23 / 11 / 2024
fuzul

Alışveriş Merkezleri'nde hijyen alarmı

Alışveriş Merkezleri'nde hijyen alarmı

H1N1 virüsüne karşı alarma geçen alışveriş merkezleri hijyeni sağlamak için bir yanda özel ekip kurdu, diğer yanda daha çok kitle çekebilmek için kampanyalara hız verdi




Dünyada Nisan ayında patlak veren domuz gribi (H1N1) vakaları, Türkiye'de ekim ayından itibaren görülmeye başladı. Bulaşıcı olması nedeniyle insanların yoğunlukta bulunduğu mekanlarda temizlik çalışmaları üst seviyeye çıkarılmış durumda. Bu konuda özellikle alışveriş merkezlerinin (AVM) aldığı tedbirler dikkat çekiyor.

Hemen belirtelim, "toplu yerlerde bulunmayın" uyarılarına karşılık domuz gribinin ortaya çıktığı ekim ayından bu yana alışveriş merkezlerinin ziyaretçi sayısında herhangi bir gerileme yok. En azından bilgi aldığımız alışveriş merkezleri için bunu söyleyebiliriz. Buna karşılık birçok AVM yönetimi, virüsün alışveriş merkezinde sağlık sorununa yol açmaması için sıkı tedbirler almış durumda. Bu mekanlarda temizlik personelinin sayısı artırılırken özel ekipler bile kurulmuş. Özellikle ortak kullanım alanlarının temizliğinde özel kimyasal maddelerin kullanılmaya başlamasıyla birçok alışveriş merkezinin aylık temizlik gideri ikiye katlanmış durumda. AVM yöneticileri, ziyaretçi ilgisini canlı tutmak amacıyla düzenledikleri kampanyaların sayısını da artırmış durumda.

İstanbul Cevahir Alışveriş ve Eğlence Merkezi'nde de domuz gribine karşı tedbirler üst seviyeye çekilmiş. Ayrıca müşteri sayısı düşmesin diye özel bir kampanya devreye sokulmuş. Örneğin, daha önce gün içerisinde saatte 2 kez yapılan temizlik çalışmaları 4'e çıkarılmış. Ayrıca, temizlikte bulaşmayı önleyici özel hijyenik maddeler kullanılmaya başlanmış. AVM kapandıktan sonra gece dezenfektasyon çalışmaları artırılmış. Sinema ve tiyatro salonları gibi kalabalığın yoğun olduğu bölgeler ve havalandırma sistemleri özel dezenfektasyon maddeleriyle temizleniyor.

HEDİYEYLE MÜŞTERİ ÇEKİYOR
Cevahir Alışveriş ve Eğlence Merkezi Genel Müdürü Vahit İpekçi, ziyaretçi sayını artırmak amacıyla yeni bir kampanyaya başladıklarım söylüyor. 3 ay sürecek kampanyayla, Cevahir'deki herhangi bir mağazadan 100 TL'lik alışveriş yaparak çekilişe katılan ziyaretçilerden 5'ine Peugeot 206+ model otomobil hediye edilecek.
H1N1 virüsüyle savaş için özel eğitimli temizlik timi kuran merkezlerden biri de Kayseri Park Alışveriş ve Yaşam Merkezi... Kasım ayında kurulan özel ekip, alışveriş merkezinde periyodik olarak temizlik yapıyor. Kayseri Park'a ayda ortalama 600 bin kişi giriyor. Ziyaretçi sa yısı geçen kasım ayında bir önceki yılın aynı ayına göre yüzde 6, Ekime göre ise yüzde 12 artış göstermiş. Kayseri Park Alışveriş ve Yaşam Merkezi Genel Koordinatörü Muzaffer Gülöz, bu artışı domuz gribi salgınına karşı duyarlılık göstermelerine ve erken önlem almalarına bağlıyor. Gülöz, ziyaretçi sayısını artırabilmek için çeşitli kampanya ve etkinlikler de düzenlediklerini belirtiyor. 130 mağazanın bulunduğu AVM'ye ilgiyi artırmak amacıyla ortak alanlardaki dekorasyonlar sık sık değiştiriliyor.

İstanbul Kurtköy'de bulunan Via/Port Outlet AVM'nin de ziyaretçi sayısında gerileme yok. Ekimde 1 milyon 329 bin, kasımda da 1 milyon 325 bin kişi Via/Port'u ziyaret etmiş. Ziyaretçilere hijyenik ortam sağlamak amacıyla yürüyen merdiven bantları, tuvaletler ve elle müdahale edilen yerler günlük olarak temizleniyor. 152 mağazanın bulunduğu AVM'de diğer ortak kullanım alanları ve ücretsiz müşteri servisleri ise 15 günde bir dezenfekte ediliyor. SAĞLIK VE TEMİZLİK İÇİN AY
55 bin TL harcayan Via/Port, domuz gribi vakalarının ardından bu tutarı 70 bin TL'ye çıkarmış. Genel Müdür Bülent Kural, Via/Port'un açık hava konseptinde bir alışveriş merkezi olduğunu, bu nedenle içerisinde sürekli temiz hava bulunduğunu hatırlatıyor.

NANOTEKNOLOJİYLE TEMİZLİK
En çok ziyaretçi çeken alışveriş merkezlerinden biri de kuşkusuz İstinye Park. Yine İstanbul'daki bu AVM'yi ayda yaklaşık 1 milyon kişi geziyor. İstinye Park'ta sağlık ve temizlik hizmetlerini Mesa Sağlık Hizmetleri yürütüyor. Şirketin yöneticisi Dr. Mehmet Aydın, alışveriş merkezinde el temasının yoğun olduğu yerlere nanoteknoloji içeren özel bir ürünle kaplama yapıldığını belirtiyor. Aydın, bu ürünün 1 yıl boyunca bakteri yoğunluğunu azalttığını vurguluyor. Firma buna rağmen tuvalet yüzeylerinde periyodik olarak bakteri ölçümü yapıyor.

İstinye Park'ta ayrıca, gribin bulaşma riskini azaltmak için sensörlü kağıt havlu, sensörlü musluk ve sensörlü sifon kullanılmaya başlamış. Mesa, tüm temizlik personelini domuz gribine karşı aşılatmış. Bu arada, bünyesinde 300 mağaza bulunan İstinye Park'ın, Uluslararası Alışveriş Merkezleri Konseyi tarafından 2009 yılında Avrupa'nın en iyi alışveriş merkezi seçildiğim hatırlatalım...

İstanbul Küçükçekmece'deki Armoni Park Outlet AVM de bulunduğu bölgede fazla alternatifi bulunmadığı için yoğun ilgi görüyor. Ayda yaklaşık 40 bin ziyaretçi ağırlayan AVM'nin yönetimi, temizlik personelinin bir bölümünü domuz gribinden sonra sadece bu virüsle savaşa ayırmış. Korkuluklar, merdiven başları, tuvaletler ve musluk başları solüsyonla sürekli temizleniyor. Ayrıca içeriye temiz hava girişi sağlamak için çatıdaki pencereler sık sık açılıyor. Ziyaretçi sayısının artırılması amacıyla imza günleri ve çekilişler gibi farklı etkinlikler düzenleniyor.

Domuz gribine karşı dezenfektasyon timi kuran bir başka alışveriş merkezi de Bursa-Korupark. AVM'de olası bir acil durum için eldiven ve maske stoku oluşturulmuş. Kullanılan temizlik bezi ve moplarının yedek sayıları da artırılmış. AVM'nin yiyecek içecek bölümlerindeki masa ve sandalyeler gıda hijyenine uygun kimyasal maddelerle temizleniyor. Ortak alanlar ve yoğun temas edilen noktalar da sık sık yıkanıyor. Korupark AVM Pazarlama Müdürü Feyza Acar Sönmezer, merkezin temizlik hizmetlerini, bu alanda uluslararası bir şirket olan ISS'nin yürüttüğünü belirtiyor. Sönmezer, Korupark'ın temizlik hizmetleri için aylık harcamasının 110 bin TL'yi bulduğunu vurguluyor.

KİMİ ÇEK, KİMİ ARABA VERİYOR
2007 yılında hizmete açılan Korupark'ın ortalama aylık ziyaretçi sayısı 800 bin civarında. Sönmezer, bu sayının son dönemlerde sürekli arttığını belirtiyor. Nitekim kasım ayında 905 bin kişi giriş yapmış. Buna rağmen AVM yönetimi ziyaretçi sayısını artırmak için çeşitli etkinlikler düzenliyor. Acar Sönmezer, Ekim-Kasım aylarında düzenledikleri "Korupark 1000 Basar" isimli kampanyayla her gün 5 kişiye bin TL değerinde hediye çeki verildiğini vurguluyor. Türkiye Satranç Federasyonu'na bağlı Korupark Satranç Merkezi de geçtiğimiz günlerde hizmete açılmış. Korupark Alışveriş Merkezi'nin 2010 ICSC Avrupa Alışveriş Merkezi Ödülleri'nin finalistleri arasında yer aldığım da hatırlatalım.
 Özbey Men/Para

 


Geri Dön