06 / 10 / 2024

Yaylalar imara açılıp, turizme kazandırılacak!

Yaylalar imara açılıp, turizme kazandırılacak!

Hükümet, yaylaları birbirine bağlayan yollar yapmak ve düzgün bir yapılaşma için yeni bir kanun hazırlıyor. Böylece yaylalar, çevre korunarak bir plan içerisinde imara açılacak




Hükümet, yaylaları birbirine bağlayan yollar yapmak ve düzgün bir yapılaşma için yeni bir kanun hazırlıyor. Böylece yaylalar, çevre korunarak bir plan içerisinde imara açılacak. Yöresel butik oteller, konaklama tesisleri, yayladan yaylaya yollar yapılacak. Turist, şehirlere inmeden sadece yayla turizmi yapabilecek...

BAŞTA yaylalarıyla ünlü Karadeniz Bölgesi olmak üzere Türkiye'nin birbirinden güzel yaylaları imara ve turizme açılıyor. Hükümet, yaylaların turizme açılması ve çarpık yapılaşmanın önüne geçmek için yasal düzenleme hazırlıyor. Bölgeye has yapılar inşa edilecek. Karadeniz'de şehirlere inmeden seyahat edebilmek için yaylaları birbirine bağlayacak yollar yapılacak.

Turizmi çeşitlendirmek ve 12 aya yaymak amacında olan Türkiye, yayla turizmini geliştirmek için harekete geçiyor. Hükümet, yaylaların imara açılması için yasal düzenleme hazırlıyor. Bu düzenleme "Kıyı Kanununda Değişiklik Yapılmasını Öngören Kanun Tasarısı" içinde yer alacak. Öncelikle yaylaların tespit edilmesi için bir komisyon oluşturulacak.

YÖRESEL YAPILAR YAPILACAK

Çevre ve Orman Bakanlığı, Tarım Bakanlığı, Bayındırlık Bakanlığı, valilikler, il özel idareleri gibi yerel yönetimlerden oluşturulacak komisyon, önce yaylaları tespit edecek. Bu bölgelerde 150 metrekare büyüklüğüne kadar yapılaşma sağlanacak. Bu yapıların alt katında 75 metrekare bodrum alanı da olabilecek. Böylece çarpık yapılaşma yerine düzenli bir oluşum sağlanacak. Bu yolla yaylalarda yöresel özelliklerden giderek uzaklaşan yapılaşmanın önüne geçilmesi amaçlanıyor. Yöresel mimari korunmaya çalışılacak. Kaçak yapılaşmaya ceza getirilecek. Kanun, seçimlerden sonra Meclis gündemine getirilecek.

Bu arada, yayla turizmi süresinin uzatılmasını amaçlayan Karadeniz yaylalarını birleştirme projesi doğrultusunda, Ordu-Artvin arasındaki yaylaları birleştirilecek. Valiliklerle işbirliği içinde yürütülen proje, Ordu'dan başlayarak Giresun, Trabzon, Gümüşhane'nin kuzeyi, Rize ve Artvin arasındaki yaylaların birleştirilmesini kapsıyor.

YOLLAR BİRLEŞTİRİLECEK

Yaylaların birleştirilmesi projesinin bir amacı da Doğu Karadeniz'de hizmet sektörünün önünü açmak. Yolların birleştirilmesiyle turistler, bir yaylayı günübirlik gezmek yerine yöredeki bütün yaylaları gezme ve oralarda konaklama fırsatı bulacak. Yaylaların birleştirilmesi yayla turizmini geliştirecek. Buna bağlı olarak yeni istihdam imkanı doğacak.

Özel sektörün butik oteller yapması teşvik edilecek. Hangi yaylanın özelliği neyse yamaç paraşütü, trekking, orada üretilen ürünler bu otellerin konseptinde yer alacak. Bölgeye yönelik turizm sektörü temsilcileri ve inşaat sektörünün önde gelen şirketleri tarafından şimdiden projeler oluşturuluyor.

DOKAP ÖNEMLİ

Bu dönemde Ordu, Giresun, Gümüşhane, Bayburt, Trabzon, Rize ve Artvin illerini kapsayan Doğu Karadeniz Bölgesel Kalkınma Planı (DOKAP) turizm odaklı olarak yeniden yapılandırılıyor. 5 il, 71 ilçe ve 92 bucaktan oluşan planlama bölgesinde bu gelişmelerden yararlanacak yaklaşık 2.5 milyon kişi yaşıyor. Plan kapsamında da yayla turizmi özel olarak ele almıyor. Proje kapsamına Artvin, Bayburt, Erzurum, Amasya ve Samsun'un da alınması için bölge milletvekillerinin önerilerde bulunduğu belirtiliyor. Bu konuda kararın da önümüzdeki dönemde verileceği belirtiliyor.

Bölgede turizm sektörünün en önemli iki darboğazı yaz aylarında yatak yetersizliği ile genelde ulaşım ağının zayıf ve kalitesiz olması gösteriliyor. Bölgeye gelen turistler ulaşım ağının yetersiz olması nedeniyle genellikle Sümela-Uzungöl-Ayder'i ziyaret ediyor ve bu ziyaretlerinde doğu batı aksı olarak daima sahil yolunu kullanıyor. Bu 3 yer de sahil yolundan ortalama 70-80 km içeride. Bu yüzden, söz konusu yerleri ziyaret etmek gidiş dönüş ortalama 450 km'lik ek bir seyahate neden oluyor.

1.000 KM DAĞ YOLU YAPILACAK

Hazırlanan planın ana hedefi, Karadeniz'de ziyaret edilen bu üç yayla dışında diğer yaylaları da devreye sokacak. Dağlardan geçen doğu batı aksı bir ulaşım oluşturma esasına dayanıyor. 5 ilin dağlardaki tüm turizm kaynakları ve kılcal yol ağı etüt edildikten sonra bu aksın Ordu-Perşembe yaylasından başlayıp Ayder yaylasında sonlanabilecek bir güzergah Perşembe-Çambaşı-Paşakonağı-Bektaş-Kulakkaya-Kümbet yaylalarını devreye sokacak. Kürtün'de ikiye ayrılarak bir kolu Düzköy üzerinden Maçka'ya inerken, diğer kol ise Karaca Mağarası üzerinden Çakırgöl yaylasına ulaşacak. Çakırgöl'de birleşen ulaşım aksı, doğu istikametinde Sultan Murat Yaylası'ndan geçerek Çaykara üzerinden Uzungöl'e, buradan da Ikizdere-Kaptanpaşa-Kantarlı-Çamlıhemşin güzergahı ile Ayder Yaylasına ulaşacak.

Bin km uzunluğundaki bu dağ yolu¬nun yarısı halen asfalt kaplama, diğer yarısı ise stabilize ve ham yol niteliğinde bulunuyor. Bu yolların yapılmasının yanı sıra yol üzerinde yer alan yaylalarda konaklama merkezleri de geliştirilecek. Ayrıca bu merkezlerin kış doluluğunu da sağlamak amacıyla çevre düzenlemesi yapılacak. Yaz doluluğunu sağlamak için de ayrıca günübirlik tesislerin yapılması sağlanacak.

Yaylalarda yeni levhalamalar yapılacak. Yerel el sanatlarının hem imalatını hem de pazarlamasını yapan alışveriş sarayları ku-rulacak. Festivaller ve yayla şenlikleriyle turist çekilecek. Doğu Karadeniz Yeşil Yolculuk logosuyla markalaşacak ve bu logoyla pazarlanacak.

1 MİLYONU AŞKIN TURİST

Büyük bir kısmının 6 yılda tamamlanacağı ve 15 yılda gerçekleşmesi amaçlanan master planla, orta vadede 53 bin ilave yatak sağlanması planlanıyor. 68 bin ek istihdam sağlanacak. Bölge yıllık 1 milyon 50 bin turisti ağırlayacak ve bu turistlere 6.5 milyon geceleme imkanı sunulacak, inşaat sektörünün bu kalkınma hamlesiyle 1 milyon 325 bin metrekare inşaat yapılması ve 662.5 milyon TL inşaat cirosu elde edilmesi bekleniyor. Bu yatak kapasitesi ve inşaatların büyük kısmının yayla turizmine yönelik olması bekleniyor.
Projeyle bölgedeki gıda sektörünün de büyümesi planlanıyor. Bölge içinden temin edilebilecek yıllık gıda talebi ise 1.6 milyon litre süt, 195 ton peynir, 195 ton tereyağı, 195 ton bal ve reçel, 4.9 milyon ekmek, 3.3 milyon alabalık, 1.7 milyon deniz balığı, 1 litrelik 6.5 milyon şişe su, bin 700 ton et, 6 bin 500 ton meyve sebze ve salata, 3.2 milyon yumurta, 1.1 milyon tavuktan oluşacak. Bu yüzden bölgede hayvancılığa özel teşvikler verilmesi de gündeme gelecek. Toplu süt toplama ve işleme merkezleri ile alabalık yetiştirme tesisleri kurulacak.

SADECE KARADENİZ DEĞİL...

Yayla deyince her ne kadar önce akla Karadeniz gelse de Akdeniz Bölgesi de bu konuda oldukça zengin durumda. Toros Dağlan, her renk çiçeklerle birlikte çam, ardıç, köknar, sedir ağaçları ve meyve bahçeleriyle iç içe yaylara sahip. Özellikle Akdeniz sıcaklıklarının etkili olduğu yaz aylarında serin yaylalara çıkışlar giderek hızlanıyor. Toros yaylaları; Gaziantep, Hatay, Adana, İçel (Mersin), Antalya ve Muğla il sınırlarında yer alıyor.
Para/Özlem DOĞANER


Geri Dön