Eğitim

Yeni plana göre İstanbul'u neler bekliyor?

Emlak uzmanı Tebernüş Kireçci, İstanbul'un yeni hazırlanan stratejik planının detaylarını anlattı

www.emlakkulisi.com Genel Yayın Yönetmeni Tebernüş Kireçci bu sabah SkyTürk ekranlarındaydı. Uyanış Tuğtaş'ın hazırlayıp sunduğu 'Başlama Vuruşu' programına katılan Kireçci, İstanbul'un yeni hazırlanan stratejik planının detaylarını anlattı

Kireçci, İstanbul'u nasıl gelişmelerin beklediğini şu sözlerle ifade etti:

"Bu plan 2014'e kadar, yani Kadir Topbaş döneminde yapılacak işlerin özetini içeriyor. Şu an askıda olan plan 2 hafta önce İBB Meclisi'nde kabul edildi. 30 Ekim'de askı süreci doluyor. 1 Kasım'dan itibaren yürürlüğe girecek. Bugüne kadar imar planlarına çok ciddi itirazlar gelmişti ama oy çokluğuyla kabul edildi. Bu plan daha önce hazırlanan 1/100 binlik  plana göre daha fazla ayakları yere basan, daha gerçekçi ve daha yapılabilir maddeler içeriyor. Daha önceki planda sanki uzaylılar gelmiş İstanbul'u incelemişler ona göre plan yapmışlar gibi bir hava vardı. Bu gelecek 5 yılı kapsadığı için gerçekçi olması gerekiyor o 20 yılı kapsıyordu.
Planda 9 önemli başlığın olduğunu belirten Kireçci maddeleri şöyle açıkladı:

"Plandaki ilk madde 2023 yılına kadar İstanbul'daki nüfusun yüzde 70'i sanayi, ticaret ve hizmet, yüzde 25'i sanayi, yüzde 5'i ise tarımdan oluşacak diye bir öngörü var. Bu planın gerçekleşmesi noktasında çalışmalar var. Önümüzdeki yıllarda İstanbul'da sanayi her geçen yıl azaltılacak. Onun yerini hizmet ve ticaret alacak. İstanbul ciddi bir bilişim kenti. Dört ayrı silikon vadisi oluşturacak. Ciddi bir finans ve turizm merkezi haline gelmesi öngörülüyor.

İkinci madde Avrupa Yakası'nda Bakırköy Silivri aksının ciddi bir merkez olarak geliştirilmesi. Anadolu Yakası'nda ise Kartal, Ataşehir ve Kozyatağı'nın birinci dereceden merkez olarak geliştirilmesi öngörülüyor. Buraların yıldızı parlayacak! Ticaret ve hizmet sektörü  buralara kayacak.

Kartal zaten kentsel dönüşümde de vardı onun çalışmaları başlayacak. Ataşehir finans merkezi olacak. Ulaşım rotaları bu merkezler üzerinden çizilecek. Alt yapı yatırımları daha fazla yapılacak. Avcılar, Selimpaşa, Pendik buraları destekleyecek ikinci merkezler olarak ön plana çıkacak. Tuzla tersanelerinde yoğunluk azaltılacak. Tuzla İstanbul'un gelişme aksındaki lokasyonlardan birisiyken şehir içerisinde kaldı. Burada bir azaltılma olacak. Belki Marmara imar planında yeni tersane lokasyonlarını göreceğiz. Pendik'teki tersanelerde gezinti tekneleri ve yat yapımında uzmanlaşacak hatta uluslar arası merkez olmasını sağlayacak bir yapılanma öngörülüyor. 

Tuzla çok önemli, tuzla ve Pendik'te bir deniz bölgesinin gelişimi var, bir de arka bölgelerin gelişimi var. Harem otogarı kesinlikle kaldırılacak. Cep otogarlarla otobüs firmalarının muhtelif oluşturduğu yerlerde otogarlar olacak. Esenler otogarının yoğunluğunun azaltılması öngörülüyor. Silivri, Selimpaşa, Bahçeşehir, Kavacık'ta cep otogarlar olacak.

Beşinci maddeye göre denizde Ambarlı ve Pendik limanları işlevlerini sürdürecek. Haydarpaşa limanı kesin kaldırılıyor. Gümüşyaka ve Çanta'da Marmara Ereğlisi ile entegre olması düşünülen liman var. Uluslar arası transferleri azaltabilmek için ciddi lojistik bölgeleri düşünülüyor. Kavaklı'da, Büyükçekmece ve Küçükcekmece Gölü arasında var. Pendik'te ve Tuzla Orhanlı'da da var...

Silivri, Küçükçekmece, Şişli ve Pendik'in bilişim ve teknoloji ağırlıklı merkezler olarak geliştirilmesi öngörülüyor. Kağıthane'de Silikon Vadisi, yazılım üretimi yapılabileceği merkez olarak planlanıyor. Daha önce bu Tuzla'da ve Silivri'de vardı. Buralarda ileri teknoloji yapılması öngörülüyor bu da yedinci madde.
Sekizinci madde Silivri, Çanta ve Avcılar'da üniversiteler özel sektörle iş birliği yapacak bir festival ve fuar merkezi yapılacak. Dünya Ticaret Merkezi ve TÜYAP'a alternatif olabilecek.

Dokuzuncu madde ise İkitelli, Kamiloba ve Celaliye aksında uluslararası ölçekte sağlık köyleri ve hastane inşa edilmesi...

İstanbul'da hem taşıma anlamında hem sağlık anlamında çok ciddi şeyler belirlenmiş... Çok açık ve net ve somut ifadeler var planda"

Yeni planın gerçekçi olduğunu ve güzel noktalara temas edildiğini söyleyen Kireçci, "Mesela bilişim teknolojileri Mecidiyeköy'de sıkışmış vaziyette. Plan bunlara yol gösteriyor. Zaten ulusal ölçek değil, hep uluslararası ölçekler düşünülmüş. Ataşehir birincil merkez olacak deniyor. Üsküdar ve Kadıköy çok yoğun bunlar kuzeye kaydırılıyor. Kartal çok önemli cazibe merkezi olarak. Parsel parsel dönüşümler başladı. Bu da alt yapı yatırımlarıyla desteklenecek" dedi.

Ulaşım konusunda ise planın çok ütopik olduğunun altını çizen Kireçci, "İstanbul ulaşım sistemi geliştirilirken raylı sistem geliştirilecekmiş ama ben bunu ciddiye almıyorum. Levent metrosunu iki-üç yılda bitiremedik. İBB borç batağında, bunu yapacak gücü de yok. Ama bir taraftan para basan bir belediye. Oluşan kaynakların doğru değerlendirilmesi gerekiyor ama paralar carçur ediliyor. Metrobüs ulaşımı çok rahatlattı ancak çok kalabalık oluyor. 100-200 metrobüs alamayan belediye toplu taşımaya ne yapacak. Zaten bunları belediye kendi imkanlarıyla yaptırmayacak sadece yapılmasına yönelik imar izni verecek. İBB'nin topladığı vergileri, hazineden aldığı payı göz önünde bulundurduğumuzda çok büyük rakamlar. Sorun neye öncelik verileceğini belirlemiyorlar. Metrobüse tıkış tıkış insanları bindirmenin ne anlamı var..." diye konuştu.
İstanbul'da alınan her araçtan metro vergisi alınması konusuna da değinen Kireçci şu ifadeleri kullandı:
"Kadir Topbaş'ın en büyük hayali bu zaten. Bu noktada Londra'yı örnek alıyor. Merkezlerde yaşayanlar yüksek vergi ödemesi gerekiyor diye vurguladığı bir nokta var ama gerçekleştirebilir mi bu çok da kolay bir şey değil. Siz burayı Londra gibi yaparsanız yüksek vergi alabilirsiniz. Ama varolan bütçeye göre yapılan çok ciddi şeyler yok. 

Tünellere harcanan para ne oldu? Tünellere harcanan para metroya harcansaydı belki Cevizlibağ'dan Silivri'ye kadar metro olacaktı. Muhalefet de bunu takip etmiyor. Dünyanın her yerinde gelişmiş kentlerde yaşamanın vergisi çoktur. Ama ciddi alt yapı yatırımları da vardır. Bizim belediyenin bütçesine baktığımız zaman yeni kaynaklara ihtiyacı yok sadece mevcut kaynakların doğru değerlendirilmesi gerekiyor. Araç başına 1000 TL de alınsa bunlar da çarçur edilecek"