27 / 11 / 2024

Ayhan Zeytinoğlu: Derince Limanı'nın hakettiği değere ihale edilmesini istiyoruz!

Ayhan Zeytinoğlu: Derince Limanı'nın hakettiği değere ihale edilmesini istiyoruz!

Kocaeli Sanayi Odası (KSO) Başkanı Ayhan Zeytinoğlu, Derince Limanı' nın 36 yıl süreyle işletme hakkının verilmesi yöntemi ile özelleştirme ihalesinin hakettiği değerle sonuçlanmasını istediklerini söyledi...





Kocaeli Sanayi Odası (KSO) Başkanı Ayhan Zeytinoğlu, Derince Limanı'nın 36 yıl süreyle işletme hakkının verilmesi yöntemi ile özelleştirme ihalesinin, katılan 6 şirketten açık artırmaya kalan üç firma açık artırma başlangıç tutarı olan 516 milyon doları vermeyince, iptal edildiğini söyledi. Zeytinoğlu, arzularının limanın hakettiği değere ihale edilmesi olduğunu vurguladı.


Zeytinoğlu, yaptığı açıklamada, bu ay içerisindeki Kocaeli Sanayi Odası Meclis Toplantısı'nda, Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanı Fikri Işık’a Derince Limanı'nın bir an önce özelleştirilmesi ile ilgili arzularını yineleyerek, geç olmakla birlikte ihalenin dolardaki oynaklık sebebiyle, seçim sonrasına ötelenmesi konusundaki tavsiyelerini ilettiklerini hatırlattı. 25’e yakın firmanın şartname aldığını bildiğini belirten Zeytinoğlu, şunları kaydetti: "Eğer döviz kurlarındaki son aylarda yaşanan belirsizlikler olmasaydı, ihaleye katılımın 10’a kadar çıkabileceğini bekliyordum. Ancak biliyorsunuz 6 firmada kaldı. Sonuçla ilgili hayırlısı olsun diyoruz. Arzumuz limanın hakettiği değere ihale edilmesidir. Halihazırda oda olarak Derince Limanı'nın özelleştirme sürecinde yer alacak işletmelerimize katkı sağlayacağına inandığımız ve bu amaçla yürüttüğümüz çalışmamız devam ediyor. Körfez’deki limanlarımızdan 2012 yılında 60 milyon ton yük elleçlendi. Biz bu miktarın 2023’de 200 milyon tona çıkacağını bekliyoruz. Derince Limanı da irili ufaklı 34 liman/iskelenin bulunduğu Kocaeli Körfezi’ndeki limanların başında geliyor. Artacak ticaret hacmi göz önüne alındığında limanın önemi bir kez daha karşımıza çıkıyor. İçerisinden demiryolunun geçmesi de limanı daha avantajlı konuma getiriyor. Liman 80’li yıllarda maalesef yeterli ve ihtiyacı olan yatırımlar yapılmadığı için atıl duruma geldi. İhaleyi alacak firmanın limana yaklaşık 400 milyon dolar yatırım yapması gerekiyor. Biz bu nedenle özelleştirme ile verilen işletme hakkı süresinin de kısa olduğunu düşünüyoruz. Yatırımın büyüklüğü nedeniyle bize göre bu süre 49 yıl olmalıydı diye düşünüyoruz."


DERİNCE LİMANI İHALESİ İPTAL EDİLMİŞTİ


Türkiye Cumhuriyeti Devlet Demiryolları'na (TCDD) ait Kocaeli Derince Limanı'nın 36 yıl süreyle işletme hakkının verilmesi yöntemi ile özelleştirme ihalesinin nihai pazarlık görüşmeleri yapılmıştı. Dün Özelleştirme İdaresinde, Ahmet Aksu'nun komisyon başkanlığında yapılan ihaleye 6 firma katılmıştı. 3 turdan sonra açık artırmaya geçilmişti. İhale Komisyonu açık artırma başlangıç fiyatı 516 milyon dolar olarak belirlenmişti. Bu aşamadan sonra tüm katılımcı firmalar ihaleden çekilmişti. İhale Komisyonu Başkanı Ahmet Aksu ihalenin iptal edildiğini söylemişti.


2007 İHALESİ İPTAL EDİLMİŞTİ


Özelleştirme İdaresi Başkanlığı'nın "İşletme hakkının verilmesi" yöntemiyle özelleştirme kapsamına aldığı liman için ilk kez 2007'de ihaleye çıkıldı. Açık artırma sonucunda en yüksek teklif 195 milyon 250 bin dolarla Türkerler Ortak Girişim Grubu'ndan geldi. Ancak Danıştay, Derince Limanı ile ilgili imar planı çelişkilerini dikkate alarak, bu özelleştirmeyi iptal etti. 


Derince Limanı’nın tarihi 1900 yılına uzanıyor. Anadolu Bağdat Demiryolları Kumpanyası’na verilen bir imtiyazla inşaatı başlayan liman 1904’te işletmeye açıldı. 1999 depreminde zarar gören liman 422 bin metrekare alana sahip.


Bugün


Geri Dön