilk sıraya yerleşti. İstanbul ayrıca 600 konutla bugüne kadarki en yüksek satış rakamını yakaladı. İstanbul’un bu yükselişinde markalı konutların yalnızca iç piyasaya değil, Körfez’e yönelik pazarlanması etkili oldu.
Yabancılar yükselişte
Türkiye İstatistik Kurumu’nun (TÜİK) açıkladığı 6 aylık konut satış verilerine göre, toplam satışlarda geçen yıla göre yüzde 7.8 gerileme yaşansa da, yabancıya konut satışı bu gerilemeden etkilenmedi. Geçen yılın Ocak-Haziran döneminde 5 bin 234 konut alan yabancılar, bu yılın aynı döneminde 8 bin 507 adet alım yaptı. Bunda en büyük etken yıl içinde dolar ve euronun rekor seviyelere çıkması oldu.
Markalı konut etkisi
Ağırlıklı olarak Antalya, Aydın, İzmir, Muğla gibi sahil şehirlerini tercih eden yabancılar, son dönemde İstanbul piyasasına da hareket katmaya başladı. Haziran ayında 1.703 konutun 600’ü İstanbul’da satıldı. İstanbul, bu satışla Haziran’da ilk sıraya yerleşirken, yıl içindeki en yüksek satış rakamına ulaştı. İkinci sırada 586 konut ile Antalya geldi. İstanbul ve Antalya’yı 108 konut ile Aydın, 104 konut ile Muğla ve 88 konut ile Bursa izledi. İstanbul’un gayrimenkul potansiyelinin farkında olmalarına rağmen, yazlık bölgelere yatırım yapan yabancıların, tercihlerinin değişmesinde markalı konutların etkisi var. Başta Körfez bölgesi olmak üzere yurtdışındaki fuarlarda yapılan tanıtımlar, yabancıların İstanbul’a olan ilgisini artırdı. Reidin ve GYODER’in markalı konut projeleri yabancı yatırımcı analizine göre, Haziran ayında markalı konut projeleri kapsamında gerçekleştirilen satışların yüzde 16.7’si yabancılara yapıldı. Son 6 aylık satışlardaki ortalama ise yüzde 16 oldu.
Körfez ve Avrupa önde
TÜRKİYE‘yi tercih eden yatırımcılara bakıldığında Körfez ülkeleri ve Avrupa ülkeleri başı çekiyor. Reidin’in verdiği bilgilere göre, Kuveyt ve Suudi Arabistan Körfez ülkelerinde başı çekerken, bunları Irak takip ediyor. Avrupa bölgesinden Almanya ve İngiltere en çok alım gerçekleştiren ülkeler olarak göze çarpıyor. Diğer yandan Rusya’dan da alımlar oluyor.