01 / 05 / 2024

1980 yılında Pendik Tersanesi'nin yapımı devam ediyormuş!

1980 yılında Pendik Tersanesi'nin yapımı devam ediyormuş!

1969 yılında Süleyman Demirel tarafından temeli atılan Pendik Tersanesi'nin yapımı 1980 yılında devam ediyormuş. Pendik Tersanesi'ne, temelinin atıldığı 1969 yılından 1980 yılına kadar 10 milyar lira harcanmış.



1980 yılında Pendik Tersanesi nin yapımı devam ediyormuş!


11 YILDIR YAPIMI BİTİRİLEMEDİ...

 

Pendik Tersanesi'nde 200 milyon lira harcanan havuz inşaatı iptal

edildi 


Vazgeçilen havuz inşaatı yerine kızak yapımına karar verildi.


Milyarlık tersanenin kızak ile rantabi çalışmayacağını söyleyen ilgililer, Dışa yönelik çalışmalar yapması istenilen Pendik Tersanesi, bu şekilde Türkiye'ye önemli bir katkıda bulunamaz'' dediler.


  Kızak inşaatının da ne zaman biteceği belli değil...

 

11 yıl önce temeli atılan ve bugün de yapımı süren Pendik Tersanesi böylesine görkemli Türkiyenin en büyük tersanesi olacak bu yatırımlar aynı zamanda en büyük projelerinden de biri durumunda. Ancak Pendik Tersanesi'nin en önemli ünitesi olan kuru havuz inşaatı, yeni yönetimin aldığı karar sonucu durduruldu. Milyonlar havuzun yanına yapılması planlanan kızak inşaatının da ne zaman biteceği belli değil. Kreynler (vinçler) çalışamamaktan paslanmış, bekliyor.


1980 yılında Pendik Tersanesi nin yapımı devam ediyormuş!


  Denizcilik Bankasının yapımını yıllarca süren Pendik Tersanesi'nin, bugünkü değeri ile 200 milyon hafriyat masrafı yapılan ve Türkiye'nin en büyük gemi yapım merkezi olacak kuru havuz inşaatı, yeni yönetimin isteği üzerine iptal edilerek yerine kızak yapımına karar verilmiştir.

  1969 yılında Demirel tarafından temeli atılan Pendik Tersanesi'nin yazboz tahtasına dönen havuz ile mendirek dışındaki tüm üniteleri tamamlanmıştır. Türkiye'nin gereksinimi olan ve mevcut tersanelerde yapılamayan gemileri yapmak, Akdeniz ve diğer ülkelerin gemi yapım isteklerini karşılamak, büyük tonajlı gemileri onarmak amacıyla yapımına başlanan Pendik Tersanesi'nin iptal edilen kuru havuzunun yerine yapılacak kızak için ihale verme süresi sonsuza dek  uzatılmıştır.


  Amacına ulaşacak mı?


  Bir zamanlar en büyük deniz filosuna sahip olan ve denizciliği ile ün yapan Türkiye'nin, tersanecilik alanında geri kalmışlığını bir ölçüde giderecek olan tersanenin en önemli ünitesi olan kuru havuzlarda 170 bin DW tona dek gemilerin yapılabileceğini söyleyen yetkililer, ''Havuz yerine, 30-50 bin tonluk gemileri yapacak kızağın inşasına başlanılması Türkiye'ye hiç bir fayda sağlamaz. Çünkü bugün Türkiye'de bu tip gemileri yapabilecek en az 3 kızak mevcuttur''şeklinde konuşmuşlardır.


  Zaman alacak


  18 Nisan 1980 günü yapılan yönetim kurulu toplantısında havuz yerine kızak yapımına karar verilmesi üzerine iptal konusu ile ilgili olarak bilgi istediğimiz Denizcilik Bankası Genel Müdürü şunları bildirmiştir.

  ''Projede bulunan havuz inşaatı uzun zaman alacağından havuz inşaatı ile birlikte 50 binde DW tona kadar gemi inşa edilebilecek bir kızak ilavesi DPT'ca onaylamış, projesi bitirilmiş ve ihaleye çıkarılmıştır. 1. dilim ekim ayına kadar tamamlanacak şekilde planlanmıştır. inşa süresi 3 yıldır.''


  Sil baştan


  1979 yılında ''Havuz mu yoksa kızak mı yapılsın'' diye kurulan teknik heyetin havuz yapımı yolunda aldığı karar üzerine projesi hazırlanan ve ihaleye çıkarılan inşaat, bugün yeniden yeniden başka safhaya sokulmuştur. ''Sil baştan'' diye nitelenen çalışmalar arasında bugünkü değeri ile hafriyata 200 milyon liranın üzerinde bir para harcanmıştır. 300X70X8,5 metre ebatında yapılması için hazırlanan projeler için de 10 milyon liralık bir harcama gerçekleştirilmiştir.

    

  11 yıllık öykü

   

  Türkiye'nin en büyük tersanesi olması planlanan Pendik'in havuz inşaatı 1975 yılından ihaleye çıkarılmıştır. Bir firmanın üstlendiği yapım sırasında firma aleyhine,'' yapılmamış işleri yapıldı'' diye göstererek fazla para aldığı gerekçesi ile açılan mahkeme bugün de sürmektedir. 

  Milyarlık tersanenin bugün kızak ile rentabi çalışmayacağını ileri süren ilgililer, şöyle demişlerdir: 

  ''Eğer tersane yılda bir buçuk tane 170 bin tonluk gemi ile 4 adet 60'ar bin tonluk gemi yaparsa, rantabi çalışır. Kendi gemisinin yanı sıra dışa yönelik çalışmaları da yapması istenilen Pendik, bu şekilde Türkiye'ye önemli bir katkıda bulunamaz.''


(1980 yılında Reşat Altın 11.448 liraya satılıyormuş.)


Milliyet Gazetesi 19 Mayıs 1980 



Abdullah Kutalmış MIZRAK/Emlakkulisi.com




Geri Dön