24 / 11 / 2024

Ahmet Alp: Üçlü Tüp Projesi İstanbul trafiğini çözer!

Ahmet Alp: Üçlü Tüp Projesi İstanbul trafiğini çözer!

İstanbul ulaşımının her geçen gün daha vahim bir tablo çizmesinin bir nedeni de ana ulaşım akslarının doğu-batı yönünde doğrusal olması, Şehri çemberleyen dairesel raylı ve lastik tekerlekli sistemlerin kurulamamış olmasıdır.





İstanbul ulaşımının her geçen gün daha vahim bir tablo çizmesinin bir nedeni de ana ulaşım akslarının doğu-batı yönünde doğrusal olması, Şehri çemberleyen dairesel raylı ve lastik tekerlekli sistemlerin kurulamamış olmasıdır. 


Boğaziçi’nin güneyinde raylı ve lastik tekerlekli araçlar için inşa edilmekte olan Tüplere Boğaziçi Köprüsü’nün altında yapılacak çok amaçlı OtoRay üçlü bir Yüzertüp eklenirse hem Köprüler bakım, tamir, deprem, kaza, savaş koşulları için yedeklenmiş hem de Istanbul’a raylı ve lastik tekerlekli araçlar için Çemberyol ve Çemberray Sistemi kurulmuş olur. Rutin çözümler yapıladursun. Raylı sistem, toplu taşım, deniz ulaşımı ihya edilsin.  Ancak Istanbul un birikimini alacak, akıcılığı sağlayacak bu 3 Temel Proje’nin kaçınılmaz olduğu bilinsin:

 

'Çemberyol’ + ‘Çemberray’ + TransMar’

İstanbul Trafiğini Çözer…‘

 

1. Metro için Kenti kuşaklayan bir çember oluşturalım, 'Çemberray'


2. Araçların da Istanbul’u kesintisiz çemberlemesini sağlayalım, 'Çemberyol'


3. Kent merkezine girmesi gerekmeyen trafiği en dış çembere alalım. 'TransMar'


Bu sistemin ayaklarından iki tane Tüp Geçiş halen inşa halinde. Çevre ve doğaya duyarlı Marmara Denizi üzerinden OtoRay Yüzer Geçiş ‘TransMar’ projem yerine Hükümetimiz Kuzeyden 3. Köprüyü tercih etti. Eksik kalan 3. Tüp Geçiş projesini de 1999 larda ‘Altın Üçgen’, sonraları ‘YüzerTüp’ adı altında açıklamıştım. 15 yıl sonra Başbakan’ımız projeyi müjdelediler. Ülkemize Hayırlı olsun.


Ahmet Alp: Üçlü Tüp Projesi İstanbul trafiğini çözer!

Proje 1: 'Çemberray'


(SÇeşme-Üsküdar-Sirkeci-Yenikapı-Kazlıçeşme-Topkapı-Haliç-Zincirlikuyu-Üçlü Yüzertüp-SÇeşme)



Projemin iki kenarı inşa halinde. Levent-Taksim-Yenikapı Metro ile; SÇeşme-Üsküdar-Sirkeci-Yenikapı Tüpgeçiş /  Marmaray  ile bağlanıyor. Üçlü YüzerTüp raylı ulaşımda üçgenin eksik, ancak en önemli kenarını tamamlıyor. Bugün en yoğun seyahat Kadıköy-Levent aksında Sögütlüçeşme ile Levent’i Boğazın altından ‘Sualtı Üçlü Yüzertüp ’le bağlayalım. Böylece SÇeşme-Yenikapı-Levent Metro üçgeni kapansın. Metro kesintisiz çember sefer yapsın, Şehri sürekli dönsün, akıcılık sağlansın. ÜçlüYüzertüp’ den metro ve araçlar geçiyor, Boğaziçi Köprüsü rahatlıyor ve yedekleniyor.

 

Proje 2 : ‘Çemberyol’

(SÇeşme-Harem-Kumkapı-Kazlıçeşme-Topkapı-Haliç-Zincirlikuyu-Üçlü Yüzertüp-SÇeşme)

 

Birçok çağdaş şehirde olan bizde yok. Araçlar Kenti dönemiyor. Yollar Gebze den gelip Trakya ya gidiyor. Inşa halindeki Tüpgeçiş Istanbul adayı olarak gündeme taşıdığım bir projeydi. Proje çok amaçlı bir tüptü, araçlar ve raylı sistemi taşıyordu, ancak 2 ye bölündü. O halde Lastikli Araçlar için 2. Tüpgeçiş Avrasya Tüneli’ni bitirelim. Harem de denize dayanan E-5 suya batsın Kumkapı’dan çıksın. Kent SÇeşme-Harem-Tüpgeçiş-Ahırkapı-Sahilyolu-Kumkapı-Kazlıçeşme-Topkapı-Haliç-Zincirlikuyu-Üçlü Yüzertüp-SÇeşme Çemberyol u ile çevrilsin. Araçlar Istanbul u iki yönde kesintisiz dönsün. Çemberyol Istanbul’u kuşak gibi sarsın, akıcılık sağlansın...


Proje 3 : ‘TransMar’

(TEM – SGökçen H Limanı - D100 - Pendik - Atatürk H Limanı - D100 - TEM)

‘Oto-ray Bypass Yüzer Viadük’

 

Bugün transit trafik şehrin göbeğine giriyor. Kuzeyde yapılacak 3.Köprü %5-6 mertebesindeki transit ulaşımı alabiliyor. Kentiçi ulaşıma katkısı az. Yalnız Anadolu dan gelip Trakya ya geçen ağır vasıtalar değil, Pendik-Avcılar gibi şehrin iki ucu arasında seyahat edenler var. Pendik-Yeşilköy Otoray Transit Yüzergeçiş ‘TransMar’ Projesini hazırlamıştım. Günde yaklaşık 250.000 araç Marmara üzerinden ‘bypass’ yapıyor: Atatürk Havalimanı ve SG Havalimanı nıu birbirine direkt bağlıyor. Kurtarma-Servis istasyonu için yalnız Kınalıada’nın arkasına uğruyor. Ayrıca, 300km/h Raylı Mekik ile iki havalimanı arası 15 dakika oluyor. Denizin 25 metre üstüden gidiyor, Boğaz açığında 60 metreye yükseliyor. ITU Deniz Bilimleri Fakültesinden Prof Odabaşı başkanlığında 12 hocadan oluşan bilim ekibi 1.5 yıl çalıştı. Dünya Boğaz Geçişleri Örgütü 2001 yılında Başyapıt seçti, bilim kitaplarına girdi, yabancı basında yer aldı.


‘Çemberyol + Çemberray + TransMar’


Başbakan’ımızın dün açıkladığı Üçlü YüzerTüp 1. ve 2. Tüp Geçiş projeleriyle bağlanarak Çemberyol ve Çemberray Sistemini oluşturuyor.


‘TransMar’ projem ergeç yapılacak.


Bu 3 Büyük Proje Istanbul ulaşımını çözer, birikimi alır, akıcılık sağlanır.


Boğaziçi Köprüleri’nin büyük bakımları Istanbullulara işkence etmeden atlatılır.



Geri Dön