Yatırımlar açısından en başarılı ülkelerden biri Singapur!
Vatan Gazetesi yazarlarından Ceren Kumbasar bugünkü köşe yazısında En değerli ülke markaları konusuna değindi. Kumbasar, Yatırımlar açısından en başarılı ülkelerden birinin Singapur olduğunun altını çizdi...
Birkaç gün önce sadece adı itibarıyla bile çok ilginç olan bir araştırma raporu okudum. Brand Finance tarafından hazırlanan Nation Brand Index/En Değerli Ülke Markaları araştırması. Araştırma sonuçlarının ilk üçü hiçbirimize sürpriz değil elbette. Ama ilginç olan hangi ülkelerin son yıllarda kayda değer bir artış gösterdiği, hangi ülkelerin düşüşte olduğu. Tahmin edilebileceği gibi, dünyanın en değerli markası 17 trilyon 990 milyar dolar marka değeriyle ABD.
Onu 6 trilyon 109 milyar dolarla Çin takip ediyor. Sonra sırasıyla Almanya, İngiltere, Japonya. Türkiye ise 688 milyar dolar marka değeriyle 19'uncu sırada.
Marka değerini yüzde 41 arttıran Türkiye, marka değerini en çok arttıran ülkeler arasında 4. oldu. Gerçi marka değerini arttıran ilk üç ülke de oldukça dikkat çekici; Malezya, Sri Lanka, Tayland.
Araştırmada, bir ülkenin markasına güç katan 4 değer incelenmiş. Bunlar; yatırım, turizm, ürünler ve yetenek. Yetenek, hem ölçümlenmesinin zorluğu hem de gelişmekte olan ülkelerde kayıtdışı olması dolayısıyla araştırılması çok zor bir başlık. Hazır yetenek demişken, milliyetçi damarımı kabartıp iki yıl önce Amerika'da yapılan bir araştırmada 30 yaşının altındaki en yetenekli 100 genç listesinde 3 Türk vatandaşının, 5 Türk kökenli ABD vatandaşının olduğunu belirtmeden geçemeyeceğim. Dolayısıyla yetenek başlığında beyin göçünün en fazla ülke olduğunu göz önünde bulundurduklarını umuyorum.
Singapur'un Zaferi Yatırımlar açısından en başarılı ülke Singapur, ürün ve hizmetler açısından ABD, yetenekli insanlar açısından İsviçre, turizm açısından da elbette Tayland başı çekmiş. Dünyanın en istikrarlı eğitim politikasının olduğu ve özellikle üniversite öncesi eğitimde en başarılı ülke olan İsviçre'nin yetenek konusunda birinci olması hiç şaşırtıcı değil. Turizm açısından Tayland, ürün ve hizmetler konusunda ABD de hiçbirimize sürpriz değil. Uluslar arası fuarları takip eden biri olarak Singapur da benim için beklenen bir sonuç. Ama Singapur başlığını inşaat sektörünün özellikle çok iyi incelemesi ve dışarıdan görünen, ilkokul mantığıyla çözülebilecek nedenleri değil, detayları incelemesi gerekiyor.
Singapur bugün yatırımlar için en başarılı ülke çünkü inşaat sektörü her yıl ivmesini arttırarak ve 3-6 aylık politikalarla değil 20 yıllık kalkınma politikasıyla büyüyor. Bizdeyse, kervanı yolda düzen bir millet olma halimiz, inşaat sektöründe de kendini gösteriyor. Büyüyen sektöre destek ve teşvikler artması gerekirken, KDV' 1er artıyor, yabancıların satışında prosedürler içinden çıkılmaz bir hale getiriliyor. 19'unculuk da böyle geliyor.
Ceren Kumbasar/Vatan Gazetesi