AVM endeksi Haziran 2016 döneminde bir önceki yılın aynı dönemi ile karşılaştırıldığında yüzde 13,5 oranında arttı. Ciroların Dolardan, Euro’dan ve Tüfe’den daha çok artış kaydettiği görülmekte...
Alışveriş Merkezleri ve Yatırımcıları Derneği ile Akademetre Research tarafından ortaklaşa oluşturulan AVM Endeksi’nin Haziran ayı sonuçları açıklandı. Her ay düzenli olarak yayınlanan verilere göre ciro endeksi Haziran 2016 döneminde, 2015 Haziran ayına göre yüzde 13,5’lik artışla 194 puana ulaştı. AVM Endeksi verileri ikinci çeyrek bazında da geçtiğimiz yılın ikinci çeyreği ile karşılaştırıldığında yüzde 8,6 artış gösterdi. Endeks ikinci çeyrekte 190 puana ulaştı.
AVM’lerdeki kiralanabilir alan (m2) başına düşen cirolar Haziran 2016’da bir önceki yılın aynı ayına göre yüzde 13,1 oranında arttı. Verimlilik, İstanbul’da 843 TL, Anadolu’da ise 668 TL olarak gerçekleşti. Türkiye ortalaması da 738 TL olarak kaydedilmiştir.
Çeyrek bazında da m2 başına düşen cirolarda artış yaşandı. AVM’lerdeki kiralanabilir alan (m2) başına düşen cirolar 2016 yılının ikinci çeyreği 2015 yılı ikinci çeyrek verileri ile karşılaştırıldığında yüzde 9 artarak 726 TL’ye ulaştı.
Haziran ayında en yüksek ciro artışı giyim ve ayakkabı-çanta kategorilerinde gerçekleşti
Geçtiğimiz yılın Haziran ayı ile karşılaştırıldığında 2016 Haziran döneminde kategoriler bazında endeks yüzde 13’lük bir artış gösterdi. En yüksek ciro artışı ise giyim kategorisinde yüzde 23’lük artışla yaşandı. Geçtiğimiz yılın Haziran ayı ile karşılaştırıldığında Haziran 2016’da ayakkabı-çanta kategorisi yüzde 22, yiyecek kategorisi yüzde 8, AVM’lerdeki diğer* alan ciroları yüzde 5, hipermarket kategorisi yüzde 2 artış kaydederken teknoloji hipermarket ciroları yüzde 5 oranında düşüş gösterdi.
Ziyaret Sayısı Endeksi
Haziran 2016 verileri bir önceki dönemin aynı ayı ile karşılaştırıldığında ziyaret sayısı endeksinde yüzde 2,1’lik azalma yaşanmıştır.
Ziyaret sayısı endeksi ikinci çeyrek bazında ise geçtiğimiz yılın aynı dönemiyle karşılaştırıldığında yüzde 1 oranında düşüş gösterdi.
AVM Endeksi Haziran 2016 ve ikinci çeyrek sonuçlarını değerlendiren AYD Başkanı Hulusi Belgü “AVM endeksi Haziran 2016 döneminde bir önceki yılın aynı dönemi ile karşılaştırıldığında yüzde 13,5 oranında arttı. 2016 ikinci çeyrek verilerine baktığımızda da ciro artışının yüzde 8,6 olarak gerçekleştiğini görüyoruz. Geçtiğimiz ay endeks sonuçlarını yorumlarken Ramazan ayının ve bayram öncesinin yaşanacağı Haziran ayında endekste bir miktar artış yaşanabileceğini; ard arda yaşanan saldırılar sonrasında da toparlanmanın yavaş da olsa başladığını ifade etmiştik. Açıklanan sonuçlar ve artışlar her ne kadar enflasyon altında da olsa bu tahminlerimizi doğruluyor.
Ülkemiz son derece zor bir dönemden geçiyor. Mart ayında yaşanan terör saldırıları sonrası ikinci çeyrekte normalleşme başlamıştı. Ancak yine de tedirginliğin sürdüğünü ziyaret sayılarına yaşanan düşüşten görebiliyoruz. Sonrasında Haziran ayı sonunda yaşanan Atatürk Havalimanı saldırısı ve 15 Temmuz darbe girişimi hepimizi derinden yaraladı. Bu gelişmelerin sektörümüze olan etkilerini önümüzdeki ay verilerinde daha ayrıntılı olarak görebileceğiz. Ancak ziyaret sayısı ve cirolarda özellikle olayların yaşandığı günlerde önemli düşüşler yaşandığını tespit ettik. Ülkemizde bu olumsuz ortamı yaratmak isteyenlere verilebilecek en iyi cevap, hayatın normal şekilde devam edebildiğini, aklın öfkenin önüne geçtiği, dengelerin sağlandığı bir durumu yaratabilmek ve yaşatabilmek. Biz sektör olarak bu konuda elimizden gelen tüm çabayı sarf edeceğiz.
Altını çizmek istediğimiz bir diğer önemli konu da ciroların; Dolar, Euro ve Tüfe karşısında artış kaydediyor olması. Ekte sizlerle de paylaşılan 2009 yılından bugüne “Kur Değişim Tablosu” incelendiğinde de görüleceği üzere metrekare verimliliği 245 puana yükselirken yani yüzde 145 artarken 2009 yılından beri en yüksek artışı gösteren Dolar dahi yüzde 73,6 artarken, Tüfe’de yüzde 55,4 ve Euro’da da yüzde 49,4 artış yaşanmıştır. Yani son 8 senede cirolar Dolar’ın da Euro’nun da üzerinde artmıştır. İçinden geçtiğimiz olağanüstü hal döneminde yaşanan gelişmeler yakından takip edilmektedir ve alınması gereken önlemler üzerinde de titizlikle çalışılmaktadır…” dedi.
Haber Anadolu Ajansı'nda şu şekilde yer aldı...
AVM ciro endeksi, haziranda geçen yılın aynı ayına göre yüzde 4,3 artarak 196 puana yükseldi.
Alışveriş Merkezleri ve Yatırımcıları Derneği (AYD) ile Akademetre Research tarafından ortaklaşa oluşturulan AVM Endeksi'nin haziran ayı sonuçları açıklandı. Buna göre endeks, haziranda geçen yılın aynı dönemine kıyasla yüzde 13,5 artarak 194 puana ulaştı.
Aynı dönemde AVM'lerdeki kiralanabilir alanlarda metrekare başına düşen cirolar bir önceki yılın aynı ayına göre yüzde 13,1 arttı.
Verimlilik, İstanbul'da 843 lira, Anadolu'da ise 668 lira olarak gerçekleşirken, Türkiye ortalaması 738 lira olarak hesaplandı.
Çeyrek bazında da metrekare başına düşen cirolarda artış yaşandı. AVM'lerdeki kiralanabilir alanlarda metrekare başına düşen cirolar 2016 yılının ikinci çeyreğinde, 2015'in aynı dönemine kıyasla yüzde 9 artarak 726 liraya ulaştı.
Kategoriler bazında endeks bu yılın haziran döneminde yüzde 13'lük artış gösterdi. En yüksek ciro artışı yüzde 23'lük yükselişle giyim kategorisinde yaşandı.
Aynı dönemde ayakkabı-çanta kategorisinde yüzde 22, yiyecek kategorisinde yüzde 8, AVM'lerdeki diğer alan cirolarında yüzde 5, hipermarket kategorisinde ise yüzde 2'lik artış kaydedilirken, teknoloji hipermarket ciroları yüzde 5 düşüş gösterdi.
Ziyaret sayısı endeksi haziranda geçen yılın aynı dönemine kıyasla yüzde 2,1 azaldı.
- "Son 8 senede cirolar doların da avronun da üzerinde arttı"
Açıklamada görüşlerine yer verilen AYD Başkanı Hulusi Belgü, AVM endeksinin haziran 2016 döneminde bir önceki yılın aynı dönemi ile karşılaştırıldığında yüzde 13,5 arttığını bildirdi.
Bu yılın ikinci çeyrek verilerine baktıklarında ciro artışının yüzde 8,6 olarak gerçekleştiğini aktaran Belgü, "Geçtiğimiz ay endeks sonuçlarını yorumlarken Ramazan ayının ve bayram öncesinin yaşanacağı haziranda endekste bir miktar artış yaşanabileceğini; art arda yaşanan saldırılar sonrasında da toparlanmanın yavaş da olsa başladığını ifade etmiştik. Açıklanan sonuçlar ve artışlar her ne kadar enflasyon altında da olsa bu tahminlerimizi doğruluyor." ifadelerini kullandı.
Belgü, Türkiye'nin son derece zor bir dönemden geçtiğini, mart ayında yaşanan terör saldırıları sonrası ikinci çeyrekte normalleşmenin başladığını dile getirdi.
Ancak yine de tedirginliğin sürdüğünü, ziyaret sayılarındaki düşüşten görebildiklerini aktaran Belgü, şunları da kaydetti:
"Sonrasında haziran ayı sonunda yaşanan Atatürk Havalimanı saldırısı ve 15 Temmuz darbe girişimi hepimizi derinden yaraladı. Bu gelişmelerin sektörümüze olan etkilerini önümüzdeki ay verilerinde daha ayrıntılı olarak görebileceğiz. Ancak ziyaret sayısı ve cirolarda özellikle olayların yaşandığı günlerde önemli düşüşler yaşandığını tespit ettik. Ülkemizde bu olumsuz ortamı yaratmak isteyenlere verilebilecek en iyi cevap, hayatın normal şekilde devam edebildiğini, aklın öfkenin önüne geçtiği, dengelerin sağlandığı bir durumu yaratabilmek ve yaşatabilmek. Biz sektör olarak bu konuda elimizden gelen tüm çabayı sarf edeceğiz.
Altını çizmek istediğimiz bir diğer önemli konu da ciroların; dolar, avro ve TÜFE karşısında artış kaydediyor olması. 'Kur Değişim Tablosu' incelendiğinde de görüleceği üzere metrekare verimliliği 245 puana yükselirken yani yüzde 145 artarken, 2009 yılından beri en yüksek artışı gösteren dolar dahi yüzde 73,6 yükselmiş, TÜFE'de yüzde 55,4 ve avroda da yüzde 49,4 artış yaşanmıştır. Yani son 8 senede cirolar doların da avronun da üzerinde artmıştır. İçinden geçtiğimiz olağanüstü hal döneminde yaşanan gelişmeler yakından takip edilmektedir ve alınması gereken önlemler üzerinde de titizlikle çalışılmaktadır…"
AA
Haber Yeni Şafak Gazetesi'nde şu şekilde yer aldı...
AVM ciro endeksi, haziranda geçen yılın aynı ayına göre yüzde 4,3 artarak 196 puana yükseldi. Alışveriş Merkezleri ve Yatırımcıları Derneği (AYD) araştırmasına göre endeks, haziranda geçen yılın aynı dönemine kıyasla yüzde 13,5 artarak 194 puana ulaştı. Aynı dönemde AVM'lerdeki kiralanabilir alanlarda metrekare başına düşen cirolar bir önceki yılın aynı ayma göre yüzde 13,1 arttı. Çeyrek bazında da metrekare başına düşen cirolarda artış yaşandı. AVM'lerdeki kiralanabilir alanlarda metrekare başına düşen cirolar 2016 yılının ikinci çeyreğinde, 2015'in aynı dönemine kıyasla yüzde 9 artarak 726 liraya ulaştı.
ZİYARETLER YÜZDE 2 AZALDI
Kategoriler bazında endeks bu yılın haziran döneminde yüzde 13'lük artış gösterdi. En yüksek ciro artışı yüzde 23'lük yükselişle giyim kategorisinde yaşandı. Teknoloji hipermarket ciroları yüzde 5 düşüş gösterdi. Ziyaret sayısı endeksi haziranda geçen yılın aynı dönemine kıyasla yüzde 2,1 azaldı.
Yeni Şafak