28 / 10 / 2024

1954'te asma köprü planı! Boğaziçi Köprüsü 'dünyanın en yüksek köprüsünü geçmesin' talebi! 

1954'te asma köprü planı! Boğaziçi Köprüsü 'dünyanın en yüksek köprüsünü geçmesin' talebi! 

1954 yılında Royal Gorge Bridge şirketinden Boğaz Köprüsü için teknik bilgi ve malzeme istenmesi üzerine şirket 'Dünyanın en uzun köprüsünü geçmeyecek' şartını sunmuş. 




1954 yılında Türkiye Cumhurbaşkanı'nın Amerikayı ziyareti sırasında bu köprüyü görmüş ve aynısını Türkiye Boğaziçi'nde yaptırmak istediğini söylemesi üzerine Royal Gorge, köprüde kullanılan teknik malzemelerin bir şartla söyleyeceğini 'dünyanın en yüksek köprüsünü' geçmemek demiş.  Yani kendilerinin ikinci planda olmalarını istememiş. 

Dünyanın en yüksek köprüsü 'altın geçit' olarak bilinen 1400 metre uzunluğundaki San Francisko'da yer alan Royal Gorge köprüsü. Bu köprü 1929 yılında 1 milyon dolara yapılmış. 

Söz konusu haber 17 Nisan 1954 yılında Vatan Gazetesi'nde '' Asma köprü için teknik bilgi istendi' başlığı ile kaleme alınmış. İşte o haber... 

1954 te asma köprü planı! Boğaziçi Köprüsü dünyanın en yüksek köprüsünü geçmesin talebi! 

Asma köprü için teknik bilgi istendi

Şirket de Türkiye'den, yapılacak köprünün Amerika'daki en yüksek köprüden daha yüksek olmamasını talep etmiş.

Canon City (Colorado), 16- üzere teknik malamat talep etmiştir. Burada Royal Gorge isimli dünyanın en yüksek köprüsünü inşa Şirketin başkanı Ralph Wann etmiş olan Royal Gorge Bridge bu hususta gazetecilere verdiği şirketinden Türk hükümeti beyanatta, Türk hükümeti İstanbulda inşası mutasavver şirketinden talep edilen bogaziçi köprüsünde kullanılmak için plan ve diğer inşaata müteallik teknik malumatın Türkiyeye temin edileceğini, ancak Türkiye'de yapılacak köprünün dünyanın  en yüksek köprüsü olmakla kendi eserlerinin ikinei plana düşmesi tehlikesini de önlemek niyetinde olduklarını bildirmiştir. Zaten Türkiyeden de bu hususta bir teminat istemiş bulunuyoruz.

Wann sözlerine şöyle devam etmiştir: Mutasavver Boğaziçi köprüsü için bizden 1-2 malumat istenmiştir. Fakat İstanbul köprüsü gemilerin daima geçmekte olduğu Boğaziçi üzerinde kurlacağına göre epey yüksek olması da gerekmektedir.
 

1941 yılında eski ve yeni binaların kirası için yeni korunma kanunu hazırlanmış! 

1952 yılında köprüdeki en pahalı belediye dükkanlarının kira bedeli 2004 liraymış!

Geri Dön