Arçelik, çayırova tesislerinde ARGE merkezini tanıttı!
Arçelik Genel Müdürü Levent çakıroğlu, Ortadoğu, Afrika, Güneydoğu Asya pazarlarına odaklandıklarını belirterek, 'İhraç ürünleriyle bu pazarlarda pay elde etmek istiyoruz. Afrika 'da fabrika yatırımı konusunu da değerlendiriyoruz' dedi
Arçelik 'in ARGE bölümünün kuruluşunun 20. yılı dolayısıyla şirketin
çayırova 'daki tesislerinde gazetecilerle biraraya gelen çakıroğlu, her yıl yurt
dışındaki pazar paylarını artırdıklarını, Avrupa 'nın en büyük pazarları olduğunu
ve toplam 100 birimlik cironun yüzde 40 'ının Avrupa pazarlarından geldiğini
söyledi.
Her yıl bu pazarlardaki markalı pazar paylarını istikrarlı şekilde
artırdıklarını, satışlarının yüzde 80 'inin markalı olduğunu belirten çakıroğlu,
şöyle konuştu:
'Bunun yanında bir de bulunmadığımız pazarlara giriyoruz. Ortadoğu,
Afrika, Güneydoğu Asya pazarlarına odaklanıyoruz. Geçen dönemde Avustralya ve
Yeni Zelanda pazarlarına girme kararı verdik ve oralarda fabrika yatırımı değil,
satış pazarlama şirketi kuruyoruz. İhraç ürünleriyle bu pazarlarda pay elde etmek
istiyoruz. Konsolidasyon konusunda Arçelik 'in güçlü bilançosu, ana hissedar Koç
Holding 'in stratejisi ve Arçelik 'e olan desteğiyle aktif olarak potansiyel satın
alma pozisyonlarını da değerlendiriyoruz. Bunları da somutlaştıkça paylaşma
fırsatı bulacağız.'
çakıroğlu, bir soru üzerine, patentlerin bir kısmının üründe
kullanıldığını, bir kısmının daha sonra kullanmak için, bir kısmının da
teknolojiyi koruyabilmek amaçlı alındığını ifade ederek, stratejilerini bu
çerçevede yönettiklerini, patentle ilgili ihlalleri de yakından takip ettiklerini
ve gerekli önlemleri aldıklarını söyledi.
Genel olarak Afrika ülkelerine ihracat yaptıklarını ve büyümeye devam
ettiklerini, bu bölgelerde fabrika yatırımı konusunu da değerlendirdiklerini
belirten çakıroğlu, 'Ülke pazarlarının dinamizmine, büyüme potansiyeline, çevre
ülkelere satış potansiyeline bakıp değerlendiriyoruz ve fizibilite çalışmaları
yapıyoruz. Tarih verebileceğim somut bir proje yok. Pazar büyüdükçe o pazarın
kaldırabileceği fabrika yatırımlarına ihtiyaç olabilir' diye konuştu.
-'TÜRKİYE 'DE ARçELİK, İHRACATTA BEKO LİDER'-
çakıroğlu, marka itibariyle ciro paylaşımı bilgisini veremeyeceğini dile
getirerek, Türkiye 'de Arçelik, ihracatta Beko 'nun lider olduğunu kaydetti.
Bir gazetecinin 'Bir rakibinizin tasarruflu ürünlerde ÖTV indirimi
yapılmasına ilişkin önerisini nasıl değerlendiriyorsunuz' sorusunu şöyle
yanıtladı:
'Enerji verimliliği yüksek ürünlerin sağladığı enerji tasarrufunu
gördük. Buzdolabında yüzde 70 'leri aşan tasarruf söz konusu. Enerji ihtiyacımız
her geçen gün artıyor ve enerjiyi sağlamak pahalı hale geliyor. Enerji
verimliliği yüksek ürünlerin kullanılması hem ülke ekonomisi hem de çevre için
çok faydalı. Bu ürünlerin kullanımının artışı paralel olarak karbon emisyonunu da
önemli ölçüde azaltacak. Avrupa Enerji Komisyonu 'nun yaptığı çalışmalarda ileriye
dönük olarak karbon emisyonunu azaltma konusunda en önemli faktörlerden birisi
olarak evlerdeki enerji verimliliği yüksek ürünlerin kullanımının artırılması.
Enerji verimliliği yüksek ürünler hemen hemen bütün gelişmiş ülkelerde teşvik
ediliyor, farklı yöntemlerle satışına özel teşvikler veriliyor. Elbette
Türkiye 'de de böyle bir teşvik yöntemi olmasını arzu ediyoruz ve bu öneriyi
destekliyoruz. Bunun, enerji ihtiyacının azaltılmasına doğrudan katkısı olacağı
açık.'
-'BUZDOLABINDA İNGİLTERE 'DE PAZAR LİDERİYİZ'
Arçelik Genel Müdürü çakıroğlu, 'Londra 'da Beko markalı buzdolaplarında
sorun çıkmıştı. Bu buzdolapları nerede üretildi Bu olay İngiltere 'deki pazar
payını etkiler mi' sorusu üzerine, bu buzdolaplarının 2006 yılından önce
Eskişehir fabrikasında üretildiğini ve Türkiye 'de satılmadığını söyledi.
Söz konusu buzdolabının da bağımsız test kuruluşları tarafından test
edilen ve onaylanan bir ürün olduğunu, elektrikli ürünlerde bu tip risklerin
olabileceğini belirten çakıroğlu, 'Bu olayda sorumlu bir üretici olarak risk
ortaya çıkar çıkmaz ilgili otoritelerle hızlı bir şekilde işbirliğine gidip riski
nasıl azaltabiliriz diye çalıştık ve ürünleri alanlara ulaştık. çok basit bir
işlemle ürünler üzerinde gerekli düzeltmeyi yapıyoruz' dedi.
Yaşanan olayın iyiniyetli ve sorumlu gayretleri dikkate alındığında marka
imajına olumsuz etki yapmasını beklemediğini dile getiren çakıroğlu,
'Buzdolabında İngiltere 'de pazar lideriyiz ve bu güçlü konumu devamı konusunda
rahat ve güvenliyim. çünkü bizim ürünlerimiz gerçekten güvenli, kaliteli ve dünya
standartlarında ürünlerdir' diye konuştu.
Levent çakıroğlu, demir-çelik fiyatlarındaki artışın fiyatları artırıp
artırmayacağına ilişkin soru üzerine, 'Demir-çelik ürünlerde ve diğer
hammadelerde önemli fiyat artışları oldu. Biz tüm ürünlerimizde sürekli
verimlilik artışıyla çalışıyoruz. Bu nedenle fiyatları da zam yapmadan yönetmeye
gayret ediyoruz. Zammın ötesinde çok agresif kampanyalarla ürünlerin piyasada
olduğunu göreceksiniz' diye konuştu.
'Avrupa 'da ne kadar süre içinde pazar lideri olmayı hedefliyorsunuz'
sorusuna çakıroğlu, şu yanıtı verdi:
'Türkiye 'de zaten açık ara pazar lideriyiz. Pazar lideri olduğumuz başka
pazarlar da var. Zaman vermek çok zor. Önümüzdeki dönemde hedeflediğimiz veya
planladığımız konuların zamanlamasına, gerçekleşmesine bağlı. Rekabet de
durmuyor, herkes büyümeye çalışıyor. Bizim için hedef sadece pazarda belli bir
sırada olmak değil, fark yaratan, kullanıcının konforunu artıran, yenilikçi
ürünleri pazara sunabilmek. Bunu yaptığınız sürece pazar payı da artacaktır.'
çakıroğlu, Türkiye 'de beyaz eşya sektörünün 2011 yılında büyümesinin
devam ettirmesini beklediklerini, yüzde 10 'lar civarında büyüme
gerçekleşebileceğini ifade ederek, dünyada ise pazarların farklılık gösterdiğini
ama dünyada da sektörün büyüyeceğinin görüldüğünü söyledi.
Levent çakıroğlu, Yunanistan 'a olan ihracatta çok büyük bir düşüş
yaşanmadığını, tahsilatla ilgili de sıkıntı olmadığını belirtti.
-ARGE DİREKTÖRÜ CEMİL İNAN-
Arçelik ARGE Direktörü Cemil İnan, Arçelik 'in Türkiye 'de beyaz eşya, tv
ve klimada pazar lideri olduğunu, Avrupa 'da ilk 3 'te ve dünyada ilk 10 'da yer
aldığını belirterek, şirketin dünyaya ihraç edilen Türk markaları arasında başta
geldiğini vurguladı.
şirketin 3,5 milyar avro net satış cirosu olduğunu, bunun yarısını
ihracattan elde ettiklerini ve çalışan sayısının 19 bini aştığını belirten İnan,
4 ülkede 11 üretim işletmesine sahip olduklarını, 18 ülkede satış ve pazarlama
kanalı bulunduğunu ve 115 ülkeye ihracat yaptıklarını söyledi.
ARGE 'nin 'Dünyaya saygılı dünyada saygın olmak' vizyonuyla hareket
ettiğini ifade eden İnan, çalışmalarını 7 ARGE merkezinde sürdürdüklerini,
Türkiye 'de en fazla ARGE merkezine sahip şirket olduklarını, hedeflerinin,
yaratıcı ve buluş içeren, rekabetçi, konfor ve müşteri memnuniyetini sağlayan,
kullanımı kolay ve çevre dostu ürün ve teknoloji geliştirmek olduğunu kaydetti.
İnan, 1990 'lı yıllarda ozon tabakasına zarar vermeyen buzdolabı üretimine
ABD ve Japonya 'dan çok önce Avrupa ile eş zamanlı olarak geçtiklerini belirterek,
sektörde öncülük ettikleri ürünlerini şöyle anlattı:
'1995-2000 'li yıllarda zamanının en sessiz ve enerji harcayan orbital
çamaşır makinası ve orbital buzdolabı ürettik. Bununla birinci Teknoloji Ödülü 'nü
kazandık. 2000 'lı yıllarda dünyanın en az enerji tüketen buzdolabını ürettik ve
AB çevre Ödülü ile Enerji Plus Ödülü 'nü kazandık. BM 'nin Arjantin 'de düzenlediği
Dünya İklim Konferansı 'nda dünya ile paylaştık. Dünyanın ilk Türk kahve
makinasını ürettik ve bu üründe teknolojimiz 18 patent ile korunmaktadır. En az
su tüketen ekolojik bulaşık makinasını ürettik ve AB çevre ikincilik ödülü
kazandı. Birinciliği de buzdolabı ile almıştık. Bölünebilir soğutma teknolojisini
dünyaya tanıttık ve en az enerji harcayan çamaşır makinasını ürettik. Yağ
tutmayan fırın camı, 3 boyutlu pişirme tekniğini yaptık. Bütün fonksiyonları tek
tuşla yöneten bulaşık makinası, çamaşırı tanıyan makina ürettik. 1996 'dan bugüne
bütün ürünlerde enerji tüketimini yüzde 70 'lere varan oranda, su tüketimini
çamaşır makinasında yüzde 62 'ye, bulaşık makinasında yüzde 78 'e düşürdük. Bu
değerleri daha da aşağı çekmek için güç veriyoruz. Rekor kırmaya bir kere
başladık mı durmamak zorundayız, durmayacağız.'
İnan, 1991 yılında 30 kişinin çalıştığı ARGE 'de 2010 yılında 870 kişiye
ulaştıklarını belirterek, aynı yıllar içinde 4 olan patent başvurusunun 1200 'ye,
20 milyon dolar olan ihracatın 2,34 milyar dolara, net satışların ise 734,7
milyon dolardan 4,62 milyar dolara ulaştığını bildirdi.
Arçelik Üretim ve Teknoloji Genel Müdür Yardımcısı İsmail Hakkı Sağır,
bir buzdolabının yılda 500 kilovat saat tasarruf yapabildiğini belirterek,
'Türkiye 'deki 17 milyon haneyi yıllık 500 kilovatsaat ile çarptığımızda enerjiye
olan katkıyı göreceğiz. Bir buzdolabının bile Keban Barajı kadar tasarrufun
Türkiye 'ye geldiğini gösteriyor. Bu diğer ürünlerle birlikte daha da çok oluyor'
dedi.
MERKEZ HAKKINDA-
Konuşmaların ardından Koç Holding Dayanıklı Tüketim Grubu Başkanı ve
Arçelik Genel Müdürü Levent çakıroğlu, Arçelik ARGE Direktörü Cemil İnan ve
Arçelik Üretim ve Teknoloji Genel Müdür Yardımcısı İsmail Hakkı Sağır ile
birlikte Arçelik 'in çayırova 'daki Merkezi ARGE binasını gazetecilere gezdirdi ve
20 yıl sonunda ilk kez basın mensuplarına kapıları açılan ARGE merkezinde
yürütülen çalışmalar hakkında bilgi verdi.
İlk olarak merkezin Titreşim ve Akustik Bölümü 'ne gezen gazeteciler,
burada bulaşık ve çamaşır makinalarının sessiz çalışması konusunda yapılan
çalışmalar hakkında bilgilendirildi.
Arçelik 'in 'akıllı ev'ine yapılan ziyaret, gelecekte beyaz eşyaların
nasıl olacağını gözler önüne serdi. Yetkililer, güneş enerjisiyle aydınlatma
sağlanan, yağmur sularını biriktiren ve sulamada kullanılmasını sağlayan,
buzdolabını güneş enerjisiyle soğutan sistemlerle donatılan akıllı evdeki sistemi
anlattı. Arçelik ARGE merkezinde üzerinde çalışılan ve yakın bir gelecekte
evlerde de kullanıma sunulacak akıllı şebeke hakkında bilgi veren yetkililer,
akıllı evdeki beyaz eşyaların internet bağlantısının olduğu her yerde nasıl
kontrol edilebildiğini gösterdi.
Yetkililer, bilgisayar veya cep telefonları aracılığıyla bir dokunuşla
bulaşık veya çamaşır makinasını, fırını, kombiyi veya klimayı çalıştıran sistemin
evlere yerleştirilmesi konusunda inşaat şirketlerinden teklifler geldiğini ve
görüşmelerin sürdüğünü bildirdi.
Akıllı evde bulunan akıllı şebeke sayesinde de akıllı ürünler elektriğin
ucuz olduğu zaman çalışıyor, pahalı olduğu zaman çalışmıyor.
erkezi ARGE 'de kiri pişirmeyen, sadece tencereyi ısıtan indüksiyon
ocaklar da üzerinde yumurta pişirilerek tanıtıldı.
Arçelik, 20 yıllık ARGE yolculuğunu ve bu yolculuğun öğrettiklerini 'Bir
ARGE Yolculuğu - Bilim, Teknoloji ve Rekabetin Sularında Yaratıcılığı Yönetmek'
adlı bir kitapta bir araya getirdi.
Kitap, ARGE bölümünün kurucularıyla ve bu süreçteki ilk yol
arkadaşlarıyla yapılan söyleşilerin yanı sıra Koç Holding ve Arçelik 'in
yöneticileri ile Arçelik ARGE ekibinin bilgi, anı ve tanıklıklarıyla hazırlandı.
Kitap, Arçelik ARGE 'nin öyküsü yanında Türkiye 'de ARGE kavramının oluşması ve
ARGE çalışmalarının kurumsallaşması sürecinin ipuçlarını da sunuyor.
AA