AVM'ler değişimin kahramanı oldu!
2002'de ülke genelinde 300 bin metrekare büyüklüğünde AVM varken bu rakam 1.5 milyon metrekareye ulaştı
Türkiye'de gelir artışıyla birlikte yaşanan hızlı tüketimi eğer Fransız düşünür Baudrillard gibi sembollerle tanımlamak isteseydik herhalde en ikonik göstergeler AVM, uçak ve Starbucks olurdu. Nasıl Türkiye'nin kapılarını yabancı sermayeye açmasının sembolü 1986'da Mc Donald's restoranın açılmasıysa, 2003 yılında Türkiye'ye gelen Starbucks da Türkiye'nin ekonomik anlamda küreselleşmeye eklemlenmesini sembolize ediyor. Starbucks aradan geçen 6 yılda Türkiye genelinde 120'nin üzerinde mağaza açtı. Gloria Jeans, Kahve Dünyası, Cafe Crown gibi diğer markalı kahve zincirleri de dahil edildiğinde ülke genelinde 400'in üzerinde kahve mağazası olduğu söylenebilir. Yine 2002'de ülke genelinde 300 bin metrekare büyüklüğünde AVM varken bu rakam 1.5 milyon metrekareye ulaştı. Uçakla yolcuğunun yaygınlaşması belki de vatandaşların yaşam kalitesini artıran en önemli hizmetlerden biri oldu. Anadolu'da ortalama büyüklükte bir işadamına dahi sorsanız geçmişe dair unutamadığı en olumsuz hatıraların başında İstanbul veya Ankara'ya yapılan uzun otomobil veya otobüs yolculukları gelir. Denizli, Aydın gibi Batı Anadolu'daki bir şehirden dahi İstanbul'a karayolunda ulaşmak 8 saati alıyor. Son 5 yılda Anadolu'nun birçok merkezine uçak seferlerinin başlamasıyla birlikte bu uzun seyahatler hatıralarda kalmaya başladı. Ucuz uçuşlarla beraber bu durum ortalama vatandaşların yaşamına da girdi. 2002'de 25 milyonu dış hat, 8.5 milyonu iç hat olmak üzere toplam 33.5 milyon kişi uçağa bindi. Bu rakam 2008'de iç hatlar 35.8 milyon; dış hatlar 43.6 olmak üzere toplam 79.4 kişiye yükseldi.
Türker ÇELİK/Akşam