Ticari

Abu Dabi'de, dünyanın ilk eko-şehri 'Masdar' inşa ediliyor

Birleşik Arap Emirlikleri, Abu Dabi'de 'Masdar' adıyla dünyanın ilk eko-şehrini inşa ediyor

Abu Dabi, son zamanlarda 'Masdar' adı verilen eko-şehriyle adından söz ettiriyor. Aslında Abu Dabi, verimli toprağı ve temiz su kaynakları olmayan, çorak ve sert çölün üzerine kurulmuş, bunaltıcı sıcakların tüm yıl boyunca devam ettiği bir şehir. Tüm bu olumsuz koşullara rağmen şu anki dünya petrol rezervlerinin yüzde sekizlik bir kısmına sahip olması, Abu Dabi'yi görece yaşanılabilir kılıyor. Ama yukarıda sayılan tüm bu çetin iklimsel şartları aşmak için kullanılan yöntemler, Abu Dabi'yi kişi başına yapılan petrol tüketimi listesinde birinci sıraya çıkarıyor. Bu tüketimin başlıca sebepleri kullanılan araçlar, havalandırma sistemleri ve denizden temiziçilebilir su elde etmek için yapılan 'tuzdan arındırma' işlemleri. Dünyanın ilk ekoşehrini Abu Dabi'de inşa etmenin, bazı simgesel sebepleri de var. Örneğin Masdar, Birleşik Arap Emirlikleri'nin petrol tükense bile sağlamlaştırmak istedikleri 'enerji şehri' vizyonunu temsil ediyor. Bir diğer sebebi ise proje sorumlusu İngiliz mimari şirketi Foster&Partners'ın temsilcisi Gerard Evenden şöyle açıklıyor: "Eğer bu projeyi Abu Dabi'de hayata geçirebilirsek, dünyanın her yerinde başarılı olabileceğimizi de anlarız." Masdar, 22 milyar dolar bütçesiyle, Çin'in 'Dongstan' projesini askıya almasından sonra şimdilik üzerinde çalışılan tek ekoşehir planı. Altı kilometrekarelik bir alana yayılması planlanan şehir, 50 bin kişiye ev sahipliği yapacak. Proje hayata geçtiğinde, dünyanın karbon salınımı yapmayan, güneş ve rüzgârdan faydalanarak kendi enerjisini üretebilen tek şehri olacağı gibi, ürettiği enerjiyi ihraç etme kapasitesine de sahip olacak. Şehrin tamamı en fazla beş katlı binalardan oluşuyor. Uzun ve geniş yolların tercih edilmeyeceği şehir, kısa ve dar caddelere ayrılarak rüzgârın serinlik getirmesine olanak sağlayacak. Ayrıca, ulaşımın kişisel araçlarla yapıldığı bu kültürde bir yenilik olarak Masdar'ın tüm sokakları araçlara kapalı olacak. Tüm bu devrim niteliğindeki fikre karşın Masdar'da bazı çelişkiler söz konusu. Bunların ilki, bütün yolların araçsız projelendirilmesine rağmen toplu taşımacılığın seçenek dahiline alınmaması. Masdar taşımacılığı yer altından bile olsa 'kişisel' yapılandırılacak. İkinci çelişki ise şehir planının, bu kadar yenilikçi düzene rağmen geleneksel modele göre yapılması. (11.10.2009 Financial Times, Edwin Heathcote)
Sabah