Genel

Yüksek aidat mağduru olmamak için neler yapılmalı? 

Sitelerde yüksek aidatlar site sakinlerinin en büyük problemlerinden biri. Peki, sitelerde yüksek aidat ile karşılaşılmaması için neler yapılabilir? İşte detaylar...

Büyük kentlerde konut sitelerinin sayısı her geçen gün artarken bu sitelerde yaşayan kat maliklerinin aidat ve yönetim değişikliği gibi sorunları da sık sık değerlendiriyor. 

Anadolu Ajansı'nda yer alan habere göre; Tesis Yöneticileri Federasyonu Başkanı Yahya Sağır, sitelerin senelik genel kurullarının genellikle Kasım, Aralık, Ocak ve Şubat aylarında gerçekleşen coronavirus salgını sebebiyle yapılamayan genel kurulların da bu dönemde yapılacağını söyledi. Çok konutlu bazı sitelerin ise salgını öne sürerek halen genel kurul toplanmadığını söyleyen Sağır, bunu art niyetli bulduğunu dile getirdi. 

Sağır, kat maliklerinin bu genel kurullara mutlaka katılım sağlamaısnı söyleyerek"Katılamıyorlarsa kendilerini temsil edecek yakınlarına, komşularına vekalet vermeleri yerinde olur. Genel kurullara katılım olmadığı zaman gelen kişi sayısı ne olursa olsun rutin işlerle ilgili dilenen karar alınarak borçlanmaya gidilebilir ya da aidatlara zam yapılabilir. Daha sonra 'Aidatlarımız neden çok yüksek?' deniliyor. Bunun için kat maliklerinin toplantıya katılıp, genel kurulun gündem maddelerinde aidatın artış oranlarının neden kaynaklandığını irdelemeleri lazım. Genel kurullardaki kararlar, sitenin yönetim planındaki hükümlere göre alınıyor. Birinci toplantıda çoğunluk sağlanamazsa ikinci toplantıda salt çoğunlukla karar veriliyor. 5 kişi dahi olmuş olsa istenen aidat artış kararını alabilirler." dedi.

Sağır, genel kurullarda demirbaş alımı ve yenileme gibi ek olarak yatırım kararları için ise tüm kat maliklerinin sayı ve arsa payı çoğunluğu ile verecekleri kararın aranması gerektiğini, verilen kararları onaylamayan kat maliklerinin 1 ay içinde bu kararlara itiraz hakkı olduğunu hatırlattı. 

Toplantıya katılım sağlamayan her kat malikinin kararı öğrenmesinden itibaren bir ay içerisinde itirazda bulunabileceğini genel kurul davetiyesi kendisine ulaşmayan kat malikleri için de itiraz süresinin 6 ay olduğunu söyleyen Sağır, bu itirazların sulh hukuk mahkemelerinde yapılabileceğini belirtti. Sağır, tek bir kat malikinin başvurusuyla dahi genel kurulun ilgili maddesinin bozulabileceğini ifade etti.

Kat maliklerinin genel kurulda verilen kararları kendilerine tebliğ ettirmesi büyük önem arz ettiğini dile getiren Sağır, "Kat malikleri, denetim ve faaliyet raporlarını da iyi incelesinler. Aidat artışında bir sınırlama bulunmuyor ancak aidat artışlarının ana gayrimenkulün yatay veya dikey mimarisi olmasına, giriş çıkış sayısının fazlalığına göre yüzde 50 ila 80'i arasındaki oranı genellikle personel giderlerinden kaynaklanıyor." şeklinde konuştu.

Site yönetim değişimlerinde genel kurulda kat maliklerinin, hem sayı hem arsa payı açısından çoğunluğunun sağlanması gerektiğini söyleyen Sağır, katılım olmaması sebebiyle çoğunluk olmayan genel kurullarda sulh hukuk mahkemesi tarafından yönetime yönetici (kayyum) atanabileceğini söyledi. Yahya Sağır, bu durumda site dışından, siteyi hiç tanımayan birinin yönetime geçmiş olacağı uyarısını yaptı.

 

 "Kiracılar periyodik giderleri öder"

Kiracıların ödemesi gereken giderlere de açıklayan Sağır, şunları söyledi: 

"Kiracıların, sarf malzemesi ile periyodik bakım ve onarım giderlerini karşılaması gerekiyor. Kiracının döneminde çalışan personelin tazminatının ödenmesine de yine kiracı dahil oluyor. Merkezi ısıtma varsa ısıtma sistemi giderlerini kiracı öder ancak demirbaş alınacaksa asansör, çatı, havuz motoru ya da kapı motoru yenilenecekse bunları kat maliki ödemeli. Kiracıların demirbaş yatırımını kesinlikle ödememesi lazım. Kiracı ödeyeceği şeyi iyi bilmeli ama genel olarak aidatta müteselsilen sorumlu mal sahibidir. Bir sorun oluşursa sorumlu o olur."

Sağır, aidat haricinde sitenin elektrik ve su giderlerini içeren ortak kullanım bedelinin de istenebildiğine vurgu yaparak bu giderlerin de daire boş olsa dahi kat maliklerince ödenmesi gerektiğini dile getirdi.

Yüksek aidat ücretleri şikayet edilebilir mi?