22 / 11 / 2024
fuzul

Yap işlet devret modeliyle gerçekleştirilen yatırımlar için önerge verildi!

Yap işlet devret modeliyle gerçekleştirilen yatırımlar için önerge verildi!

Yap işlet devret modeli ile gerçekleştirilen yatırımların bütçe üzerindeki etkilerinin tespit edilerek alınması gereken önlemlerin belirlenmesi amacıyla meclis araştırması açılmasına ilişkin önerge verildi. 




Yap işlet devret modeli ile gerçekleştirilen yatırımların bütçe üzerindeki etkilerinin tespit edilerek alınması gereken önlemlerin belirlenmesi amacıyla bir meclis araştırması açılmasına ilişkin önerge verildi. 

Kocaeli Milletvekili Tahsin Tarhan ve 24 milletvekili tarafından, yap işlet devret modeli ile gerçekleştirilen yatırımların bütçe üzerindeki etkilerinin tespit edilerek alınması gereken önlemlerin belirlenmesine ilişkin önerge hazırlandı.

Yap işlet devret modeliyle gerçekleştirilen yatırımlar için önerge verildi!

Meclis araştırması önergesinde şu ifadeler kullanıldı:

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA 
''Ülkemizde son dönemde ulaşıma yönelik olarak yapılan köprü, raylı sistem, otoyol ve havaalanı gibi yatırımlar ile sağlık sektöründe yapılan kamu hastane inşaatlarının neredeyse tamamının Yap-îşlet-Devret modeli ile hayata geçirildiği bilinmektedir. Bu yatırımları gerçekleştiren şirketlere ödenen garanti bedelleri ise özellikle döviz cinsinden olmaları sebebiyle bütçeye yük olmaları gibi yönleriyle kamuoyunda geniş yer bulmakta ve tepki çekmektedir. 

11. Kalkınma Planına ilişkin 21.2.2018 tarihinde yapılan toplantıda TC. Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan anılan yatırımlar için devlet bütçesinden hiçbir ödeme yapılmadığını açıklamış, aynca bu yatırımları gerçekleştiren şirketlerin kiminden ciro, kiminden gelir üzerinden pay alındığım ifade etmiştir. 

5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanununun “Hesap verme Sorumluluğu” başlıklı 8’inci maddesinde; “Her türlü kamu kaynağının elde edilmesi ve kullanılmasında görevli ve yetkili olanlar, kaynakların etkili, ekonomik, verimli ve hukuka uygun olarak elde edilmesinden, kullanılmasından, muhasebeleştirilmesinden, raporlanmasından ve kötüye kullanılmaması için gerekli önlemlerin alınmasından sorumludur ve yetkili kılınmış mercilere hesap vermek zorundadır.” hükmü yer almaktadır. 

Buna göre, kamu kaynağının harcanmasında görevli ve yetkili olan kamu görevlileri, bütçelerinde kendilerine tahsis edilmiş olan kaynakların etkili, ekonomik, verimli ve hukuka uygun olarak kullanılmasından sorumludurlar. 

Bu kapsamda; özellikle Covid-19 tedbirleri kapsamında sokağa çıkma ve seyahat kısıtlaması yaşandığı dönemde kullanılmayan özellikle ulaşım yatırımlarına dair yüksek bedelli garanti ödemeleri ve ülke bütçesinde oluşturdukları yük de gündemde yoğun olarak yer almaktadır. Bu durum kamuoyunda ülke kaynaklarının etkin ve verimli kullanımına dair şüphe uyandırmaktadır.

Anılan kamu özel kesim iş birliği yap-işlet-devret modeli ile gerçekleştirilen yatırımların, etkinlik, verimlilik, bütçeye gelir ve gider yönünden yansıması, bu sözleşmelerin günün koşullarına göre revize edilmesi imkanlarının değerlendirilmesi, hesap verebilirlik ilkesi de gözetilerek bütçenin kullanımına ilişkin olarak vatandaşa doğru ve güvenilir bilgiyi sunmak amacıyla Anayasanın' 98’inci ve TBMM İçtüzüğü’nün 104’üncü ve 105’inci maddeleri uyarınca Meclis Araştırma Komisyonu açılmasını arz ve teklif ederiz.''


Geri Dön