26 / 11 / 2024

3. boğaz köprüsünün ayakları yükselmeye başladı!

3. boğaz köprüsünün ayakları yükselmeye başladı!

İnşaatına 90 gün önce başlanan 3. boğaz köprüsünün ayakları yükselmeye başladı. 2015 yılında tamamlanacak 4 milyar TL bütçeli köprünün ayaklarının oturacağı çukurlar deniz seviyesinin 12 metre altına inecek...




Kuzey Marmara Otoyol Projesi kapsamında planlanan 3. boğaz köprüsünün temeli 3 ay önce Cumhurbaşkanı Gül ve Başbakan Erdoğan tarafından atıldı. Üç aylık sürede çalışmaların 24 saat kesintisiz sürdüğü inşaat şantiyesine ilk giren HABERTÜRK oldu. Şantiyede üç ay sonra gelinen noktayı ve köprünün yükselen ayaklarını ilk kez HABERTÜRK fotoğrafladı. 3'üncü köprünün Avrupa Yakası'ndaki bağlantı noktası olan Sarıyer Garipçe ve Anadolu Yakası'ndaki Beykoz Poyrazköy'de köprü ayaklarının yapımı aşamasına geçildi. Her iki tarafa da kurulan dört adet kule vinçler, bin 408 metre uzunluğundaki köprünün ayaklarını yavaş yavaş göstermeye başladı.


DENİZ SEVİYESİNİN ALTINDA


Köprü ayakları 20 metre derinliğinde ve 20 metre çapında bir tabana yerleştiriliyor. Ayaklar deniz seviyesinden 12 metre aşağıda kalacak. Köprü halatlarının oturtulacağı kısımda da genişliği 60, derinliği 40 metre olan çukurun kazılması tamamlandı. Her iki yakada da köprü ayakları hızla yükselirken, köprünün karayla birleştiği noktalardaki kot farkının giderilmesi için yapılacak tabyanın çalışmaları da eş zamanlı yürütülüyor.


2.5 YILDA TAMAMLANACAK


Adapazarı'nı Tekirdağ'a bağlayacak ve toplam uzunluğu 115 kilometre olan otoyolun en önemli bölümünü oluşturan köprü, 2.5 yıl sonra bitecek. Köprüde, 8 şeritli karayolu ve 2 şeritli tren yolu aynı seviyede geçecek. Köprü üzerindeki raylı sistem, Edirne'den İzmit'e kadar yolcu taşıyacak.  Marmaray  ve İstanbul Metrosu ile entegre edilecek raylı sistemle Atatürk Havalimanı, Sabiha Gökçen Havalimanı ve yeni yapılacak 3. Havalimanı da birbirine bağlanacak.


4.5 milyar TL


Kuzey Marmara Otoyolu ve 3. köprü, "Yap, işlet, devret' modeliyle gerçekleştiriliyor. 4.5 milyar TL yatırım bedeline sahip projenin, yapım dahil işletmesi, 10 yıl 2 ay 20 günlük süre ile IC İçtaş – Astaldi Konsorsiyumu tarafından yapılacak ve bu süre sonunda Ulaştırma Bakanlığı'na teslim edilecek.


TÜRK MÜHENDİSLER ÇALIŞIYOR


Toplamda 1300 kişinin çalıştığı şantiyede, ağırlıklı olarak mühendisler ve teknikerler çalışıyor. Dev projede çoğunluğu Türk mühendisler olmak üzere Güney Kore, İtalya ve Danimarka'dan mühendisler de görev yapıyor. Otoyol projesinde kapsamında toplam çalışan sayısının 7 bini bulacağı ifade edilirken, inşaat alanında olası kazalara önlem olarak tam teşekküllü bir sağlık merkezi de bulunuyor.


İLKLERİN KÖPRÜSÜ


TÜRK YAPIMI: 3. köprü, bir Türk şirketi tarafından yapılan ilk asma köprü özelliğini taşıyor.


EN UZUN RAYLI KÖPRÜ: 59 metrelik genişliği, 1408 metrelik ayaklar arası ana açıklığı ile üzerinde raylı sistem olan, dünyanın en uzun ve en geniş asma köprüsü olacak.


EN YÜKSEK KULE: 320 metreyi aşan yüksekliği ile dünyanın en yüksek kuleye sahip köprüsü olacak.


TASARIMCISI 'KÖPRÜ ÜSTADI'


Kuzey Marmara Otoyolu Projesi kapsamında İstanbul Boğazı üzerinde yapılacak 3. köprünün konsept tasarımı yapı mühendisi "Fransız köprü üstadı" olarak nitelendirilen Michel Virlogeux ile İsviçreli Ti Engineering firması tarafından ortak olarak yapıldı.


KİMLİK KARTI

YAVUZ SULTAN SELİM KÖPRÜSÜ

Uzunluk: 2164 metre

Ayaklar arası: 1408 metre

Genişlik: 59 metre

Başlama tarihi: Mayıs 2013

Bitiş tarihi: Mayıs 2015


FATİH SULTAN MEHMET KÖPRÜSÜ

Uzunluk: 1510 metre

Ayaklar arası: 1090 metre

Genişlik: 39.4 metre

Başlama Tarihi: Aralık 1985

Bitiş Tarihi: Temmuz 1988


BOĞAZİÇİ KÖPRÜSÜ

Uzunluk: 1560 metre

Ayaklar arası: 837 metre

Genişlik: 33.4 metre

Başlama Tarihi: Mart 1970

Bitiş Tarihi: Ekim 1973


Şefik Dinç/Habertürk Gazetesi


Geri Dön