04 / 05 / 2024

Anadolu kentlerinde otelcilik gelişiyor

Anadolu kentlerinde otelcilik gelişiyor

İstanbul, Ankara ve İzmir dışında konaklayanlar otel yokluğundan büyük ölçüde kurtuldu



Bir zamanlar İstanbul  Ankara  ve İzmir'in dışındaki, ticari yaşamın büyüdüğü kentlerde konaklamak isteyen girişimci, yönetci, işadamıları, hizmet kalitesi sınırlı otellerde konaklamaya razı olmak zorundaydı. Bu 'yokluk' bugün büyük ölçüde kırılmış bulunuyor.. Bu da Anadolu'daki sanayileşme sürecinin birçok ilde önemli ölçüde başarıya ulaşmasından ve bunun da yarattığı eko sistemden kaynaklanıyor. Bursa'dan Gaziantep'e, Kayseri'den Denizli'ye kadar tüm Anadolu'yu sarmalayan sanayileşme, özellikle bu kentlerdeki konaklama alanında var olan boşluğu ortaya çıkardı. Bu boşluk 1990'h yıllardan sonra önce yerel sermaye grupları tarafından doldurulmaya başlandı. Türkiye'nin şehir otelciliği alanındaki en büyük gruplarından biri olan Dedeman'ın bu kentleri keşfi de aynı yıllara dayanıyor. 2000Tİ yıllardan sonra ise Batı'nın ünle şehir oteli zincirleri de bu işe el attı. Koç'un Divan'ı da Dedeman'ı izledi.

Hilton'dan Accor'a
Şimdi şehir otelciliği alanında bu iki yerli grubu dünya devleri de izlemeye başladı. Hilton, Accor Grubu, Sheraton ve Mövenpick ilk akla gelenler.
Accor Grubu, Holiday Inn, Novotel ve İbiş markaları ile Adana'ya 3, Gaziantep'e 3, Trabzon, Eskişehir, Yalova ve Şanlıurfa'ya önümüzdeki 2-3 yıl içinde birer otel açmaya hazırlanıyor. Hilton da Garden Inn markaları ile Yozgat'a 3, Nevşehir, Kütahya,  Mardin ve  Sivas'a birer otel açacak.
Mövenpick, Nevşehir ve Kütahya'ya birer, Anemon Çorum ve Malatya'ya birer otel açacak.
Yerli markalardan Dedeman, Balıkesir, Denizli, Çanakkale, Eskişehir,  Zonguldak ve Samsun'da, Divan Tekirdağ, Çanakkale, Konya'da, Ramada Mersin'de, Yimpaş Şanlıurfa ve Eskişehir'de, Rixos Konya'da, Hey Tekstil de Kırşehir'de bir otel açmayı planlıyor.

Anadolu'yu tarıyorlar
Otel zincirleri, iş geliştirme direktörleri kanalı ile Anadolu'yu karış karış gezerek illerdeki potansiyeli araştırıyorlar. İstanbul ve Antalya gibi turizmin yoğun olduğu kentlerin ardından sanayileşme hamlesi yapan kentlerin de ciddi potansiyel barındırdıklarına dikkat çekiliyor.

Dedeman Holding Yönetim Kurulu Başkanı Murat Dedeman, Anadolu'daki potansiyeli ve otelcilik konusundaki açığı gören yerli ve yabancı zincirlerin Andolu'ya yatırım hamlesi başlattıklarını söylüyor.

Anadolu'da yeni oteller açmak için başlatılan yarışın çok daha iyi hizmet sunmayı beraberinde getirdiğine işaret eden Dedeman, "Anadolu şehirlerinde açılan oteller o kentlere kaliteli hizmeti de götürüyor. Bu sayede o kentlerdeki işadamları yerli ve yabancı iş ortaklarını çok daha iyi koşullarda ağırlayabiliyorlar" diyor.

Gelişen iller seçiliyor
Otel zincirleri Anadolu'da ekonomik açıdan gelişmiş ya da gelişmekte olan 4 ve 5 yıldızlı otellerin bulunmadığı illere rağbet ediyor. Anadolu'da büyüme planları yapan yabancı otel zincirleri arasında Accor ve Hilton dikkat çekiyor. Türkiye'de Akfen Holding ile işbirliği yapan Accor, özellikle İbiş ve Novotel markaları ile Anadolu şehirlerinde büyüme planları yapıyor. Hilton da Hilton Garden Inn markası ile Anadolu'da yayılma politikası izliyor. Hilton otel sayısını artırmak için Türkiye'de Amplio ve Kosifler ile ayrı ayrı anlaşma yaptı.

Özellikle Hilton ile yaptığı anlaşma ile dikkat çeken Amplio'nun CEO'su Alaeddin Babaoğlu, sanayileşen şehirlere otel açma yarışının büyük olduğuna dikkat çekiyor. Hilton Worldwide Avrupa Bölgesi Başkanı Simon Vincent, üç yıl içinde Türkiye'de 15 yeni otel açarak şu an dokuz olan otel sayısını 24'e çıkaracaklarını açıklamıştı.

Vincent, 2011 sonuna kadar 10 otel açacaklarını bunların çoğunun Hilton

Garden Inn markasıyla olacağını, Bursa'da ekonomik markaları Hampton by Hilton'u açmayı planladıklarını belirtmişti.

Canlanmanın rolü
Küresel krize rağmen Anadolu'nun sanayileşen kentlerindeki iş hacminin artmasını  ve bu kentlerdeki otel açığını fark eden otel işletmecileri özellikle sanayileşen kentlere yatırım yapma yarışına girdiler.

Turizm Yatırımcıları Derneği Turgut Gür, İstanbul ve Antalya gibi turizm merkezlerinin otel yatırımlarına doyması ve Anadolu'nun sanayileşme sürecinin hızlanması nedeniyle yerli ve yabancı otel zincirlerinin yaünmlarım Anadolu'ya kaydırdıklarını söylüyor.

Anadolu'ya yapılan otellerin iş otelleri olduğuna ve yatırımlarının kıyı otellerine göre daha kısa sürede geri dönüştüğüne dikkat çeken Gür, "Kent otellerinin yatırımlarının geri dönüşü kıyı otellerine göre çok daha hızlı oluyor. Bu nedenle yatırımcılarına daha çok kazındırıyorlar. Ayrıca Anadolu'da iş hacminin gelişmesi ile birlikte bu oteller yılın 12 ayı hizmet veriyorlar" diyor.

Anadolu'ya yapılan oteller, turizmin çeşitlenmesine de destek oluyor. Bu yatırımların son yıllarda Anadolu'da gelişmeye başlayan kültür turizmine katkıları büyük. Geçmişte kültür turlarının rotasına giremeyen iller yeni otellerin açılması ile birlikte bu illerdeki konaklama sorununun ortadan kalkmasını sağlıyor.
Levent Gökmen / Ekonomist


Geri Dön