3. Köprünün güzergahı belli oldu!
3. Köprüyü de içine alan Kuzey Marmara Otoyolu Projesi'nin değiştirilen güzergahı belli oldu. Bakanlık güzergahın değiştirilmesine 3 gerekçe gösterdi. 3. Köprü'yü de içine alan Kuzey Marmara Otoyolu Projesi Türkiye'nin gündemine oturdu...
DÜNYA, 3. Köprüyü de içine alan Kuzey Marmara Otoyolu Projesi'nin değiştirilen güzergahını ele geçirdi. Bakanlık güzergahın değiştirilmesine 3 gerekçe gösterdi 3. Köprü'yü de içine alan Kuzey Marmara Otoyolu Projesi'nin güzergahının değiştirilmesi Türkiye'nin gündemine yerleşti. Projenin neden değiştirildiği yönünde çeşitli söylentiler ortaya atılırken, kimileri de onaylanmamış bir projenin iptal edilmesi gerektiğini ortaya attı. Başbakan Erdoğan'ın İstanbul'un fethinin yıldönümü olan 29 Mayıs 2015'e kadar yetiştirilmesini istediği 3. Köprü'nün de içinde olduğu söz konusu projenin değiştirilmemiş ilk halini gazeteniz DÜNYA ele geçirdi. Projenin 4 noktasında değişiklik yapıldığı ortaya çıktı.
Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı yetkilileri, söz konusu 4 noktanın değiştirilmesinde 3 faktörün kendileri için önemli olduğunu ileri sürdü. Yetkililerin ilk gerekçesi Belgrad Ormanları ve Fatih Ormanlarının zarar görmemesi. Buna göre yol daha kuzeydeki bir noktaya çekildi ve ormanlık alanın dışına alındı.
Yetkililerin verdiği bilgiye göre Polonezköy Milli Parkı'nın zarar görmemesi gerekçesiyle de güzergahta düzeltme yapıldı. Yetkililer, çevre için çok fazla viyadük yapıldığını kaydetti.Kuzey Marmara Otoyolu Projesi Haritası Planlanan güzergah Değiştirilen güzergah KARADEN/Z, ODAYERİ İSTOÇ BOĞAZİÇİ KÖPRÜSÜ Ekolojik köprü olacak İhaleyi üstlenen İçtaş-Astaldi firmaları proje kapsamında ağaçların zarar görmemesi için çok fazla viyadük yaptıklarını söylemişti. Projede bir de ekolojik köprü bulunuyor. Kuzey Marmara Otoyolu Projesi 4'er şeritli gidiş gelişten oluşacak. 3. Köprü üstünde de toplam 8 şerit ve raylı sistem olacak.
İşte '3. Köprü'nün değişen planı köprü yapılacağım bildirdi. Dünyanın en geniş köprüsü Öte yandan 3. Köprü üzerinde 10 şerit olacak, araçlar için 8 şerit, tren için de 2 şerit ayrılacak. Transit geçişler bu köprüden yapılacak. Özellikle yük taşıyan TIR'lar ve kamyonlar bu köprüden geçecek.
Köprü, 59 metreyle dünyanın en geniş köprüsü olacak. (Diğer iki köprü ise 40'ar metre genişliğinde). Bir ucu Poyrazköy'de diğer ucu ise Sarıyer Garipçe'de yer alacak köprünün uzunluğu ise bin 875 metre. Geçiş ücreti olarak, otomobiller için 3 dolar yani yaklaşık 5.5 lira ödenecek. İlk çıkışlar Avrupa Yakası'nda Uskumruköy'de, Anadolu Yakası'nda ise Riva'da olacak. 3. Köprü'nün de içinde olduğu kuzey Marmara Otoyolu Projesi'nin yaklaşık maliyeti 4.5 milyar lira olacak. Bin 875 metrelik asma köprü Projede toplam uzunluğu yaklaşık bin 875 m olan bir asma köprü yer alıyor. Proje kapsamında yapılacak çevreyoluna paralel olarak hızlı tren hattı da inşa edilecek. Hızlı tren hattı Köseköy'de mevcut yapımı süren hızlı tren hattına bağlanacak. Böylece Ankara-Halkalı hızlı tren hattı 3.
Köprü'den geçecek. 2015 yılında tamamlanması planlanan İstanbul Boğazı'na kurulacak üçüncü köprü, Kuzey Marmara Otoyolu ile entegre hale getirilerek Garipçe-Poyrazköy hattındaki geçişi sağlayacak. Köprü üe birlikte köprünün Avrupa ve Asya yakasındaki toplam 60 kilometrelik yol ile bağlantı yollarını ise "yap-işletdevret" yöntemiyle İçtaş-Astaldi ortaklığı yapacak. Geri kalan yolları ise devlet kendi bütçe ve imkanlarıyla eşzamanlı olarak bitirecek. Daha önce Yap-İşlet-Devret modeli ile yapılacağı açıklanan ihale tam iki kez ertelenmişti.
Köprüyü de içine alan Kuzey Marmara Otoyolu Projesi'nin değiştirilen güzergahını ele geçirdi. Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı yetkilüeri, 4.5 milyar liralık bir yatırımla tamamlanmış olacak Kuzey Marmara Otoyolu Projesi'nin söz konusu 4 noktasında değişiklik yapma nedenlerini DUNYA'ya anlattı. Bakanlık yetkilileri, projenin güzergah seçiminde 3 önemli noktaya dikkat ettiklerini ileri sürdü. Buna göre Belgrad Ormanları ve Fatih Ormanları'nın zarar görmemesi gerekçe gösterilerek, yol daha kuzeydeki bir noktaya çekildi ve ormanlık alanın dışına alındı. Yetkililerin verdiği bilgiye göre Polonezköy Milli Park'nın zarar görmemesi gerekçesiyle de güzergahta düzeltme yapıldı.
Bakanlık yetkilileri, DÜNYA'ya yaptığı açıklamada, doğal yapının, bentlerin ve göletler ile havzalarının zarar görmemesi için de viyadük sayısını artırdıklarını ileri sürdüler. Yapılan değişiklikle, bir yönde, 15 kilometre uzunluğunda 37 tane viyadük, öbür yönde 30 kilometre ve toplam 74 tane viyadük planlandığı vurgulayan yetkililer, toplam 30 kilometrelik yolun yarısının viyadükle geçildiğini kaydettiler. Yetkililer, "Viyadükle yolu götürmek pahalı bir sistem. Niye bunu tercih ediyoruz? Doğa tahrip olmasın, havzalarımız, su kaynaklarımız zarar görmesin, bunun için titizlik gösteriyoruz" savunması yaptı. 5 katı ağaç dikilecek Yetkililer, bölge üzerinde 480 hektarlık bir alanın yola gittiğini, bu yolun üzerinde bulunan ağaçların tutarının yüzde 1.4 nitelikli ağaç, diğerlerinin makilik olduğunu söyledi. 200 bin civarında ağacın yerinin değiştirilmesi gerektiğini kaydeden yetkililer, "Orman ve Su İşleri Bakanlığı'nın bir şartı var. Bu projeye olur verirken, yüklenici firmayla bir sözleşme imzaladı. 480 hektara karşılık bin 400 hektarlık gösterilen 6 tane noktada dikim yapılacak, yani en az 5 katı yeni ağaç dikilecek" dedi.
Projenin ÇED'e tabi olmadığını, ÇED olmaması bu projenin çevreye duyarsızlığı içerisinde yapılacağı anlamına gelmediğini kaydeden yetkililer, burada ekolojik 3. Köprü'yü de içine alan Kuzey Marmara Otoyolu Projesi'nin güzergahının ihaleden sonra değiştirilmesi Türkiye'nin gündemine yerleşti. Projenin neden değiştirildiği yönünde çeşitli söylentiler ortaya atılırken, kimileri de onaylanmamış bir projenin iptal edilmesi gerektiğini ortaya attı. Başbakan Recep Tayyip Erdoğan'm İstanbul'un fethinin yıldönümü olan 29 Mayıs 2015'e kadar yetiştirilmesini istediği 3. Köprü'nün de içinde olduğu söz konusu projenin değiştirilmemiş ilk halini gazeteniz DÜNYA ele geçirdi. Buna göre Mahmutbey'deki İSTOÇ'un oradan "başlayan ve kuzeye doğru ilerleyip Odayeri'ftden doğuya yönelen ve Garipçe-Poyrazköy arasına kurulan köprü ile Anadolu yakasına ulaşan, orandan da güneyde Reşadiye'ye inen ve güneyde Paşaköy'e, batıda ise Çamlık'a uzanan projenin 4 noktasında değişiklik yapıldı.
Köprüden geçiş 3 $ Yap-işlet-devret yöntemiyle gerçekleştirilecek köprü ve otoyol geçiş ücretleri şöyle: • Köprüyü kullanacak otomobiller için 3 dolar+KDV alınacak. Büyük araçlarda geçiş ücreti değişecek. Büyük araçların geçiş ücretleri belirlenirken, dingil sayıları dikkate alınacak. Dingil sayısı belli bir ' katsayı ile çarpılacak ve geçiş ücretleri belirlenecek.
• Otoyolu kullanacak otomobillerden de geçiş ücreti olarak kilometre başına 8 sent (dolar) tahsil edilecek.
• Geçiş ücretleri, her yıl enflasyon oranında eşkale edilecek.
Meltem Gündüz/ Zaman Gazetesi