10 / 10 / 2024

Atık oto lastikleri, duvarın yıkılmasını önlüyor!

Atık oto lastikleri, duvarın yıkılmasını önlüyor!

Pamukkale Üniversitesi (PAÜ) tarafından yığma tuğla yöntemiyle inşa edilmiş kolonsuz yapıların dayanıklılığının, duvar altına yerleştirilen lastik şeritle artırılmasına ilişkin yürütülen projede başarıya ulaşıldı




PAÜ Mühendislik Fakültesi İnşaat Mühendisliği Yapı Bölümü Anabilim Dalı Başkanı Prof. Dr. Hasan Kaplan, başkanı olduğu ekibin TÜBİTAK destekli "Yığma Yapıların Lastik Şeritlerle Güçlendirilmesi Projesi"nin 2006da başladığını bildirdi.

PAÜ Deprem ve Yapı Teknolojileri Araştırma ve Uygulama Laboratuvarındaki uygulamalardan başarılı sonuçlar elde ettiklerini anlatan Prof. Dr. Kaplan, "Çevreyi kirleten madde olarak görülen atık oto lastikleri yığma binaların duvar güçlendirmesinde önemli bir fonksiyonu yerine getirebilir" diye konuştu. Projeyi "Lastik şeritlerle belli oranda bir süneklik (esneme) sağlanarak, tuğla duvarların yatay yükler altında dağılmasını önleyen, ekonomik güçlendirme modeli" diye tanımlayan Prof. Dr. Kaplan, şunları söyledi:

"Yığma binaların duvarları deprem esnasında gevrek bir şekilde yıkılıyor. Lastik şeritler, duvarı sünek hale getirdiği için yıkılmayı belli oranda önlüyor. Uygulama yığma duvarın yatay taşıyıcı kapasitesinde çok büyük bir artış sağlamıyor. Ama deprem esnasında sünekliğini, yıkılmadan ayakta kalmasını sağlayan özelliğini artırıyor."

Lastik şeridin tuğlanın yüzeyine yapıştırılması ve üzerine sıva atılması şeklinde uygulandığını, laboratuvar ortamında da yığma duvarı "lastik şeritsiz" ve "lastik şeritli" olarak test ettiklerini kaydeden Prof. Dr. Kaplan, "Bir tanesi belli bir deprem yükü altında hemen yıkılırken, diğeri oldukça sünek davranarak lastikler sayesinde ayakta kalabiliyor. Laboratuvar ortamında üç boyutlu maket yapılardaki denemelerde oldukça başarılı sonuç aldık. Proje, ülkemizde hala daha yaygın şekilde kullanılan yığma yapıların güçlendirilmesinde ekonomik bir model oluşturabilir. Yığma tuğla tarzlı 1-2 katlı binaların duvarlarının güçlendirilmesinde kullanılabilecek bir yöntem. Sıva altına yerleştirilen lastik şeritler esnemeyle duvarın ayakta kalmasını sağlıyor. Lastikler, 45 derece çarpı şeklinde oluşan çatlakları kesecek şekilde yerleştirildiğinde, daha başarılı sonuç alınıyor" diye konuştu.

AA


Geri Dön