Ankara-Yerköy-Sivas YHT projesinin maliyeti ve açılma tarihi mecliste!
Ankara-Yerköy-Sivas hızlı tren hattı projesinin maliyetine ve açılma tarihi meclis gündemine taşındı. CHP'li Yeşil, konuyla ilgili soru önergesi hazırladı...
CHP Ankara Milletvekili Nihat Yeşil, Ankara-Yerköy-Sivas hızlı tren hattı projesinin maliyetine ve açılma tarihine ilişkin soru önergesi verdi. Yeşil, sorusunun Ulaştırma Ve Altyapı Bakanı Adil Karaismailoğlu tarafından yanıtlandırılmasını istedi.
CHP'li Yeşil, ''Aşağıdaki sorularımı Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil Karaismailoğlu tarafından yazılı cevaplandırılmasını Anayasanın 98'inci ve İçtüzüğün 96'ncı maddesi gereğince arz ederim'' diye konuştu.
Yeşil, ''13 yıldır yapımı devam eden Ankara-Yerköy-Sivas hızlı tren hattı yapımı için projelendirme aşaması 5.10.2004'te başlatılmış, 13.03.2009'da yılında Yerköy'de temeli atılmış, dönemin Başbakan Yardımcısı Cemil Çiçek tarafından projenin ihale bedelinin 850 milyon lira olduğu ve 2012 yılında tamamlanarak hizmete açılacağı duyurulmuştur. Gelinen noktada yıllar boyunca projenin tamamlanarak hizmete açılması hususu çeşitli gerekçel maliyet kalemleri ve projeye toplam olarak harcanan maliyet bedelleri belirsiz kalmıştır. Proje yapım çalışmaları esnasında 8 kere göçük meydana gelmiş, son olarak Esmebaşı Tüneli'nde yaşanan göçük nedeniyle ihaleye çıkılmış ve göçük inşaatı tamamlanması işi için açılan ihaleye özel olarak firmalar davet edilmiş, 76 Milyon 446 Bin Türk Lirası bedelle ihale edilmiştir. Projenin başladığında, farklı tarihlerde Binali Yıldırım üç kere bakanlık yapmak üzere, seçim dönemleri dahil toplam 11 bakan değişmiştir. Çeşitli zamanlarda açıklanan proje bitiş tarihleri her defasında ötelenmiş, verilen sözlerin gereği yerine getirilmemiştir. Dönemin Sivas Valisi Davut Gül dahi, 2018 yılında açıklamalarda bulunmuş ve toplam 10 milyar Lira harcanan projeye bir o kadar daha harcama yapılarak 2019 yılında bitirileceğini ifade etmiştir. Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan, 2019 yerel seçimleri öncesi Sivas mitinginde, projenin 2019 Ramazan Bayramı'na yetiştirileceği sözünü vermiştir. Yine 2020 yılındaki göçükler nedeniyle Sivas Valisi Salih Ayhan, projenin 2020 Ramazan Bayramı'nda bitirilerek bilet kesilmesi için canla başla çalışan işçilere teşekkür etmiş ancak proje 2020'de de bitirilememiştir. Son olarak; 11.03.2021'de Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil Karaismailoğlu Ankara-Sivas hattındaki Hızlı Tren'in test sürüşlerine katılarak projede sona gelindiğini ve Haziran ayında kullanımın yurttaşlara açılacağını müjdelemiştir.''
CHP Ankara Milletvekili Nihat Yeşil'in soruları:
1. Projenin hizmete gireceği kesin tarih belirlenmiş midir? Belirlenmiş ise Haziran ayının hangi günü açılış planlanmaktadır?
2. Projeye şu ana kadar harcanan toplam maliyet ne kadardır?
3. Projenin bitirilmesine yönelik projenin bitirilmesine yönelik olarak planlanan ek maliyet mevcut mudur?
4. Proje için yıllık hedeflenen yolcu sayısı kaçtır?
5. Proje tamamlandığında, yurttaşların kullanımına açıldığı esnada eski hat kullanılacak mıdır? Kullanılacaksa kaç kilometre kullanılacaktır?
6. Sayıştay raporlarına yansıdığı üzere, 2019 yılında 1 milyar 87 milyon 52 bin 678 TL zarar açıklayan TCDD'nin, büyük kısmı kamu kaynaklarıyla tamamlanacak Ankara-Sivas Hızlı Tren projesi için kullanılan kamu kaynağının hacmi düşünüldüğünde, ilerleyen süreçte "Kamu zararı" gerekçe gösterilerek yolcu taşımacılığının özelleştirilerek ihale edilmesi hususu gündemde midir?
Nuran AYDIN/Emlakkulisi.com