Sektörel

ABD'den Türkiye'ye mortgage krizi dersi

Mortgage krizi ile büyük zarar veren ABD, krizden aldığı dersleri Türkiye ile paylaştı.

Sanayi Bakanlığı Tüketicinin Korunması Genel Müdürlüğü ile seminer düzenleyen ABD Federal Ticaret Komisyonu (FTC), Tüketici Kanununu değiştirmeye hazırlanan Sanayi Bakanlığı'nı, tüketicileri yanıltmaya dönük şirket uygulamaları konusunda uyardı.

Tüketicinin ve Rekabetin Korunması Genel Müdürlüğü yetkililerinin katıldığı, ABD'de 2-4 Haziran tarihlerinde gerçekleştirilen seminerde FTC, mortgage başta olmak üzere tüketici haklarını korumaya dönük uygulamaları Türk uzmanlarla paylaştı. ABD'de mortgage müşterileri ile yapılan görüşme ve testlerin sonuçlarına yer verilen seminerde, krize neden olan tablo da şöyle ortaya konuldu:

Bilgilendirme eksiği çöküş getirdi

Mevcut bilgilendirme formlarının yüzde 20'si değişken faiz, kapatma anında ödenecek miktar ve aylık ödemeler

hakkında doğru tanımlamalar yapmıyor.

Yüzde 30'u faiz oranı, balon ödeme ve kapama ücretlerini tespit etmiyor.

Yüzde 50'si kredi miktarını içermiyor.

Yüzde 66'sı eğer iki yıl içinde yeniden finansman yapılırsa erken ödeme cezası uygulanacağını hatırlatmıyor.

Yüzde 75'i isteğe bağlı sigortaların maliyetlerine değinmiyor.

Yüzde 80'i faiz oranı ile kredinin değişken faiz oranının neden bazen farklı olduğunu bilmiyor.

Yaklaşık yüzde 90'ı toplam ön ödeme tutarını tespit edemiyor.

Dar gelirli müşteriye darbe vuruldu

ABD mortgage şirketlerinin ipotekten kurtarma ücretini durdurdukları yönünde sahte sözler verdikleri anlatılan seminerde, çok sayıda tüketicinin ipoteğin paraya çevrilmesi

satışlarında evlerini kaybettiği vurgulandı. Özellikle dar gelirli müşterilere dönük yanıltıcı uygulamalara başvurulduğu anlatılan seminerde, tüketicilere yasaklanmış şartlarda yüksek faizli, yüksek ödemeli krediler önerildiği ifade edildi. Seminerde, mortgage şirketlerine karşı tüketicini zarar tazminin sağlanması için yapılan yasal mücadeleler de aktarıldı.

Sabah