Yapı Merkezi, Etiyopya'daki demiryolu projesini yarıladı!
Etiyopya’da 400 kilometrelik demiryolu hattı inşa eden Türk şirketi Yapı Merkezi, projeyi yarılayarak birinci fazda ilk test sürüşünü gerçekleştirdi.
Yapı Merkezi Addis Ababa Mali İşler Bölge Müdürü Murat Öcal, şirketin Etiyopya’da ve Afrika’da yürüttüğü projeler hakkındaki soruları yanıtladı.
Denize kıyısı olmayan ve 100 milyon nüfusa sahip Etiyopya’yı Cibuti Limanı’na bağlayacak demiryolu hattının önemli bir kısmını üslenen şirket, şimdiye kadar onlarca tünel ve köprü inşaatını tamamladı.
Toplam 7 bin 200 kişi çalışıyor
Projeyi iki aşamalı olarak hayata geçireceklerini söyleyen Öcal, birinci aşamanın Awash ve Kombolcha şehirleri arasında, ikinci aşamanın ise Kombolcha ve Hara Gebaya şehirleri arasında olduğunu belirtti.
Öcal, “Projenin toplamda yüzde 50’si tamamlandı. Birinci aşamanın ise yüzde 83’ü tamamlandı ve hatta yapılan test sürüşünde Etiyopya tarihinde bir ilke imza atılarak saatte 100 kilometrenin üzerinde bir hıza ulaşıldı. Test sürüşüne Etiyopya Başbakanı Hailemariam Desalegn da katıldı.” diye konuştu.
Projede 2 bin 200’ü Türk, 4 bin 600’ü lokal ve 400’ü diğer ülkelerden olmak üzere 7 bin 200 personelin çalıştığını dile getiren Öcal, “Bu proje bizim olduğu kadar Etiyopya için de önemli bir proje. Projenin önemi her geçen yıl daha çok ortaya çıkacak ve yıllar sonra halk, Yapı Merkezi’ni, Etiyopya Demiryollarını ve Türk-Etiyopyalı mühendislerin hizmetlerini gururla anlatacak.” dedi.
Projenin Türk mühendisler ve Etiyopyalı mühendisler arasında teknik bilgi aktarımı sağladığını ifade eden Öcal, “Türk personelimizin sayısı yavaş yavaş azalıyor. Şu anda projeyi Etiyopyalı uzmanlara teslim edecek bir aşamaya doğru ilerliyoruz.” diye konuştu.
Öcal, söz konusu projenin önemini ise şu sözlerle anlattı: “Çünkü Etiyopya’nın bir ucunu diğerine bağlıyor. Mekele’de yaşayan bir tüccar artık rahatlıkla ülkenin merkez şehirlerine gelerek ürünlerini satabilecek.”
1.7 milyar dolarlık maliyet
Etiyopya halkının çok yardımsever olduğunu ve bunun işlerini kolaylaştırdığını kaydeden Öcal, “Bizler de çalışırken Türk kültürünü, çalışkanlığını ve ahlakını onlara göstererek örnek olmak istiyoruz.” ifadelerini kullandı.
Demiryolu hattında ilk test sürüşünün birkaç ay öncesinde yapıldığını belirten Öcal, projenin planlandığı gibi 2020 yılında bitmesini beklediklerini ve bütün hat tamamlandığında toplamda 12 tünel, 51 köprü, 14 üst geçit ve 1 alt geçit inşa etmiş olacaklarını söyledi.
Yolcu ve yük trafiğine katkısının yanı sıra, Cibuti Limanı üzerinden yapılacak ithalat ve ihracatta da aktif rol alacak olan bu demiryolu hattının toplam maliyeti ise 1.7 milyar dolar.
Projelerin devamı gelebilir
Addis Ababa ofisinin Doğu Afrika projeleri için merkez ofis olduğunu söyleyen Öcal, projenin bölgede ilk olarak yapımına başlanan iş olması sebebiyle ayrı bir öneme sahip olduğunu belirtti.
“Eğer fırsat olursa Etiyopya’da farklı demiryolu ve otoyolu projeleri alabiliriz. Bunu yapacak personel kapasitemiz ve teknik ekipmanımız var. “ diye konuşan Öcal, yaptıkları projelerde Avrupa standartlarını uygulamaya çalıştıklarını ve hattın 100 yıldan uzun bir süre hizmet vermesi için tasarlandığını kaydetti.
'Doğu Afrika’nın en hızlı tren hattı'
Nisan ayında Tanzanya’da temelleri atılan 200 kilometrelik Darüsselam-Morogoro hattının inşasına da başladıklarını hatırlatan Öcal, bu hattın Doğu Afrika’nın en hızlı tren hattı olacağını belirtti.
Projenin toplamda 5 aşamadan oluştuğunu ve ilk aşama ihalesinin Yapı Merkezi tarafından kazanıldığını belirten Öcal, “Bütün proje tamamlandığında Kongo Demokratik Cumhuriyeti ve Uganda gibi ülkeler okyanusa bağlanacak. Toplam hat uzunluğu 1224 kilometre.” dedi.
Kıtada ayrıca Senegal, Fas ve Cezayir gibi ülkelerde de önemli projelerde çalıştıklarını belirten Öcal, 52 yaşındaki şirketin bu zamana kadar aldığı her projeyi zamanında bitirmeyi başardığını söyledi.
AA