Alışveriş caddelerinin yıldızı sönmüyor
Alışveriş merkezlerindeki mağazalar, birbirleriyle olduğu kadar cadde mağazacılığı ile de rekabet etmek zorunda.
Bazı önemli alışveriş caddelerinde kiralar astronomik seviyelere çıkıyor. Hatta İstiklal Caddesi, Bağdat Caddesi ve Nişantaşı'ndaki Rumeli-Abdi İpekçi caddelerinde kiralar alışveriş merkezlerinden hiç de aşağı değil.
İstanbul başta olmak üzere büyük şehirlerde peşpeşe açılan alışveriş merkezleri tartışılıyor. Birçok yeni alışveriş merkezinin açıldığı İstanbul'da bazılarının inşaatı da sürüyor. Her yeni alışveriş merkezinin, yakınındaki diğer alışveriş merkezini etkilediği ileri sürülüyor. Alışveriş merkezlerinde; mağazaların metrekaresinin 50 dolardan başlayıp 200 Euro'ya kadar gitiği konuşuluyor. Alışveriş merkezleri ve bu merkezlerdeki mağazalar, birbirleriyle olduğu kadar cadde mağazacılığı ile de rekabet etmek zorundalar.
Olumsuz bir örnek
Bazı önemli alışveriş caddelerinde kiralar astronomik seviyelere ulaşıyor. İstiklal Caddesi, Bağdat Caddesi ve Nişantaşı'ndaki Rumeli-Abdi İpekçi caddelerinde kiralar alışveriş merkezlerinden aşağı kalmıyor. Buna rağmen alışveriş merkezlerindeki kiralar çok büyük tartışma konusu... Hatta yüksek kiralar ve 'AVM enflasyonu' gibi sebeplerle Ankara'daki bir alışveriş merkezi; 100 kiracısından 97'si tarafından terk edildi. İstanbul'da da uzun süredir tartışılan AVM enflasyonu konusunun, Ankara örneğindeki gibi sonuçlar doğurabileceğini ileri sürenler var...
Gözde alışveriş caddeleri
Bu konuya, emlakçıların gözünden bakmaya çalışacağız. İstanbul'daki alışveriş-gezi caddelerindeki emlak hareketlerini araştırdık. İstiklal Caddesi, Şişli Cumhuriyet Caddesi, Bağdat Caddesi, Bakırköy'deki İstanbul Caddesi gibi caddeler her daim gözde alışveriş merkezleri olarak dikkat çekiyor. Bunların yanında İstanbul'da; Beşiktaş Çarşısı-Ihlamur Caddesi, Laleli, Eminönü, Merter, Şirinevler, Gaziosmanpaşa (meydan), Kadıköy, Ümraniye-Alemdağ Caddesi, Pendik sahil gibi gerçekten hemen hemen her gün yoğun olan alışveriş bölgeleri var.
Fiyatlarda düşüş yok
Yıldızının eskisi kadar parlak olmadığı söylenen Bağdat Caddesi'nde bile fiyatlarda hiçbir gerileme yok... Century 21 Trio Gayrimenkul brokeri Sezgi Coşkun, "Fiyatlarda bir düşüş olmadığı gibi, mülk sahipleri istedikleri rakamlarda ısrar ediyor. Devirli yerlerin sayısı çok fazla. Hava paraları 1 milyon dolara kadar gidiyor. Fiyatlarda gerileme olmazken, devirli yerlerin sayısındaki artışın ise dikkat çektiğini belirtmeliyim" diyor.
Hava parası 2 yıllık kira seviyelerinde
Mağaza kiralarının rekor seviyelere yükseldiği Nişantaşı'nda, Rumeli ve Abdi İpekci Caddeleri'nde, mağazaların metrekaresi 400 dolara kadar kiralanıyor. Geçen yıl bir cafe, Abdi İpekçi Caddesi'ndeki yerini uluslararası bir markaya 550 bin dolar bedelle devretmişti. Bu uluslararası markanın ödeyeceği kira, 45 bin dolar. Kiraların yüksekliğinin dışında; mağaza kiralamak için 2 yıllık kiraya eşit hava parası da konuşuluyor.
Emlakçılar uzmanlaştı
EMLAK şirketlerinin ticari emlak departmanları kendi içlerinde uzmanlık branşlarına ayrılıyor. TURYAP'ta da bu tip yapılanma olduğuna dikkat çeken TURYAP Yönetim Kurulu üyesi Başak Soner, "Mağaza ve dükkan departmanındaki emlak uzmanının, perakende sektörü eğilimlerine ve ihtiyaçlarına hakim olması gerekir. Mağazalar Departmanı; perakende sektöründeki firmaların, zincir mağazaların, bankaların, markalaşma çabasındaki yeni ve gelişmekte olan şirketlerin ihtiyaçlarına doğru hizmet verebilmek amacıyla kuruldu" diyor.
Yeni yeni öne çıkan caddeler de var
TURYAP Yönetim Kurulu üyesi Başak Soner, düne kadar ismi duyulmamış caddelerde müthiş bir canlılık gözlendiğini vurguluyor ve şöyle konuşuyor: "Şehrimiz gittikçe büyüyor ve değişen sosyoekonomik koşullara paralel olarak cadde mağazacılığı anlayışı da değişiyor ve gelişiyor. İsmini duymadığımız caddelerdeki hareket; doğası gereği dinamik olan perakende sektörü için yeni imkanlar ve potansiyel yaratabiliyor. Tabii ki bu beklenmedik gelişmeler hem mülk sahipleri hem de yatırım yapacak markalar açısından çeşitli soru işaretleri ve kafa karışıklığı yaratabiliyor. İşte bu boşluğu doldurmak ve kafalardaki soru işaretlerini gidermek için Mağazalar Departmanımız devreye girdi."
Ne istediğini bilen firmalar
yeni dönemden kazançlı çıkar
TURYAP olarak amaçlarının aynı zamanda, markaların vakitlerini ve nakitlerini en doğru değerlendirebilmelerinin yanı sıra, emlak danışmanlığı mesleğinin profesyonelleşmesine katkıda bulunmak olduğunu vurgulayan Başak Soner, "Konut sektöründeki durgunluğa rağmen perakende sektörü büyümeye devam ediyor" dedi. Krizlerin aynı zamanda çok büyük fırsatları da içerdiğini kaydeden Başak Soner, "Gecikme veya ertelemeler elbette ki olacak ancak son pişmanlık da fayda etmeyecek; çünkü deneyimlerimiz bu tip piyasa koşullarında gecikme, erteleme vesaire tutumların değil, doğru zamanda doğru yatırımları yapan markaların büyüyebileceklerini ve kalıcı olabileceklerini bize gösterdi. Her şeyde olduğu gibi mağazacılıkta da kararsızlar, kafası karışıklar değil, ne istediğini bilen ve amaçlarını net bir şekilde ortaya koyan, planlı, programlı hareket eden firmalar kazançlı çıkacak" ifadelerini kullanıyor. "İyi bir marka olmanın ön koşulu yaygın şubeleşme" diyen Soner, şöyle devam ediyor: "Gıda sektöründeki markalaşma hızı baş döndürücü. Mağazacılık kalitelileşmeyi, kalite profesyonel ve iyi hizmeti, iyi hizmet de markalaşmayı zorunlu kılıyor. Şubeleşme yoluna girmek, markanın güvenilirliğini devam ettirmeyi de sağlıyor. Mal sahipleri de artık inanılmaz bilinçlendi. Dükkanını sıradan bir işletmeye kiraya vermeyi -haklı olarak- istemiyor. Hemen her mülk sahibi aynı (kurumsal bir kiracı adayı) beklentiye sahip."
Ali Öztürk/Seri İlanlar