Genel

AVM'ler el değiştirecek

AVM'lerdeki mağazalar önce doların yükselişi, sonra satışların düşmesinin ardından yüksek kiralara isyan bayrağı açtı.

Milyonlarca dolarlık yatırımla açılan AVM'lerin yüzde 40'ının el değiştireceği ifade ediliyor.

Türkiye genelinde bugüne kadar 30 milyar dolara yakın yatırım yapılan AVM'lerin yüzde 40'ının el değiştirebileceği iddia edildi. Para dergisinin haberine göre, plansız büyümenin bir sonucu olarak iş yapamaz hale gelen AVM'ler el değiştirecek.

Halen 220 AVM'nin bulunduğu Türkiye'de bu sayının üç yıl içinde 350'ye ulaşması öngörülüyordu. Ancak kriz yatırımları da etkiledi. Özellikle Anadolu'daki yatırımlar ertelendi. Perakendeciler kiraların düşmesi, ödemelerin ciro üzerinden yapılması ve bu uygulamanın sürekli hale getirilmesi için bastırırken yabancı yatırımcılar bu teklife sıcak bakmıyor. Kira kontratlarını uluslararası fonlardan kredi alırken teminat olarak gösteren yabancı yatırımcılar için cirodan yüzde ile kira almak, ciddi bir belirsizlik yaşamak anlamına geliyor.

10-12 YILDA AMORTİ EDİLİYOR

Krea Gayrimenkul'den Hakan Kodal'a göre kendi 10-12 yılda amorti eden AVM'lerin cirodan yüzde ile kira alma teklifine evet demesi olanaksız. Kodal "Bir AVM arsası yoksa kendini 10-12 yılda amorti ediyor. Bu dönemde yatırımcısının ciddi bir kredi geri ödemesi söz konusu. Kredi kuruluşlarının getirdiği yükümlülükler yatırımcıları çok zorluyor.

Genele bakıldığında AVM'lerin metrekaresi 45 dolar, çok karlı AVM'lerde bu rakam 100 dolar ya da üzerine çıkabiliyor" derken, Alışveriş Merkezi ve Perakendeciler Derneği Başkan Yardımcısı Aziz Torun'un yorumu ise şöyle: "AVM'ye kredi açan fonlar ve bankalar, sabit kiralamalara bakarak yatırımı kredilendiriyor. Şimdi iş ciroya dönerse, getirinin uzun vadede, nerede ve hangi mertebede olacağı belli olmuyor. Bu kredi veren için de yatırımı yapan için de makul bir durum değil."

HATA YAPTIK

Birleşik Markalar Derneği Başkanı Ekrem Akyiğit de her AVM'de yer almaya çalışan perakendecinin hatasını şimdi anladığını belirtiyor. Akyiğit'e göre metrekareleri büyürken ciroları büyümeyen perakendeciler, AVM yönetimleriyle tam bunu konuşacaklardı ki kriz patladı. Kiğılı Yönetim Kurulu Başkanı Abdullah Kiğılı ise markaların AVM'lerde yayılarak hem bayisinin önünü kestiği, hem de AVM maliyetlerini üstlenmek zorunda kalması çok hatalı bir adım oldu.

Bugün