26 / 11 / 2024

Ali Kibar: Kartal projemiz için kentsel dönüşümü bekliyoruz!

Ali Kibar: Kartal projemiz için kentsel dönüşümü bekliyoruz!

Kibar Holding, son dönemde Türkiye'nin en hızlı büyüyen gruplarından biri. Son 10 yılda tam 11,5 kat büyüyerek 2015'te 23 milyar TL ciroya ulaştı.




Kibar Holding, son dönemde Türkiye'nin en hızlı büyüyen gruplarından biri. Son 10 yılda tam 11,5 kat büyüyerek 2015'te 23 milyar TL ciroya ulaştı. Kibar Holding Yönetim Kurulu Başkanı ALİ KİBAR, bu yıl da yaşanan talihsiz olaylara rağmen planlarında değişiklik olmadığını belirtiyor. Gündemlerinde yurt dışında satın alma yapmak olduğunu belirten Kibar, "Alüminyumda dünya devi bir şirketi satın alabiliriz" diyor. 


Uçakların business class koltuklarını geliştirmeye başladık. Önümüzdeki dönemde koltuk işi çok daha büyüyecek." Bu sözler, alüminyumdan otomotive, demir çelikten gıda ve enerjiye kadar farklı sektörlerde toplam 23 şirketi, 7 bin 200 çalışanı olan 23 milyar TL cirolu Kibar Holding'in yönetim kumlu başkanı Ali Kibara ait. 


Kibar, "Önemli olan herkesin yaptığını yapmak değil ancak yaptığınızı da iyi yapmak lazım" diyor. Zorlu Center'daki holding merkezinde görüştüğümüz Kibar, yeni geliştirdikleri business koltuk görsellerini gösterip "Bunları ilk defa size gösteriyorum. Teknolojik, katma değeri yüksek ve inovatif işler bizi çok heyecanlandırıyor" diyor. 


Kibar, darbe girişimi gibi 20l6'da yaşanan bazı talihsiz olayların yatırım ve iş planlarında bir sapmaya neden olmadığını sözlerine ekliyor. "Yatırımlarımıza devam ediyoruz" diyen Kibar, bu yıl kapasite artırımına ve mevcut fablikalarda otomasyonu geliştirmeye odaklandıklarını belirtiyor. Kibar, ambalaj ve alüminyum fabrikalarına 2016'da toplamda 120 milyon Euro yatırım yapacaklarını, Karasu'da kuracakları 720 milyon Euro tutarındaki sıcak hadde yatırımında da hükümetle teşvikler konusunda görüşmelerin devam ettiğini söylüyor. 


Bu yıl yeni bir sektöre girmeyi düşünmediklerini mevcut işleri geliştireceklerini belirten Kibar, alüminyumda global bir markayı satın alabileceklerini söylüyor. Kibar, "Alüminyumda dünya çapındaki şirketlerden birinin yönetimini devralma gibi fırsatlara bakıyoruz. Önümüzdeki dönemde satın alma fırsatlarını daha fazla değerlendireceğiz" diyor. 

Kibar Holding Yönetim Kurulu Başkanı Ali Kibarla mevcut işlerindeki son durumu, yeni yatırım planlarını ve otomotiv pazarındaki daralmayı konuştuk: 


• 10 yılda cirosunu en fazla artıran gruplardan birisiniz. Hızlı büyüme neyin sonucu? 


Açıkçası artık rakamlara çok takılmıyorum. Rakamlar yaptığımız işin bir sonucu. Gençlik yıllarımda, özellikle 1980'lerde bizim için büyük cirolar önemliydi. Şimdi ise kârlılık ön planda. 

İşin 100 liralık cirosu olur ama para kazanmıyordu r, bir anlamı yoktur. Ancak 10 liralık cirosu vardır, para kazanıyordur. Bu nedenle ölçeklere çok takılmıyoruz. Kârlılığa önem veriyoruz. Şu anda işin neticesini işin kârlılığı oluşturuyor. 


• 2015'te holdingin cirosu ne oldu? Ne kadar büyüdünüz? 


Geçen yıl toplam 23 milyar TL gelir elde ettik. Alüminyum fabrikamız Avrupa'da en büyükler arasında 5'inci sırada yer aldı. 20l4'e göre yaklaşık yüzde 25 civarında büyüdük. 


• 2015 gibi zor bir yılda, yüzde 25'lik büyümeyi nasıl başardınız? 


Birkaç yıl evvel otomotiv işimize yatırım yaptık. Yaptığımız yatırımla kurulu kapasitenin tamamına yakınını kullanabiliyoruz. Yılda 235 bin civarında araç üretimimiz ve sevkiyatımız oluyor. Ürettiğimiz ürünlerin yüzde 83-85'ini ağırlıklı ihracat pazarlarına veriyoruz. 


• En yoğun nereye ihracat yapıyorsunuz? 


İhracat pazarlarımızda Batı Avrupa ülkeleri ağırlıklı. Avrupa'da ürünlerimiz gelişiyor ve beğeniliyor. Son dönemde Hong Kong ve Yeni Zelanda gibi yeni geliştirdiğimiz pazarlar oldu. Avrupa'nın batısındaki adalara ihracat yapıyoruz. 


• Otomotivde yeni pazarlara ne zaman yöneldiniz? 


Hong Kong, Yeni Zelanda gibi yeni pazarlara 2015'te yönelmeye başladık. Avustralya'yla çalışıyoruz. Bunlar sağdan direksiyonlu araç kullanan pazarlar. Bu pazarlara da mal vermeye başladık. 


• Yeni pazarlar nasıl gidiyor? Umduğunuzu buldunuz mu? 


Çok fazla bir hacim oluşmuyor ancak "Pazar pazardır" diye bakıyoruz. Buralara yönelmemiz bizim pazarımızı çeşitlendirmemizi sağlayacak. 


• Önümüzdeki dönemde hedefinizde yeni pazarlar var mı? 


Önümüzdeki yıldan itibaren belki İran pazarı söz konusu olabilir. İran'a yönelik çalışmalarımız devam ediyor. 


• İran pazarına girmeniz size ne sağlar? 


Satış hacmi iyi olursa kapasite artırımına gidebiliriz. Tekrar yeni kapasite artışlarını değerlendirme imkanımız olur. 


• Otomotivde iç pazarda satışlar nasıl gidiyor? 


Türkiye, Hyundai'nin A ve B segmentinde üretim üssü. Her yıl üretimimiz artıyor. 240 bin seviyelerinde kapasitemiz var. İç pazarda A segmentinde pazar lideri durumundayız. Yüzde 28 civarında pazar payımız var. Toplam pazardaki payımız ise yüzde 5,5-6 seviyesinde. 


• İç pazarda hedefiniz nedir? 


A segmenti, rakiplerimizle aramızın kapanmasının zor olduğu bir segment. Ürünümüz çok kaliteli, çok efektif ve tüketici beğenisine hakim. Hedefimiz A segmentindeki liderliğimizi sürdürmek. 


• Planlarda yeni model üretim var mı? 


10 vc İ20 olmak üzere ürettiğimiz iki model var. Yeni bir i 10 versiyonumuz devreye girdi. Onun üretimini banttan çıkarmaya başladık. Öncelikle ihracat pazarlarıyla başlayıp ardından iç pazara vereceğiz. 


• Yeni modelin katkısı ne olacak? 


 Kapasitenin tam kullanılabilmesini sağlayacak. Otomotivde yeni nesil ürün üretmiş olacağız. 



• Bu yıl darbe girişimi ve diğer gelişmeler otomotiv pazarında satışları nasıl etkiledi? 


Pazarda bu yıl yaşadığımız bazı talihsiz ortamlar oldu. Satışlar, geçen yılın altında kalıyor. Satışları etkileyen en önemli nedenlerin başında turizmdeki daralma var. İkincisi temmuz sendromu, üçüncüsü ise tüketicilerin biraz bekleme trendine girmesi. 


• Otomotivde 2016 sonu için tahminiz nedir? 


Pazardaki daralma hangi seviyede olur? 

1 Toplam pazarın tüketiminde yüzde 8-10'lar seviyesinde bir daralma söz konusu olabilir. 2016 sonu için pazarın toplam araç satışı 900 binler seviyesinde olur diye düşünüyoruz. 


• Otomotivde iç talep nasıl canlanır? 


¦ Vergisel ince ayarlarla bazı farklılaşmalar olabilir. Faiz indirimiyle tüketici güveni artırılabilir. Bunlar pazarda alım trendlerini hızlandırır. Sektörde mutlaka yerli üretilen araçların sistemde kullanılması sağlanabilir. 


"Kamu kurumlarında yerli araçlar tercih edilir" genelgesi olmasına rağmen sıkça ithal araçlara rağbet edildiğini görüyoruz. Genelge var, talimat var ancak biz sadece bakıyoruz. Kiralama sistemiyle by pass edilen mekanizmaları sıkça görüyoruz. Kamuda yerli araç alımıyla ilgili Cumhurbaşkanı'nın talimatı olmasına rağmen bu konuda yeterince hassasiyet gösterilmiyor. 


Ayrıca bu yıl otomotivdeki daralma daha fazla ithalatı etkileyecek. Türkiye'de otomotiv üretimi yapılan tesisler ihracat ağırlıklı çalışıyor. Bu nedenle bu yıl, otomotivde iç pazarda yaşanan daralma ithalatın azalması anlamına da gelebilir.


"SANAYİDE 4.0'A GEÇİYORUZ" "AKILLI FABRİKA' 


Ambalaj üretim tesisimiz İspak'taki yatırımımız Türkiye'de sanayide 4.0'ın tam bir örneği olacak. Akıllı fabrika kuruyoruz, makineler birbiriyle konuşacak. 


YERLİ YATIRIM 


Hyundai'de de fabrikada robotlar, otomasyon sistemleri var ancak ben bunu yabancı ortaklık olarak görüyorum. İspak ise Türkiye'de sanayi 4.0'ın yerli sermayeyle kurulmuş ilk yatırımı olacak. 


"İNOVASYON YAPMAYAN BATAR" 


İspak Ambalaj fabrikamızla sanayide 4.0 başladı. Diğer üretim tesislerimizde daha verimli, daha rekabetçi olmak için otomasyon seviyelerini yükseltiyoruz. Teknoloji yatırımı yapmayan şirketlerin yaşama şansı yok. Kendinizi yenilemezseniz batarsınız. Teknoloji yatırımı yapan şirketler 20-25 yıl sonra devreden çıkar. Biz de yenilikleri takip edip, yenilikleri devreye almaya çalışıyoruz. 



• Bu yıldan ve 2017'den beklentiniz nedir? 


Hedeflerimizi realize edeceğiz, geçen yıla göre kayıp yok. 20l6'yı aynı seviyelerde belki biraz daha iyi kapatacağız. Yüzde 5-8 büyüme öngörüyoruz. Belki bir tek lojistik şirketimizde hedefler tutmayabilir. Türkiye genelindeki gruplara göre krizlerden daha az etkilenmemizin nedeni ihracat oryantasyonlu bir grup olmamız. Grup içinde yurtdışı gelirlerimizin payı yüzde 60'ın üzerinde. 


• Bu seviye artacak mı? 


Bizim için önemli olan pazar payında geriye düşmemek. Yurt içi ve yurt dışında 20 yıl önceki müşterimiz hala aynı. Zaman içinde müşterilerimiz de bizimle birlikte büyüdü. 


• Önümüzdeki dönem için en önemli hedefiniz nedir? 


Bazı ortaklıklarımız oluyor. Bazı ufak iş sahalarından çıkıp daha hacimli farklı iş alanlarına girmeyi düşünüyoruz. Dolayısıyla bazı sektörlerden çıkıp global ölçekli hale gelebilecek fırsatları değerlendirebiliriz. Yurt dışında global ölçekli şirketlerden birinin yönetimini devralma gibi fırsatlara bakıyoruz. Önümüzdeki süreçlerde, satın alma fırsatlarını daha fazla değerlendireceğiz. 


• Hangi alanda global bir şirketi satın almayı düşünüyorsunuz? Ve bu satın alma sizi hangi noktaya taşır? 


Alüminyumda satın alma olabilir. Böyle bir satın alma bir Türk markasının dünya markaları arasında olmasını sağlayabilir. 


• Girmeyi düşündüğünüz yeni sektörler var mı? 


Şu anda girmeyi düşündüğümüz yeni bir sektör yok. Elimizdeki işleri daha iyi yapacağız. 


• Gayrimenkul sektörüne girmiştiniz. Burada projeleriniz başladı mı? 


Gayrimenkulde Kartal ve Tuzlada projelerimiz olacak. Kartal projemiz şimdilik durdu. 

Burada kentsel dönüşümü bekliyoruz. Tuzla'daki projemiz ise başlayacak. 


• Halka açılmayı planlıyordunuz bu konuda bir gelişme var mı? 


Bu dönemde kim halka açılır? Halka açılmayı iptal ettik. Şu an için halka açılacak bir ortam yok.



NEDEN TAMAMEN KURUMSALLASMIYORUZ? 


"BÜYÜK FATURALAR ÖDEDİLER"


Tamamen kurumsallaşmıyoruz. Aile kültürüyle birlikte kurumsallaşmayı götürmeye çalışıyoruz. Her şey tam kurumsallaşmayla gittiğinde daha büyük faturalar ödeyen çok kurum gördük. Bu nedenle tam anlamıyla kurumsallaşmak istemiyoruz. Çalıştığımız profesyonel arkadaşlara onları engelleyici değil kendi düşünce perspektiflerimizde, yaratıcı değer katmaya çalışıyoruz. 


"CUMARTESİ-PAZARLARI ÇALIŞIYORUM" 

Kurumsallaşmanın başlamasıyla bizlere ihtiyaç daha az oldu. Artık sosyal işlere daha fazla vakit ayırabiliyorum. DEİK ve Türk Eğitim Vakfı'nda yönetim kurulundayım. Vaktimin yüzde 60'a yakınını sosyal sorumluluk projeleri alıyor. Sivil toplum faaliyetleri devletle ilgili seyahatlere katılıyorum. Cumartesi-pazarları da çalışıyorum. 


"ÇOCUKLARA EN İYİ EĞİTİMİ VERİYORUZ" 

Çocuklarımıza en iyi eğitimi vermeye çalışıyoruz. Saha deneyimi çok önemli. 

Çocuklar kendi şirketinizde çalışmaya başlarsa işi öğrenemez. İşi öğrenmek için herhangi biri olarak çalışmaları lazım. Oğlum da bir dönem holding dışında çalışıyor. Şimdi holdingin merkezinde strateji ve raporlama alanında çalıştı. Kızım daha çok sanatla ve binicilikle ilgili. Eylül ayında binicilikte bayanlarda Balkan Şampiyonu olup kupayı aldı. Çok iyi resim yapıyor. Çalışma odamdaki at figürü kızıma ait. Siyah-beyaz kumlardan bu tabloyu yaptı. 


Capital 


Geri Dön