Dış Piyasalar

Yunanistan 23 limanı satışa çıkardı!

50 milyar euro'luk özelleştirme planlayan Yunanistan, 23 limanı satışa çıkardı. Komşu'da marina alan Doğuş ve Koç'un yanı sıra Global Yatırım Holding ve Limak da bölgede limana sıcak bakıyor

Yaşadığı ekonomik krizi aşmak için kamuya ait varlıklarını satışa çıkaran Yunan hükümeti çarşaf çarşaf özelleştirme listeleri açıklıyor. Hükümetin yetkilendirdiği yatırım bankaları da potansiyel yatırımcıları ziyaret edip satışa çıkan varlıklar ve fırsatlar hakkında bilgi veriyor. 50 milyar euroluk özelleştirme portföyünün içinde gaz şirketleri, benzin istasyonları, ulusal piyango şirketleri, oteller, marinalar, AVM'ler devletin hissesinin bulunduğu çeşitli şirketler, turizm arazileri ve limanlar var.

Yunanistan'da uluslararası ihaleye çıkarılacak limanlarla ilgili listeler yayınlandı. Mevcut durumda 23 liman satışa çıkarıldı. Yunanistan Özelleştirme Kurulu Koordinatörü Panos Protohsaltis birkaç hafta içinde satışa çıkarılacak limanlara ilginin yoğun olduğunu ve bunların arasında Türk yatırımcı gruplarının da bulunduğunu açıkladı. Yunanistan'da krizin etkisiyle düşen fiyatlar, ülkenin Hırvatistan'la birlikte Doğu Akdeniz'deki yat trafiğini ve ticareti yönlendiren konumu limanlara ilgiyi artırıyor. Ancak sektördeki güçlü sendikal yapı yatırım planlayanları düşündürüyor. 


Doğuş bölgede hızlı koşuyor

Uluslararası yatırım bankaları liman işinde boy gösteren Türk grupları ziyaret ederek özelleştirilecek marinalar hakkında bilgi veriyor. Doğuş grubu, Global Yatırım Holding, Limak Holding liman yatırımları nedeniyle uluslararası yatırım bankaları tarafından ziyaret edilen ilk gruplar oldu.



Akdeniz ve Ege'den başlayarak Kuzey Dalmaçya'ya uzanan bir marina ağına sahip olmak isteyen Doğuş grubu Yunanistan'da özelleştirmeler öncesinde geçtiğimiz aylarda 4 marinayı birden almıştı. Doğuş’un aldığı marinalar, Corfu Adası, Lefkas Adası ve Peloponnese’de.



Alınan marinalarla birlikte Doğuş'un Yunanistan'daki toplam bağlama kapasitesi 3 bin 755 oldu. Bu sayı grubun Türkiye’deki toplam kapasitesinin yüzde 50’sinden fazlasına işaret ediyor. Marina sektöründe küresel çapta bir oyuncu haline gelen grubun liman özelleştirmelerine ilgisi sürüyor.


Global ve Limak bakıyor

Yunanlı Follie Follie grubuyla birlikte Midilli Limanı'nın işletmesini üstlenen Koç grubunun da özelleştirmelere ilgisinin olduğu biliniyor. Yunanistan'da marinaları incelemeye alan diğer bir grup ise Global Yatırım Holding. Holdingin patronu Mehmet Kutman bölgede marina almak için fırsat kolluyor. Limak'ın patronu Nihat Özdemir Yunanistan'ın konumu nedeniyle barındırdığı marinaların önemli olduğunu ancak ağır sendika şartlarının korkuttuğunu söylüyor. Özdemir, masasının üstündeki özelleştirme listesini incelerken sendika boyutunu da araştırıyor. Limanlarla ve yakında listesi yayınlanacak havalimanlarıyla ilgilenmesi beklenen bir diğer grup ise TAV Havalimanları Holding.


Türkleri sendika korkutuyor

Yunanistan'da satışı açıklanan 23 limanla ilgili olarak dün görüştüğüm Türk-Yunan İş Konseyi Başkanı Selim Egeli, "Bu çapta bir kriz yaşamasalardı bu varlıkların satışı hiçbir zaman gündeme gelmeyecekti" dedi. Limak'ın patronu Nihat Özdemir'in gündeme getirdiği sendikalar konusunun önemini teslim eden Egeli konuyla ilgili şu açıklamayı yaptı:

"Yunanistan'da sendikalar gerçekten çok güçlü. Bir sendika yetkilisi istediği zaman aylarca bir limanı her türlü ticarete, trafiğe kapatabiliyordu. Selanik Limanı'nda bu yaşandı. Selanik Limanı aylarca çalışamadı. Sendikalar bazen de limanları yabancı sermayeye sattırmamak için boykot yapıyorlardı. Aldığımız bilgiler yeni dönemde sendikal boyutun da yumuşatılacağı yönünde. Hükümetin istikrar paketinde bu konuya yönelik düzenlemelerin de yer aldığı söyleniyor. Avrupa'nın güneyinde ticari açıdan en iyi limanlar bu bölgede bulunuyor. Afrika kıyalarına, Ortadoğu’ya, Körfez’e, Avrupa'ya ulaşmanın çok kolay olduğu bir konumdan söz ediyoruz. Bu nedenle marinacılıkta büyümük isteyen grupların ilgisi hissediliyor."


Milliyet