01 / 05 / 2024

Ankara'da alışveriş merkezi sayısı 28'e ulaştı!

Ankara'da alışveriş merkezi sayısı 28'e ulaştı!

Ankara'daki alışveriş merkezleri dokuz günlük bayram tatilinde doldu, taştı. Alışveriş merkezleri çalışanlarına da bayram tatili hayal oldu



Ankara’daki AVM’lere ilişkin yazı görevi bana verildiğinde, daha çok AVM’lerle ilgili genel gözlemlerimi aktarmanın daha doğru olacağını düşündüm. Elbette bayram nedeniyle, daha doğrusu uzun tatil nedeniyle AVM’lerin hali bir başka olacaktı ama Pazar günleri de AVM’ler benzer trafiğe sahne oluyordu, zaten.

Daha önceki uzun tatillerde de AVM çalışanlarıyla bu konuyu konuşmuştum, bu kez tekrar sordum. Çıkan sonuç şu ki; AVM’lerdeki çalışanlar bayram tatili yapamıyor. Onlar için normal bir hafta, hatta normalden daha kalabalık ziyaretçi ve müşteri trafiği var bu nedenle de haftalık tatilleri dışında başka bir tatil günleri olamıyor. Başka bir deyişle bayram AVM çalışanlarına uğramıyor.

AVM sayısı 28’e ulaştı

Buna karşılık, sanıyorum diğer büyük şehirlerde de olduğu gibi, Ankara’da da AVM’ler bu bayram tatilinde doldu doldu, taştı. Elbette bayram tatilinin uzun olması, bayram tatilinin bu kez soğuk geçmese de kış aylarına denk gelmesi, AVM’ler arasındaki rekabetin iyice kızışması bu tür tatillerde AVM’lerin giderek daha kalabalık olmasını beraberinde getiriyor. Ankara’da herkes AVM’lerde bayramını geçirirken, bir tek çalışanları bayram yapamıyor.

Ankara’nın AVM macerasının Atakule ile başladığını söylemek mümkün. Ankara’nın simgelerinden olan kulenin altı, adına AVM denmezdi ama çok sayıda ve çeşitli alanlarda dükkanlarla doluydu. Bir zamanlar herkes Atakule’yi görmeye giderdi, şimdi pabucu dama atıldı. Garajının paralı olduğunu duydum. Bu bile tek başına ne kadar gözden düştüğünün bence bir kanıtı. AVM listesi yayınlandığında artık Atakule’nin ismine bile rastlamıyorsunuz.
Bunun ardından en popüler, bazılarının ilk AVM olarak saydığı, Karum iş merkezi de hızla açılan yeni AVM’lere yenilmiş sayılır. Daha 10 yıl önce dükkan almak ya da kiralamanın en karlı yatırım alanı olduğu Karum iş merkezinde, şimdi çok sayıda boş dükkan var…

Bu iki eski AVM de Çankaya’da açılmış, yani belli bir gelir düzeyine hitap eden AVM’lerdi. Varoşlardan, özellikle otobüslerin bedava olduğu bayram tatillerinde buraları ziyaret eden kişi sayısı çok artardı. Ziyaretçi ve müşteri ayrımı da bence AVM’lerle birlikte bu kadar belirginleşti. Mekanın insan davranışlarını çok etkilediğine, inanırım. Metrolar bu açıdan ilginç bir deneyim alanıdır.

Modernleşme alanı

Ankara’da metro istasyonları tertemizken, hemen metro çıkışındaki merdiven başı çöplerden geçilmeyen semtler vardır. AVM’ler de aynı şekilde, mekanın insan alışkanlıklarını değiştirdiği bir yer. Yüksek sesle bağırıp çağıran, elindeki çöpü istediği yere atan kişiler çok azdır AVM’lerde. Bu nedenle AVM’leri, bir açıdan modernleşmenin araçlarından biri olarak da görmek mümkün. Tabi ki kapitalizmin, piyasa ekonomisinin, tüketimin bir mabedi olarak da…

Rekabet dolu dizgin

AVM’leri sadece ziyaret edenler var. Ya hiç alışveriş yapmadan, ya da bir çay içip saatlerce dükkan dolaşıp evine dönenlerin, sevgilileriyle, aileleriyle, sınıf arkadaşlarıyla gezmeye gelip sadece dolaşanların sayısı bir hayli fazla. Oran’daki Panora, Ümitköy’deki Gordion ile Ankara’nın ilk uluslar arası ödüle sahip AVM’si Armada, daha çok müşterilerin uğradığı, gezenlerin az olduğu, daha doğrusu ziyaretçi başına alışveriş oranının fazla olduğu AVM’ler. Armada, Kentpark ve Cepa ile aynı hatta, bürokrat kentinde, öğlen yemek müşterilerini de yoğun olarak ağırlıyor. Ankara’nın sanıyorum en büyüğü olan Ankamall ise hem ziyaretçi hem müşterisinin bol olduğu AVM’lerden. Büyük bir rekabet içindeki AVM’ler alışveriş piyangosu ile pahalı otomobiller ve jeep’ler veriyor.

Perakendede  Ankara  lider

“Oradaydım” işine fazla alışamadığım için, bir AVM’nin önünde ya da içinde fotoğrafım yok. Ama bazı bilgi ve verileri aktarmak istiyorum. Ankara AVM yatırımlarıyla birlikte, perakende sektöründe de öne çıktı. Yapılan araştırmalara göre, başkent Türkiye perakende piyasasının yüzde 17’sini temsil ediyor. Son iki yılda perakende yatırımlarında gözlenen artış nedeniyle başkent, kişi başına düşen metrekare büyüklüğünde ilk sırada yer alıyor. 2009 yılının üçüncü çeyreği itibariyle Ankara’da bin kişi başına düşen perakende alanı büyüklüğü 190 metrekare olarak belirlendi. Gelecekte bu rakamın 220 metrekareye ulaşacağı tahmin ediliyor.
Radikal/Erdal SAĞLAM


Geri Dön