Genel

Atatürk Havaalanı'nda ek pist için düğmeye basıldı

Atatürk Havaalanı'nın ihtiyaç duyduğu ek pist için nihayet düğmeye basılıyor.

Bunun için E-5-Çabançeşme mevkii ile Yeşilköy arasında kalan kısım dev bir imar değişikliğine gidildi.

Dünya Ticaret Merkezi, İstanbul Fuar Merkezi ve İstanbul Gösteri Merkezi'nin de içinde yer aldığı Atatürk Havaalanı bölgesinin imar planını iptal eden, İstanbul Büyükşehir Belediyesi, yeni imar planını ise geçtiğimiz günlerde onayladı.

Yapılan plan tadilatlarından sonra, Atatürk Havaalanı bölgesindeki arazilerde rezidans, apart otel, alışveriş merkezi yapabilmek için gerekli yükseklik ve arazi kullanım hakkı tanındı. Daha önce 0,25 olan arazi kullanımı 0,40'a, yapılacak rezidans ve otellere getirilen yükseklik sınırlandırması kaldırılarak bina yükseklik şartı serbest olarak belirlendi.

Büyükşehir Belediyesi bünyesindeki Ulaşım Planlama Müdürlüğü, geçtiğimiz şubat ayındaki  iptal kararı ile birlikte bölgenin 1/1000'lik planını çıkarılması için gerekli olan 1/5000'lik yeni planı Bakırköy Belediyesi'ne göndermişti.

Bölgenin 1/1000'lik planını hazırlayan Bakırköy Belediyesi, yeni planı Ulaşım Planlama Müdürlüğü'ne gönderdi. Bunun üzerine Atatürk Havaalanı bölgesinde üç ayrı parsele yüksek katlı rezidans ve alışveriş merkezi izni veren imar plan tadilatı değişikliği, Büyükşehir Belediye Meclisi'nin 16 Mayıs tarihli toplantısında kabul edildi.

Yeşilköy bağlantı yolu iptal edilecek

Bölgedeki imar planı değişikliğinin en önemli halkasını ise hiç şüphesiz Atatürk Havaalanı'na yapılacak yeni pist oluşturuyor. Devlet Hava Meydanları İşletmesi(DHMİ)  tarafından yaptırılacak yeni pistin inşasına bu yılın sonunda başlanması planlanıyor.

Havaalanı bölgesinde yapılan imar değişikliği ile birlikte Yeşilköy-Havaalanı arasındaki bağlantı yolu, şu an Ataköy tarafında yapımı devam eden yeni bağlantı yolun tamamlanması ile birlikte iptal edilecek. Yeşilköy'ü Atatürk Havaalanı'na bağlayacak yeni yolun finansmanı DHMİ tarafından sağlanıyor. Yeni bağlantı yolunun iki ay içinde devreye gireceğini ifade eden DHMİ Genel Müdürü Orhan Birdal bu koruda şu bilgileri verdi:

"Hazırlanan yeni yol planı, üç aşamalı. Plana göre Atatürk Havaalanının girişine köprülü bir kavşak yapılacak. Havaalanından çıkan bir yol İstanbul Fuar Merkezi'nin önünden geçerek, bir döner kavşakla E-5'e bağlanacak. Yine plana göre Yeşilköy istikametinden gelen sahil yolu da Ayamama Deresi'ni takip ederek, İstanbul Fuar Merkezi'nin arkasından Çobançeşme Kavşağı'na bağlanacak"

Yeni pist 2.555 metre uzunluğunda

Atatürk Havaalanı'na yapılacak yeni pist,  Florya-Ataköy yönünde yer alan mevcut 06/24 pistinin yanına yapılacak. Yeni pist, 2 bin 555 metre uzunluğunda ve 60 metre eninde planlandı. Pistin daha uzun olmasına Ataköy'deki yapılaşma ve Aletli İniş Sistemi (ILS) sinyallerinde oluşabilecek bozulma nedeniyle izin verilmiyor. Yeni pist ile, mevcut 06/24 pistinin arasındaki mesafe 182.5 metre olacak. Yeni pist, yüzde 35'lik trafik kaybı göz önüne alındığında maliyetini bir yılda çıkartabilecek. Bu pist üzerinde hızlı çıkış yolları sayesinde yaklaşmadaki uçak trafikleri arasında minimum mesafe bırakılarak daha fazla uçağın inip-kalkması sağlanacak.

Atatürk Havalimanı'nın ana yükünü her biri 3 bin metre uzunluğundaki 18/36 sağ ve sol pistleri çekiyor. Rüzgar durumuna göre havalimanının trafik kapasitesini artırmak için 18/36 pistlerinin yanı sıra Ataköy-Florya yönünde bulunan 06/24 pisti de birbirlerini kesmediği için bağımsız olarak kullanılabiliyor. Mevcut 06/24'ün toplam uzunluğu 2 bin 300, eni de 60 metre.

Lojmanlar yerinde kalacak

Yeni pistin inşa edilmesi için askeri alandan belirli bir kısmın alınması gerekiyor. Yapılan ölçümler, pist için askeri alanda bulunan ve "shelter" olarak adlandırılan hangardan üçünün yıkılması gerekiyor. Bombalara dayanıklı bu hangarların içinde halen Hava Harp Okulu'nun özendirici uçuş eğitiminde kullanılan T-41 tipi tek motorlu, pervaneli eğitim uçakları bulunuyor.

İleriki aşamada Atatürk Havalimanı'nın uçak park kapasitesini artırmak için havalimanı sınırına komşu olan Hava Harp Okulu Lojmanları'nın da taşınması gündemde. Bu konuda DHMİ ile Hava Kuvvetleri ile görüşmelerini sürdürüyor. Ancak, DHMİ Genel Müdürü Orhan Birdal ise lojmanların şu an için taşınmasının gündemde olmağının altını çiziyor.

Metrekaresi 7 bin dolar oldu

İstanbul Büyükşehir Belediyesi'nin hazırladığı yeni imar planı, bölgedeki gayrimenkullerin değerinde de artışa neden oldu. Özellikle de Yenibosna Köprüsü ile Çobançeşme Kavşağı arasındaki yan yolun (Çobançeşme yan yol) üzerindeki arsalar, oldukça değerlendi.

Çobançeşme yan yol üzerinde yer alan ve imar planı değişikliği öncesinde metrekaresine 4-5 bin dolar istenen,  arsaların metre fiyatının imar planının onaylanması ile birlikte bugün 7 bin dolara çıktığı ifade ediliyor. 

Bu yol üzerinde yer alan Londra Camping'in bulunduğu 10 dönümlük arsa, yine 12 dönüm büyüklüğünde Erciyes Oto Pazarı'na ait arazi ve Kale Kilit'e ait 13 dönümlük arsa, bölgede elde kalan son arsaları oluşturuyor.

E-5'e paralel Çobançeşme yan yol üzerinde geçen yıl Öztürk Şirketler Grubu'na bağlı Regnum İnşaat; 24 dönüm büyüklüğünde bir arsa satın almıştı. Regnum bu arazi üzerinde ofis ve 4 yıldızlı bir havaalanı oteli inşa edecek. Yine Aşçıoğlu İnşaat, Yenibosna Köprüsü'nün hemen dibinde Pak Piliç'e ait 19 dönüm büyüklüğündeki arsaya kat karşılığı olarak rezidans yapmayı planlıyor.

En değerliler Döğme Ailesi'nin

Çobançeşme yan yol üzerindeki gayrimenkullerin önemli bir bölümü, Gaziantepli Hüseyin Döğme'ye ait. Bölgede ilk olarak 1964 yılında Londra Camping'i kuran Döğme; zamanla bölgedeki birçok arsayı satın almış. Döğme Ailesi'nin Çobançeşme'deki arsalarının bugünkü büyüklüğü yaklaşık 80 dönüm. Bu arsalar ve büyüklükleri ise şöyle:

Kültür Üniversitesi'nin kiracı olduğu binanın da bulunduğu 15 dönüm büyüklüğündeki arazi. Yine üniversitenin hemen yanında Airport Alışveriş Merkezi'nin yer aldığı 28 dönüm büyüklüğündeki arazi. Londra Camping'in bulunduğu 10 dönümlük arsa ve bunun hemen yanında şu an üzerinde outlet çadırının bulunduğu 12 dönümlük arsa.

Döğme Ailesi, outlet çadırın üzerinde yer aldığı 12 dönümlük bu araziyi kat karşılığı Hat Yapı'ya verdi. Hat Yapı, bu arazinin hemen yanında Melih Yılmaz'a ait 8 dönümlük arsayı da yine kat karşılığı aldı. Her iki araziyi birleştirerek, 20 dönümlük bir arsa büyüklüğü elde eden Hat Yapı, burada şimdi bir rezidans projesine başlamayı planlıyor.

Okhan Şentürk / Ekonomist Dergisi