3'üncü köprü beklentisiyle gözler köylere çevrildi
İstanbul'da yıllardır beklenen üçüncü köprü ve üçüncü havalimanının yeri netleşmeye başladı
Üçüncü havalimanının beklendiği gibi Silivri'ye yapılacağı, üçüncü köprünün ise "çok kuzeyde yer almayacağı" belirtiliyor. 2 yıl önce; muhtemel üçüncü köprü bağlantı yolları ve Çatalca-Arnavutköy-Silivri üçgenine yakın köylerde tarla fiyatlarının bile değer kazandığını yazmıştık. Açıklanan "değerleme" raporları bunu doğruluyor. Krize rağmen köylerdeki araziler 2 yıldır müthiş prim yaptı.
Küresel krize rağmen arsa ve arazi fiyatları, özellikle bekleti olan bölgelerde değer kazanmaya devam ediyor. Hazırlanan "gayrimenkul değerleme raporları" ve görüştüğümüz emlakçıların verdiği bilgilere göre İstanbul'da doğuda Gebze'den batıda Silivri'ye kadar olan bölgede tüm arazilerin fiyatları son iki yılda adeta katlandı. İstanbul'da en çok, üçüncü köprü ve üçüncü havalimanı beklentileri arazi ve arsa fiyatlarını etkiledi. Anadolu yakasında Çekmeköy'e bağlı Çatalmeşe, Alemdağ ve Paşaköy ve Beykoz'a bağlı Zerzevatçı, Örnekköy, Elmalı, Riva, Polenezköy ile yeni ilçe Sancaktepe öne çıktı. Şile ve buraya bağlı köyler ile Ağva da yatırımcının iştahını kabartıyor.
Avrupa yakasında yeni ilçelerden Esenyurt, Başakşehir ve Beylikdüzü, konut projeleri ile dikkat çekerken; Arnavutköy'de ise köyler ciddi prim yaptı. Başakşehir, Bahçeşehir, Ispartakule ve Kayabaşı bölgelerinin daha kat edeceği yol var... Arnavutköy ise yeni ilçe olduktan sonra yeni köylerle daha da genişledi. Gaziosmanpaşa'ya bağlı bir beldeyken de son 10 yıldır arsa yatırımcılarının markajı altında olan Arnavutköy'e; yeni ilçe olduktan sonra Hadımköy, Yeşilbayır, Ömerli, Yassıören, Durusu, Nakkaş, Boyalık, Baklalı ve Karaburun da bağlandı.
Arsalarda durgunluk yok
Bu yeni köy ve beldelerin bağlanması ile "dev ilçe" olan Arnavutköy, revize edilen 1/100 binlik planlara göre daha da gelişecek. Yeni planlarda; ekolojik tarım alanı, turizm alanı, yeni şehirleşme alanı, yeni lojistik alanı (Hadımköy, Ömerli, Deliklikaya) olarak öne çıkacağı görülen Arnavutköy'de; Yeşilbayır, Ömerli ve Hadımköy sanayi alanı olarak dikkat çekecek. Yine Hadımköy, TOKİ tarafından yaptırılan küçük sanayi sitesi ve 1/100 bin'lik planlarda yer alan kentsel ve bölgesel donatı alanları ile prim yapmaya aday. 2 yıldır bu bölgede, lojistik ve sanayi arsalarında primlenme yaşandı. Durgunluğa rağmen, ortalama kazanç yüzde 50 oldu. 1/100 bin'lik planların hayata geçmesinden sonra, 1 yıl içinde bölgedeki prim oranının yüzde 100'leri bulacağı ileri sürülüyor.
Hızlı tren beklentisi
Revize edilen 1/100 bin'lik planlarda sadece konut alanları, lojistik merkezleri ve yeni havalimanı değil; "hızlı tren" hattı da bazı köylerin önemini artıracak. Hızlı trenin; Hadımköy, Sazlıdere, Çatalca merkez ve Kabakça'ya uğrayacağı anlaşılıyor. Ardından Silivri istikametinden devam edecek hızlı tren, mevcut tren hattının paralelinde devam edecek. Gayrimenkul uzmanları "Arnavutköy ve Çatalca'da, hızlı tren beklentisi de bazı köyleri primlendirecek" diyor. Revize planlar, daha farklı beklentilerle bazı köylerden alım yapanları ise hayal kırıklığına uğrattı. Bazı bölgeler tarımsal alan ilan edilecek. Birçok köyde, bu tanımlamalar dışında kalan yerlerde, beklenen imar planları çıkmayacağı için fiyatlar aşağı inebilir. Bazı köylerin belirsizlikten kaynaklanan suni fiyat artışına sahne olduğu ileri sürüldü.
Herkes yeni planlara göre gardını alıyor arazi yatırımı yapanlar üzülmüyor
ÇATALCA
-Arnavutköy ve Silivri bölgesinin revize 1/100 binlik planlarla öne çıkmasını değerlendiren RE/MAX Erguvan Gayrimenkul brokeri Engin Eren, "Mevcut planlı yerler öne çıkacak. 1/100 bin'liklerden sonraki adımda 1/25 bin'lik planlar ve 1/5 bin'lik planlar çalışılıyor. 1/100 bin'lik planlar bile hareketlilik yarattı. Arazi yatırımcıları yeni duruma göre gardını alıyor. Geleceği görenler harekete geçiyor. Donatı alanları neresi, neresi lojistik, neresi konut oluyor diyenlerin yeni duruma bakıp harekete geçtiğini söyleyebilirim. Biz de yeni oluşan planları inceledik; önümüzdeki 1 yıl bu bölgeler daha da hareketlenebilir" dedi.
Yeni ilçelerden Arnavutköy'de beklenti bitmedi
Çatalca'ya bağlıyken, yeni ilçe Arnavutköy sınırları içine alınan Boyalık (turizm alanı ilan edildi), Durusu (turizm alanı), Yassıören (kentsel ve bölgesel donatı alanı), Hadımköy öne çıkmaya aday. Deliklikaya da, TEM'e yakın lojistik bandı içinde yer alıyor. Açıklanan 1/100 bin'lik planlar üzerinde yapılan değerlendirmeye göre Yassıören'den 60 metrelik otoyol geçmesi muhtemel. TEM'den Ispartakule ve Bahçeşehir'e bağlanan 60 metrelik yolun; Hadımköy'ü de geçerek Yassıören'e bağlanacağı tahmin ediliyor. Bu gelişme, hat üzerindeki köyleri öne çıkarabilir. Sazlıdere barajının kuzeyinden geçmesi muhtemel bu yol; Çilingir, Haraççı, Taşoluk, Bolluca, Boğazköy, Hacımaşlı'yı etkileyecek. Bahse konu yol, muhtemelen köprü bağlantılı olacak. Ispartakule'den sonra yolun 60 metre olarak devam etmesi, üçüncü köprü bağlantısı ihtimalini güçlendiriyor.
3'üncü köprü bağlantı yolları nereden geçecek
Üçüncü köprünün yeri açıklanmadı ancak, 1/100 bin'lik plan, bağlantı yolları konusunda fikir veriyor. Silivri-Kınalı yolunun trafik yoğunluğu olağanüstü arttı ve şerit sayısı az. Dolayısıyla, hele hele de yazın trafik yoğunluğu had safhaya ulaştı; üçüncü köprü yol bağlantıları için başka noktaların öne çıkacağı görülüyor. Üçüncü köprü bağlantılarının Kınalı'ya bağlanmayacağı, daha kuzeyden geçeceği yorumu yapılıyor. Bu anlamda, maliyet açısından İSKİ koruma bantlarının kullanılabileceği öne sürülüyor. Terkos'taki bir bölüm İSKİ koruma bantları yeni yollar için kullanılabilir. Gidiş noktası Bulgaristan olacağına göre, bağlantı yollarının kuzeyden geçip Binkılıç üzerinden Saray'a bağlanması akılcı görünüyor. İkinci seçenek ise Tayakadın, Boyalık, İzzettin, Subaşı, İnceiz, Akören, Kurfallı ve oradan da Seğmen üzerinden Çerkezköy-TEM sapağına bağlanması.
Erdoğan sinyali vermişti Çatalca konutta öne çıkacak
Çatalca hızlı tren projesiyle öne çıkacak ancak bunun yanında, Başbakan Erdoğan'ın 3-4 yıl önce sinyalini verdiği gibi, konut projeleri de ilçenin yıldızını parlatacak. Revize planlara göre Çatalca'nın kuzeyinden geçecek hızlı trenin, Çatalca merkezi ve Kabakça'da istasyonları olacak. Bölge, bununla birlikte kentsel ve bölgesel donatı alanı olarak düşünülüyor. Hızlı trenin bir durağı, Çatalca-İzzettin arasında yer alıyor. Çatalca'nın merkez ve merkeze yakın bölge; "çevresel sürdürülebilirlik açısından kritik öneme sahip alan" olarak düşünülüyor... Bu, bölgenin "toplu konut alanı" olarak düşünüldüğünün işareti. "Çevresel sürdürülebilirlik açısından kritik öneme sahip alan" olarak ifade edilen tanım, toplu konut alanı ya da toplu konuta açılacak alan diye düşünülebilir. Yine; Çatalca'nın beldelerinden Karacaköy, "ekolojik tarım alanı" olarak planlanmış. Tarımsal olmaktan çıkarılıp "ekolojik tarım alanı" olarak düşünülmesi olumlu bulunuyor. Bölgenin geleceğini "ekolojik tarım alanı" tanımlaması da ciddi olarak etkileyecek. Su havzalarının yakınında "ekolojik tarım alanı" oluşturulması, imar açısından bölgenin daha değerli kullanılmasını sağlayacak. Belirli bölümü tecrit edip, "Burada ekolojik tarım yapabilirsiniz" demek, bölgenin ticaret alanı olacağına da işaret ediyor.
Silivri Gazitepe'de üçüncü havalimanı 'öngörülüyor'
Büyükşehir Belediye Başkanı Kadir Topbaş da geçtiğimiz günlerde üçüncü havalimanı için Gazitepe'yi işaret etti, ancak bu konuda hâlâ şüpheler var. "Silivri-Gazitepe'de üçüncü bir havalimanı öngörülmektedir" deniliyor ancak, bu ifadeler 'Evet olabilir, fakat alınacak kararla vazgeçilebilir' yorumlarını da beraberinde getiriyor. Bunun yanında, Çorlu Havalimanı'nın öne çıkacağı da anlaşılıyor. Havalimanı'nın yanında 1/100 bin'lik planlara göre Silivri'de "cep terminalleri" de oluşturulacak. Cep terminallerinden biri Selimpaşa'da, biri de Silivri Alibey'de görünüyor. Bir diğer terminal ise Bahçeşehir'de görülüyor. Bunun yanında Silivri'de, lojistik alan olarak Kavaklı'nın (Selimpaşa'nın üstü) belirlenmesi, önemli ayrıntı... Plana göre; birinci derecede merkez ve alt merkezler oluşturulmuş. Bu, yeni ticari alanlar oluşturulacağı anlamına geliyor. Silivri'de, "kentsel ve bölgesel donatı alanı" da oluşturuluyor. Dolayısıyla, Silivri beklenenden daha hızlı gelişime aday hale geliyor. "TTP" olarak işaretlenen kısaltma ise "tarımsal üretim teknolojilerini geliştirme parkı" demek. Bu, tarım üretimi yapılacağı ve tarım teknolojisi geliştirileceği anlamına geliyor. Eski teknoloji ile tarım yerine modern tarım yapılacak; az alanda çok verim alınacak.
Ali ÖZTÜRK/Hürriyet Seri İlanlar