3. Köprü projesinin merak edilen tüm detayları!
4 gidiş, 4 geliş karayolu ve üzerinden geçecek olan raylı sistem ile dünyanın uzun raylı sistemli asma köprüsü olan Yavuz Sultan Selim Köprüsü bağlantı yolları ile birlikte 95 kilometre uzunluğa sahip.
29 Mayıs 2013 tarihinde temeli atılan ve Yavuz Sultan Selim adı verilen 3. köprü projesi 1.408 metrelik ana açıklığı, 320 metreyi geçen yüksekliği ile dünyanın en uzun asma köprüsü olma özelliğine sahip. Bağlantı yolları dahil tüm otoyolun toplam yatırım bedeli 4,446 milyar TL olan Yavuz Sultan Selim Köprüsü Yavuz Sultan Selim Köprüsü 4 gidiş, 4 geliş karayolu şeritli ve üzerinden geçecek olan iki hatlı raylı sistemi ile genişliği 59 metre olarak belirlendi.
Yavuz Sultan Selim Köprüsü tüm bağlantı yollarıyla 95 kilometre uzunluğa sahip olacak. Kent içi ulaşımın yüzde 87'si karayolu ile sağlanan İstanbul'da Boğaz'dan geçen araç sayısının 250 bin olması gerekirken, bu sayı günde 600 bini bulmaktadır. Bu yoğunluk ile yaklaşık 1 saat ile Boğaz'ı geçme süresi tutuyor.
Kent içi ulaşımdaki kaliteyi arttırmak için mevcut boğaz köprülerindeki trafik yoğunluğunun azaltılması amacıyla yapılan Kuzey Marmara Otoyolu ve Yavuz Sultan Selim Köprüsü'nde seçilen güzergah orman değeri düşük, açık alanlardan geçiyor.
Yavuz Sultan Selim Köprüsü güzergahı
Yavuz Sultan Selim Köprüsü'nün dahil olduğu Kuzey Marmara Otoyolu projesi, Odayeri - Paşaköy kesimi 60 kilometre, Mahmutbey - Odayeri arası 22 kilometre, Çamlık - Reşadiye arası 13 kilometre olarak belirlendi.
Odayeri Kavşağı'ndan başlayarak Paşaköy Kavşağı sonrasında proje sonuna kadar, yaklaşık 60 km uzunluğundaki 2x4 şeritli otoyol kesimi ile Odayeri Kavşağı'ndan başlayarak mevcut Mahmutbey Batı Kavşağı’na gerekli düzenlemeler yapılarak bağlanacak şekilde, yaklaşık 22 km. 2x4 şeritli otoyol bağlantı yolu ve Reşadiye Kavşağından başlayarak Çamlık Kavşağı’na kadar, yaklaşık 13 km 2x4 şeritli otoyol bağlantı yolunu kapsıyor.
Odayeri - Paşaköy arası otoyol kesiminde, toplam uzunluğu yaklaşık 2164 m, orta açıklığı yaklaşık 1408 m olan 2x4 şeritli otoyol ve 2x1 şeritli demiryolu geçişi aynı platformda olacak şekilde yapılması öngörülen 3. Boğaz Köprüsü öncesinde Uskumruköy Kavşağı, sonrasında ise sırasıyla Riva, Hüseyinli, Reşadiye, Alemdağ ve Paşaköy Kavşakları bulunuyor.
Reşadiye Kavşağı'ndan ayrılan Ümraniye bağlantısını sağlarken; Odayeri Kavşağı’nda ayrılarak mevcut Mahmutbey Batı Kavşağı’na kadar uzanan bağlantı yolu üzerinde sırasıyla, Işıklar Fenertepe, Başakşehir, Başakşehir Merkez, İkitelli ve İstoç OSB, İstoç TEM Kavşakları yer alıyor.
Yavuz Sultan Selim Köprüsü güzergah haritası
Yavuz Sultan Köprüsü'nün 2015 yılında hizmete girmesi ile birlikte İstanbul'un kuzey tarafına kurulacak olan şehrin nüfus yoğunluğu azalacak. Yeni yatırımları çekecek olan Yavuz Sultan Selim Köprüsü 3. havalimanı ve Yeni Şehir projelerinin şehir merkezine olan bağlantısını sağlayacak.
Yavuz Sultan Selim Köprüsü'nün üzerinden geçecek olan raylı sistemle şehirlerarası yolculuk yapılabilecek ve bu raylı sistem İstanbul Metrosu ve Marmaray ile entegre hale getirilerek, Atatürk Havaalanı, Sabiha Gökçen Havaalanı ve 3. Havaalanı birbirine bağlanacak.
Yavuz Sultan Selim Köprüsü teknik özellikleri
Orta Açıklık : 1,408 m
Kenar Açıklıklar : 378 m + 378 m
Toplam Uzunluk : 2,164 m
Kule Yüksekliği (Zeminden) : 321,91 m (Avrupa), 317,91 m (Asya)
Kule Yüksekliği (Tabliyeden) : 255,41 m
Tabliye Genişliği : 58.40 m (2x4 Otoyol + 2x1 Demiryolu)
Tabliye Yüksekliği : 5.5 m
Kablo Sistemi : Hibrid (Gergin Eğik Askı + Asma)
Ana Kablo
Orta Açıklık;
Ana Kablo Çapı : 68 cm.
Ana Kablo Büklüm Sayısı : 113 adet
Büklüm İçindeki Tel Sayısı : 127 adet
Yan Açıklık;
Ana Kablo Çapı : 70 cm.
Ana Kablo Büklüm Sayısı : 122 adet
Büklüm İçindeki Tel Sayısı : 127 adet
Ana Kablo Mukavemeti : 1,770 Mpa
Askı Kablosu : 68 adet
Askı Kablo Mukavemeti : 1,440 Mpa
Eğik Askı Kablosu : 176 adet
Eğik Askı Mukavemeti : 1,860 Mpa
Çelik Tabliye Segmenti : 56 adet