Yeni İpek Yolu, Çin ile Avrupa'yı birbirine yaklaştırıyor!
Türkiye, Azerbaycan, Kazakistan ve Gürcistan'dan temsilcilerin katılımıyla Washington'da gerçekleştirilen Trans Hazar Forumu'nda, "Trans Hazar Doğu Batı Ticaret ve Transit Koridoru" ile ilgili konular detaylı şekilde masaya yatırıldı.
ABD'nin başkenti Washington'da Johns Hopkins Üniversitesi Kennedy Herter Auditorium'da gerçekleştirilen Trans Hazar Forumu'na Türkiye, Azerbaycan, Kazakistan ve Gürcistan'dan çok sayıda konuşmacı katıldı.
Açılış bölümünde Türkiye'nin Washington Büyükelçisi Serdar Kılıç'ın da bir konuşma yaptığı forumda, Azerbaycan'ın Washington Büyükelçisi Elin Suleymanov, Kazakistan'ın Washington Büyükelçisi Kairat Umarov ve Gürcistan'ın Washington Büyükelçiliği Müsteşarı George Khelashvili de katılımcılara hitap etti.
- Yeni İpek Yolu'nu canlandıracak projelere imza atılıyor
Kılıç, bölgesel entegrasyonun ve etkileşimin bölge ekonomilerinin çeşitlendirilmesi bakımından çok önemli olduğunu kaydederek, Türkiye'nin kadim İpek Yolu'nu yeniden canlandıracak projelerle bu yolda adımlar atmaya başladığına işaret etti.
"Modern İpek Yolu" ile Asya-Avrupa arasındaki mevcut transit koridorun bin 500 kilometre kısalacağını belirten Kılıç, "Bu amaçların gerçekleştirilebilmesi için ABD de dahil birçok ülkeyle beraber çalışmaya devam edeceğiz." dedi.
Yeni İpek Yolu'nun tamamlandığında sadece bölgesel değil, uluslararası ekonomi ve ticarete de büyük katkı yapacağını ifade eden Kılıç, bu sürecin içinde yer alan tüm aktörlerin bundan fayda sağlayacağını vurguladı.
Yeni İpek Yolu olarak da adlandırılan Trans Hazar Doğu Batı Ticaret ve Transit Koridoru'nun işlerlik kazandıkça Çin'den Avrupa'ya kadar ticareti önemli ölçüde genişleteceği vurgulanan forumda, ülke temsilcileri kendi ülkelerindeki büyük transit projeleriyle ilgili detaylı sunumlar yaptı.
Konuşmacılar, projenin kıtalar arası sevkiyatlar için yeni kapılar açacağını ve Asya-Avrupa arasındaki sevkiyat süresi ve maliyetini önemli ölçüde düşüreceğini ifade etti.
- Çin ile Avrupa arasındaki sevkiyat süresi 45 günden 15 güne düşecek
Koridorun bir bütün halinde çalışır hale gelmesi durumunda Çin ile Avrupa arasındaki sevkiyat süresini 45 günden 15 güne düşürebileceği kaydedilen forumda, söz konusu projenin büyüklüğüne vurgu yapıldı.
"Yeni İpek Yolu" işlerlik kazandıkça Çin'den yola çıkan bir kargonun Kazakistan, Azerbaycan, Gürcistan ve Türkiye üzerinden Avrupa'ya ulaşacağını belirten konuşmacılar, gelecek yıllarda Türkmenistan, Özbekistan ve Kırgızistan'ın da projeye katılmasının beklendiğini dile getirdi.
Koridorun entegre altyapı ağı ve özel ekonomik bölgeler ortaya çıkararak yeni yatırım ve ticaret fırsatlarına imkan doğuracağı kaydedilen forumda, sadece Türkiye, Azerbaycan, Gürcistan ve Kazakistan'da 110 milyon tüketiciye hizmet verecek bir arz zincirinin oluşturulacağı vurgulandı.
AA muhabirinin sorularını cevaplayan Azerbaycan'ın Washington Büyükelçisi Suleymanov, 4 ülke temsilciliğinin bir araya gelerek düzenlediği böyle bir forumun Washington'da gerçekleştirilmesinin çok önemli olduğunu söyledi.
- "Yeni İpek Yolu Projesi tüm dünya için önemli"
"Yeni İpek Yolu Projesi sadece bölgemiz için değil, tüm dünya için önemlidir" diyen Suleymanov, projenin sadece katılımcı ülkelerle sınırlı olmayacak kadar büyük ve değerli bir proje olduğunu anlattı.
Kafkasya bölgesindeki birçok projede Türkiye kadar ABD'nin de önemli bir ortak olduğuna işaret eden Büyükelçi, Yeni İpek Yolu projelerine Amerikalı firmaların ilgi göstereceğini düşündüğünü dile getirdi.
Yeni İpek Yolu konseptinin adım adım gerçekleşen geniş kapsamlı bir fikir olduğunu kaydeden Suleymanov, Dünya Bankası'nın Güney Koridoru projelerini desteklemesinin, bu yatırımların küresel enerji güvenliğini ilgilendiren projeler olduğunu ispatladığını belirtti.
Panelin katılımcılarından Gümrük ve Ticaret Bakanlığı AB ve Dış İlişkiler Genel Müdür Yardımcısı Osman Nuri Beyhan da İpek Yolu'nun yeniden canlandırılmasının önemli bir gereklilik olduğunu vurguladı.
Beyhan, projenin hayata geçirilmesi için siyasi iradenin kritik rol oynadığını belirterek, Türkiye'nin bu konuda gerekli girişimleri gerçekleştirdiğini bildirdi.
- Yeni İpek Yolu'nun dünya ticaret hacmine katkısı
Gelecek 15 yıl içerisinde dünya ticaret hacmini yüzde 15 artırması beklenen projenin başarısının katılımcı ülke sayısıyla doğru orantılı olduğunu kaydeden Beyhan, Çin'in geçen yıl başlattığı "Bir Kemer, Bir Yol" projesinin, Türkiye'nin İpek Yolu perspektifi ile örtüştüğünü ve bu güncel haliyle Yeni İpek Yolu projesinin çok büyük bir uluslararası ticaret dinamizmi meydana getireceğini belirtti. Beyhan, birçok projeyi içeren bu adımın yatırım ve finansman ayağında ABD'nin önemine işaret etti.
Forumun, bu sebeple Washington'da düzenlendiğini aktaran Beyhan, ABD'li kamu kurumları ve özel şirketlerin Yeni İpek Yolu'na ilişkin farkındalığı artıkça söz konusu projelere daha fazla ilgi göstereceklerini ifade etti.
Bu projelere en fazla ilgiyi gösteren ülkelerin, ortaya çıkacak üründen en çok faydayı sağlayacağını dile getiren Beyhan, Türkiye'deki ilgili kurum ve kuruluşların yoğun bir çaba içinde olduğunu söyledi.
- Proje ABD'de daha fazla ilgi çekmeye başladı
Azerbaycan Demiryolları Genel Müdür Yardımcısı İkbal Huseyinov da Trans Hazar Doğu Batı Ticaret ve Transit Koridoru'nun ABD'de de merak uyandırmaya ve yatırımcı ilgisi çekmeye başladığına dikkati çekti.
Washington'dan önce Romanya'da da benzer bir forumu gerçekleştirdiklerini ifade eden Huseyinov, yakın zaman içinde Türkiye'deki mevkidaşları ile de görüşmeler yaparak bazı bölgesel projeler hakkında görüş alışverişinde bulunacaklarını kaydetti.
Marmara Denizi'nin altındaki tünel ile diğer bazı projelerin de tamamlanmasıyla Çin'den yola çıkan bir kargonun, içindeki ürünler bozulmadan Avrupa'ya ulaşacağını belirten Huseyinov, bu noktada bölge ülkeleri arasındaki ulaştırma işbirliklerinin önemine vurgu yaptı.
AA