Kent Haberleri

Atatürk Havalimanı'na yapılan hastane 3. pisti de riske mi attı?

Atatürk Havalimanı'nda, değeri ikişer milyar TL olan iki pistin kırılıp yerine hastane yapılması sonucunda, 3. pistinde riske girdiği, havacılığa uygunluğunu kaybedeceği iddia edildi...

İkişer milyarlık iki pisti kırılarak tam ortasına sahra hastanesi yapılmaya başlanan Atatürk Havalimanı’nın üçüncü pistinin de uçuş emniyeti açısından güvensiz hale geldiği iddia edildi. 

Sözcü'den Yusuf Demir'in haberine göre; THY, ACT/MY KARGO, MNG, ULS, onlarca yabancı kargo şirketleri ve Cumhurbaşkanlığı Filosu’nun da kullandığı pistin hemen yanı başında kurulan hastanedeki MR, bilgisayarlı tomografi cihazlarının yaydığı enerjinin seyrüsefer sistemlerinin sinyallerini bozacağı ileri sürülüyor.

Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan'ın talimatıyla, Atatürk Havalimanı'nda, değeri ikişer milyar TL olan iki pistin kırılıp yerine hastane yapılması gündemde tartışmalara sebep oluyor. 

İnşaatların sadece iki pisti kullanılmaz hale getirmediği, üçüncü pisti de güvensiz hale getireceği ileri sürüldü. Havacılık uzmanları hastanenin, aktif durumdaki üçüncü pistin hemen yanıbaşına yapılmasının iki sebeple risk yarattığını belirtti. Birincisi binanın tek katlı bile olsa yüksekliği, ikincisi hastanede elektromanyetik dalga yayan yüzlerce cihazın bulunması. 

Üç ayrı havacılık duayeni konuya ilişkin açıklamalarda bulundu. Uzmanlar özetle şu değerlendirmelerde bulundu: 

İNŞAATA UYGUN AMA HAVACILIĞA DEĞİL

- Uçakların inmesine bir engel yok ama bu pist artık riskli. Cumhurbaşkanlığı’nın böyle bir meydanda neden böyle bir riske girdiği sorgulanmalı. Önden bir araştırma, bir uçuş testi yapılmadı. İnşaat projesi için en uygun yer seçildi, havacılık için değil… Şimdi havacılık enstrümanları inşaata uymak zorunda kalacak.

200 METRE İLERİYE YAPILSAYDI…

- Hiçbir şekilde havacılık otoritelerine danışılmadı. Sorsalar, “Madem pistlerin anasını ağlatacaksınız, üçüncü pistin etkilenmemesi için 200 metre daha ileriye yapın” denilebilirdi. Hastane için belirlenen nokta, ulusal ve uluslararası (ICAO-EUR Doc 015) birçok dökümanda belirlenen kısıtlı yerler arasında bulunuyor. Hastanenin bir kısmı hiç yapılaşma olmaması gereken 500 metrelik birincil alan içerisinde kalıyor.

HASTANE TEK KAT OLSA BİLE TEHLİKE

- Hastane tek katlı olsa bile, buraya iniş kalkış yapan başta Cumhurbaşkanı olmak üzere tüm uçaklar için büyük tehlike oluşturması kaçınılmaz. MR'lar, bilgisayarlı tomografi cihazları gibi yüzlerce elektronik alet çalışacak, enerji yayacak. Bunların yayınları pistteki elektronik cihazlara etki eder. Zaman zaman bozar. Bunun iniş anında yaşanması hayati risk anlamına gelir.

AYDINLATMA DİREKLERİ DE ETKİLEMİŞTİ

- 1990'lı yıllarda aynı pistin kenarlarına dikilen aydınlatma direklerinin, bir hangar kapısının bile bu cihazları bozduğu tespit edilerek kaldırılmıştı. Bu pist yapılırken yan tarafta Havaş'ın alüminyum kaplama binası vardı, yıktılar.

- Hastanedeki elektronik sistemler ve dış yüzeydeki muhtemel yansıtıcı metal ve camlar, uçakların inmesine engel teşkil etmeyecek ama pistteki sistemlerin güvenilmez çalışmasına neden olacak. Şu andan itibaren bir sıkıntı, yeni bir güçlük başlayacak. Önce yapılması gereken en sona bırakıldı. Birçok cihaz inşaat dolayısıyla şu an susturuldu. Uçuş testi ve ayarlar yapılacak.

ULUSLARARASI MEVZUATA AYKIRI

Eski Sivil Havacılık Genel Müdür Yardımcısı Oktay Erdağı ise konuya ilişkin yaptığı açıklamada, havaalanları içerisindeki riskler göz önüne alınmadan inşaat faaliyetine başlanmasının uluslararası ve ulusal mevzuata aykırı olduğunu belirtti. 

Erdağı, "İlgili kurumların görüşü alınmadan yapılan bu inşaat sebebiyle yaşanacak muhtemel emniyet zaafiyeti, Atatürk Havalimanı'nın tamamen kapanmasının zeminini oluşturacaktır. Tablo bir kez daha değerlendirilmeli, başta Cumhurbaşkanı olmak üzere vatandaşların emniyeti için gerekli önlemler alınmalıdır" ifadelerini kullandı. 

CUMHURBAŞKANLIĞI FİLOSU KULLANIYOR

Atatürk Havalimanı'ndaki üçüncü pist yoğun olarak kullanılmakta. Dünyanın en büyük uçaklarından Boeing 747 dahil 16 uçaktan oluşan Cumhurbaşkanlığı Filosu başta olmak üzere Türkiye'den THY, ACT/MY KARGO, MNG, ULS ve onlarca yabancı kargo şirketlerinin büyük gövdeli uçakları inişlerini bu pistlere gerçekleştiriyor. 

Ayrıca iş adamlarının özel uçakları da halen bu pistte iniş ve kalkışlarını gerçekleştiriyor. Öte yandan THY, koronavirüs salgını sebebiyle uçakların büyük bir kısmını daha ucuz olduğu için İstanbul Havalimanı yerine Atatürk Havalimanı'na park etti.

Atatürk Havalimanı'ndaki hastane inşaatında son durum! 

Hüseyin Keskin'den Atatürk Havalimanı hastanesi açıklaması!  

Atatürk Havalimanı’ndaki hastane mevzuata aykırı mı?