Kent Haberleri

AKM'nin artık yıkılması gerekir!

Suat Arıkan: "AKM, rüzgar, yağmur, tipi ve karın girip çıktığı bir yer. Dolayısıyla bunu yeniden boyayıp, makyaj yapıp, yeniden açmak en azından psikolojik olarak bizi rahatlatmaz. Mühendis değilim ama bunun artık yıkılması gerekir" dedi.

İstanbul Devlet Opera ve Balesi (İDOB) Müdürü ve Sanat Yönetmeni Suat Arıkan, "AKM, rüzgar, yağmur, tipi ve karın girip çıktığı bir yer. Dolayısıyla bunu yeniden boyayıp, makyaj yapıp, yeniden açmak en azından psikolojik olarak bizi rahatlatmaz. Mühendis değilim ama bunun artık yıkılması gerekir" dedi.


Atatürk Kültür Merkezi'nin (AKM) son durumuna ilişkin AA muhabirine açıklamada bulunan Arıkan, binanın 8 yıldır kapalı olduğunu ifade etti.


Suat Arıkan, opera izleyicisinin yoğunluğu dolayısıyla, AKM açıkken Süreyya Operası sahnesinin de açıldığının altını çizerek, "Biz AKM'de temsil yaparken Süreyya'da da temsil yapıyorduk. Aynı akşam hem burada hem orada temsil vardı. Dışarıda, AKM'de kuyruk olduğunda gururlanıyordum ama çok da aşırı gururlanamıyordum. Çünkü 15 milyonu geçen bir şehirde, bin 200 kişilik salonu doldurmak çok da marifet değil. Büyük ölçekli bir galerisi de vardı. Tüm yapılmamış sergiler, temsiller, sinema salonundaki gösterileri de saydığımız zaman, kaybedilmiş müthiş bir zaman var." diye konuştu.


Daha önce AKM'nin yıkılmamasından yana olduğunu aktaran Arıkan, şunları kaydetti:


"Oradaki atölyeler, marangozhane, demirhane ve fonların yapıldığı boyahanenin ne kadar doğru planlandığını, sistemin ne kadar mükemmel işlediğini çıktıktan sonra gördük. Bugün marangozumuz, demirhanemiz, kostüm depomuz, makyaj birimimiz ayrı yerlerde. İstanbul gibi bir şehirde, her birimin arasında İstanbul trafiği ve kilometrelerce yol olmasına rağmen, her akşam 20.00'de perdeyi açabilmek bir mucize ve biz, bugüne kadar hiçbir kaza olmadan her akşam perdemizi açabildik."


- "Asansörlerini, ısınmasını, soğumasını elleştiriyordum"

İDOB Müdürü Arıkan, AKM'nin artık yıkılması gerektiğini vurgulayarak, "AKM, gözümün önünde, görüyorum. Soyundu ve içinden kış girip çıkıyor. Bu kaçıncı kış? AKM, rüzgar, yağmur, tipi ve karın girip çıktığı bir yer. Dolayısıyla bunu yeniden boyayıp, makyaj yapıp, yeniden açmak en azından psikolojik olarak bizi rahatlatmaz. Mühendis değilim ama bunun artık yıkılması gerekir." ifadelerini kullandı.


AKM'yi hep eleştirdiğini bu nedenle binadan çıkarken çok mutlu olduğunu dile getiren Arıkan şöyle devam etti:

"Asansörlerini, ısınmasını, soğumasını eleştiriyordum. Kışın donuyorduk. Provalar iptal oluyordu. Yazın sınavlarda vantilatör kullanıyorduk çünkü klima işlemiyordu. Asansörler yavaş ve yetersizdi. 15 dakikalık arada, orkestra ve koroyu, kantine çıkarıp, 15 dakika sonra aşağı indirecek asansör sistemi yoktu. Güvenlik çok zayıftı. Taksim gibi bir yerde güvenlik konusunda zafiyetleri olan bir yerdi. Bunları hep eleştiren bir insan olarak, 2008'de çıkarken, 2010'da çok daha iyi bir AKM olacağı için müthiş iyimser bir şekilde ve mutlulukla çıktım. O zaman idareci de bendim."


Suat Arıkan, AKM'nin arsasının yeterince taban alanına sahip olduğunu belirten Arıkan, bir yarışma açılarak, uygun projenin hayata geçirilmesinin iyi olacağını aktardı.


- "Bu yetmez, 3 tane AKM lazım"

Arıkan, Cumhurbaşkanı Erdoğan'ın, AKM'nin yerine opera binası yapılacağı yönündeki açıklamasına da değinerek, şunları söyledi:


"Bunu duyduğumda son derece mutlu oldum. Sayın Cumhurbaşkanımız opera kelimesini telaffuz ederek, bunu üstüne basa basa söyledi. Bu tabii çok sevindirici bir şey. Çünkü bunun tersini söyleyen çok fazla haber oldu. 'AVM ya da otel yapılacak' gibi. Bütün bunları temizleyen, silen bir konuşma oldu. O açıdan da çok umutluyum. Şahsen hem bir sanatçı olarak içine girip sahneye çıkmak isterim hem de bir yönetici olarak. İstanbul kültür hayatının çok önemli bir eksikliği olarak görüyorum, bu binanın hayatımızdan uzaklaşmasını."


Arıkan, binanın durumunun yıllardır konuşulduğunu ve çok sayıda habere konu olduğunun altını çizerek, "Ben 1981'de Ankara'dan genç bir sanatçı olarak geldiğimde, AKM'nin içine girdim. Sahnesine çıktığımda büyülenmiştim. Şimdi bu ölçekte, bu olanaklarda bir sahne Avrupa'da bile hala çok az. O zamanlar, 'Bu yetmez, 3 tane AKM lazım. Bakırköy, Taksim ve Kadıköy'de bir AKM gerekiyor' diyordum. Eğer üç AKM, aynı gece perdelerini açarsa çok gururlanırdım ama şu an bir tanesi de kapalı." dedi.


Kültür merkezi fikrine her zaman karşı olduğuna dikkati çeken Arıkan, şöyle konuştu:


"Bu binada sadece opera ve bale olmalı. Tiyatrocu arkadaşlarım bana kızıyordu 'tiyatro olmamalı' dediğimde. Tiyatro, belki içinde yapılacak başka bir sahnede olabilir ama opera ve bale temsilinin yapıldığı bir sahnede tiyatro olmaz. Dünyanın hiçbir yerinde de yok zaten böyle bir şey. Tiyatro, konuşmak üzerine yapılan bir disiplin. Opera ise müzikle ilgili. Dolayısıyla o sahnede şarkı söylemek ve dans etmek gerekiyor. Senfoni orkestrası da doğru değil. Senfoni orkestrasının konser salonuna ihtiyacı var. Bir kabuğu olması gerekir. Kocaman bir sahnede senfoni orkestrası olmaz."


Arıkan, AKM'nin içinde başka sahneler de olabileceğini dile getirerek, ancak opera ve baleye ayrılan sahnenin sadece opera ve bale için kullanılması gerektiğini söyledi.


AA