28 / 09 / 2024

A101 gözünü ikinciliğe dikti!

A101 gözünü ikinciliğe dikti!

Krizle birlikte yıldızı parlayan 'hard discount' formatınm en güçlü oyuncularından biri olan A 101, mağaza atağına geçti




 A101, gözünü ikinciliğe dikti

Krizle birlikte yıldızı parlayan 'hard discount' formatınm en güçlü oyuncularından biri olan A 101, mağaza atağına geçti. Yıl sonuna kadar 800, 2013 yılında ise 2 bin mağazaya ulaşmayı planlayan şirket, Türkiye'nin ikinci büyük zinciri olmayı hedefliyor. Şirketin CEO'su Erhan Bostan, "Soğan halkaları şeklinde büyüyoruz, 2013'te BİM'den sonra ikinci büyük zincir olacağız" diyor.


Tüketici alışkanlıklarının krizle birlikte büyük oranda değişmesiyle, 'hard discount' formatı perakende sektörünün parlayan yıldızı olmaya başladı. Tüketiciye yakınlık ve temel tüketim maddelerindeki uygun fiyatlarla özellikle kriz dönemlerinde çok tercih edilen bu zincirler, önümüzdeki dönemde de tercih edilmeye devam edilecek gibi gözüküyor. Üstelik bu eğilim sadece Türkiye için değil, Batı Avrupa'da da geçerli. Türkiye'de bu alanda hem mağaza sayısı hem de ciro olarak liderliği ele geçiren BİM'in arkasından şimdi de yine hard discount formatıyla 2008 yılında kurulan A 101 geliyor. Mahalle aralarında, caddelerde ve AVM'lerde hızla yayılan mağazalarıyla son dönemin en dikkat çekici perakendecilerinden olan A 101'in büyüme hedefi yüksek. Yıl sonuna kadar 800, 2013 yılında ise 2 bin mağazaya ulaşmayı hedefleyen şirket, mağaza sayısı açısından Türkiye'nin ikinci büyüğü olmaya aday. Bölge müdürlükleri, kendi lojistik altyapısı ve hard discount tarzını deneyimlemiş insan kaynakları gücüyle çok emin ve hızlı adımlarla yürüyen A 101'in bu yılki ciro hedefi 700 milyon TL. Memorial Sağlık grubu, English Home mağazalar zinciri ve Aydın Örme'nin sahibi olan Aydın Ailesinin A 101'deki yüzde 29.8 olan hisse oranını yüzde 52.92'ye yükseltmesiyle birlikte adeta gaza basan şirkette, geçtiğimiz hafta 50 milyon TL'lik de bir sermaye artırımı gerçekleşti. A 101'in CEO'su Erhan Bostan, "Bu sermaye artışı ve güçlü ortaklarla 2013'te mağaza sayısı açısından Türkiye ikincisi olacağız" diyor.2013'te 2 bin mağaza şirket, kısa bir geçmişe sahip olmasına rağmen bugün adından sıkça söz edilen bir yapıya sahip. Özellikle mahalle aralarında, caddelerde yakaladığı büyüme hızıyla mağaza sayısını her geçen gün artırıyor. Bu arada hemen belirtelim, A 101 günde ortalama 1.5 mağaza açıyor. Halen 34 ilde faaliyet gösteren şirketin hedefi 81 ilde var olmak. A 101 CEO'su Erhan Bostan, "Adeta soğan halkaları gibi yayılıyoruz" diyor. Şu anda 675 mağazası var şirketin. Bu yıl sonundaki hedef ise 800 mağazaya ulaşmak. Tabii mağaza atağının arkasında şirketin geçen ay yaptığı 50 milyon TL'lik sermaye artırımı var.

A 101 HARCA HARCA BİTMEZ

Bütçelerini yaptıklarını, buna göre bin 200 mağazaya rahat rahat ulaşacaklarını söylüyor ve şu iddialı cümleyi kuruyor "2013'te 2 bininci mağazamızı açarız." 2 bin mağaza sayısı ile 2013'tı BİM'in ardından ikinci büyük olacaklarını söyleyen Bostan, "Hızlı büyümemi birtakım ihtiyaçları var tabii. Bunu desteklemek adına mevcut ortakları 50 milyon TL'lik bir sermaye artırımına gittiler. Bu da bize ihtiyacı olan tedarikçilerimize erken ödeme imkanı verecek. Mağaza sayısını da hızlı bir şekilde arttıracağız" diyor.

Hızlı büyümenin sim

A 101'de hızlı büyümenin sırrı büyük ölçüde uygun fiyat. Ancak şirketin farklı bir büyüme stratejisi var. Şirkette merkeziyetçilikten ziyade yerel yönetimlere özerklik veren bir yapı var. Bölgesellikle ilerleniyor. Her bölgede kendi içinde büyüme imkanına sahip kadrolar var. Tabii bir takım kriterler çerçevesinde bölge müdürleri çok hızlı bir şekilde mağaza açabiliyorlar. Erhan Bostan, "Bölgesel yönetimlerimiz çok özerktirler, çok yetkili ve güçlüdürler. Biz onlara bölge genel müdürü diyoruz. Şu anda günde ortalama 1.5 tane mağaza açılıyor. Kesinlikle franchise vermiyoruz" diyor. Çünkü kâr marjı ancak bir yatırımcıyı tatmin edecek seviyede tutuluyor. Bostan, şirketin soğan halkaları şeklinde büyüdüğünü söylüyor. Bir yere gidiliyor, orada mağazalar artırılıyor. Bu arada bölge kuruluyor, bölge lojistik merkezi kuruluyor. Sonra oradan daha ilerilere gidilivor. Oralarda çoğalınca orada da bir bölge kuruluyor. Bostan, "Bizim Trabzon'da, Erzurum'da va da Divarbakır'da ne zaman olacağımız belli. Kendi depomuzu kuruyoruz. Şu anda vedi depo fiilen çalışıyor. Sekiz ve dokuzuncuyu açmak üzereyiz Samsun ve Kayseri'de" divor. Peki yüksek mağaza hedefi için ne kadarlık bir yatırım vapılacak Şirket bu yatırım tutarını biraz gizli tutuyor. Ancak konsepte uygun bir şekilde, oldukça uygun maliyetlerle mağaza açılıyor. Bir mağazanın minimum satış alanı ise 200 metrekare.

Temel ürünler

Hard discount konseptinin özelliği bir hipermarket gibi binlerce seçenek değil doğrudan temel ihtiyaçlar ne ise ona yönelik ürün sunması. Örneğin, bir discountta tuz vardır ama iyotu azaltılmış tuz yoktur ya da her çeşit meyve suyu vardır ama kivi suyu yoktur. Tüketimi az olan ürünlerden ziyade düzenli olarak tüketilen temel ihtiyaç malzemeleri vardır.Hard discountta ayrıca ıkı konsept olduğu belirtilir. Hard discountta private label dediğimiz kendi markalarına çok ağırlık veren şirkeder olduğu gibi hem private label hem de bilinen markaların oluşturduğu karma markalara ağırlık veren şirketler de var. Bostan A 101'in de içinde olduğu grubu şöyle özediyor: Almanya'dan Aldi, örneğin private label, yani kendi markalarını satar. Yine Almanya'da Lidl, Türkiye'de ise A101 ise bunu markalarla karma yapar. Bizim hard discountta temel farklılığımız ürünlerimizin yarısını kendi markalarımızla, yarısını ise piyasanın kabul ettiği bildiği markalarla tüketiciye sunmamız." A 101'de 750 tane düzenli ürün var. Ama bunun dışında haftanın ürünleri denilen çok farklı kategorilerde ürünler de satılıyor. Bunlar yaklaşık 20 kalem ve iki hafta süreyle mağazalarda olabiliyorlar. Örneğin geçen haftalarda 650 TL'ye 82 cm LCD TV sattıklarını ve bunu Türkiye'de olmayan bir fiyattan sattıklarını söyleyen Bostan, "Bizim hayatımız kampanya. Bizde çok indirim olmaz çünkü bizdeki fiyattır en indirilemez fiyattır. İddia ediyoruz biz en ucuzuz."

700 milyon TL ciro

A 101 bugün için ağırlıklı olarak Marmara Bölgesi'nde yoğunlaşmış durumda. Ama hedefte tüm Türkiye var. Toplam 2 bin 500 çalışanı var. Bostan, en büyük avantajlarından birinin güçlü insan kaynağı olduğunu söylüyor ve şöyle devam ediyor: "Bizim ekibimiz tecrübeli bir ekip. Şu anda orta ve üst kademe dediğimiz ekibin ortalama hard discount tecrübesi 10 yılın üzerinde. Bunu sıfırdan kurmak çok zor. Kendimize has yöntemlerimiz var. Çok kolay mağaza açıyoruz. Sistem varş bölgesellik var, bölgeselliği yönetebilecek insan kaynağımız var, lojistik çözümlerimiz var. Kendi lojistiğimizi kendimiz yapıyoruz.  Şirketin, bu yılkı ciro hedefi 700 milyon TL'ye ulaşmak.Erhan Bostan'a bir de hard discount formatının geleceğini soruyoruz. Bu format krizle birlikte daha popüler bir hale geldi ancak bu konjonktüre bağlı olarak değişir mi Bostan sorumuzu şöyle yanıtlıyor: "Bu yenilmez bir konsept. Krizle birlikte ivmesi artıyor. Hard discount formatında tüketiciye düzenli olarak bildiği tanıdığı ürünleri çok uygun fiyata ulaştırıyorsunuz. Tüketici bundan neden vazgeçsin" Hard discoundar genel olarak girdikleri her ülkede pazar payı kazanıyor. Önce Türkiye'de bakkallara ya da süpermarketlere denk gelen bağımsızların pazar payını alıyor, bir süre sonra büyük formatların paylarını yani hipermarketlerin paylarını almaya başlıyor. Bostan, bu konuda da, "Çünkü her yerdesiniz, çok ulaşılabilirsiniz, fiziksel olarak yakınlık büyük bir avantaj. Tüketici size geldiğinde de temel ihtiyacını burada bulabiliyor" diyor.

"SATIN ALMA OLABİLİR"

A101'in hisse yapısı geçen mayıs ayında değişti. Singapur merkezli Oligo Investments ve Balsu'ya ait hisselerin tamamı mevcut ortaklarca devralındı. Bu değişiklikle Memorial Sağlık Grubu, English Home mağazalar zinciri ve Aydın Örme'nin sahibi olan Aydın Ailesi, yüzde 29.8 olan hisse oranını yüzde 52.92'ye yükseltti. Şirketin ortak hisse oranı şöyle; Aydın Ailesi 52.92, Bank Asya 21.84, irfan Hacıosmanoğlu 10,08, Forum Süt 6.00, Murat Sungurlu 3.89, Hasan Sayın 3.89, Asım Sayın 1.38. Şirketin büyüme planları içerisinde satın alma operasyonlarının da olabileceği belirtiliyor. Erhan Bostan, "Büyüme hedeflerimiz içerisinde bizim konseptimize uygun şirketlere bakabiliriz. Hız açısından bu bize avantaj sağlar. 2013'e kadar böyle bir hedefimiz var" diyor.

Ekonomist


Geri Dön