23 / 12 / 2024

Anadolu, Fiba ve Nurol Holding yolların efendisi olmaya aday!

Anadolu, Fiba ve Nurol Holding yolların efendisi olmaya aday!

Özelleştirme İdaresi, uzunluğu 1975 km olan köprü ve otoyolları tek paket halinde 25 yıllığına özelleştirmeye karar verdi. Anadolu Endüstri Holding, Fiba Grubu ve Nurol Holding konsorsiyumu ihale için çalışmalara başladı



Özelleştirme İdaresi, köprü ve otoyolları paket halinde satmak için düğmeye bastı.

Özelleştirme İdaresi, uzunluğu 1975 km olan köprü ve otoyolları tek paket halinde 25 yıllığına özelleştirmeye karar verdi. Anadolu Endüstri Holding, Fiba Grubu ve Nurol Holding konsorsiyumu ihale için çalışmalara başladı. Anadolu Grubu Başkanı Özilhan, “İhaleyi istiyoruz ama şartlara da bakacağız ” dedi.

Son 3.5 yılda 2.1 milyar lira gelir sağlanan köprü ve otoyollar özelleştiriliyor. Özelleştirme İdaresi Başkanlığı (ÖİB) uzunluğu 1975 kilometre olan köprü ve otoyolları tek paket halinde satmaya karar verdi. ÖİB, 25 yıllığına özelleştirilecek köprü ve otoyollar için Resmi Gazete 'ye dün ilan verdi. Hükümet bu yılın ilk aylarında ihaleyi 12 Haziran genel seçimlerinden sonra yapmanın daha çok gelir getireceğini düşünüyordu. Henüz bir açıklama yapılmasa da köprü ve otoyollardan 6 milyar doların üzerinde özelleştirme geliri bekleniyor.

Daha önce köprü ve otoyollara talip olduğunu söyleyen Anadolu Endüstri Holding, Fiba Grubu ve Nurol Holding, ihalenin ilk taliplerinden biri oldu. İhaleye girmek istediklerini doğrulayan Anadolu Endüstri Holding Yönetim Kurulu Başkanı Tuncay Özilhan, fizibilite çalışmaları yapmaya başladıklarını söyledi.

Ara vermişlerdi

Konsorsiyumun daha önce çalışmalarına ara verdiğini anlatan Özilhan, ÖİB 'nin duyurusuyla tekrar gündemlerine aldıklarını açıkladı. Özilhan, “Konsorsiyum çalışıyor. Belli bir noktaya geldiğinde kararımızı vereceğiz. İstiyoruz ancak şartları da görmemiz gerekiyor ” dedi. Üçlü en geç 2012 'de tamamlanması gereken köprü ve otoyol ihalesini alırsa yolların efendisi olacak.

Danıştay görüşü alınacak

Özelleştirme sonrasında Karayolları Genel Müdürlüğü, denetim ve kontrol yetkisine sahip olacak. İşletici ile imzalanacak sözleşme, İmtiyaz Sözleşmesi niteliğinde bulunacak. İmtiyaz sözleşmelerinde en önemli husus, Danıştay 'ın görüşünün alınması. Yani sözleşmeler en yüksek yargı denetiminden geçiyor. Bu nedenle otoyol kullanıcılarının ve kamu yararının aleyhinde bir düzenleme yapılması söz konusu olmayacağı gibi, ileride de işleticinin lehine herhangi bir düzenleme ilave edilmeyecek.

İki köprünün maliyeti 421 milyon dolardı

* Otoyol ve çevre yollarında 16 tünel ve 96 viyadük bulunuyor.

* Karayolları Genel Müdürlüğü verilerine göre 2001 'den bu yana köprü ve otoyollardan 2 milyon 840 bin araç geçiş yaptı.

* 1970 'te yapımına başlanan ve Cumhuriyet 'in 50. yılı olan 1973 'te açılan Boğaziçi Köprüsü 'nün inşaatı 21.7 milyon dolara maloldu.

* 1986-1988 arasında inşa edilen FSM Köprüsü 'nün maliyeti de 400 milyon dolardı.

Son teklif 15 Haziran 'da

Köprü ve otoyol özelleştirmesinde son teklif verme tarihi, 15 Aralık 2011 olacak. Geçici teminat tutarının 200 milyon dolar olacağı ihalede, ihale şartname bedeli de 50 bin dolar.

İhaleyi alan ücreti keyfi artıramayacak

Fiyat artışlarında 6001 sayılı Kanun 'un çıktığı tarihte yürürlükte olan ve halen geçerliliğini koruyan otoyol ve köprü geçiş ücretleri esas alınarak, sadece sözleşmelerde belirlenecek olan ücret artış oranları uygulanabilecek. İşleticinin hiç bir şekilde keyfi fiyat belirlemesi söz konusu olmayacak. Ayrıca işleticinin mevcut alt yapının geliştirilmesi amacıyla ilave şerit genişletilmesi, bağlantı yolları yapılması gibi yatırım yükümlülükleri de olacak.

TEKLİF VERMEYİ DÜşžÜNENLER

Nurol Holding Yönetim Kurulu Başkanı Nurettin çarmıklı,
Anadolu Endüstri Holding Yönetim Kurulu Başkanı Tuncay Özilhan,
Fiba Grubu Yönetim Kurulu Başkanı Hüsnü Özyeğin...

Mevcut personel farklı yerlere kaydırılacak

Teknoloji transferi, verimlilik artışı, kaza oranlarının azalışı, zaman ve yakıt tasarrufu, çevre kirliliğinin azaltılması gibi olumlu etkiler, elde edilecek olan özelleştirme bedeli yanısıra, ilave diğer faydalar olarak öngörülüyor. Halen otoyollarda çalışan personel, İşletme hakkının devri ile işleticiye devredilmeyecek. Karayolları Genel Müdürlüğü bünyesinde ihtiyaç duyulan diğer yerlerde istihdam edilecek. İşletici ihtiyaç duyacağı personeli yeni işe alımlarla karşılayacağından yeni istihdam da sağlanacak.
Vatan/İlker PEHLİVAN


Geri Dön